Poradnik_dla_nauczyciela[1].pdf
(
3439 KB
)
Pobierz
Poradnik dla
nauczyciela
Rozwój proekologicznego
transportu publicznego
na Obszarze Metropolitalnym
Trójmiasta
1
Projekt współinansowany
przez Unię Europejską
z Europejskiego Funduszu
Rozwoju Regionalnego
Szanowni Nauczyciele!
Lekcja 1
Podstawowe sposoby i formy
realizacji podróży miejskich
przekazujemywPaństwaręcemateriałyedukacyjneKampanii„Mamo,Tato,wybieramekotransport”.JesttoKampaniaeduka-
cyjno-informacyjnadotyczącaekologicznegopodróżowaniawmieście,zeszczególnymuwzględnieniemspecyikikomunikacji
trolejbusowej,jakośrodkakomunikacjimiejskiej.
ZarządKomunikacjiMiejskiejwGdynijestorganizatoremKampaniiirealizujejąwramachprojektu„Rozwójproekologicznego
transportupublicznegonaObszarzeMetropolitalnymTrójmiasta”.
Cele:
• uczeńpoznajeśrodkikomunikacjimiejskiej
• uczeńpoznajesposobyrealizacjipodróżymiejskichwswoimmieście
Kampania ma na celu:
• UkształtowaniepożądanychpostawuczestnikówKampaniiwodniesieniudoekologicznegotransportuwmieściepoprzez
naukęizabawę
• UkształtowaniezachowańkomunikacyjnychuczestnikówKampaniinazgodnezzasadamiekorozwoju
• Zwrócenieuwaginaekologicznyiracjonalnyenergetycznietransportwmieście
• Nakłonieniedziecidoaktywnegowspółtworzeniaiwspółrealizowaniazałożeńpolitykitransportowejopartejnastrategii
zrównoważonegorozwoju
• Przedstawieniezasadbezpiecznegokorzystaniaztransportumiejskiego
Formy pracy:
• zbiorowa
• indywidualna
Kampania„Mamo,Tato,wybieramekotransport”jestkierowanadodzieciwprzedzialewiekowym5-9lat,uczęszczającychdo
przedszkoliiszkółznajdującychsięnaterenieGdyniiSopotu.Działaniaedukacyjno-informacyjnesąkierowanedorodziców,
nauczycieliiopiekunówdziecibiorącychudziałwKampanii.
Metody pracy:
• słowna–instrukcjedozadań,pogadanki
• czynna–pracawzeszyciećwiczeń,układanieśrodkatransportuzmozaikigeometrycznej
Wskładzestawówedukacyjnych,któreotrzymująplacówkibiorąceudziałwKampaniiwchodząporadnikidlanauczycielaz
opisemprowadzonychzajęć,zeszytyćwiczeńdlauczniów,plakatydooznaczeniasal,wktórychbędąprowadzonezajęcia,płyta
DVDzilmamiedukacyjnymiiprezentacjąmultimedialnąorazdyplomydladzieci.
Pomoce dydaktyczne
• obrazkiróżnychśrodkówtransportu(samochody,autobusy,trolejbusy,rowery,pociągi,tramwaje,
piesi,SKM,metro)doozdobieniasaliidozagadek
• pacynka„Trolejbus”
• zabawki–pojazdy
• worek
• karteczkizzagadkami
• kartkizhasłamizagadek
• kartkiznazwamipojazdówzzagadek
• ćwiczenie„Zdaniaobrazkowo-wyrazowe”
• klockimozaikigeometrycznejlubróżnejwielkościkwadraty,prostokąty,trójkąty,rombyikołaz
kolorowegopapieru
• ćwiczenie„Łamigłówkaliterowa”
• bilety(mogąbyćzużytebiletylubwyciętezbiałegopapieruprostokątyznapisembilet)
WramachKampanii„Mamo,Tato,wybieramekotransport”jestrównieżrealizowanyProgramlojalnościowy„Podróżujemy
ekologicznie”.ProgrammazachęcićuczestnikówKampaniiorazczłonkówichgospodarstwdomowychdokorzystaniaześrodków
transportuzbiorowego.ZapraszamydorealizacjiProgramuwprzedszkolach/szkołach.ZasadyudziałuProgramuznajdziecie
Państwowporadnikudlanauczyciela.
Kampaniipoświęconajeststronawww.wybieramekotransport.pl.Wzakładce
strefa nauczyciela
znajdzieciePaństwoplikidopo-
braniaorazforum
Wieści z przedszkoli i szkół
.ZachęcamydoaktywnegoudziałunaforumirelacjonowaniaprzebieguKampanii
wPaństwagrupie/klasie.Natomiastwzakładce
strefa gier
znajdująsięgryizabawyedukacyjnedladzieciutrwalającezagad-
nieniazwiązanezkomunikacjąmiejską.ZachęcamydozaglądaniatamzPaństwapodopiecznymi.Owszelkichaktywnościach
podejmowanychwramachKampaniibędziemyinformowaćwzakładce
aktualności
.
Realizacji Kampanii w placówkach
Kampaniabędzierealizowanawtrzechjednakowychedycjach.Każdazedycjibędzieskładałasięzcyklu6zajęć.
edycjaI–1października-15grudnia2010r.
edycjaII–1stycznia-15marca2011r.
edycjaIII–1kwietnia-15czerwca2011r.
Przebieg zajęć:
Dzieciwchodządosali,którejścianysąozdobioneobrazkamiprzedstawiającymisposobyprzemiesz-
czaniasięorazróżneśrodkitransportu(samochody,autobusy,trolejbusy,rowery,pociągi,tramwaje,
piesi).NastolikustoipacynkaKampanii„Trolejbus”,otoczonapojazdami-zabawkami.
Spotkanie edukacyjno-informacyjne
22września2011r.odbędziesięnaterenieGdynispotkaniepodsumowująceKampanię.Podczastegospotkaniadziecibiorące
udziałwKampaniibędąmiałyokazjęzaprezentowaćswojepraceipomysłyzachęcającdokorzystaniazekologicznegotranspor-
tupublicznego.
WięcejinformacjinatematspotkaniaznajdzieciePaństwonastronieinternetowejwzakładce
aktualności
.
Nauczycielpytadzieci,wjakisposóbdotarłytegodniadoprzeszkola/szkołyorazprosidzieci,aby
przykleiłyodpowiedniąnaklejkęwzeszyciećwiczeńwtabeli„Mojapodróżdoprzedszkola/szkoły”.
2
3
Zadanie „Czym podróżujemy?”
Nauczycielmawworkukarteczkizzagadkami.Zachęcadziecidolosowaniaiodgadywania.Dzieci
podająrozwiązaniazagadekiwybierająodpowiedniobrazek,stanowiącyrozwiązaniezagadkioraz
przedstawiającydanyśrodektransportu,atakżezawieszajągonatablicy.Następniewypowiadająsię
natematilustracji–opisująją.
Dzieci przedszkolne
Zagadkęczytanauczyciel.Hasłokażdejzagadkidziecidzieląnasylabypoprzezwyklaskiwanieipod-
skakiwanie.
Dzieci szkolne
Dziecisamodzielnieczytajązagadkę.Dziecidobierająwyrazzrozsypankiwyrazowejdoilustracji
przedstawiającejdanehasłoorazzawieszajągopodilustracjąnatablicy.
Ćwiczenie „Zdania wyrazowo-obrazkowe”
Dzieci przedszkolne
Nauczycielczytazdania,adzieciuzupełniająjemówiąc,jakiewidząobrazki.
Dzieci szkolne
Czytajązdaniasamodzielnie.Obokobrazkówpisząwyrazyjeoznaczające.
Zadanie „Pojazdy z mozaiki geometrycznej”
Zadaniemdziecijestułożeniezklockówmozaikiśrodkatransportu,którymdocierajądoprzedszkola/szkoły
orazśrodkatransportu,którymnajczęściejprzemieszczająsięrodzice.Dzieciopowiadają,coułożyły.
Zagadki
Ręcesąnanimprawienieruchome,nogizaściąglesiękręcą.Przejechałeśjużnanimniejedenkilo-
metr.(rower)
Mknieposzynachtakjakpociąg,woziludziwróżnestrony.Wkażdymmieściemainnykolor.(tramwaj)
Naprzystankunaniegoczekasz.Tenprostokątnakółkachwidziszjużzdaleka.(autobus)
Cylindry–wśrodku,maska-naprzedzie,chociażmabiegi–niebiega–jedzie!(samochód)
Cotozawagony,którepędzą,abyprzybyćwporęnastację?Choćprzypominająpociąg,tosięnie
zasapująiparaznichniebucha.(SKM)
Cotozawagoniki,któremknąpodziemią?(metro)
Jaksięnazywapojazdnapędzanyenergiąelektryczną?SpotkaszgowGdyniiSopocie.(trolejbus)
Ćwiczenie „Łamigłówka literowa”
Dzieci przedszkolne
Pokażobrazki,naktórychwystępująśrodkitransportuspotykanewGdyniiSopocie.
Dzieci szkolne
Wpiszwrubrykępierwszeliteryprzedmiotówprzedstawionychnaobrazkach,
adowieszsię,jakiehasłojesttamukryte.
Nazakończeniezajęćnauczycielwręczakażdemudzieckubilet–wejściówkęnakolejnezajęcia.Na-
uczycielprosidzieci,abyniezapomniałygoprzynieśćnastępnegodnia.
Nauczycielmówi,żeśrodkitransportumiejskiegoto:trolejbus,pociągSKM,autobus,tramwaj,metro,
samochód.PojazdyszynowetopociągiSKM,metroitramwaje.Poulicachjeżdżątrolejbusyiautobu-
sy.Pojazdytezapewniajątransportzbiorowy.Pomieściemożnaporuszaćsięrównieżsamochodami
orazroweramipospecjalniewyznaczonychścieżkachrowerowych,jakrównieżpieszo.
Zabawa „Środki transportu”
Nauczycielprzydzielakolejnokażdemudzieckusiedzącemuwkręgunazwęjakiegośśrodkatransportu
(np.samochód,rower,autobus,trolejbus,SKM.).Nakomendęprowadzącego,np.samochody,wszyst-
kiesamochodyzamieniająsięmiejscami.Natomiast,kiedypadniehasło:środkitransportu–wtedy
wszyscywstająizamieniająsięmiejscami.
Zadanie „Środki transportu w moim mieście”
Zzawieszonychwcześniejnatablicyilustracjiśrodkówtransportudzieciwybierajątylkote,którewystę-
pująwichmieście.
Nauczycielpodsumowujezadanie,mówiąc,żewGdyniiSopociemożemyprzemieszczaćsięużywając
środkówtransportumiejskiego:trolejbusów,pociągówSKM,autobusów,atakżerowerem,samocho-
demioczywiściepieszo.
4
5
Lekcja 2
Korzystanie ze środków
komunikacji miejskiej
Ćwiczenie „Bilet”
Połączkropki,adowieszsię,conależymieć,abymóckorzystaćzkomunikacjimiejskiej.
Dzieci przedszkolne
Powiedz,conależyzrobićzbiletempowejściudopojazdu.
Dzieci szkolne
Podrysunkiemnapiszodpowiedźnapytanie:„Conależyzrobićzbiletem
powejściudopojazdu?”.
Cele:
• uczeńpoznajeprawapasażerakomunikacjimiejskiej
• uczeńpoznajeobowiązkipasażerakomunikacjimiejskiej
• uczeńpoznajezasadykulturalnegozachowaniasięwpojazdachkomunikacjimiejskiej
Zabawa „Autobus”
Nauczycielidzieciustawiająsięparamijednazadrugą.Nauczycieljestkierowcą.Zadaniemdzieci
jestreagowanienaczynności,którewykonujekierowca(zakręty,hamowanie,jazdadotyłu).Podczas
zabawynaprzystanku(miejscewsalioznaczoneznakiemprzystanek)doautobusuwchodzikontroler
(pomocnauczyciela,innynauczyciellubrodzic)isprawdza,czywszystkiedziecimająbilety.Dziecibez
biletówopuszczająautobusinieuczestnicządalejwzabawie.Pokontrolibiletówautobusjedziedalej.
Naglekierowcazatrzymujeautobusimówi,żeniemożedalejjechać,gdyżzłapałgumę.Kierowca
mówi,żewprzypadkuawariilubuszkodzeniapojazdupasażerowiposiadającemuważnybiletjedno-
razowylubokresowyprzysługujeprawokontynuowaniapodróżynapodstawietegobiletunastępnym
pojazdemjadącymwtymsamymkierunku.Osoba,którabyłakontroleremjestterazkierowcąiwiezie
dziecinaprzystanek.
Forma pracy:
• zbiorowa
• indywidualna
Metody pracy
• słowna–pogadanki,instrukcjedozajęć
• czynna–pracawzeszyciećwiczeń,drama,inscenizacjakupowaniabiletu
Pomoce dydaktyczne:
• stempelek
• bilety
• ćwiczenie„Bilet”
• karteczkizzapisanymiscenkamidoodegrania
• ćwiczenie„Kulturakorzystaniaześrodkówkomunikacjimiejskiej”
• obrazkizsymbolami:„miejscedlainwalidylubosobystarszej”i„miejscedlaosobyzdzieckiemnaręku”
Nauczyciel prosi dzieci, by usiadły w kręgu i czyta wiersz:
Niegrzeczny Janek
W pewien pochmurny poranek
do trolejbusu wszedł Janek.
Bilet skasował z uśmiechem.
Dziewczynce nadepnął na palec,
Kogoś szturchnął w bok,
A na innego wylał sok,
Lecz słowa przepraszam nie znał wcale.
Papierek rzucił na podłogę
I lamastrem porysował szybę.
Krzyknął też coś na cały głos.
Szybko usiadł na miejsce,
bo jeszcze nie było zajęte.
Siedzi i myśli „Och! Co za tłok!”
Przebieg zajęć:
Nauczycielsprawdzaczydziecimająbiletystanowiącewejściówkęnalekcjęikasujejestawiającna
nichstempelek.Wpuszczadosalitylkotedzieci,któremająbilet.Dzieci,którezapomniałybiletumu-
szągo„kupić”unauczyciela,pamiętającoużyciusłów–poproszę,dziękuję.Nauczycielprosidzieci,
bypodczaszajęćmiałybiletyprzysobie.
Nauczycielpytadzieci,wjakisposóbdotarłytegodniadoprzeszkola/szkołyorazprosidzieci,aby
przykleiłyodpowiedniąnaklejkęwzeszyciećwiczeńwtabeli„Mojapodróżdoprzedszkola/szkoły”.
Następnienauczycielprosidzieci,abyusiadływkręgu.Nauczycielwyjaśnia,żeztrolejbusów,autobusów,
koleiiinnychśrodkówkomunikacjimiejskiejmogąkorzystaćosoby,któreposiadająważnybiletokresowy
lubbiletjednorazowy,którytrzebaskasowaćzarazpowejściudopojazdu.Zaśosoby,któreniemająbiletu,
muszągokupićukierowcyinatychmiastskasowaćwkasowniku.Biletnależyskasowaćtakże,jeśliprzewo-
zimydużezwierzę,bagażlubwózek.Małezwierzętapowinnypodróżowaćnakolanachlubrękachswoich
opiekunów,azwierzęta,któreniesąprzewożonewtensposóbpowinnybyćnasmyczyimiećkaganiec.
Nauczycielprowadzirozmowęnatemattreściwiersza.Kierujerozmowąpoprzezpytania:
• Jakmiałnaimięchłopiec?
• CzympodróżowałJanek?
• JakzachowywałsięJanekwtrolejbusie?
• CzyzachowanieJankabyłowłaściwe?Dlaczegonie?
6
7
Lekcja 3
Bezpieczeństwo w ruchu
drogowym i podczas podróży
środkami komunikacji miejskiej
(z punktu widzenia pieszego
i pasażera komunikacji miejskiej).
Następnienauczycielpodajezasadyzachowaniawpojazdachkomunikacjimiejskiej.
1.Niewolnozanieczyszczaćpojazdów.
Wautobusie,trolejbusieiinnychpojazdachkomunikacjimiejskiejniewolnośmiecić.Miejsceśmieci
jestwkoszu.Przyjemniejpodróżujesięwczystymniżbrudnympojeździe.
2.Niewolnoniszczyćurządzeńznajdującychsięwpojeździeaniponichmalować.
Pojazdykomunikacjimiejskiejsąnaszymwspólnymdobrem.Odnaszależyczybędziemypodróżo-
waćładnymisprawnympojazdem,czyzniszczonym.
3.Niewolnoprzeszkadzaćinnympodróżnym.
Jadącśrodkiemkomunikacjimiejskiejniewolnokrzyczećanibiegać.Należyuszanować,żewpojeź-
dziesąinneosoby,któreniemająochotysłuchaćnaszychkrzyków,mogąbyćzmęczonelubźlesię
czuć.
4.Niewolnozajmowaćmiejscaznapisembądźsymbolem„miejscedlainwalidylubosobystarszej”
oraz„miejscedlaosobyzdzieckiemnaręku”.
Nauczycielpokazujedzieciomsymbol„miejscedlainwalidylubosobystarszej”oraz„miejscedla
osobyzdzieckiemnaręku”ipytadzieci,czywiedzą,cotesymboleoznaczają.Następnietłumaczy,
żemiejsceznapisembądźsymbolem„miejscedlainwalidylubosobystarszej”oraz„miejscedla
osobyzdzieckiemnaręku”przeznaczonejestdlatychosób.Jeślizajmujesztomiejsce,topowinie-
neśjezwolnić,gdypojawisięosobastarszabądźosobazmałymdzieckiem.
5.Niewolnospożywaćartykułówżywnościowych.
Wpojazdachkomunikacjimiejskiejniewolnospożywaćartykułówżywnościowych,ponieważjedze-
niemożezabrudzićodzieżinnychpasażerów.
Cele:
• uczeńpoznajepojęciebezpieczeństwa
• uczeńpoznajezasadybezpieczeństwawruchudrogowymipodczaspodróżyśrodkamikomunikacji
miejskiej
• uczeńpoznajekonsekwencjelekkomyślnegoinieprawidłowegozachowaniawruchudrogowym
orazpodczaskorzystaniazkomunikacjimiejskiej
Formy pracy:
• zbiorowa
• indywidualna
• grupowa
Zadanie „Drama”
Nauczycieldzielidziecina3-lub4-osobowegrupy.Każdejzgruprozdajekarteczkęzzapisanąscenką
doodegrania.
Metody pracy:
• słowna–pogadanki,instrukcjedozadań
• czynna–pracawzeszyciećwiczeń,uzupełnianiemakietyopojazdyipieszych,projektowanieplakatu
Scenki:
• Ustąposobiestarszejmiejscawautobusie.
• Kupbiletukierowcy.
• Pokaż,jaknależyprzewozićzwierzętawpojazdachkomunikacjimiejskiej.
• Wtrolejbusiejestpełnoludzi.Tysiedzisz.Cozrobisz,jeślidotrolejbusuwejdziePanizmałymdzieckiem?
• WwagonieSKMjesttłok.Tywysiadasznanastępnymprzystanku.Pokaż,jakprzedostanieszsiędo
drzwi.
• Pokaż,jaknależysięzachowywaćwpojeździe,abynieprzeszkadzaćinnympodróżnym.
• Pokażjedenprzykładzłegozachowaniawpojazdachkomunikacjimiejskiej.
Pomoce dydaktyczne:
• ćwiczenie„Cotojestbezpieczeństwo?’
• makieta„Ruchuliczny”
• pomarańczoweszarfy
• ćwiczenie„Niewchodźnajezdnięzzapojazdu”
• nożyczki,klej
• nagranedźwiękipojazdów
• obrazek„Wtrolejbusie”
• dużearkuszepapieru
• kredki,lamastry
Ćwiczenie „Kultura korzystania ze środków
komunikacji miejskiej”
Zaznaczzachowaniawłaściweuśmiechniętąminką,aniewłaściwesmutną.
Przebieg zajęć:
Nauczycielpytadzieci,wjakisposóbdotarłytegodniadoprzeszkola/szkołyorazprosidzieci,aby
przykleiłyodpowiedniąnaklejkęwzeszyciećwiczeńwtabeli„Mojapodróżdoprzedszkola/szkoły”.
8
9
Plik z chomika:
szpila59
Inne pliki z tego folderu:
Czym możemy podróżować po lądzie - Karta pracy SP 3.pdf
(103 KB)
grafomotoryka-autobus-01.pdf
(30 KB)
mandala_spielzeug.jpg
(91 KB)
tramwaje autobusy.pdf
(2833 KB)
dzwig.JPG
(46 KB)
Inne foldery tego chomika:
ABC młodego konsumenta
bajki
bal
bezpieczne dziecko
biblioteka
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin