Janusz Sławiński.doc

(32 KB) Pobierz
Janusz Sławiński

Janusz Sławiński

„Socjologia literatury i poetyka historyczna”

 

1) Czym zajmuje się socjologia form literatury?

-          rozważa ona warunki społeczne, które w danym czasie towarzyszą powstawaniu, rozpowszechnianiu i odbieraniu dzieł literackich. Zajmuje się „interakcją osób zainteresowanych literaturą” (pisarze, czytelnicy, krytycy, wydawcy).

 

2) Pola zainteresowań socjologii form literatury.

-          role społeczne twórców, pozycja społeczna pisarza i status jego zawodu;

-          rozwarstwienie publiczności i odpowiadające mu poziomy kultury literackiej czytelników, społeczne motywacje gustów i wyborów czytelniczych, typy aktywności czytelniczej, recepcja twórczości w różnych środowiskach odbiorców;

-          formy dostępu do książki i tory jej obiegu w społeczeństwie;

-          rozpowszechnianie produktów pracy pisarskiej, polityka wydawnicza i jej związek z warunkami rynku czytelniczego;

-          funkcjonowanie instytucji społecznej kontroli nad twórczością;

 

3) zagadnienia dot. cenzury.

a)      cenzura jako jeden z mechanizmów selekcjonujących tematy i idee przeznaczone do społecznego rozpowszechniania;

b)     cenzura jako instrument kontroli grupy panującej nad działaniami twórczymi i odbiorem przekazów literackich;

c)      cenzura jako źródło i zarazem aspekt konfliktu między pisarzami a aparatem władzy;

d)     wpływ cenzury na politykę wydawniczą i repertuar wydawniczy

 

4) Co sądził sekretarz Goethego o cenzurze? Co myślał Goethe o cenzurze?

J. Eckermann zapisał przewrotną opinię Goethego, który miał się wyrazić, że ograniczenia wprowadzane przez działanie cenzury mają ten skutek dla pisarstwa pozytywny, że dopingują do wynajdywania nowych sposobów mówienia o sprawach podlegających cenzurowaniu („przymus budzi pomysłowość”).

 

5) język aluzyjny – język ezopowy. / Zastanawiałam się, jak mogłoby brzmieć tutaj pytanie. Może: jak inaczej nazywa się język aluzyjny? Jak ktoś wpadnie na pomysł, to proszę o kontakt :-/

 

6) Co powodują metody mówienia „nie wprost”? czyli np. język ezopowy

Powoduje – przynajmniej w pewnych warstwach publiczności – powstawanie postaw czytelniczych charakteryzujących się wrażliwością na podteksty dzieł, dociekliwością w poszukiwaniu sensów zakrytych, gotowością do czynnej współpracy z autorem w procesie przechodzenia od danych tekstowych do często bardzo odległych systemów znaczeń.

Literatura tego typu szkoli czytelnika skłonnego do inwestowania wysiłku w grę toczoną o rozumienie przekazu.

 

7) Hipolit Taine i „milieu”(ozn. środowisko)

zasób pojęć interpretacyjnych mających za zadanie zmusić dzieło, by wyznało całą prawdę o swoich determinacjach socjalnych, uformował się w przeważającej części pod wpływem Taine’owskiej teorii społecznego „milieu” oraz pod wpływem marksistowskich idei na temat klasowego uwarunkowania wszelkiej (tak zespołowej, jak jednostkowej) działalności kulturalnej.

8) Metoda socjologiczno – genetyczna. Twórca: Hipolit Taine.

-          cele: osiągnięte są z chwilą, gdy utwór lub zespół utworów zostaje przyporządkowany interesom, uprzedzeniom czy aspiracjom grupy społecznej, która reprezentuje autor;

-          metodologiczną koniecznością staje się więc przyjęcie takiej koncepcji utworu literackiego, która zakłada jego nieuleczalne wewnętrzne rozdarcie. Po to, aby mógł być zinterpretowany, musi być rozłożony na 2 przeciwstawne zgrupowania składników – w jednym znajdą się składniki odsyłające do społecznej genezy, w drugim – składniki pozbawione umieszczonej na zewnątrz utworu motywacji przyczynowej, w szczególności zaś takie, które gwarantują mu status „przedmiotu estetycznego”.

 

9) Stanowisko socjologiczno – genetyczne wobec sytuacji społecznej pisarza.

Podstawową rolę w genezie dzieła mają odgrywać doświadczenia życiowe pisarza związane z przynależnością do określonej grupy społecznej. Uznaje się je za czynnik decydujący o charakterze rzeczywistości przedstawionej utworu i jego zawartości ideowej.

Zwolennicy stanowiska s. – g. uznają sytuację społeczną pisarza za coś uprzednio danego, co ulega po prostu odzwierciedleniu w procesie twórczym i jego rezultatach.

 

10) Tu też nie mam pojęcia, jakie było pytanie, ale mam zaznaczone, że o to pytał (s.46).

Zainteresowania dot. dziejów recepcji  i oddziaływań utworów lit. =>chodzi o nurt nazywany badaniami fenograficznymi – badania popularności dzieła, badania nad recepcją. (S. Skwarczyńska)

-          zakres ów jest rozległy i obejmuje takie m.in. zjawiska, jak dzieje popularności autorów i dzieł, poczytność utworów, zasięg i czasokres ich powodzenia, fazy sławy, opinie krytyki, losy dzieła poza obszarem rodzimego języka, jego życie w przekazach pozaliterackich – w teatrze, w adaptacjach filmowych, w ikonografii.

-          Współczesne książki respektujące metodę soc. - gen.: Krzyżanowskiego, Kleinera, badania fenograficzne S. Skwarczyńskiej

 

11) Definicja faktu literackiego R. Escarpita.

Całość powstała każdorazowo w wyniku zderzenia dzieła ze stereotypem odbioru charakteryzującym daną epokę i środowisko.

 

12) 2 zjawiska, którymi zajmuje się socjologia form literackich.

a)      zróżnicowaniem systemu tradycji ujmowanym jako korelat kultury literackiej, a poprzez nią publiczności danego miejsca i czasu;

b)     strukturą znaczeniową przekazu ujmowaną jako model sytuacji komunikacyjnej zaistniały w historycznie określonym kontekście społeczno – literackim.

 

Jest to terytorium wciśnięte niejako między ustalone domeny socjologii literatury i poetyki historycznej. Pierwsza rozważa m.in. kulturę literacką w relacji do rozwarstwienia społecznego publiczności; druga koncentruje się na systemach literackich ograniczeń, którym podlegają dzieła powstałe w różnych stadiach ewolucji literatury.

2

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin