Uzyskanie pozytywnych efektów w pracy dydaktycznej.doc

(170 KB) Pobierz
Uzyskanie pozytywnych efektów w pracy dydaktycznej, wychowawczej lub opiekuńczej na skutek wdrożenia działań mających na celu doskonalenie pracy własnej i podniesienie jakości pracy szkoły.(§8 ust. 2 pkt.1.)

Uzyskanie pozytywnych efektów w pracy dydaktycznej, wychowawczej lub opiekuńczej na skutek wdrożenia działań mających na celu doskonalenie pracy własnej i podniesienie jakości pracy szkoły.(§8 ust. 2 pkt.1.)

 

 

 

I.  Doskonalenie własnej pracy:

 

1.Samokształcenie (korzystanie  z różnych źródeł informacji ).

 

Zawód nauczyciela wymaga ustawicznego dokształcania się, poszukiwania odpowiedzi, zdobywania doświadczeń. W tym celu bardzo często sięgam po literaturę pedagogiczną i popularnonaukową związaną z nauczaniem                         i wychowaniem dziecka. Zdobytą wiedzę wykorzystuję w swojej pracy – nauczyciela i wychowawcy.

Systematycznie śledziłam również czasopisma oświatowe  np. „Życie szkoły”, „Biblioteka”, Eko-Świat”. Niezmiernie pomocne okazały się następujące pozycje książkowe:                                                                                                         1. „Twoje nadpobudliwe dziecko” – Gordon Serfontein

2. „160 pomysłów na zajęcia zintegrowane  z języka polskiego w klasach I-III” – Jadwiga Stasica

3. „160 pomysłów na nauczanie zintegrowane  z przyrody w klasach I-III” - Jadwiga Stasica

4 „ Niepowodzenia w nauce. Przyczyny – skutki – zapobieganie” – Barbara Łuczak                                                                                                                                     5. „Gry i zabawy w szkole” – Dorota Bąk

6. „Edukacja przez ruch – kropki, kreski, owale, wiązki” – Dorota Dziamska

7. „Edukacja przez ruch –fale, spirale, jodełki, zygzaki”  – Dorota Dziamska

8. „Zabawy na słońce i deszcz” – Irena Zgrychowa                                                           9. „Wspieranie rozwoju zdolności uczniów w edukacji wczesnoszkolnej” – praca zbiorowa pod redakcją Ireny Stańczak.                

 

Efekty:

Wspomniane pozycje były mi przydatne w codziennej pracy                  dydaktyczno – wychowawczej, w przygotowaniu pogadanek na spotkania z rodzicami. Lepiej mogłam zrozumieć problemy dzieci, poszukać ciekawych rozwiązań i odpowiedzi na nurtujące mnie pytania.

 

 

 

 

 

 

 

2. Opracowanie pomocy dydaktycznych do wykorzystania w nauczaniu zintegrowanym.  

 

Uatrakcyjniając ćwiczenia doskonalące mowę oraz kształtujące wypowiedzi dzieci wykonałam wiele ilustracji, historyjek obrazkowych, kart pracy do bajek, wierszy i innych  tekstów omawianych na zajęciach. Zgromadziłam również             w klasowej biblioteczce teksty bajek, wierszy, zagadek, które wykorzystuję podczas opracowywania różnych tematów. Bardzo często uatrakcyjniam zajęcia wykonanymi przez siebie krzyżówkami, rebusami, rozsypankami sylabowymi, wyrazowymi i zdaniowymi. Pomoce te wspierają pracę z uczniem słabym              i zdolnym. Znając naturalną potrzebę dziecka do aktywności ruchowej przygotowałam zestaw utworów muzycznych do zabaw rytmicznych                         i ruchowych. 

 

Efekty:                                                                                                  

Wykorzystywanie w praktyce pomocy dydaktycznych zwiększyło zaciekawienie uczniów tematem. Pobudziło dzieci do myślenia, ułatwiło zapamiętywanie i koncentrację, bogaciło słownictwo dzieci,   i zwiększyło aktywność na zajęciach. Ułatwiło to uczenie i podniosło efektywność pracy. Wykorzystując naturalną potrzebę ruchu                              w organizowanych zabawach ruchowych i muzycznych, dzieci doskonaliły swoje umiejętności motoryczne. Kształciły również poczucie rytmu i takie cechy charakteru jak: odwaga, dokładność, pewność siebie, samodzielność.

 

         3. Uczestnictwo w różnych formach doskonalenia zawodowego.

W podniesieniu poziomu pracy, jak również w doskonaleniu i podwyższaniu jakości pracy szkoły pomógł mi udział w kursach i warsztatach edukacyjnych. Ukończone przeze mnie formy doskonalenia wynikały z bieżących potrzeb szkoły, potrzeb własnych i były nastawione na zastosowanie zdobytej wiedzy                             i umiejętności w praktyce. Uczestniczyłam we wszystkich szkoleniach                            w ramach Wewnątrzszkolnego Doskonalenia Nauczycieli oraz w następujących formach zewnętrznego doskonalenia zawodowego:

 

 

 

L.P

Rodzaj  szkolenia

Cel szkolenia

 

1.

Planowanie i wdrażanie programów edukacyjnych – kurs zorganizowany przez Niepubliczną Placówkę Doskonalenia Nauczycieli w Kielcach ( październik 2006 rok)

Zasady konstruowania programu edukacyjnego. Dokumentowanie przebiegu i efekty programu. Przygotowanie sprawozdania                      z realizacji programu dla potrzeb awansu zawodowego.

2.

40 –godzinny warsztat przygotowujący do realizacji programu zajęć wychowawczo- profilaktycznych  -                       „Spójrz inaczej” w klasach I- III szkoły podstawowej zorganizowany przez Ośrodek Szkolenia Nauczycieli                             w Starachowicach.                                  ( listopad 2006r.)

Zajęcia integracyjne. Warsztaty komunikacji. Program „Spójrz inaczej”- cele, metody, treści oraz zajęcia praktyczne z dziećmi. Wdrażanie programu do pracy           w szkole.

3.

Jak pracować z podręcznikiem, by w pełni wykorzystać go do rozwoju osobistego i społecznego ucznia- szkolenie zorganizowane przez Centrum Doskonalenia Nauczycieli „Edukator”( marzec 2007 rok)

Celem szkolenia było ukazanie podręcznika jako środka dydaktycznego dla nauczyciela, by rozwinąć potencjał każdego ucznia                 i rozbudzić zainteresowania oraz  rozwinąć umiejętności.

4.

„Terapeutyczne i wychowawcze funkcje muzyki w pracy z dziećmi” szkolenie zorganizowane przez Centrum Doskonalenia Nauczycieli „Edukator” ( marzec 2007 rok)

Celem szkolenia było wykorzystanie muzykoterapii w czasie zajęć dydaktycznych z dziećmi.

5.

Muzyka uczy, bawi, relaksuje szkolenie zorganizowane przez wydawnictwo MAC Kielce ( luty 2008 rok )

Propozycje zajęć kształcenia zintegrowanego w temacie „Muzyka źródłem inspiracji twórczej aktywności plastycznej uczniów”

6.

Mandala i jej zastosowanie w edukacji początkowej- warsztaty zorganizowane  przez wydawnictwo WIR Kraków          ( marzec 2008 rok)

 

Zastosowanie techniki „mandali”            w edukacji wczesnoszkolnej.

7.

Dokumentowanie awansu zawodowego nauczyciela mianowanego i przygotowanie się do wystąpienia przed komisją kwalifikacyjną- kurs zorganizowany przez Niepubliczną Placówkę Doskonalenia Nauczycieli w Kielcach ( październik 2008 rok)

W czasie kursu uzyskałam wiedzę jak dokumentować przebieg stażu na nauczyciela dyplomowanego.

8.

Konferencja rekrutacyjna na Wszechnicy Świętokrzyskiej na temat „Pierwsze uczniowskie doświadczenia – drogą do wiedzy”

Konferencja na temat „Wykorzystanie inteligencji wielorakich w kształceniu zintegrowanym”. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską.

9.

„Gry i zabawy w oparciu o pedagogikę zabawy czyli z zabawą i bajką w świecie małego dziecka”- kurs zorganizowany przez firmę Nowa Szkoła  Łódź     ( listopad 2008 rok)

Zabawy i ćwiczenia terapeutyczno- stymulacyjne. Tworzenie dużych prac plastycznych przy wykorzystaniu różnorodnych technik plastycznych. Zestaw ćwiczeń grafomotorycznych przygotowujących do kształtnego pisma.

10.

Warsztaty metodyczne  „Origami – baja w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej” zorganizowane przez Pracownię Pedagogiczną Poznań ( marzec 2009 rok)

Warsztaty dotyczyły realizacji wybranych elementów systemu kształcenia i terapii –Edukacja przez ruch – D.Dziamskiej.

11.

„Czym skorupka  za młodu…czyli jak wyzwalać potencjał umysłowy uczniów w obszarze  edukacji przyrodniczej” ,( kwiecień 2009 rok ), zorganizowane przez wydawnictwo Nowa Era                                                         

Wykład i warsztaty dotyczące nowej podstawy programowej z zakresu edukacji przyrodniczej.

 

12.

 

„Pedagogika cyrku, czyli jak zorganizować ciekawe zajęcia” – kurs zorganizowany przez SOR – MAN EDUKACJA Łódź ( maj 2009r.)                          

Poznanie zestawu metod peda­gogiki cyrku do zastosowania w pracy dydaktyczno – wychowawczej. Pedagogika cyrku jest jedną                     z rodzajów pedagogiki zabawy, czyli uczenia i rozwijania umiejętności dzieci poprzez zabawę.

 

 

Szczególnie ważne według mnie okazały się 40 godzinne warsztaty programu wychowawczo – profilaktycznego „Spójrz inaczej”, ponieważ zajęcia z tego programu prowadzę systematycznie w swojej klasie. Treści programu zamknięte są w cztery bloki tematyczne. Są to:

1)    Postrzeganie siebie i rozumienie swoich uczuć

2)    Uczestnictwo w grupie

3)    Rozwiązywanie problemów

4)    Dbanie o zdrowie

Zajęcia są prowadzone metodami aktywnymi, to znaczy w taki sposób, aby umożliwić uczniom aktywne doświadczanie i przeżywanie tego, co jest tematem zajęć, a następnie podsumowanie i opracowanie zdobytych doświadczeń. Wykorzystuje się aktywne techniki pracy: rysunki, piosenki, dyskusję, gry              i zabawy, krótkie przedstawienia oraz pracę w małych grupach. Często zajęcia prowadzone są w kręgu. Krąg sprzyja umiejętności wyrażania uczuć, słuchania odczuć innych oraz zapamiętywania tego, co zostało powiedziane. Ułatwia kontakty między dziećmi i daje im więcej ciepła. Podczas tych zajęć dzieci nie są oceniane. Poprzez udział w tym programie dzieci uczą się  jak w sposób otwarty mówić o tym, co czują i czego potrzebują od innych. Mają okazję, dowiedzieć się, jakie emocje przeżywają ich koledzy i koleżanki, co może stanowić podstawę do ich lepszego rozumienia i większej akceptacji. Dowiadują się, że ludzie mają prawo do błędów, że konflikty są naturalnym zjawiskiem          w kontaktach między ludźmi. Uczą się rozwiązywania tych konfliktów, przepraszania i przebaczania. Dzieci zrozumiały, że zdrowie jest wartością, nauczyły się troszczyć o siebie i o swoje zdrowie.

Chętnie uczestniczę w spotkaniach organizowanych przez wydawnictwo WSiP- „Wesoła szkoła”, wydawnictwo „Nowa Era” czy „Mac”. Tematyka tych spotkań często znajduje zastosowanie w mojej codziennej pracy.  Spotkania są doskonałą okazją do wymiany doświadczeń z nauczycielami innych szkół oraz zapoznania się z nowymi ofertami wydawnictwa, dotyczącymi podręczników              ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin