Diagnoza pielęgniarska Adriana Borodzicz.docx

(55 KB) Pobierz

Diagnoza pielęgniarska                                                                      Adriana Borodzicz -Cedro

„Jeżeli nie możemy czegoś nazwać, nie możemy tez tego kontrolować, badać, uczyć i uwzględniać w polityce sektorowej” Norma Lang

Zadania pielęgniarki w procesie diagnozowania uregulowane są przepisami zawartymi w ustawach i rozporządzeniach. Ustawa z dnia 5 lipca 1996r( Dz. U z 2001r. Nr 57, poz. 602 ze zmianami Dz. U. 01.89, Dz. U 01.969, DzU03.109.1029, Dz. U 04.19.177, Dz. U 04.92.885, Dz. U 04.173.1808) o zawodach pielęgniarki i położnej Rozporządzenie Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej z dnia 2 września 1997.

W związku z globalnym procesem ujmowania w ramy terminologiczne profesji, których zakres działania odbiega od prostych definicji, kluczową umiejętnością zawodową współczesnej pielęgniarki jest formułowanie diagnozy, konfigurującej w konsekwencji planowanie oraz ocenę podjętych działań wobec pacjenta

Opisowość diagnoz, dowolność literacka w ich tworzeniu, polot artystyczny ich twórców, pozostawanie samemu sobie z formułowaniem diagnozy, osobiste poglądy na temat diagnozy pielęgniarskiej wpływały na tworzenie księgozbiorów różnorodnych diagnoz o dużej zasobności.

Powyższa sytuacja powodowała iż diagnoza nabierała indywidualnego charakteru, przypadkowości i subiektywności.

Omawiana sytuacja zrodziła potrzebę stworzenia Międzynarodowej Klasyfikacji Praktyki Pielęgniarskiej ICNP

Czym jest ICNP?

To nazwanie, uporządkowanie i połączenie zjawisk opisujących problemy pielęgnacyjne, praktykę pielęgniarską i wyniki działań pielęgniarskich

Historia rozwoju ICNP

    1989 Rezolucja ICN dotycząca wypracowania terminologii i klasyfikacji diagnoz, interwencji i wyników działań pielęgniarskich( Seul, Korea)

    1991 badania literaturowe i ankieta

    1993 pierwszy projekt listy terminów

    1996 powstanie wersji alfa

    1999 wersja beta i beta 2

    2000 Konferencja Tłumaczy i Recenzentów ICNP( Portugalia, Cambra)

    2005 wersja 1.0

Założenia ICNP

    Stworzenie systemu ujednoliconego języka pielęgniarskiego /unifield Nursing Language system, UNLS/

    Opracowanie narzędzia opisywania i dokumentowania praktyki pielęgniarskiej

    Stworzenie systemu zdefiniowanych i sklasyfikowanych danych

    Dostarczenie danych mających znaczenie dla edukacji pielęgniarskiej i polityki zdrowotnej

    Dostarczenie danych na temat potrzeb pacjenta, jakości opieki pielęgniarskiej, wykorzystania zasobów pielęgniarskich i wyników działań pielęgniarskich

Standaryzacja słownictwa zawodowego pielęgniarki

Ustalenie wysokiego poziomu wzajemnego zrozumienia między grupami pielęgniarskimi pracującymi nawet w skrajnie różnych środowiskach

Poszerzenie wiedzy pielęgniarek na temat relacji między diagnozą a pozostałymi etapami procesu pielęgnowania

    Wspomaganie systemu informacyjnego a dzięki temu ułatwianie zarządzania ochroną zdrowia, poprzez rozwój baz danych i systemów informacyjnych

    Wspomaganie nauczania i rozwoju zawodowego

    Określenie niezbędnych nakładów na opiekę pielęgniarską

    Ułatwienie planowania zasobów niezbędnych w codziennej praktyce

    Współpraca z innymi medycznymi systemami klasyfikacji

Wykorzystanie ICNP

    Przygotowanie bieżącej dokumentacji pielęgniarskiej( jako katalog z listą terminów)

    Tworzenie systemu informacji medycznej poprzez wykorzystanie terminów

    Definiowanie zmiennych badawczych dotyczących działalności pielęgniarskiej( wykorzystanie terminów)

    W procesie kształcenia pielęgniarek ułatwia uszczegóławianie diagnoz i interwencji pielęgniarskich w procesie pielęgnowania

Korzyści wynikające ze stworzenia ICNP

Zostały one określone przez ICN – Międzynarodową Radę Pielęgniarek

    Poprawa komunikacji w obrębie pielęgniarstwa oraz profesji pokrewnych wynikająca z wytworzenia swoistego” esperanto pielęgniarskiego”

    Opisywanie i dokumentowanie opieki pielęgniarskiej wykonywanej w różnych jednostkach opiekuńczo- leczniczych

    Możliwość porównywania danych pielęgniarskich na poziomie lokalnym i globalnym

    Prognozowanie trendów w opiece pielęgniarskiej

    Alokację zasobów w zależności od potrzeb pacjentów

    Stymulacja rozwoju badań w pielęgniarstwie dzięki połączeniu z danymi w różnych systemach informacji pielęgniarskiej i medycznej

    Dostarczenie danych do edukacji pielęgniarek i polityki zdrowotnej

Prace nad stworzeniem ICNP trwają w wielu krajach.

Dzięki specjalnemu programowi komputerowemu możemy posługiwać się ICNP, celem stworzenia diagnoz i interwencji pielęgniarskich jak również możemy dokumentować je na nośniku elektronicznym i papierowym wydruku.

Skuteczne wykorzystanie ICNP wymaga systemów komputerowych na stanowisku pracy pielęgniarki, jak również szkoleń kształtujących/ doskonalących umiejętności personelu pielęgniarskiego.

Dlaczego warto wprowadzać ICNP

    Rosnące znaczenie klasyfikacji medycznych

    W wyniku braku danych pielęgniarskich zostaną ograniczone decyzje i działania pielęgniarskie wyłącznie do poziomu definicji medycznej

    ICNP daje nam gotowe narzędzia do opisu praktyki zawodowej

    Powstaje nowa wiedza

    Można zidentyfikować udział pielęgniarstwa w wynikach działań medycznych

    Zapewnia jakość w pielęgniarstwie

    Wprowadza usprawnienia w praktyce

Standaryzacja języka pielęgniarskiego

    KOMITET Techniczny Informatyki Medycznej - Został stworzony w 1990 roku przez grupę roboczą ds. Terminologii zdrowotnej( Healt Terminology Working Group)

    Komitet Techniczny- grupa robocza 3( pojęcia zdrowotne) współpracująca z Grupą Pielęgniarską Międzynarodowego Stowarzyszenia Informatyki Medycznej oraz ICN. - W 2004 roku opracowali standard Integration of a Reference Terminology Model for Nursing

Klasyfikacja i kategoryzacja diagnoz pielęgniarskich

    Biuro Informacyjne ds. Diagnozy Pielęgniarskiej ( Clearing house for Nursing Diagnoses) powstała w latach 70 w St. Louis i do jego zadań należało gromadzenie, klasyfikowanie i rozpowszechnianie informacji dotyczących diagnoz pielęgniarskich

    Obecnie diagnoza pielęgniarska to jednoznaczne stwierdzenia i przypisane im kody cyfrowe

    Jest to zgodne z tym co pod postacią klasyfikacji diagnoz przyjęto najpierw w USA( NANDA) a następnie w Europie( ICPN)

    Dziś wiadomo, że jest to najbardziej pożądane, racjonalne podejście do zagadnienia diagnozy pielęgniarskiej

Propozycje pojęć ICNP

    Diagnoza pielęgniarska- określenie nadane przez pielęgniarki dla zjawisk (problemów) których dotyczą interwencje pielęgniarskie

    Interwencje pielęgniarskie- działania podejmowane w stosunku do zjawisk diagnozowanych przez pielęgniarkę

    Działania pielęgniarskie

    Wyniki pielęgniarskie- mierzalny wynik lub skutek interwencji pielęgniarskiej, które pielęgniarka wcześniej rozpoznała

Cechy pojęć ICNP - Pojęcia powinny być

    Szerokie- by służyły różnym celom, realizowanym w różnych krajach

    Proste- by mogły zostać uznane za dobre narzędzie do opisu swojej pracy

    Zwarte- posiadające jasne ramy pojęciowe ale niezależne od jakiegokolwiek modelu czy teorii pielęgniarstwa

    Oparte na rdzeniu- który można rozszerzać, uzupełniać

    Wrażliwe na odmienności kulturowe

    Oparte na wspólnym systemie wartości pielęgniarstwa  na całym świecie

    Możliwe do zaadoptowania, jako uzupełniające lub wspólne z klasyfikacją ICD

Zasady tworzenia definicji

    Definicja musi być sensowna

    Nie może być zamknięta/ użycie terminu definiowanego/

    Musi zawierać podstawowe cechy pojęcia, które nazywamy

    Unikanie języka wieloznacznego i metaforycznego

    Powinna być zdaniem twierdzącym

 

Stanowisko PTP w sprawie wdrożenia ICNP do praktyki

ICNP uznaje się za integralną część globalnej infrastruktury informacji dostarczających danych o opiece pielęgniarskiej i polityce w zakresie umożliwiającym poprawę opieki nad pacjentem

Wdrożenie Międzynarodowej Klasyfikacji Praktyki Pielęgniarskiej PTP uznaje jako priorytet w działaniu na rzecz rozwoju pielęgniarstwa, bezpieczeństwa wykonywania zawodu oraz bezpieczeństwa pacjenta

ICNP powinno zostać wdrożone do programów nauczania na wszystkich poziomach kształcenia

Powyższa klasyfikacja powinna stanowić element projektu informatyzacji ochrony zdrowia w Polsce

ICNP zawiera ujednolicone nazewnictwo rozpoznanych stanów, podejmowanych działań oraz uzyskiwanych wyników pielęgnowania

Przygotowana jest w formie elektronicznej, umożliwiającej swobodną modyfikacje danych

Jest kompatybilna ze standardami terminologii opieki zdrowotnej( American Nurses Association Recognition), oraz innymi systemami klasyfikacyjnymi( NANDA, Omaha System, NIC, NOC)

Istniejące taksonomie diagnoz pielęgniarskich

    NANDA- Północnoamerykańskie Towarzystwo Diagnoz Pielęgniarskich

    CCC- Klasyfikacja opieki Klinicznej

    Klasyfikacja Domowej Opieki Zdrowotnej

    Tezaurus kliniczny- klasyfikacja diagnoz w Dani, Holandii, Wielkiej Brytanii

    ENP- Europejska Klasyfikacja Opieki Pielęgniarskiej

Diagnoza pielęgniarska

Istotą współczesnego pielęgniarstwa jest świadczenie takiej opieki, która będzie wykorzystywała jego udokumentowane teoretyczno – praktyczne możliwości, także w zakresie szeroko rozumianego diagnozowania i diagnozy pielęgniarskiej

Etymologia terminu diagnoza ma rodowód grecki (gr. Diagnosis) i oznacza rozpoznanie, wyróżnienie, osądzanie

Ewolucja pierwotnej definicji doprowadziła do ujednolicenia współczesnej interpretacji diagnozy pielęgniarskiej, która obejmuje dwa powiązane ze sobą składniki

    gromadzenie danych

    ich krytyczną analizę dokonaną na drodze rozumowania

Ogólne znaczenie pojęcia

Diagnoza to rozpoznanie jakiegoś stanu rzeczy na podstawie jego cech( objawów) w oparciu o znajomość ogólnych prawidłowości panujących w danej dziedzinie

Diagnoza musi być stawiana przez jakiegoś specjalistę, przedstawiciela pewnej dyscypliny, na podstawie znajomości ogólnych prawideł przez nią wypracowanych, w sposób dla tej dyscypliny właściwy

Obecnie we wszystkich naukach diagnoza określa nie tylko stany patologiczne – niezgodne z przyjętą normą, odchylenia od dobrostanu oraz ich przyczyny i możliwości eliminacji (diagnoza stanu negatywnego)

Skupia się również na określeniu potencjału i możliwości chorego w samodzielnym radzeniu sobie z chorobą, zapobieganiu jej, świadczeniu samoopieki i potęgowaniu zdrowia – podkreślaniu tych aspektów stanu, które mogą być lub wymagają wzmocnienia (diagnoza stanów pozytywnych)

1.      W pielęgniarstwie amerykańskim przyjęto definicję mówiącą, że diagnoza stanowi kliniczną ocenę reakcji człowieka na aktualne lub potencjalne problemy, którymi pielęgniarki w oparciu o posiadaną wiedzę, umiejętności i doświadczenie są w stanie się zająć (ANA, NANDA)

2.      Gordon proponuje rozpatrywanie tego problemu jako syndromu PES (problem – etiologia – syndrom) i uwzględnianie łącznie jego 3 strukturalnych elementów:

·         P – problemu zdrowotnego pacjenta (aktualny/możliwy stan)

·         E – etiologii problemu (przyczyny istniejącego stanu rzeczy)

·         S – symptomów problemu (objawy podmiotowe i przedmiotowe)

3.      Shoemaker dodaje, że problem może dotyczyć tak pojedynczych osób, jak i grupy (np. rodzina) czy społeczności lokalnej.

4.      Bicker podkreśla, że diagnozowanie należy do niezależnych funkcji pielęgniarki, do pełnienia których ma ona niezbędne kompetencje, umiejętności i uprawnienia

Diagnoza opiera się na rozpoznaniu aktualnego stanu rzeczy i możliwościach jego poprawy, udoskonalenia i podniesienia na wyższy poziom, poprzez znajdowanie możliwie najskuteczniejszych dróg osiągania celów

Tak szeroki zakres całościowej diagnozy pielęgniarskiej i zróżnicowane znaczenie poszczególnych jej elementów (w odniesieniu do danego chorego, w określonym czasie i miejscu) nasuwa konieczność wyodrębnienia celów diagnozy ukierunkowanej na:

    czynniki ryzyka

    potencjał zdrowotny (diagnoza na potrzeby promocji zdrowia oraz profilaktyki chorób i zaburzeń)

    wczesne objawy

    różne stany funkcjonalne i czynnościowe (diagnoza na potrzeby pielęgniarstwa klinicznego, pielęgnowania w sytuacji choroby i współuczestnictwa w terapii oraz opiece terminalnej)

    zaburzenia i stany funkcjonalne (diagnoza na potrzeby działań rehabilitacyjnych i wspierających, opieki nad osobami niepełnosprawnymi)

Diagnoza pielęgniarska

W angielskim słowniku medycznym czytamy, że diagnoza dokonuje się w oparciu o 3 składowe

• rozpoznanie obecności choroby przez badanie chorego i analizę objawów

• określenie natury schorzenia

• zebranie i krytyczną ocenę danych, otrzymanych ze wszelkich możliwych źródeł oraz wszelkimi dostępnymi i akceptowanymi metodami

Cechy dobrej diagnozy

    Jasna

    Zwięzła

    Jednoznaczna dla całego zespołu pielęgniarskiego

    Powinna prowadzić do jednolitego sposobu definiowania i radzenia sobie z problemem, w dużym stopniu decydując o jakości opieki pielęgniarskiej

    Czytelność i zrozumienie dla wszystkich sprawujących opiekę nad pacjentem

    Uwzględnienie stanu negatywnego

    Uwzględnienie zagrożenie zdrowia

    Uwzględnienie stanu pozytywnego

    Koncentracja na osobie diagnozowanej

    Określenie stanu pacjenta i uwarunkowanie tego stanu

Przedmiot i zakres diagnozy

Przedmiotem diagnozy medycznej jest stan zdrowia (jego biopsychospołeczna analiza)

Zakresem diagnozy określamy ocenę wg poszczególnych narządów, układów i zmysłów, z uwzględnieniem parametrów i prognozy

Prawidłowo sformułowana diagnoza, wyprowadzona ze zgromadzonych danych, wyznacza zadania i działania, jakie pielęgniarka powinna podjąć w celu utrzymania lub zmiany zdiagnozowanego stanu człowieka i jego środowiska

Dostrzeżenie wagi rozpoznania pielęgniarskiego w profesjonalnym pielęgnowaniu sprawiło, że zagadnienia diagnozy stały się jednym z ważniejszych elementów teorii, filozofii i praktyki pielęgniarskiej

Diagnoza pielęgniarska w procesie pielęgnowania

    Diagnoza pielęgniarska jest elementem procesu pielęgnowania, znajdującym się teoretycznie” w centrum tego procesu

    Diagnoza staje się jej spektrum, które wyznacza sposób ujmowania pozostałych elementów( rozpoznania, planu działania, jego realizacji i oceny)

    Diagnoza pielęgniarska jest najmniej zrozumiałym , najbardziej kontrowersyjnym i najsłabszym ogniwem procesu pielęgnowania, co wynika z faktu, iż ma ona pod względem prezentowanych stanowisk i podejść, najbardziej zróżnicowane piśmiennictwo i nie do końca uzgodnione stanowiska

Etapy procesu pielęgnowania są ze sobą połączone, tzn. że np. po rozpoznaniu problemów pacjenta i postawieniu diagnozy pielęgniarskiej następuje etap II – planowanie opieki

Każdy z etapów zawiera następujące po sobie fazy, np. w etapie pierwszym: faza I – gromadzenie danych, faza II – analiza, faza III –stawianie diagnozy pielęgniarskiej

Wieloetapowość procesu pielęgnowania prowadzi do podejmowania systematycznych i powtarzających się działań pielęgniarskich w sposób uporządkowany

Punktem wyjścia procesu pielęgnowania bez względu na liczbę etapów jest procedura diagnozowania, w wyniku której powinno dojść do postawienia jednoznacznej, zobiektywizowanej, zrozumiałej dla wszystkich zainteresowanych diagnozy pielęgniarskiej, zapisanej w formie elektronicznej lub tradycyjnej

Na pierwszym etapie procesu pielęgnowania powinno dojść do jak najszybszego rozpoznania pielęgniarskiego i postawienia diagnozy, która powinna zostać zakomunikowana przede wszystkim podmiotowi opieki i innym osobom biorącym udział w opiece nad nim

Diagnoza pielęgniarska w procesie pielęgnowania
Gromadzenie danych, ich zakres i charakter

    Gromadzenie danych i ich analiza służą sformułowaniu diagnozy i jako podporządkowane diagnozie są wyznaczone przez sposób jej interpretowania

    Liczba i charakter danych zależą od stopnia poznania przez pielęgniarkę podmiotu opieki – pacjenta i jego środowiska

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin