edi_panda_P6_2007_klucz.pdf

(73 KB) Pobierz
edi_panda_P6_2007_klucz.cdr
Panda
Szkola podstawowa Klasa
6
Jezyk Polski
I. Czytanie ze zrozumieniem
Kilka tysiêcy lat przed narodzeniem Chrystusa cz³owiek nauczy³ siê ruszaæ z miejsca wielkie bloki
kamienne. Dowodem tego jest budowa piramid egipskich, ale jeszcze wczeœniej, dysponuj¹c zupe³nie
prymitywnymi narzêdziami, cz³owiek potrafi³ transportowaæ na du¿e odleg³oœci i ustawiaæ wed³ug potrzeb
olbrzymie bloki skalne zwane megalitami. Dzisiaj, wykorzystuj¹c nowoczesne technologie i wydajne maszyny,
wznosi siê coraz wiêksze, godne podziwu budowle, takie jak gigantyczne tamy, wielkie mosty i d³ugie tunele.
Trzeba jednak jeszcze odczekaæ, by przekonaæ siê, czy przetrwaj¹ one tak d³ugo, jak budowle wznoszone przez
naszych dawnych przodków.
Na równinie Salsbury, w po³udniowo-zachodniej Anglii, znajduje siê bardzo stary kr¹g z ustawionych
pionowo kamieni, nazwany Stonehenge. Zalicza siê go do najs³ynniejszych budowli prehistorycznych. Kr¹g ten,
zbudowany w okresie 3000 do 1500 lat przed narodzeniem Chrystusa, ma œrednicê 30 metrów i sk³ada siê z
kamieni o wysokoœci do 4 metrów. Ka¿dy z kamieni wa¿y ok. 25-40 ton.
Kamienie, które znalaz³y zastosowanie w Stonehenge, pochodz¹ z kamienio³omu odleg³ego o oko³o 130 km. Na
miejsce budowy zosta³y przetransportowane w nie znany nam sposób. Wczeœniej wykopano dla nich wg³êbienia,
a grupy silnych mê¿czyzn ustawi³y je pionowo za pomoc¹ prymitywnych dŸwigni. Od góry u³o¿ono g³azy ³¹cz¹ce.
W jakim celu wybudowano Stonehenge, pozostanie zapewne na zawsze tajemnic¹. Niektórzy naukowcy
twierdz¹, ¿e w krêgu tym odbywa³y siê pogañskie obrzêdy rytualne. Inni znów s¹ przekonani, ¿e kamienny kr¹g
by³ obiektem s³u¿¹cym do obserwacji nieba i gwiazd.
G. Caselli,
Siedem cudów œwiata.
Polska Oficyna Wydawnicza „BGW”, Warszawa 1990, s. 6-8.
1. Budowa Stonehenge wymaga³a wiedzy o:
A. transportowaniu bloków skalnych
B. malowaniu kamieni
C. wznoszeniu misternych konstrukcji
D. pos³ugiwaniu siê skomplikowanymi narzêdziami
2. Stenehenge to budowla z elementów wznoszonych:
A. tylko pionowo, jeden przy drugim
B. poziomo, jeden na drugim
C. w dowolny, bez³adny sposób
D. zarówno pionowo, jak i poziomo
3. Stonehenge prawdopodobnie wzniesiono w celu:
A. uczczenia narodzin boga
B. upamiêtnienia wa¿nej bitwy
C. prowadzenia badañ naukowych
D. z³o¿enia ho³du w³adcy
4. Stonehenge to budowla o kszta³cie:
A. szeœciennym
C. kolistym
D. pod³u¿nym
5. Do budowy Stonehenge stosowano surowiec w postaci:
A. ceg³y
C. ¿wiru
D. gliny
6. Stonehenge zadziwia ludzi ze wzglêdu na:
A. rozmiary budowli
C. zastosowany surowiec
B. kszta³t budowli
D. po³o¿enie z dala od Ÿród³a surowca
7. Autor tekstu snuje rozwa¿ania na temat:
A. trwa³oœci dzie³a cz³owieka
C. historii naszych przodków
B. pracy cz³owieka
D. rozwoju nauki
II. Nauka o jêzyku
8. Nieodmienn¹ czêœci¹ mowy jest:
A. przymiotnik
C. liczebnik
D. spójnik
9. Tylko nieodmienne wyrazy znajduj¹ siê w szeregu:
A. ten, tu, jak
C. tak, ¿e, pod
D. mój, nie, do
10. Nieprawid³owo nazwano przypadek rzeczownika w zdaniu:
A. By³ w domu - miejscownik
B. Sprzeciwi³ siê prawu. - celownik
C. Nie by³o ratunku. - dope³niacz
D. Nie wyrzek³ s³owa. - biernik
11. Prawid³owo okreœlono formy czasownika w zdaniu:
A. Przeczytaj to. - tryb rozkazuj¹cy, 2.os. l. pojedynczej
B. Poszliby st¹d. - tryb orzekaj¹cy, 3.os. l. mnogiej
C. Nie zgadzacie siê. - tryb rozkazuj¹cy, 2 os. l. mnogiej
D. Ju¿ siê uspokoi³em. - tryb orzekaj¹cy, 3. os. l. pojedynczej
B. sto¿kowatym
B. megalitu
B. zaimek
B. ile, ale, ju¿
338959637.066.png 338959637.077.png 338959637.088.png 338959637.099.png 338959637.001.png 338959637.012.png 338959637.018.png 338959637.019.png 338959637.020.png 338959637.021.png 338959637.022.png 338959637.023.png 338959637.024.png 338959637.025.png 338959637.026.png 338959637.027.png 338959637.028.png 338959637.029.png 338959637.030.png 338959637.031.png 338959637.032.png 338959637.033.png 338959637.034.png 338959637.035.png 338959637.036.png 338959637.037.png 338959637.038.png 338959637.039.png 338959637.040.png 338959637.041.png 338959637.042.png 338959637.043.png 338959637.044.png 338959637.045.png 338959637.046.png 338959637.047.png 338959637.048.png 338959637.049.png 338959637.050.png 338959637.051.png 338959637.052.png 338959637.053.png 338959637.054.png 338959637.055.png 338959637.056.png 338959637.057.png 338959637.058.png 338959637.059.png 338959637.060.png 338959637.061.png 338959637.062.png 338959637.063.png 338959637.064.png 338959637.065.png 338959637.067.png 338959637.068.png 338959637.069.png 338959637.070.png 338959637.071.png 338959637.072.png 338959637.073.png 338959637.074.png 338959637.075.png 338959637.076.png 338959637.078.png 338959637.079.png 338959637.080.png 338959637.081.png 338959637.082.png 338959637.083.png 338959637.084.png 338959637.085.png 338959637.086.png 338959637.087.png 338959637.089.png 338959637.090.png 338959637.091.png 338959637.092.png 338959637.093.png 338959637.094.png 338959637.095.png 338959637.096.png 338959637.097.png 338959637.098.png 338959637.100.png 338959637.101.png 338959637.102.png 338959637.103.png 338959637.104.png 338959637.105.png 338959637.106.png 338959637.107.png 338959637.108.png 338959637.109.png 338959637.002.png 338959637.003.png 338959637.004.png 338959637.005.png 338959637.006.png 338959637.007.png 338959637.008.png 338959637.009.png 338959637.010.png 338959637.011.png 338959637.013.png 338959637.014.png
12. Czasownikiem nieprzechodnim jest:
A. malowaæ
B. biegaæ
C. napisaæ
D. wyrzuciæ
13. Postaæ niedokonan¹ ma czasownik:
A. poczeka³
B. zrozumia³
C. zajmowa³
D. zabierze
14. Prawid³owe zestawienie wyrazu podstawowego i pochodnego zawiera szereg:
A. lis - listopad
B. morze - marynarz
C. bie¿nia - biegacz
D. puch - puszek
15. Wyraz pochodny sk³ada siê z:
A. wyrazu podstawowego i formantu B. podstawy s³owotwórczej i formantu
C. podstawy s³owotwórczej i koñcówki D. rdzenia i formantu
16. Opozycjê g³oski dŸwiêcznej do bezdŸwiêcznej stanowi zestawienie:
A. r : l
B. s : œ
C. a : ¹
D. d¿ : cz
17.
Przyjdzie tu albo poczeka w domu
A. wynikowe
. - to zdanie wspó³rzêdnie z³o¿one:
B. przeciwstawne
C. ³¹czne
D. roz³¹czne
18. Zdaniem podrzêdnie z³o¿onym jest wypowiedzenie:
A. Wiem, ale nie powiem.
B. D³ugo czeka³ na przystanku, niedaleko domu.
C. Nie wiem, co siê tam dzieje.
D. W oddali, za lasem, za rzek¹, stoi ma³a chatka.
19. Równowa¿nikiem zdania jest wypowiedzenie:
A. Jest gor¹co.
B. Zmiana pogody.
C. Pada deszcz.
D. Uciekajmy.
III. Literatura
20. Tematem powieœci I. Jurgielewiczowej pt. „Ten obcy” jest:
A. zabawa dzieci na wyspie
B. ucieczka ch³opca z domu
C. konflikt rodzinny
D. poszukiwanie wujka
21. Problem zawarty w powieœci „Ten obcy” dotyczy:
A. braku przyjaŸni
B. potrzeby akceptacji
C. osi¹gania celu
D. d¹¿enia do samodzielnoœci
22. Dzieci do³¹czaj¹ do kradzie¿y jab³ek przez Zenka, poniewa¿:
A. s¹ g³odne
B. lubi¹ jab³ka
C. chc¹ przypodobaæ siê Zenkowi
D. chc¹ pomóc Zenkowi
23. Ula pracowa³a podczas wakacji, poniewa¿ chcia³a:
A. zarobiæ na w³asne utrzymanie
B. okazaæ Zenkowi przyjaŸñ
C. przekazaæ Zenkowi pieni¹dze
D. ocaliæ honor Zenka
24. W utworze epickim wydarzenia uk³adaj¹ siê w:
A. dialog
B. fabu³ê
C. epizod
D. narracjê
25. Do elementów œwiata przedstawionego zaliczamy:
A. spis treœci
B. czytelnika
C. autora
D. bohaterów
26. Narracja pierwszoosobowa wystêpuje w:
A. wierszach
B. opisach
C. pamiêtnikach
D. powieœciach obyczajowych
27. Robinson Cruzoe (w ksi¹¿ce D. Defoe) traktowa³ dzik¹ przyrodê wyspy z uczuciem:
A. pokory
B. wy¿szoœci
C. pogardy
D. trwogi
28. Robinson Kruzoe na bezludnej wyspie d³ugo nie potrafi³:
A. zaspokoiæ g³odu
B. zaspokoiæ pragnienia
C. znaleŸæ schronienia
D. rozpaliæ ognia
29. Osoba mówi¹ca ujawnia siê w utworze:
A. J. S³owackiego „W pamiêtniku Zofii Bobrówny”
B. L. Maud Montgomery „Ania z Zielonego Wzgórza”
C. E. Knighta „Lassie, wróæ!”
D. K. Makuszyñskiego „Szatan z VII klasy”
30. PowieϾ zwykle zawiera:
A. w¹tki
B. akty
C. refren
D. mora³
338959637.015.png 338959637.016.png 338959637.017.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin