PLAN PRACY WYCHOWAWCZO - DYDAKTYCZNEJ DLA GRUPY DZIECI 3, 4 – LETNICH NA MIESIĄC WRZESIEŃ 2009 r.
BLOKI TEMATYCZNE:
1. Nasze przedszkole
2. Bądź bezpieczny na drodze
AKTYWNOŚĆ
RUCHOWA
WYCHOWANIE
SPOŁECZNO-MORALNE
JĘZYKOWA
MATEMATYCZNA
PLASTYCZNO -TECHNICZNA
MUZYCZNA
1.Przestrzeganie zasad warunkujących bezpieczeństwo na terenie przedszkola;
2.Rozumienie konieczności przestrzegania higieny osobistej (mycie rąk przed i po posiłkach);
3.Kształtowanie właściwej reakcji na polecenia nauczyciela;
4.Kształtowanie sprawności fizycznej
1. Dbanie o porządek w szatni , na półce w sali z niewielka pomocą dorosłych.
2.Rozumienie potrzeb innych kolegów, współudział w zabawie, dzielenie się zabawkami;
3.Troska o wspólne zabawki jako mienie przedszkola, przestrzeganie umów dot. korzystania z zabawek, uważne i bezpieczne obchodzenie się z zabawką, odkładanie na określone miejsce
1.Nawiązywanie serdecznego, bliskiego kontaktu z nauczycielką i nabywanie umiejętności wyrażania słowami własnych potrzeb, myśli i odczuć
2.Wypowiadanie się na temat obrazków o odpowiednim stopniu trudności…
3.Nabywanie odwagi i umiejętności wypowiadania własnych myśli.
1. Poznawanie i tworzenie zbiorów przedmiotów według jednego określonego kryterium np. przydatności.
2. Klasyfikowanie przedmiotów według jednej lub więcej cech np. przeznaczenia.
3. Poznawanie i przyswajanie określeń czasu: długo – dłużej, krótko - krócej
1. Próby prawidłowego regulowania nacisku dłoni i palców podczas rysowania
2.Rysowanie kredkami świecowymi, kredą, patykiem na ziemi – tworzenie własnych kompozycji.
3.Eksperymentowanie materiałem przyrodniczym – badanie twardości, plastyczności, ciężaru;
1.Uczenie się nowych piosenek;
2.Nabywanie swobody w ruchowej wypowiedzi inspirowanej tekstem lub akompaniamentem;
3.Uczenie się aktywnego słuchania poprzez ciekawe zabawy i ćwiczenia.
„W naszym ogrodzie” poznanie urządzeń terenowych w ogrodzie przedszkolnym, dziecko przestrzega zasad bezpiecznego korzystania z tych urządzeń.
„Dzieci w przedszkolu” – opowieść ruchowa.
Dziecko prawidłowo interpretuje ruchy i gesty prezentowane przez n – la i inne dzieci, samodzielnie przedstawia znane mu sytuacje stosując niewerbalne środki wyrazu.
Dziecko wie, jak należy zachowywać się na zajęciach, nie przeszkadza, dziecko wykazuje radość ze wspólnej zabawy.
„Czystość” wiersz I. Salach, rozmowa połączona z działaniem, dziecko rozumie konieczność wykonywania zabiegów higienicznych dla zdrowia. Dz. zna etapy mycia rąk, potrafi zachować się w łazience, stosuje się do zawartych umów.
Zabawy poranne orientacyjno – porządkowe, muzyczno ruchowe typu:
„Kółko graniaste”
„Jeż”, „Marsz przedszkolaków”
Dziecko potrafi maszerować w rytm piosenki po obwodzie koła, dopasowuje rytm do słyszanej muzyki, improwizuje ruchem.
Dziecko stosuje się do poleceń nauczyciela.
„Na ulicy” -ćwiczenia gimnastyczne - prowadzone metodą zadaniową. Dziecko potrafi prawidłowo wykonać skłony w przód, skłony boczne, czworakowanie, ćwiczenia równoważne. Dziecko wie co oznaczają słowa w zdrowym ciele zdrowy duch.
„Poznajmy się” -dzieci zapoznają się z salą przedszkolną, zabawkami, sprzętem znajdującym się w sali, poznaje łazienkę szatnię, wie gdzie odkłada swoje ubrania zamienne, gdzie wisi jego ręcznik, zna swoje miejsce przy stoliku.
Dziecko czuje się współuczestnikiem życia zbiorowego, okazuje życzliwość nowym kolegom i koleżankom, szanuje prawa innych.,
„Dbamy o ład i porządek” -
Wdrażanie dzieci do utrzymywania porządku w sali.
Dziecko zna stałe miejsca zabawek w kącikach zainteresowań, wiedzą, że należy uporządkować miejsce zabawy po jej zakończeniu, znają konieczność wspólnej dbałości o estetyczny wygląd sali.
Dziecko wie, że po skończonej zabawie należy odłożyć zabawkę na swoje miejsce
„Skrzyżowanie” – obserwowanie ruchu ulicznego w czasie wycieczki .
Dz. zwraca uwagę na sygnalizację świetlną, pasy, poruszające się pojazdy. Dz. wie jak należy zachować się na jezdni i na chodniku, prawidłowo przechodzi przez jezdnię. Potrafi zadbać o bezpieczeństwo swoje i innych.
„ Witaj przedszkole”- rozmowa planowana w oparciu o opowiadanie B. Formy „Witaj przedszkole”.
Dziecko pamięta i zna konieczność okazywania akceptacji nowym osobom w grupie, chętnie opowiada o swoich przeżyciach w przedszkolu, uczuciach (szczególnie te dzieci które mają problemy z zaadaptowaniem się i zintegrowaniem w grupie.
Dziecko zna konieczność niesienia pomocy nowym kolegom i koleżankom w grupie .
„Jak się zachować w przedszkolu” – wykorzystanie pacynki do zapoznania dzieci z zasadami zachowania się w przedszkolu.
Dziecko wie, jak należy zachowywać się w przedszkolu, stosuje się do określonych zasad panujących w grupie, wie, że przed i po każdym posiłku należy myć ręce, przed i po skorzystaniu z ubikacji również ,podczas zajęć nie przeszkadza nauczycielce, zgłasza się, zna rolę wychowawczyni jako osoby pomocnej w rozwiązywaniu jego problemów.
Dziecko przestrzega zasad higieny, zna zasady panujące w przedszkolu
„Mój znaczek” –rozmowa planowana w oparciu o wiersz B. Formy.
Dziecko zna wygląd swojego znaczka, wie gdzie znajduje się jego
półka, ręcznik itp. z wizerunkiem znaczka Dziecko potrafi rozpoznać swój znaczek, wie, że od tej pory będzie mu „towarzyszył” przez cały rok. Potrafi prawidłowo nazwać jego kolorystykę.
Dziecko chętnie uczestniczy w zajęciach.
„Jestem pełnoprawnym przedszkolakiem” – rozmowa planowana w oparciu o serię obrazków. Zawarcie kontraktu.
Dziecko zna swoje prawa i obowiązki, potrafi określić je słowami i w formie graficznej na wspólnej planszy. Zgadza się z ustalonym kontraktem odbijając swoja dłoń.
Dziecko potrafi współpracować w zespole, stosuje się do reguł i umów przyjętych w przedszkolu.
„My też mamy swoje prawa” - rozmowa planowana w oparciu o wiersz M. Brykczyńskiego pt. „O prawach dziecka”.
Dziecko zna znaczenie słów „mieć prawo” zna własne prawa, dostrzega potrzebę tworzenia praw i norm, potrafi formułować podstawowe powinności moralne, dostrzega potrzeby innych. Dziecko tworzy atmosferę radości,
przyjaźni i zaufania.
„Światła na skrzyżowaniu” -zapoznanie dzieci z ważniejszymi zasadami
ruchu pieszego na podstawie wiersza W. Fabera. Dziecko
zna budowę i działanie sygnalizatora drogowego, jego kolory i ich znaczenie. Dziecko cierpliwie czeka na swoją kolej wypowiedzi.
„Baw się bezpiecznie” – rozmowa w oparciu o historyjkę obrazkową. Dziecko potrafi opowiadać treść historyjki obrazkowej, buduje zdania , wie, że przedszkolak nie może samodzielnie poruszać się po drodze. Dziecko wie, dlaczego należy przestrzegać zakazu zabawy w pobliżu ulicy itp.
„Nasze zabawki” –
Poznawanie i tworzenie zbiorów przedmiotów (zabawek) ze względu na ich wspólne cechy.
Dzieci nazywają zabawki i ustawiają je według ich rodzajów:
Misie, lale, samochody, klocki, potrafią znaleźć ich miejsce na półce, wiedzą że odkładamy zabawki zawsze na określone miejsce według ich przeznaczenia.
Dziecko wie, że należy szanować zabawki, nie wolno ich zabierać innym.
Zabawa dydaktyczna „Gdzie jej miejsce?”
Dziecko aktywnie uczestniczy w zabawie, dziecko zna dokładny układ sali przedszkolnej, zna położenie zabawek na półkach, posługuje się określeniami dotyczącymi położenia danego przedmiotu w przestrzeni daleko – blisko, dalej – bliżej,
dziecko przestrzega reguł gry, chętnie i aktywnie uczestniczy w zabawie.
„Mój dzień w przedszkolu”- zapoznanie dzieci z czynnościami wykonywanymi w przedszkolu w ciągu dnia ( śniadanie, obiad, podwieczorek, zabawy grupowe i indywidualne, zajęcia, spacery, wyjścia do ogrodu) dziecko zna określenia czasowe długo , dłużej krótko krócej, potrafi odnieść te określenia do czynności wykonywanych w ciągu dnia w przedszkolu.
Dziecko chętnie wykonuje zadania o charakterze matematycznym.
„Moje ciało” – rozwijanie u dzieci świadomości schematu własnego ciała podczas zabaw.
Dziecko nazywa poszczególne części własnego ciał, potrafi je wskazać, prawidłowo dorysuje brakujące części ciała na sylwecie dziecka.
Dziecko uważnie słucha i poprawnie wykonuje plecenia nauczyciela.
„Kierunki” – próby
określania kierunku w przestrzeni. Dziecko posługuje się pojęciami: w lewo, w prawo, na wprost. Dziecko nazywa kierunki położenia przedmiotów w przestrzeni w stosunku do innych przedmiotów. Dziecko potrafi zastosować reguły ruchu drogowego
„Znaki drogowe”- zapoznanie z figurą geometryczną: koło, Dziecko poznaje wygląd znaków drogowych w formie koła. Dziecko rozpoznaje i nazywa kształt znaku oraz jego kolor. Dziecko wie, jak prawidłowo zachować się na ulicy, potrafi uważnie słuchać nauczyciela.
„Moja ulubiona zabawka” rysowanie kredkami świecowymi. Dziecko wypełnia kredką kontur zabawki (3 latki) nie wychodząc poza, Dziecko 4 letnie próbuje samodzielnie malować.
Dziecko prawidłowo trzyma kredkę, , rysuje z pomocą nauczyciela.
Dziecko cieszy się z efektów swojej pracy.
„Mój znaczek”- wypełnianie rysunku znaczka rozpoznawczego kredkami. Dziecko
porusza się w obrębie konturu, starannie koloruje szablon wie, że należy dbać o estetyczny wygląd pracy, wie jakimi kolorami charakteryzuje się jego znaczek.
Dziecko sprząta swoje miejsce pracy
„Miś z plasteliny” lepienie misia wg wzoru, słuchanie wiersza, „miś w przedszkolu”. Dz. nazywa części misia, poznaje schemat ciała, potrafi rozwałkować plastelinę, formuje kształty.
„Sygnalizator świetlny” - rozwijanie sprawności manualnej
dzieci podczas wycinania sygnalizatora, dz. potrafi posługiwać się nożyczkami, prawidłowo używa kleju, rozpoznaje podstawowe kolory, doprowadza pracę do końca. Przestrzega zasad bezpieczeństwa w trakcie wycinania
„Jestem sobie przedszkolaczek” osłuchanie się z nową piosenką, zabawy rytmiczne i umuzykalniające przy piosence, dziecko porusza się zgodnie z tempem i dynamiką utworu
Próby wyklaskiwania rytmu na dłoniach i kolanach .
Dz. chętnie biorą udział w zajęciach.
„Jestem sobie przedszkolaczek” – nauka piosenki. Dz. zna słowa piosenki, śpiewa razem z nauczycielką, potrafi samodzielnie odtworzyć refren piosenki ilustruje treść utworu za pomocą ruchu i gestu, wystukuje rytm piosenki, porusza się zgodnie z rytmem i tempem
Dziecko pokonuje nieśmiałość, budzi się w nim wiara we własne możliwości.
„Światła” – osłuchanie z piosenką. Dziecko rozumie słowa piosenki, potrafi opowiedzieć o czym jest ta piosenka, skojarzy ją z aktualną tematyką, śpiewa krótkie fragmenty . Dziecko chętnie bierze udział w zajęciu.
„Światła” – nauka piosenki. Dziecko zna melodię i słowa piosenki. prawidłowo odtwarza tekst i melodię piosenki. Reaguje ruchem, gestem i słowem na kontrasty muzyczne podczas zabaw rytmiczno – inscenizacyjnych do piosenki. Odtwarza rytm piosenki za pomocą prostych elementów ruchu. Prawidłowo reaguje na tempo i dynamikę piosenki.
Dziecko potrafi skoncentrować uwagę na dłuższy czas , bawi się zgodnie w grupie
METODY CZYNNA-
samodzielnych doświadczeń, zadań stawianych dziecku;
SŁOWNA-
objaśnianie, rozmowa;
OGLĄDOWA-
pokaz
CZYNNA-
pokaz, obserwacja
...
magda2519