WYKŁADY WSZYTSKIE.docx

(39 KB) Pobierz

1. Zainteresowanie pedagogiką społeczną zrodziło się na przełomie XIX i XX wieku w okresie silnych przeobrażeń społecznych np. procesów industrializacja (uprzemysłowienia) urbanizacja (rozwój miast) Ich efektem (obok zmian korzystnych były konsekwencje negatywne)

- pogłębiające się nierówności w sferze życia: gospodarczego, socjalnego, edukacyjnego, kulturalnego;

- Zaczęły się poszerzać warstwy osób wykluczonych i zmarginalizowanych;

 

Pojawiły się bądź pogłębiły takie zjawiska, problemy społeczne jak:

-ubóstwo

-bezrobocie

-uzależniania

-przestępczość, zwłaszcza młodych

-żebractwo

-prostytucja

W odpowiedzi na pojawiające się problemy zaczęto podejmować inicjatywy zmierzające do poprawy sytuacji życiowej jednostek osób i grup.

Pojawiły się takie inicjatywy jak:

-pierwsze kolonie letnie

-ogrody jordanowskie

-czasopisma, w których podejmowano tę problematykę

 

1908 r. Helena Radlińska po raz pierwszy użyła określenia pedagogika społeczna nie tylko do działań społecznych ale do określenia dyscypliny naukowej, która zajmowała się tymi problemami i działaniami.

2.  Pedagogika społeczna pojawia się, więc najpierw, jako działalność praktyczna, a następnie jako refleksja teoretyczna dążąca do tworzenia środowiska korzystnego wychowawczo.

2a. Przedmiotem zainteresowań pedagogiki społecznej jest środowisko wychowawcze. Jej kredo to "przetwarzać” środowisko w imię ideału słowami człowieka (Helena Radlińska)

2b. Pedagogika społeczna po pierwsze: dokonuje opisu i oceny postępowania społeczno-wychowawczego w środowisku - głównie poprzez analizę rzeczywistych faktów; po drugie projektuje działalność społeczno-pedagogiczną kulturalną, socjalną.

2c. Subdyscyplina ta skupia uwagę na wzajemnych relacjach zachodzących pomiędzy człowiekiem, a jego środowiskiem życia.

Analizuje czynniki warunkujące zaspokojenie potrzeb człowieka w różnych fazach jego życia i w różnorodnych sytuacjach życiowych (w nauce, pracy, w czasie wolnym, miejscu zamieszkania, w rodzinie)

3. Okres pierwszy: Czas kształtowania się postępowej tradycji reform społecznych to czas prekursorów, np.

-Edwarda Abramowskiego

-Ludwika Krzywickiego

-Heleny Radlińskiej - przede wszystkim (która dążyła do nadania pedagogice społecznej charakteru dyscypliny naukowej).

W tym okresie pedagodzy społeczni zajmowali się głównie działalnością oświatową, której celem było budzenie świadomości społecznej i kreowanie potrzeb rozwojowych.

Okres drugi:

-Czas pracy Aleksandra Kamieńskiego

-Ryszarda Wroczyńskiego

-W dalszych latach Tadeusza Plicha, Wiesława Theiss i innych

 

Osoby te zajmowały się problematyką

-Funkcjonowania środowisk wychowawczych

-Opieką nad dzieckiem (głównie instytucjonalną)

-Uczestnictwem w kulturze 'edukacją równoległą

-Oświatą dorosłych itd.

 

Okres trzeci - po 1989 roku - w centrum zainteresowań pedagogów społecznych znalazło się:

-problemy jednostek, rodzin, środowisk lokalnych

-problemami opieki, pomocy, wsparcia społecznego

-funkcjonowanie instytucji wychowania poza szkolnego

 

Okres czwarty to dwutorowość:

-to kontynuacja dotychczasowych obszarów zainteresowań

-to nowe kierunki zainteresowań i interpretacji dotychczasowych kwestii np. pedagogika miejsca (Maria Mendel)

 

OBSZARY ZAINTERESOWAŃ PEDAGOGIKI SPOŁECZNEJ

a)      aktualne problemy i zagrożenia społeczne

b)      historia myśli pedagogicznej

c)      rodzina jako środowisko życia (pedagogika) rodziny

d)      dzieciństwo i jego uwarunkowania

e)      czas wolny i jego problematyka społeczno-wychowawcza

f)       media i multimedia - szanse wychowawcze i zagrożenia

g)      praca socjalna - uwarunkowania, realizacja

h)      edukacja zdrowotna ( pedagogika zdrowia)

i)        ewolucja międzykulturowa

j)       metodologia badań

 

Kwestia społeczna - wyraz asymetryczny przekształceń w rozwoju gospodarczym, które rodzą zagrożenia społeczne

Społeczna sytuacja w Starożytności:

-powstanie pierwszych miast-państw w Europie między XII a VII w p.n.e.

-różnicowanie się ludności na miejską i wiejską; na biednych i bogatych

-ustrój oparty o niewolnictwo

-pojawienie się pierwszych kwestii społecznych, migracje w wyniku podboju, ubóstwo, prostytucja, kwestia edukacji rodziny, problem ludzi starych (np. zakończenie służby); żebractwo, klęski wojen, głodu, chorób

 

Formy pomocy:

-zapomogi dla dzieci rodzin ubogich

-rozdawnictwo zboża i okazjonalnych darów

-idea równości i wspólnoty

 

Społeczna sytuacja w Średniowieczu:

-ustrój feudalny; w X w. oddzieleni się rzemiosła od rolnictwa

-rozwój miast jako centrów rzemiosła i handlu

-nierówności ekonomiczne i społeczne, wyzysk; powstania wyzwoleńcze

-choroby, zarazy, żebractwo, niepełnosprawność, wojny

 

Formy pomocy:

-powstanie instytucji społecznych, np. fundacji

-kościół jako inicjator różnych form opieki

-rola działalności charytatywnej - zakładanie domów dla osób potrzebujących opieki - leptozariów dla trędowatych, schronisk dla pielgrzymów, migrantów, zakładów opieki

 

Społeczna sytuacja w Renesansie

-dziedziczenie przynależności do określonej grupy społecznej

-utrzymywanie się zasadniczych różnic socjalnych

-powstanie nowych klas (robotnicy najemnie i kapitaliści)

-wzrost demograficzny - ubóstwo, migracja, włóczęgostwo

-lokalne epidemie

-wojny (np. 30-sto letnia)

 

Formy pomocy:

-pierwsze regulacje rozwiązań socjalnych - Anglia 1576 - koncepcja umieszczenia ubogich w pracy, aby sami mogli sobie pomóc; 1601 0 Akt Elżbietański -formalizacja domów przymusowej pracy

-domy poprawy dla zdemoralizowanej młodzieży

 

Sytuacja społeczna w Oświeceniu

-pojawienie się biegunowych nierówności socjalnych - bogactwa arystokracji i nędzy chłopów

-zatrudnienie kobiet i dzieci; brak szpitali, lekarzy

Formy pomocy:

-zbiorowe formy protestów (Rewolucja Francuska - 1789)

-uchwalenie Deklaracji Praw Człowieka i Obywatela (1789)

uznanie pomocy publicznej jako zbiorowy obowiązek wobec nieszczęśliwych obywateli

 

Społeczna sytuacja w XIX w:

-rozwój gospodarczy

-w dziedzinie społeczeństwa: powstanie nowych klas (nowy podział na klasy średnie i pracujące) poprawa warunków higieny i postęp medycyny oraz opieki społecznej

-powstają liczne kwestie: społeczne związanie bezpośrednio z warunkami pracy, życia robotników; warunki i bezpieczeństwo pracy, czas pracy (do 16 godzin),praca oraz wyzysk kobiet i dzieci, kwestia zdrowotna (epidemie tyfusu i cholery) edukacja dzieci, opieka nad ludźmi starymi, bezdomność, wynagrodzenia pracowników (nie wystarcza na wyżywienie rodziny); bezrobocie na wsi - kolejna fala migracji zewnętrznej i wewnętrznej ( w konsekwencji przeludnienie miast)

 

Formy pomocy:

-ustawodawstwo socjalne z Anglii, Francji i Niemiec tworzyło pierwsze modele krajowej polityki społecznej

-rozwój oświaty

-powstanie ruchu związkowego

 

Sytuacje społeczne

-utworzenie w 1919 r., na paryskiej konferencji pokojowej Międzynarodowej Organizacji Pracy - ograniczenie czasu pracy, pracy młodzieży i dzieci, ochrona pracy kobiet

-inflacja, kryzysy gospodarcze, I wojna światowa - kwestie socjalne sierot i kalek

-bezrobocie: kryzys agrarny na skutek zmniejszenia się popytu na produkty rolne

 

Formy pomocy

-nacisk demokracji na wydanie w całej Europie ustaw z problematyki społecznej: O ochronie chorych, o pomocy biednym, o obowiązku biednym, o warunkach pracy społecznej, o pomocy ludziom starym

 

Sytuacja społeczna okresu powojennego

-po konferencji jałtańskiej nastąpił podział na 2 strefy wpływów: Europa Zachodnia - wpływy USA i model gospodarki oparty na własności prywatnej - Europa Środkowo-Wschodnia - ZSRR - własność społeczna

-nie wyeliminowano biedy i nędzy, ale marginalizacja społeczna miała mniejszy wymiar

-ogólny wzrost dobrobytu przy zróżnicowaniu regionalnym

-wyraźne różnice socjalne między obywatelami państw UE

 

Sytuacje społeczne Wspólnoty Europejskiej

-bezpieczeństwo socjalne pracowników migracyjnych

-równość traktowania mężczyzn i kobiet

-wzmacnianie praw pracowniczych w przedsiębiorstwach

-zabezpieczenie na wypadek choroby zawodowej lub wypadku przy pracy

-ochrona zdrowia i miejscu pracy

-zwalczanie ubóstwa

 

Różnice socjalne w współczesnej UE

-ludność

-rodzina

-ludzie starzy

-osoby niepełnosprawne

-bezrobocie, w tym młodzieży

 

AKTUALNE ZAGROŻENIE I PROBLEMY SPOŁECZNE

1. PŁASZCZYZNA BĄDŹ SFERA GOSPODARCZA

-niespotykane dotąd różnice dochodów

-wysoki wskaźnik bezrobocia

-migracje zagraniczne

 

2. PŁASZCZYZNA SPOŁECZNA

-migracje zagraniczne

-bezrobocie tj. ubóstwo

-bezdomność

-agresja

-przemoc

-przestępczość

-choroby społeczne (uzależnienia)

 

3. PŁASZCYZNA LUB SFERA MORALNA / ETYCZNA

-eutanazja

-aborcja

-nie rozstrzygnięte kwestie religii

-zmiana hierarchii wartości...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin