zarzadzanie przedsiebiorstwem.pdf

(259 KB) Pobierz
WYKŁAD 1
Przedmiotem nauk o przedsiębiorstwie są przedsięb., które wytwarzają dobra, świadczą usługi i
nastawione są na zaspokajanie cudzych potrzeb, które posiadają właściciela i właściciel przeznacza
część kapitału na prowadzenie działalności. Nauka ta interesuje się jednostkami gospod. i funkcjono-
waniem tych jednostek., nie zajmuje się gospod. domowymi!! W tych jednostkach można wymienić
wiele spółek: przedsięb. kapitałowe, sp. Z o.o.
Współcześnie przedsiębiorstwa działają w warunkach gospod. kapitalistycznej, wiąże się to z funk-
cjonowaniem rynku. Konkurencja między przedsięb. Zmusza do innowacyjności, jest związana z
punktu widzenia wew. przedsięb. (problem usprawnienia struktur, procedur) oraz na zewn.- ma lepiej
zaspokajać potrzeby konsumentów, zdobyć uznanie na rynku. Przedsięb. musi odpowiadać na potrze-
by rynkowe, zgodnie z zasadą podejścia systemowego; przedsięb. kształtuje też rynek.
Współcześnie przedsiębiorstwa mają cechy wspólne (systemowe) i cechy je różniące. Jeżeli weź-
miemy pod uwagę system gospod., to wyróżniamy cechy systemów i modeli:
 
niezależne: przedsiębiorczość, innowacyjność, gospodarowanie, równowaga finansowa.
 
zależne: autonomia , dochodowość, formy własności.
PRZEDSIĘBIORCZOŚĆ- właściwa cecha przedsięb., polega na podejmowaniu inicjatyw we
wszystkich sferach przedsięb., łącznie z uwzgl. ryzyka. RYZYKO powstało na tle oddzielenia zarzą-
dzania od własności.
ZASADA INNOWACYJNOŚCI –wynika z utrzymania się na rynku i bycia konkurencyjnym; od-
nosi się do produktów, technologii, organizowania oraz do metod
i techniki zarządzania.
ZASADA GOSPODARNOŚCI - jest właściwa każdemu podmiotowi gospod.; wyraża się max . celu,
zysku i min . nakładów oraz kosztów.
ZASADA RÓWNOWAGO FINANSOWEJ –wynika z potrzeby utrzymania się w dłuższym okre-
sie na rynku. Przychody i koszty działalności muszą być co najmniej sobie
równe lub przychody > od kosztów. Jeżeli jest inaczej, przedsięb. bankrutuje.
Zasady gospodarności i równowagi finansowej obowiązują w każdym systemie gospodarczym.
Zależne:
ZASADA AUTONOMII - wyraża się samodzielnością w ustalaniu planu gospod., podziału zysku.
(jak opracować wytyczne do planu; potrzeby rynku a własne potrzeby)
ZASADA DOCHODOWOŚCI I MAX ZYSKU :
Dochodowość jest skutkiem, a aktywność gospodarcza jest przyczyną. Zasada ta mówi o nadwyżce;
jest ona krytykowana, bo zysk nie zawsze jest jedynym celem przedsięb., np. pozycja na rynku, war-
tość przedsięb., świadczenie usług dla załogi.
ZASADA FORMY WŁASNOŚCI –w gospod. kapitalistycznej dominuje własność prywatna, ale są
też własności publiczne, które podlegają władzom komunalnym; właściciel ma prawo do decydowa-
nia, ale jest on również zobowiązany do współpracowania z załogą.
Typy K APITALIZMU : (wg Boyer`a)
  rynkowy (USA, Nowa Zelandia, Kanada, Australia)
zał.:
-mechanizm rynkowy rządzi prawie wszystkimi sferami aktywności gospodarczej i społecznej.
-ustawodawstwo ma jedynie na celu podtrzymanie konkurencyjności.
 
mezokorporacyjny (Japonia)
zał.:
-ustawodawstwo państwowe stwarza pewne mechanizmy koordynujące działania sił rynkowych,
-ta koordynacja dokonywana jest przez instytucje pozarządowe (agencje)
1
819692270.012.png 819692270.013.png 819692270.014.png 819692270.015.png 819692270.001.png
 
  socjaldemokratyczny (była Szwecja)
zał.:
-rokowania zawsze odbywają się w trójkącie: pracodawca,
związki zawodowe, jako przedstawiciel pracowników i przedstawiciel państwa.
-ma zapewnić konkurencyjność na dłuższą metę i stały wzrost dochodów przy możliwie najwięk-
szym przestrzeganiu równości.
  etatystyczny (np. Francja)
zał.:
-partnerom społ. Trudno jest negocjować, bo nie mają siły przebicia
-pracodawcy nie są dostatecznie potężni, aby narzucić pewną strategię.
Stąd zadaniem państwa jest, by stwarzać możliwość budowy procesów dostosowawczych w
sferze gospodarczej i finansowej poprzez określone regulacje prawne.
Żaden z tych modeli nie występuje w czystej postaci, zawsze jest mix. ( w Niemczech- elem.
modelu socjaldemokrat. i etatystycznego).
Obok przedsiębiorstwa mogą istnieć również zakłady. Ich funkcje:
-jest to baza materialno-techniczna, w której realizowane są procesy gospodarcze,
-są to wewnętrzne jednostki bardziej złożonych przedsiębiorstw.
(przedsiębiorstwa wielozakładowe)
ZAKŁAD od przedsiębiorstwa odróżnia tzw. osobowość prawna (cecha formalna). Przedsię-
biorstwo jest osobą prawną, tzn. może być stroną w obrocie gospodarczym. Z punktu widzenia na-
uk można powiedzieć, że zakład jest zawsze podległy przedsiębiorstwu.
PRZEDSIĘBIORSTWO – jest to gospod., prowadzące działalność zarobkową. To jedn.
gosp., działająca na własny rachunek , w celu osi ą gni ę cia korzy ś ci materialnych (zysku) i ponosz ą -
ca ryzyko i odpowiedzialność zgodnie z przepisami prawa i stosunkami rynkowymi.
Z Kodeksu Handlowego z 1897r.- I-szy zapis: „Kupcem jest ten, który prowadzi we własnym
imieniu przedsięb. zarobkowe.”
*prof. Gruszecki podaje 7 cech uniwersalnych przedsiębiorstwa:
1. Podmiot gospod. działa w sferze produkcji; wytwarza w sposób zorganizowany dobra i
usługi dla potrzeb odbiorców.
2. Ekonomiczność podmiotowości przedsiębiorstwa (związana jest z nią podmiotowość
prawna).
3. Profesjonalizm w zakresie max. korzyści materialnych.
4. Podstawą ekonomiczną funkcjonowania przedsiębiorstwa jest kapitał, czyli suma kapitału
niematerialnego i materialnego.
5. Kapitał jest czynny i zaangażowany.
6. Przedsiębiorstwo animuje przedsiębiorca.
7. Przepisy prawne decydują, które formy organizacyjne mogą występować na rynku, jako
przedsiębiorstwa.
WYKŁAD 2
ROZWÓJ TEORII PRZEDSIĘBIORSTWA
-podejście neoklasyczne
-koncepcja managerska
-podejście behawiorystyczne
-przeds. jako mechanizm alokacji zasobów
-przeds. w ujęciu teorii agencji.
PODEJŚCIE NEOKLASYCZNE
To najbardziej popularne podejście w literaturze ekonomicznej.(oparte o teorię systemów). Zało-
żenia:
2
819692270.002.png 819692270.003.png 819692270.004.png 819692270.005.png 819692270.006.png 819692270.007.png 819692270.008.png
1. Ta teoria traktuje przedsięb. jako czarną skrzynkę, która ma wejście i wyjście; a podst. cel
to max zysku.
2. Ekonomistów i managerów interesuje ilość, rodzaj dostarczanych czynników produkcji,
wybór odpowiedniej techniki wytwórczej, która zapewnia efekt w postaci zysków ze
sprzedaży produktów.
3. Oparte jest na zasadach racjonalnego gospodarowania, czyli:
max zysków i min kosztów. Później dołączono jeszcze 2 zał. uzupełniające.
4. Metody optymalizacji, przydatne do osiągnięcia celów organizacji
5. Mało interesują przedmioty, które zachodzą wewnątrz czarnej skrzynki, o ile przedsięb.
uzyskują pozytywne wyniki.
ZALETY:
-prosty, konsekwentny i logiczny układ
-nadaje się do stosowania metod, technik ilościowych
-łatwo opisać zmiany, skutki zmian
-łatwe do zrozumienia funkcjonowanie zasad sterowania.
WADY:
-często modele optymalizujące nie przystają do rzeczywistości
-brak jest informacji do rzeczywistej optymalizacji
-managerowie przyjmują rozwiązania wystarczająco dobre
-nie uwzględnia się procesów zachodzących wewnątrz przedsięb.
-współczesne przedsięb. są bardzo złożone i działają w warunkach
niepewności i ograniczonej informacji.
KONCEPCJA MANAGERSKA
Rozwinęła się w latach 60-tych; oparta jest o do ś wiadczenia . Wychodzi z 2 założeń:
1. Wielkie korporacje na świecie charakteryzują się rozproszoną własnością. Dużo jest udziałow-
ców i akcjonariuszy.
2. Korporacje te są zarządzane przez managerów, którzy nie posiadają udziałów albo mają nie-
wielkie udziały.
***
-w tej koncepcji oddzielono własności od procesu zarządzania
-motywacja managerów –podejmowanie decyzji, dot. zarządz. organiz.
-managerowie są skłonni dążyć do własnych celów, nie koniecznie
zbieżnych z celami właściciela
-właściciele mają ograniczone możliwości kontrolowania managerów
-zasada max własnych korzyści managerów.
PODEJŚCIE BEHAWIORYSTYCZNE
Nacisk na proces podejmowania decyzji w przedsięb. oraz na stosowanie kryteriów decyzyjnych.
(szkoły zarządzania: klasyczna, behawioralna, ilościowa)
Jak przedsięb. podejmuje decyzje w warunkach złożoności i niepewności, które dotyczą ich działania.
Przedstawicielem jest H. SIMON, stwierdził, że:
a) jeżeli zajmujemy się wyłącznie warunkami i ............., to zaniedbujemy rzeczywisty proces, w
którym ten wybór jest dokonywany.
b) ludzie mają ograniczoną zdolność do poznania rzeczywistości, więc kierują się oni ograniczo-
ną racjonalnością.
c) poszukiwania idą w kierunku kryteriów, ustalających minimalne warunki dla rozwiązań wy-
starczająco dobrych
d) kryteria oceny stanowią element każdej, określonej syt. Decyzyjnej
SIMON wyciąga dwa wnioski:
-można mówić o pewnym poziomie aspiracji dla przedsiębiorstw, który jest możliwy do osiągnięcia w
danym czasie.
3
819692270.009.png
 
-określa jako nacisk; jest rozpiętością pomiędzy poziomem aspiracji a osiągnięciami. Można mówić o:
-frustracja, apatia, zwątpienie
-aspiracje nieosiągalne
-motywacje, jako naciski optymalne. SIMON wprowadził do nauki o przedsięb. pojęcia racjonalności
proceduralnej , czyli wybór i analiz ę procesów poznawczych w poszukiwaniu rozwi ą za ń decyzyj-
nych.
PRZEDSI Ę B. jako alternatywny MECHANIZM ALOKACJI ZASOBÓW wobec rynku
Funkcjonują 2 mechanizmy alokacji zasobów:
1. mechanizm rynkowy, który działa bezosobowo ; popyt i podaż
2. mechanizm wew. przedsięb., w którym funkcjonują hierarchiczne metody zarządzania; są po-
dejmowane decyzje o alokacji zasobów, które uruchamiają środki na alokację zasobów; działa
osobowo.
Wewnątrz przedsiębiorstwa niektóre procesy alokacji mogą być dokonywane bez udziału w rynku.
(pojęcie: koszty transakcyjne i oszczędności na tych kosztach)
Ź RÓDŁA KOSZTÓW korzystania z mechanizmów rynkowych:
1. Koszty tworzenia cen.
2. Koszty zawierania umów w transakcjach rynkowych.
3. Koszty budowania powiązań kooperacyjnych.
Aby uniknąć tych kosztów lub je obniżyć, tworzy się przedsiębiorstwo.
ZAKRES KOSZTÓW :
-koszty zawierania transakcji
-poszukiwanie, zbieranie i przetwarzanie informacji o rynku
-koszty monitorowania z egzekucją zobowiązań.
Pięć czynników, które determinują .......
1. Charakter praw własności.
2. Specjalny charakter umów o pracę.
3. Cele indywidualne uczestników na rynku.
4. Charakter bodźców, struktur organizacyjnych.
5. Regulacje prawne, otoczenie kulturowe, które są konieczne dla funkcjonowania rynku.
PRZEDSIĘBIORSTWO W UJĘCIU TEORII AGENCJI
Są tu określane role osób , występujących w przedsiębiorstwie. Interesujące są ich zachowania i sto-
sunki między nimi. Relacje stworzone na potrzeby teorii:
*pryncypał- agent. Teorie agencji w 1973r. wprowadził S.A. ROSS i w przedsiębiorstwie wyróżnił
dwa układy:
- pryncypał – agent
- managerowie a pracownicy
Określa zachowania tych ludzi: skutki działania managerów, pracowników i właścicieli; działanie i
zachowanie w tych dwóch ukł. przypomina grę hazardową; z gry wynika, że jeśli wygrałeś raz, to nie
znaczy, że jesteś najlepszym graczem.
WNIOSKI:
a) jest mało prawdopodobne, aby akcjonariusz, nie pracując w przedsięb. a mając akcje
tego przedsięb., znał to przedsięb. lepiej niż ......
b) pryncypał i agent są zawsze motywowani własnym interesem, nie zawsze zgodnym z
interesem całego przedsiębiorstwa.
- Agent posiada informacje i wybiera wariant, który przynosi jemu max korzyści
- Pryncypał będzie zawsze motywował agenta dla swoich korzyści.
Ta teoria agencji jest wykorzystywana do tworzenia wynagrodzenia, ale nie w Polsce.
4
819692270.010.png
 
PODEJŚCIE BADAWCZE w nauce o przedsiębiorstwie mówi, jak badać i opisywać modele, które
objaśniają zjawiska w przedsiębiorstwie.
1) Podejście czynnikowe – twórca: Gutenberg; wyróżnił dwa rodzaje czynników produkcyjnych:
- elementarne –czynniki ludzkie
- dyspozycyjne –kierownictwo; planowanie i organizacja
Wykorzystanie tych czynników zostało opisane za pomocą kosztów i produktywności.
2) Podejście decyzyjne –system traktuje przedsięb., jako system
społeczno –ekonomiczny, akcentowane jest miejsce człowieka w przedsięb., z potrzebami, rolami
w tym przedsięb.; podkreślane są tu konkretne problemy kierownictwa.
3) Podejście systemowe –oparte na teorii decyzji; to uzupełnienie podejścia decyzyjnego.
4) Podejście sytuacyjne –nawiązuje do założeń szkoły sytuacyjnej; pozwalają wyjaśnić zacho-
wanie się przedsiębiorstw.
5) Podejście zorientowane na pracę –kładzie silny akcent na potrzeby pracowników, warunki
pracy, ich satysfakcję z pracy, sprawiedliwe wynagrodzenie, samorealizację.
6) Podejście marketingowe –silnie zwrócone na konkurenta i rynek; jest tu mało elementów
technicznych i produkcyjnych.
7) Podejście ekologiczne –zrównoważony rozwój; bierze pod uwagę środowisko, produkcję, ja-
kość.
WNIOSKI:
- nie ma jednej koncepcji, która objaśniałaby całe przedsiębiorstwo, (najczęściej stosowane podej-
ścia, to czynnikowe, decyzyjne, systemowe i marketingowe)
- problemy sądów wartościujących –nie ma jednolitego poglądu; wyst. duże, różne potrzeby wy-
stąpienia różnych podejść.
S Ą DY WARTO Ś CIUJ Ą CE –stosowanie różnych ocen:
 
ogólne –są małowartościowe
 
konkretne –dotyczą konkretnych procesów; oparte są o pewien system wartości, który podkre-
śla wyższy stopień realizacji celów.
 
autorskie –zawsze mają charakter subiektywny; są to sądy indywidualne (wynikają z badań i
obserwacji rzeczywistości).
 
Często sądy mają charakter przeciwstawny.
WYKŁAD 3
Klasycy, tj. A. Smith, B. Say, Schumpeter zajmowali się poniższymi pojęciami.
PRZEDSIĘBIORCZOŚĆ – to cecha człowieka inteligentnego, twórczego, aktywnego oraz skłonnego
do działania w warunkach niepewności. Przejawia się w różnych sferach działalności człowieka.
- synonimy, tj.: zmysł przedsiębiorczości, postawy, zachowania przedsiębiorcze; może dotyczyć
wszystkich dziedzin działalności przedsiębiorstwa;
W tym pojęciu mieszczą się także inne pojęcia, tj.:
-
ekspansywność –stawianie sobie ambitnych zdań
-
innowacyjność –to pewne narzędzia przedsiębiorczości
Peter Drucker –„Przedsiębiorczość i innowacyjność”:
-
Przedsiębiorczość –to pewna cecha, sposób zachowania się przedsiębiorcy i przedsiębiorstwa,
pod którą rozumie się 3 etapy:
 
gotowość i zdolność do podejmowania i rozw. w sposób twórczy i nowatorski nowych
problemów
 
pewna umiejętność wykorzystywania pojawiającej się szansy i okazji
 
elastyczne przystosowanie się do zmieniających się warunków.
CECHY przedsiębiorczości zależą od wielu czynników:
5
819692270.011.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin