Biuletyn_Autyzm_w_Polsce_nr1.pdf

(1057 KB) Pobierz
!!okladka_last.pdf
449764329.006.png 449764329.007.png 449764329.008.png 449764329.009.png 449764329.001.png
"Spo³eczeñstwo, które potrafi zmierzyæ siê
z autyzmem, poradzi sobie ze wszystkimi
innymi rodzajami niepe³nosprawnoci"
Kari Steindal
Przewodnicz¹ca Komitetu Ekspertów ds. Edukacji
i Integracji Dzieci z Autyzmem przy Radzie Europy, 2004
Prezentujemy Pañstwu pierwszy numer Biuletynu - kwartalnika,
w którym przedstawiamy specyfikê sytuacji osób z autyzmem w Polsce.
Publikujemy go w imieniu rodowiska osób i instytucji skupionych wokó³
Porozumienia AUTYZM-POLSKA, Krajowego Towarzystwa Autyzmu,
Programu Narodów Zjednoczonych ds. Rozwoju (UNDP), wspieraj¹cego
obecnie wiele przedsiêwziêæ na rzecz systemowej pomocy osobom
z autyzmem oraz w imieniu innych instytucji zaanga¿owanych w dzia³ania
na rzecz tej grupy osób.
Celem Biuletynu jest przedstawienie specyfiki autyzmu, wskazanie
inicjatyw s³u¿¹cych przeciwdzia³aniu wykluczeniu spo³ecznemu osób
z autyzmem i ich rodzin oraz zaproszenie do wspó³dzia³ania
w wypracowaniu skutecznych mechanizmów przeciwdzia³ania takiemu
wykluczeniu.
Mamy nadziejê, ¿e Biuletyn stanie siê forum wymiany informacji
pomiêdzy ró¿nymi podmiotami. Biuletyn adresowany jest do cz³onków
Parlamentu, przedstawicieli Ministerstw: Zdrowia, Pracy i Polityki
Spo³ecznej, Edukacji Narodowej, Nauki i Szkolnictwa Wy¿szego oraz
przedstawicieli Pañstwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepe³no-
sprawnych (PFRON), Narodowego Funduszu Zdrowia (NFZ) i innych zainte-
resowanych osób i instytucji.
449764329.002.png
Czym jest autyzm?
Autyzm jest zjawiskiem bardzo z³o¿onym i trudnym do zdefiniowania.
Mówi¹c o osobach z autyzmem trzeba powiedzieæ o ca³ym spektrum trudno-
ci z jakimi siê borykaj¹, dodaj¹c jednoczenie, ¿e trudnoci te wystêpuj¹
u ka¿dej z osób w innym natê¿eniu.
Najczêciej, w przypadku osób z autyzmem, mamy do czynienia z zaburze-
niem odbioru wiata przez zmys³y. Osoby te inaczej odbieraj¹ wiat³o, obrazy
i dwiêki, inaczej odczuwaj¹ dotyk, zapach, smak czy ból. Czêsto maj¹ trud-
noci z precyzyjnym rozumieniem kierowanych do nich wypowiedzi. Inny
sposób odbioru wiata powoduje, ¿e osoby z autyzmem tworz¹ swój
wewnêtrzny obraz wiata, czêsto odmienny od naszego. Maj¹ tak¿e trudno-
ci z klasycznym - w naszym rozumieniu - budowaniem wiêzi i okazywaniem
emocji w relacjach z innymi ludmi. wiat osób z autyzmem jest inny
od "naszego wiata", a k³opoty z komunikacj¹ sprawiaj¹, ¿e osoby
z autyzmem borykaj¹ siê z dowiadczeniem psychicznego osamotnienia.
Stopieñ autyzmu mo¿e byæ bardzo ró¿ny: od ciê¿kiego do ³agodnego. Jego
skutki s¹ jednak zawsze powa¿ne. Istnieje grupa osób, u których g³êbokiemu
autyzmowi towarzysz¹ powa¿ne trudnoci w uczeniu siê. Drug¹ grupê
stanowi¹ osoby, u których autyzm umiarkowanego stopnia wystêpuje wraz z
przeciêtn¹ lub wysok¹ inteligencj¹. Niektóre osoby mówi¹, ale nie rozumiej¹
w pe³ni znaczenia wypowiadanych s³ów i maj¹ trudnoci w prowadzeniu roz-
mowy. Czêæ z nich w ogóle nie pos³uguje siê mow¹. Wtedy ze wiatem
zewnêtrznym porozumiewaj¹ siê zazwyczaj za pomoc¹ pisma.
Z relacji osób z autyzmem wynika jednak, ¿e bardzo chc¹ ¿yæ tak, jak inni
ludzie, chc¹ w³¹czaæ siê w ¿ycie spo³eczne. Tak¹ szansê daje im pomoc spec-
jalistów, sprofilowana terapia oraz praca. Dowiadczenia pokazuj¹, ¿e
w³anie praca jest dla doros³ych osób z autyzmem najlepsz¹ form¹ terapii
i ród³em satysfakcji.
Co jest przyczyn¹ AUTYZMU?
Chocia¿ nie znamy podstawowych przyczyn autyzmu wiadomo, ¿e jest to
biologicznie uwarunkowane zaburzenie rozwijaj¹cego siê mózgu. Autyzmu
nie mo¿na rozpoznaæ zaraz po urodzeniu, poniewa¿ wzorce zachowañ
2
Autyzm w Polsce - wiosna 2006
449764329.003.png
spo³ecznych rozwijaj¹ siê dopiero
pomiêdzy szóstym a trzydziestym
szóstym miesi¹cem ¿ycia. Czasami
rozwój dziecka odbywa siê
ca³kowicie normalnie i dopiero po
tym okresie nastêpuje wycofanie i
utrata ju¿ nabytych umiejêtnoci.
Dzi ju¿ na pewno wiadomo, ¿e za
wyst¹pienie autyzmu nie nale¿y
winiæ rodziców, przeciwnie, czêsto
to oni stanowi¹ dla dziecka
najwa¿niejsze oparcie.
z autyzmem maj¹ problem w komunikowaniu siê
z innymi. Terapia daje im szansê przezwyciê¿ania trudnoci.
Jakie s¹ typowe objawy AUTYZMU?
Z zaburzeniem autyzmu zwi¹zane s¹ trudnoci wystêpuj¹ce w trzech
ró¿nych obszarach funkcjonowania cz³owieka oraz ich wzajemne
powi¹zania.
Obszar I: Problemy w kontaktach spo³ecznych - s¹ najbardziej ewi-
dentn¹ cech¹ zaburzeñ autystycznych.
Dzieci z autyzmem nie reaguj¹ na swoje imiê i bardzo czêsto unikaj¹
kontaktu wzrokowego z innymi ludmi, rzadko potrafi¹ inicjowaæ
zabawê "na niby". Maj¹ tak¿e trudnoci w zrozumieniu gestów, tonu
g³osu i mimiki wyra¿aj¹cej uczucia.
Dzieci z autyzmem nie zdaj¹ sobie sprawy z uczuæ innych wzglêdem
siebie i negatywnego wra¿enia, jakie mo¿e wywieraæ na innych ludzi-
ach ich zachowanie.
Niektóre osoby z autyzmem maj¹ sk³onnoæ do agresji, zazwyczaj
wtedy, kiedy musz¹ przebywaæ w obcym lub przyt³aczaj¹cym je otocze-
niu lub gdy na skutek nadwra¿liwoci na bodce odczuwaj¹ frustracjê
lub stres.
Autyzm w Polsce - wiosna 2006
3
Osoby
449764329.004.png
Obszar II: Problemy z komunikacj¹ - ponad po³owa ludzi z autyzmem
przez ca³e swoje ¿ycie nie mówi. U osób, które mówi¹, umiejêtnoæ
mowy zwykle rozwija siê póno.
Osoby z autyzmem czêsto wypowiadaj¹ siê o sobie w trzeciej osobie
u¿ywaj¹c imienia, a nie zaimków "ja", "moje".
Ich jêzyk mo¿e byæ dziwny - czêsto u¿ywaj¹ pojedynczych s³ów lub
powtarzaj¹ niezale¿nie od sytuacji jedno i to samo zdanie.
Niektóre osoby mówi¹ ci¹gle na swoje ulubione tematy, nie zwa¿aj¹c
na osobê, do której kieruj¹ wypowied.
Niezale¿nie od tego, czy maj¹ zdolnoæ pos³ugiwania siê mow¹ czy
nie, wszystkie osoby z autyzmem maj¹ trudnoci w zrozumieniu komu-
nikatów werbalnych i mowy cia³a.
Obszar III: Problemy w zachowaniu
Chocia¿ osoby z autyzmem wydaj¹ siê ca³kowicie normalne i sprawne
fizycznie, wiele z nich wykonuje dziwne, nawykowe czynnoci, takie
jak: hutanie siê, skrêcanie w³osów, itp.
Niektóre osoby maj¹ tendencje do uszkadzania w³asnego cia³a.
Zachowania te czêsto rodz¹ siê z trudnoci w komunikacji, z trudno-
ci w interpretacji otoczenia i spo³ecznego znaczenia zachowania, b¹d
z nadwra¿liwoci na bodce sensoryczne.
Niektóre osoby bezustannie, nawykowo powtarzaj¹ okrelone czynno-
ci, a ka¿da choæby najmniejsza zmiana ustalonego porz¹dku jest dla
nich g³êboko przygnêbiaj¹ca.
4
Autyzm w Polsce - wiosna 2006
449764329.005.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin