Lesson 19.doc

(40 KB) Pobierz
Lesson 19

Lesson 19

To be going to – wyrażanie przyszłości

Describing people: appearance – opisywanie ludzi (wygląd)

 

 

To be going to

 

To be going to używamy:

 

ü      Gdy mówimy o czynnościach, które zamierzamy wykonać w przyszłości

Np. I’m going to learn German tomorrow.

(Zamierzam się uczyć niemieckiego jutro.)

ü      Gdy wyrażamy jakieś przypuszczenia, na które mamy jakieś dowody.

Np. I met Angie, I think she is going to visit us.

(Spotkałam Angie. Myślę, że zamierza nas odwiedzić.)

 

 

Konstrukcja zdania twierdzącego z going to wygląda następująco:

czasownik “to be” w odpowiedniej formie + going to + podstawowa forma czasownika głównego

 

Np. I am going to read this book.

 

Pytanie tworzymy tak jak w większości przypadków przez inwersję, czyli przestawienie czasownika „to be” przed podmiot, a potem dodając „going to” i czasownik główny w formie podstawowej.

 

Np. Am I going to read this book?

 

Przeczenie tworzymy dodając zaraz po czasowniku “to be” przeczenie not

 

Np. I’m not going to read this book.

 

Affirmative

Negations

Questions

Long form

Short form

I am going to read

You are going to read

He is going to read

She is going to read

It is going to read

I am not going to read

You are not going to read

He is not going to read

She is not going to read

It is not going to read

I’m not going to read

You aren’t going to read

He isn’t going to read

She isn’t going to read

It isn’t going to read

Am I going to read?

Are you going to read?

Is he going to read?

Is she going to read?

Is it going to read?

We are going to read

You are going to read

They are going to read

We are not going to read

You are not going to read

They are not going to read

We aren’t going to read

You aren’t going to read

They aren’t going to read

Are we going to read?

Are you going to read?

Are they going to read?

 

Jak widać na przykładach w tabeli, przy odmianie osobowej “going to” zmienia się tylko czasownik “to be”.

 

 

 

 

 

Describing people:

 

Pytania używane do opisywania ludzi

 

ü      What colour is your hair? (Jakiego koloru są twoje włosy?)

ü      What colour are your eyes? (Jakiego koloru są twoje oczy?)

ü      How tall are you? (Ile masz wzrostu?)

ü      What does he look like? (Jak on wygląda?)

ü      What is he like? (Jaki on jest?)

 

A teraz trochę praktyki:

 

Dialog 1

 

-          What colour is your hair?

-          My hair is dark blond. How tall are you?

-          I am 170 cm. What colour are your eyes?

-          They are green.

 

Translation:

 

-          Jakiego koloru są twoje włosy?

-          Moje włosy są w kolorze ciemnego blond. Ile masz wzrostu?

-          Mam 170 cm wzrostu. Jakiego koloru są twoje oczy?

-          Moje oczy są zielone.

 

Dialog 2

 

- What is she like?

- She is nervous, but she is very nice.

- What does she look like?

- She looks like a princess. She has got big blue eyes, light blond hair.

- Is she fat or thin?

- She is thin and very tall.

- Wow! She is very pretty girl.

 

Translation:

-          Jaka ona jest?

-          Jest nerwowa, ale bardzo miła.

-          Jak wygląda?

-          Wygląda jak księżniczka. Ma duże niebieskie oczy, włosy jasny blond.

-          Jest gruba czy szczupła?

-          Jest szczupła i bardzo wysoka.

-          Wow! Jest bardzo ładną dziewczyną.

 

Przykładowe określenia wyglądu i charakteru:


Curly – kręcone

Dark – ciemne

Fat -  gruby

Handsome – przystojny

Light – jasne

Short – niski                                                       

Straight – proste

Tall – wysoki                                                       

Thin – chudy

Friendly – przyjazny

Hard-working – pracowity

Intelligent – inteligentny

Lazy – leniwy

Nice – miły

Old – stary

Quiet – cichy

Talkative – rozmowny

Young – młody


 

 

 

Exercises:

 

Ex.1 Complete sentences with correct form of verb “to be” + „going to” and write the correct form of verbs in brackets.

 

1.      He …………..(see) his favourite film tonight.

2.      They …………..(do) their homework.

3.      I think it ………….(rain) today.

4.      Tomorrow I ……………….(be sick).

5.      My sister and me …………..(cook) dinner next Saturday.

6.      Everyone ………………(go) out tonight.

7.      Jane………….(write) a poem.

8.      I……………………(wear) this jumper the day after tomorrow.

9.      She……………………..(make) coffee.

 

Ex.2 Write two descriptions using information which is below.

Napisz dwa opisy, używając poniższych informacji.

 

Kate,  21 years old,  thin, tall, big green eyes, short curly hair, dark brown, nice, very pretty.

John, 35 years old, quite fat, brown eyes, black, short hair, nervous, talkative, handsome.

 

Ex. 3  Complete the blanks with words which are below.

 

1.      What does he………………?

2.      She is very………….woman.

3.      Has he got ……………..blue eyes?

4.      He is…………but I like him.

5.      What colour………… your hair?

6.      Why is she so………..? Because she eats lots of sweets.

7.      How……………are you?

8.      Jane is very……. and her sister too. I like them.

9.      You are very……………… Would you like to talk to John?

10.  All men in this room are………….

 

handsome, fat, is, nice, talkative, big, quite nervous, look like, beautiful, tall

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin