WYKŁADY METODY ILOŚCIOWE.doc

(154 KB) Pobierz
METODY ILOŚCIOWE

 

METODY ILOŚCIOWE

 

 


NOTATKI Z NASZYCH ZAJĘĆ (2008/2009) UDOSTĘPNIONE DZIĘKI SERDECZNOŚCI MARCELINY CIEŚLAK.

 

 

 

 

DLA DOBRA OGÓŁU SOCJOLOGÓW, PRZEPISUJĄC NOTATKI PRZYCZYNIŁY SIĘ JJJ

 

 


1. AGNIESZKA KARWOWSKA
2.AGATA WITKOWSKA

3.MONIKA WOJCIECHOWSKA

4.MONIKA KRÓLAK

5.MADZIA

6.KASIA MAJKOWSKA

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

07.10.08 Hierarchiczna struktura pytań dotycząca wyborów badawczych:

- jaką metodę wybrać?

- jaka metodologia dostarcza kryteriów wyboru metody?

- jaka perspektywa teoretyczna leży u podstaw określonej metodologii?

- jaka epistemologia wyznacza naszą perspektywę badawczą?

Metody <- metodologia <- perspektywa teoretyczna <- epistemologia

Badania socjologiczne:

-podstawowe        –stosowane        - ewolucyjne

A. struktura procesu badawczego

B. wyznaczanie badania – wybór strategii postępowania badawczego

C. badania ilościowe – strategie badawcze i typy badań:

              - b.eksploracyjne i opisowe: przekrojowe – podłużne – predykcyjne i retrospektywne

              - b.weryfikacyjne i przyczynowe:

                            a) sondażowe (próbkowe, pro – eksperymentalne)

                            b) eksperymentalne, quasi – eksperymentalne

                            c) analiza wtórna: dane zastane – analiza treści









ad.A       problem                            ad.B  metoda ilościowa ~ met.jakościowa

 



teoria                   metody                                          metoda mieszana

 

formułowanie problemu badawczego: pytanie i hipotezy badawcze

* pytania badawcze – elementy logiki interrogacji: –deskryptywne – eksperymentalne – ewoluacyjne - predykcyjne- eksplanacyjne -kontrolne

* hipoteza badawcza – zakres i charak.uogólnień/generalizacji socjo.-użycie torii w badaniach

              - wersja hipotez: -h.umotywowana  -h.statystyczna

              - decyzje dot. Hipotez i rodzaje błędów (Igo, IIgo rodz.)

-> język badań empirycznych: pojęcia – konstrukty – zmienne

Operacjonalizacja pojęć i konstruowanie zmiennych:

- rodzaje pomiaru i typy skal (nominalna, porządkowa, przedziałowa, stosunkowa)

- ocena jakości pomiaru

- przykłady skal i klasyfikacji

 

Wskaźniki – rodz. I zastosowanie / funkcje (wsk.społ.: strukturalne-czasowe, dziedzinowe, informacyjne-predykcyjne-problemowe-programowe)

Zmienne: zm.zależne / niezależne, mierzalne / niemierzalne, ukryte, kontrolne (obserwowane)-manipulowane

 

Typy problemów

Badania na próbkach reprezentacyjnych – typy badań

 

Statystyczno-opisowe

Normatywne

Korelacyjne

Eksper./Quasi eksper.

Ex post facto

Opisowe

+

+

 

 

 

Eksploracyjne

 

+

+

 

 

Ewaluacyjne

 

+

+

+

+

Predykcyjne

 

 

+

+

+

Eksplanacyjne

 

 

+

+

+

Kontrolne

 

 

 

+

+

 

 

Logika próbkowania – met.reprezentacyjna

- poj.podst: popul.-próba

              -identyfikacja populacji celowej i dostępnej:

              a) określenie / wybór jedn. Badania i anal. – kryterium wyboru

              b) operat losowania (badania)

              - ważniejsze operaty

- próby losowe / reprezentacyjne – techniki wyboru losowego (proste indywidualne, zespołowe / klasterowe, warstwowe – proporcjonalne / nieproporcjonalna alokacja do warstw, systematyczne, schematy złożone / losowanie dwustopniowe)

 

Podejścia w zakresie hierarchii pytań:

Epistemologia: obiektywizm, akonstrukcjonizm, subiektywizm

Perspektywa teoretyczna: pozytywizm / postpozytywizm, interpretywizm (interakcjonizm symboliczny, fenomenologia, hermeneutyka), teoria krytyczna, postmodernizm, feminizm

Metodologia / strategia badawcza: badania sondażowe, eksperymentalne, fenomenologiczne, akcyjne / działaniowe, etnografia, teoria ugruntowana, analiza dyskursywna

Metody badań: próbkowanie, pomiar i skalowanie, kwestionariusz, obserwacja (uczestnicząca, nieuczestnicząca), grupy fokusowe, techniki etnograficzno – wizualne, analiza porównawcza dokumentów, treści

Wykład podejścia ilościowego w badaniach ilościowych:

Obiektywizm ->pozytywizm ->badania sondażowe ->analiza statystyczna

Proces badawczy – struktura:

- problem: formułowanie problemu badawczego – konceptualizacja – stawianie pytań – jedn.badania

- hipotezy: relacje między pojęciami / zmiennymi <- z teorii, innych badań, ad hoc

- strategie / schemat badania: sondażowe, eksperyment, terenowe, badanie danych zastałych, analiza treści, studium przypadku

- operacjonalizacja / pomiar: def.operacyjne – konstrowanie zmiennych – typy skal

- zbieranie danych (techniki obserwacji: konstruowanie narzędzi i organizacja pracy w terenie)

- analiza danych: przetwarzanie / kodowanie / fabularyzacja

- sprawozdanie / raportowanie: uogólnianie / generalizacja i (ew) zastosowanie

Proces badawczy – ujęcie dynamiczne / wykonawcze

A. Faza planowania badania

1.      Stawianie pytań / formułowanie hipo. / identyfikacja zmiennych

2.      Określenie rodz. Badania / desing structure

3.      Identyfikacja popul. Próby

4.      Konstrukcja instrumentów / def.operacyjne

5.      Wybór metody analizy statystycznej / weryfikacja hipotez

 

 

B. faza realizacji badania:

1. zbieranie danych

2. analiza danych

3. konkluzje i ewaluacja

Tridayczna struktura badania naukowego

 

o       Pojęcie/ kryteria:

- spójność

- operacjonalizacja

- trafność

- użyteczność badawcza                 ---------------------------à

- powszechność stosowanie

- zakres kontekstualny

- treściowość/intencja

- użyteczność analityczna/empiryczna

 

o       Propozycje twierdzeń, hipotez/kryteria:

-specyfikacje

-dokładność

-nieobciążoność

-zakres (podmiotowy)

-głębokość(zakres przedmiotwy)    -------------------------à

-skrótowść

- użyteczność analityczna

-innowacyjność

- komunikowalność

-istotność

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin