wrzesień 3-4 latki.doc

(64 KB) Pobierz
Opracowała: mgr Róża Rycombel

Opracowała: mgr  Róża Rycombel

 

 

 

 

PLAN PRACY WYCHOWAWCZO - DYDAKTYCZNEJ
DLA GRUPY DZIECI 3, 4 – LETNICH
NA MIESIĄC WRZESIEŃ 2009 r.

 

BLOKI TEMATYCZNE:

 

1. Nasze przedszkole

2. Bądź bezpieczny na drodze

 

 

 

 

 

 

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                

 

AKTYWNOŚĆ

RUCHOWA

WYCHOWANIE

SPOŁECZNO-MORALNE

AKTYWNOŚĆ

JĘZYKOWA

AKTYWNOŚĆ

MATEMATYCZNA

AKTYWNOŚĆ

PLASTYCZNO -TECHNICZNA

AKTYWNOŚĆ

MUZYCZNA

 

 

 

1.Przestrzeganie zasad warunkujących bezpieczeństwo na terenie przedszkola;

 

2.Rozumienie konieczności przestrzegania higieny osobistej (mycie rąk przed i po posiłkach);

 

3.Kształtowanie właściwej reakcji na polecenia nauczyciela;

 

4.Kształtowanie sprawności fizycznej

 

1. Dbanie o porządek w szatni , na półce w sali z niewielka pomocą dorosłych.

2.Rozumienie potrzeb innych kolegów, współudział w zabawie, dzielenie się zabawkami;

3.Troska o wspólne zabawki jako mienie przedszkola, przestrzeganie umów dot. korzystania z zabawek, uważne i bezpieczne obchodzenie się z zabawką, odkładanie na określone miejsce

 

1.Nawiązywanie serdecznego, bliskiego kontaktu z nauczycielką i nabywanie umiejętności wyrażania słowami własnych potrzeb, myśli i odczuć

 

2.Wypowiadanie się na temat obrazków o odpowiednim stopniu trudności…

 

3.Nabywanie odwagi i umiejętności wypowiadania własnych myśli.

 

 

1. Poznawanie i tworzenie zbiorów przedmiotów według jednego określonego kryterium np. przydatności.

 

2. Klasyfikowanie przedmiotów według jednej lub więcej cech np. przeznaczenia.

 

3. Poznawanie  i przyswajanie określeń czasu: długo – dłużej, krótko - krócej

 

1. Próby prawidłowego regulowania nacisku dłoni i palców podczas rysowania

 

2.Rysowanie kredkami świecowymi, kredą, patykiem na ziemi – tworzenie własnych kompozycji.

 

3.Eksperymentowanie materiałem przyrodniczym – badanie twardości, plastyczności, ciężaru;

 

1.Uczenie się nowych piosenek;

 

2.Nabywanie swobody w ruchowej wypowiedzi inspirowanej tekstem lub akompaniamentem;

 

3.Uczenie się aktywnego słuchania poprzez ciekawe zabawy i ćwiczenia.

 

 

 

 

 

„W naszym ogrodzie” poznanie urządzeń terenowych w ogrodzie przedszkolnym, dziecko przestrzega zasad bezpiecznego korzystania z tych urządzeń.

 

Dzieci w przedszkolu” –  opowieść ruchowa.

Dziecko prawidłowo interpretuje  ruchy i gesty prezentowane przez n – la i inne dzieci, samodzielnie przedstawia znane mu sytuacje stosując niewerbalne środki wyrazu.

Dziecko wie, jak należy zachowywać się na zajęciach, nie przeszkadza, dziecko wykazuje radość ze wspólnej zabawy.

 

Czystość wiersz I. Salach, rozmowa połączona z działaniem, dziecko rozumie konieczność wykonywania zabiegów higienicznych dla zdrowia. Dz. zna etapy mycia rąk, potrafi zachować się w łazience, stosuje się do zawartych umów.

 

Zabawy poranne orientacyjno – porządkowe, muzyczno ruchowe typu:

„Kółko graniaste”

„Jeż”,  „Marsz przedszkolaków”

Dziecko potrafi maszerować w rytm piosenki po obwodzie koła, dopasowuje rytm do słyszanej muzyki, improwizuje ruchem.

Dziecko stosuje się do poleceń nauczyciela.

„Na ulicy” -ćwiczenia gimnastyczne -  prowadzone  metodą  zadaniową.  Dziecko  potrafi  prawidłowo  wykonać  skłony  w  przód, skłony boczne, czworakowanie, ćwiczenia równoważne. Dziecko wie co oznaczają słowa w zdrowym ciele zdrowy duch.

 

Poznajmy się” -dzieci zapoznają się  z  salą przedszkolną, zabawkami, sprzętem znajdującym się  w sali, poznaje łazienkę szatnię, wie gdzie odkłada swoje ubrania zamienne, gdzie wisi jego ręcznik, zna swoje miejsce przy stoliku.

Dziecko czuje się współuczestnikiem życia zbiorowego, okazuje życzliwość nowym kolegom i koleżankom, szanuje prawa innych.,  

 

 

Dbamy o ład i porządek”  - 

Wdrażanie dzieci do utrzymywania porządku w sali.

Dziecko zna stałe miejsca zabawek  w kącikach zainteresowań, wiedzą, że należy uporządkować miejsce zabawy po jej zakończeniu, znają  konieczność wspólnej dbałości o estetyczny wygląd sali.

Dziecko wie, że po skończonej zabawie należy odłożyć zabawkę na swoje miejsce

 

„Skrzyżowanie” – obserwowanie ruchu ulicznego w czasie wycieczki .

Dz. zwraca uwagę na sygnalizację świetlną, pasy, poruszające się pojazdy. Dz. wie jak należy zachować się na jezdni i na chodniku, prawidłowo przechodzi przez jezdnię. Potrafi zadbać o bezpieczeństwo swoje i innych.

 

 

Witaj przedszkole”- rozmowa planowana w oparciu o opowiadanie B. Formy „Witaj przedszkole”.

Dziecko pamięta i zna konieczność okazywania akceptacji nowym osobom w grupie, chętnie opowiada o swoich przeżyciach w przedszkolu, uczuciach (szczególnie  te dzieci które mają problemy z zaadaptowaniem się i zintegrowaniem w grupie.

Dziecko zna konieczność niesienia pomocy nowym kolegom i koleżankom w grupie . 

 

Jak się zachować w przedszkolu” – wykorzystanie pacynki do zapoznania dzieci z zasadami zachowania się w przedszkolu.

Dziecko wie, jak należy zachowywać się w przedszkolu, stosuje się do określonych zasad panujących w grupie, wie, że przed  i po każdym posiłku należy myć ręce, przed i po skorzystaniu z ubikacji również ,podczas zajęć nie przeszkadza  nauczycielce, zgłasza się, zna rolę wychowawczyni jako osoby pomocnej w rozwiązywaniu jego problemów.

Dziecko przestrzega zasad higieny, zna zasady panujące w przedszkolu

 

Mój znaczek” –rozmowa planowana w oparciu o wiersz B. Formy.

Dziecko zna wygląd swojego znaczka, wie gdzie znajduje się jego

półka, ręcznik itp. z wizerunkiem znaczka Dziecko potrafi rozpoznać swój znaczek, wie, że od tej pory będzie mu „towarzyszył” przez cały rok.  Potrafi  prawidłowo nazwać  jego kolorystykę.

Dziecko chętnie uczestniczy w zajęciach.

 

„Jestem pełnoprawnym przedszkolakiem” – rozmowa planowana w oparciu o serię obrazków. Zawarcie kontraktu.

Dziecko zna swoje prawa i obowiązki, potrafi określić je  słowami i w formie graficznej na wspólnej planszy. Zgadza się z ustalonym kontraktem odbijając swoja dłoń.

Dziecko potrafi  współpracować w zespole, stosuje się do reguł i umów przyjętych w przedszkolu.

 

„My też mamy swoje prawa” -  rozmowa  planowana w oparciu o wiersz M. Brykczyńskiego pt. „O prawach dziecka”.

Dziecko  zna  znaczenie  słów „mieć prawo”  zna  własne  prawa,  dostrzega  potrzebę  tworzenia  praw i  norm,  potrafi  formułować  podstawowe powinności  moralne,  dostrzega  potrzeby  innych.  Dziecko  tworzy  atmosferę  radości, 

przyjaźni  i  zaufania.

 

Światła na skrzyżowaniu -zapoznanie dzieci z ważniejszymi zasadami

ruchu pieszego na podstawie wiersza
W. Fabera. Dziecko

zna budowę i działanie sygnalizatora drogowego, jego kolory i ich znaczenie.  Dziecko cierpliwie czeka na swoją kolej wypowiedzi.

 

„Baw się bezpiecznie” – rozmowa w oparciu o historyjkę  obrazkową.  Dziecko  potrafi  opowiadać  treść  historyjki  obrazkowej,   buduje zdania , wie, że przedszkolak nie może samodzielnie poruszać się po drodze. Dziecko wie, dlaczego należy przestrzegać  zakazu zabawy w pobliżu ulicy itp.

Nasze zabawki” –

Poznawanie i tworzenie zbiorów przedmiotów (zabawek) ze względu na ich wspólne cechy.

Dzieci nazywają zabawki i ustawiają je według ich rodzajów:

Misie, lale, samochody, klocki, potrafią znaleźć ich miejsce na półce, wiedzą że odkładamy zabawki zawsze na określone miejsce według ich przeznaczenia.

Dziecko wie, że należy szanować zabawki, nie wolno ich zabierać innym.

 

Zabawa dydaktyczna „Gdzie jej miejsce?”

Dziecko  aktywnie uczestniczy w zabawie, dziecko zna dokładny układ sali przedszkolnej, zna położenie zabawek na półkach, posługuje się określeniami dotyczącymi położenia danego   przedmiotu w przestrzeni  daleko – blisko, dalej – bliżej,  

dziecko przestrzega reguł gry, chętnie i aktywnie uczestniczy w zabawie.

 

Mój dzień w przedszkolu”- zapoznanie dzieci z czynnościami wykonywanymi w przedszkolu w ciągu dnia ( śniadanie, obiad, podwieczorek, zabawy grupowe i indywidualne, zajęcia, spacery, wyjścia do ogrodu)  dziecko  zna określenia czasowe długo , dłużej krótko krócej, potrafi odnieść te określenia do czynności wykonywanych w ciągu dnia w przedszkolu.

Dziecko chętnie wykonuje zadania o charakterze matematycznym.

 

Moje ciało” – rozwijanie u dzieci  świadomości schematu własnego ciała podczas zabaw.

Dziecko nazywa poszczególne części własnego ciał, potrafi je wskazać, prawidłowo dorysuje brakujące części ciała na  sylwecie dziecka.

Dziecko uważnie słucha i poprawnie  wykonuje plecenia nauczyciela.

 

„Kierunki” – próby

określania  kierunku  w  przestrzeni. Dziecko  posługuje się  pojęciami:  w lewo, w prawo, na wprost. Dziecko  nazywa  kierunki położenia  przedmiotów w przestrzeni w stosunku do innych  przedmiotów. Dziecko  potrafi  zastosować  reguły  ruchu  drogowego

 

„Znaki drogowe”- zapoznanie z  figurą  geometryczną:  koło,   Dziecko poznaje  wygląd  znaków  drogowych w formie koła. Dziecko  rozpoznaje i nazywa kształt znaku oraz jego kolor. Dziecko wie, jak prawidłowo zachować się na ulicy, potrafi uważnie słuchać nauczyciela.

 

Moja ulubiona zabawka” rysowanie kredkami świecowymi. Dziecko  wypełnia kredką  kontur  zabawki (3 latki) nie wychodząc poza, Dziecko 4 letnie próbuje samodzielnie malować.

Dziecko prawidłowo trzyma kredkę,  , rysuje z  pomocą nauczyciela.

Dziecko cieszy się z efektów swojej pracy.

 

Mój znaczek”- wypełnianie rysunku znaczka  rozpoznawczego kredkami. Dziecko 

porusza się w obrębie konturu, starannie koloruje szablon wie, że należy dbać o estetyczny wygląd pracy, wie jakimi kolorami charakteryzuje się jego znaczek.

Dziecko sprząta swoje miejsce pracy

 

„Miś z plasteliny” lepienie misia wg wzoru, słuchanie wiersza, „miś w przedszkolu”. Dz. nazywa części misia, poznaje schemat ciała, potrafi rozwałkować plastelinę, formuje kształty.

 

Sygnalizator świetlny” -  rozwijanie sprawności manualnej

dzieci podczas wycinania sygnalizatora, dz. potrafi posługiwać się nożyczkami, prawidłowo używa kleju, rozpoznaje podstawowe kolory, doprowadza pracę do końca. Przestrzega zasad bezpieczeństwa w trakcie wycinania

Jestem sobie przedszkolaczek” osłuchanie się z nową piosenką, zabawy rytmiczne i umuzykalniające przy piosence, dziecko porusza się zgodnie z tempem i dynamiką utworu

Próby wyklaskiwania rytmu na dłoniach i kolanach .

Dz. chętnie biorą udział w zajęciach.

 

Jestem sobie przedszkolaczek” – nauka piosenki.  Dz. zna słowa   piosenki, śpiewa razem z nauczycielką, potrafi samodzielnie odtworzyć refren piosenki  ilustruje  treść  utworu za pomocą ruchu i gestu, wystukuje rytm piosenki, porusza się zgodnie z rytmem i tempem

Dziecko pokonuje nieśmiałość, budzi się w nim wiara we własne możliwości.

 

„Światła” – osłuchanie z piosenką.  Dziecko  rozumie  słowa  piosenki, potrafi  opowiedzieć  o  czym  jest  ta  piosenka, skojarzy ją z aktualną tematyką, śpiewa  krótkie  fragmenty .   Dziecko chętnie bierze udział w zajęciu.

 

„Światła” – nauka piosenki. Dziecko zna melodię i słowa piosenki. prawidłowo  odtwarza  tekst  i  melodię  piosenki.  Reaguje  ruchem,  gestem  i słowem na kontrasty  muzyczne podczas zabaw rytmiczno – inscenizacyjnych    do  piosenki.  Odtwarza  rytm  piosenki  za  pomocą  prostych  elementów  ruchu.   Prawidłowo reaguje  na tempo i dynamikę piosenki.

Dziecko potrafi skoncentrować uwagę  na dłuższy czas , bawi się zgodnie w grupie

 

 

METODY CZYNNA-

samodzielnych doświadczeń, zadań stawianych dziecku;

SŁOWNA-

objaśnianie, rozmowa;

OGLĄDOWA-

pokaz

CZYNNA-

samodzielnych doświadczeń, zadań stawianych dziecku;

SŁOWNA-

objaśnianie, rozmowa;

OGLĄDOWA-

pokaz, obserwacja

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin