Język polski - arkusz dla osób z lekkim upośledzeniem umysłowym.pdf

(161 KB) Pobierz
Centralna Komisja Egzaminacyjna
Arkusz zawiera informacje prawnie chronione do momentu rozpoczęcia egzaminu.
UZUPEŁNIA ZESPÓŁ NADZORUJĄCY
miejsce
na naklejkę
z kodem
KOD UCZNIA
PESEL
EGZAMIN
W KLASIE TRZECIEJ GIMNAZJUM
CZĘŚĆ HUMANISTYCZNA
JĘZYK POLSKI
Instrukcja dla ucznia
KWIECIEŃ 2012
1. Sprawdź, czy zestaw egzaminacyjny zawiera 10 stron i 22 zadania.
Ewentualny brak stron lub inne usterki zgłoś nauczycielowi.
2. Czytaj uważnie wszystkie teksty i zadania.
3. Wszystkie zadania rozwiązuj długopisem lub piórem.
4. Do niektórych zadań podane są cztery odpowiedzi: A, B, C, D.
Tylko jedna z nich jest poprawna. Wybierz ją i zaznacz
znakiem , np.:
Czas pracy:
do 135 minut
A.
B.
C.
D.
5. Jeśli się pomylisz, otocz znak kółkiem i zaznacz inną odpowiedź,
np.:
A.
B.
C.
D.
6. Do niektórych zadań podane są dwie odpowiedzi:
A.
B.
lub
TAK
NIE
Tylko jedna z nich jest prawdziwa. Wybierz ją i zaznacz znakiem ,
np.:
A.
B.
lub
TAK
NIE
7. Pozostałe zadania wykonuj zgodnie z poleceniami. Rozwiązania
zadań zapisuj czytelnie i starannie w wyznaczonych miejscach.
Pomyłki przekreślaj.
8. Na ostatniej stronie znajduje się Brudnopis , z którego możesz
skorzystać. Zapisy w brudnopisie nie będą sprawdzane i oceniane.
Powodzenia!
GH-P8-122
818952108.051.png 818952108.062.png 818952108.073.png 818952108.084.png 818952108.001.png 818952108.002.png 818952108.003.png 818952108.004.png 818952108.005.png 818952108.006.png 818952108.007.png 818952108.008.png 818952108.009.png 818952108.010.png 818952108.011.png 818952108.012.png 818952108.013.png 818952108.014.png 818952108.015.png 818952108.016.png 818952108.017.png 818952108.018.png 818952108.019.png 818952108.020.png 818952108.021.png 818952108.022.png 818952108.023.png 818952108.024.png 818952108.025.png 818952108.026.png 818952108.027.png 818952108.028.png
Przeczytaj fragment powieści K RZYŻACY i wykonaj zadania 1.–7.
Ś NIADANIE
Następnego dnia obaj rycerze z Bogdańca udali się na ranną mszę do
katedry. Po skończonej mszy mieli wziąć udział w królewskim śniadaniu.
Kiedy odgłos trąb oznajmił, że śniadanie gotowe, księżna Anna, wziąwszy
za rękę Danusię, udała się do komnat, przed którymi stali już świeccy
dygnitarze 1 i rycerze. Księżna Ziemowitowa jako rodzona siostra królewska
wyższe brała miejsce za stołem. Wnet zaroiło się od gości zagranicznych
i zaproszonych miejscowych dygnitarzy i rycerzy. Władysław Jagiełło z racji
swego królewskiego majestatu siedział u wyższego końca stołu, mając przy
sobie biskupa krakowskiego i Wojciecha Jastrzębca, który chociaż niższy
godnością od infułatów 2 , siedział jako poseł papieski po prawicy króla.
Na podstawie: Henryk Sienkiewicz, Krzyżacy , Warszawa 1989.
1 dygnitarz – osoba piastująca wysoki urząd, dygnitarz państwowy, kościelny; (z łac.)
2 infułat – duchowny katolicki; (z łac.)
Zadanie 1.
Dokończ zdanie odpowiednim wyrazem z ramki.
historycznej
A
obyczajowej
B
K RZYŻACY Henryka Sienkiewicza, skąd pochodzi powyższy fragment, są
przykładem powieści …………………………….. .
Zadanie 2.
Dokończ zdanie, łącząc je linią z odpowiednią informacją w ramce.
w epoce średniowiecza.
A
Obecność rycerzy wskazuje, że opisane
w tekście śniadanie miało miejsce
w czasach współczesnych.
B
Strona 2 z 10
818952108.029.png 818952108.030.png 818952108.031.png 818952108.032.png 818952108.033.png 818952108.034.png 818952108.035.png 818952108.036.png 818952108.037.png 818952108.038.png 818952108.039.png 818952108.040.png 818952108.041.png 818952108.042.png 818952108.043.png
Zadanie 3.
Dokończ zdanie, łącząc je linią z odpowiednią informacją w ramce.
jednym z gości
spożywających śniadanie.
A
Osoba mówiąca w tekście Ś NIADANIE jest
obserwatorem
uczestników śniadania.
B
Zadanie 4.
Dokończ zdanie, łącząc je linią z odpowiednim wyrazem w ramce.
rodzimych.
A
Przypisy do tekstu Ś NIADANIE są objaśnieniem wyrazów
zapożyczonych.
B
Zadanie 5.
Zaznacz poprawną odpowiedź.
Z tekstu wynika, że do stołu zasiadano zgodnie z
A. pełnioną funkcją.
B. sympatią króla.
C. wiekiem gości.
D. płcią gości.
Zadanie 6.
Dokończ zdanie, łącząc je linią z odpowiednim wyrazem w ramce.
prawdziwą.
A
Król Władysław Jagiełło, o którym mowa w tekście,
jest postacią
fikcyjną.
B
Zadanie 7.
Uzupełnij zdanie odpowiednim wyrazem z ramki.
opinią
A
faktem
B
Wypowiedź: Odgłos trąb oznajmił, że śniadanie gotowe jest ………………… .
Strona 3 z 10
818952108.044.png 818952108.045.png 818952108.046.png 818952108.047.png 818952108.048.png 818952108.049.png 818952108.050.png 818952108.052.png 818952108.053.png 818952108.054.png 818952108.055.png 818952108.056.png 818952108.057.png 818952108.058.png 818952108.059.png 818952108.060.png 818952108.061.png 818952108.063.png 818952108.064.png 818952108.065.png 818952108.066.png 818952108.067.png 818952108.068.png 818952108.069.png 818952108.070.png 818952108.071.png 818952108.072.png 818952108.074.png 818952108.075.png
Przeczytaj tekst i wykonaj zadania 8. 10.
P IEŚŃ
Wolno dojrzewa człowiek. Wiele mu trzeba męstwa,
aby się nie dać wiatrowi i rosnąć w górę i w głąb,
by triumfalną zielenią zaszumieć w końcu jak dąb zwycięstwa...
Konstanty Ildefons Gałczyński, Pieśń cherubińska , [w:] Poezje , Warszawa 1980.
Zadanie 8.
Zaznacz poprawną odpowiedź.
Tekst Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego został
poświęcony przyrodzie.
TAK
NIE
Według osoby mówiącej w wierszu człowiek musi
pokonać w życiu wiele przeszkód.
TAK
NIE
Zadanie 9.
Zaznacz poprawną odpowiedź.
Człowiek został w wierszu porównany do dębu, aby podkreślić, że jest
A. mocny.
B. samotny.
C. chwiejny.
D. opiekuńczy.
Zadanie 10.
Zaznacz poprawną odpowiedź.
Wyraz zaszumieć utworzono bezpośrednio od wyrazu
A. szum.
B. szumiąc.
C. szumieć.
D. szumiący.
Strona 4 z 10
818952108.076.png 818952108.077.png 818952108.078.png 818952108.079.png 818952108.080.png 818952108.081.png 818952108.082.png 818952108.083.png
Przeczytaj fragment utworu Z EMSTA i wykonaj zadania 11.–17.
S C E N A V (fragment)
Papkin, Cześnik, Dyndalski
[…]
Cześnik
do Dyndalskiego
Siadaj, waść, tu – zmaczaj pióro,
Będziesz pisał po mym słowie. […]
Teraz trzeba pisać właśnie –
Jakby Klara do Wacława... […]
Dyndalski
podnosząc się
Jaśnie
Panie, wszak to despekt 1 dla niej.
Cześnik
Co się waszeć o to pyta.
Maczaj pióro, pisz, i kwita.
Dyndalski siada wyprostowany na brzeżku krzesła i macza pióro. Papkin
w ciągu tej sceny pisze. Czasem wstaje, przechadza się w głębi, macza pióro
u stolika, przy którym Cześnik siedzi, znowu siada – ciągle płacząc […]
Cześnik
po krótkim myśleniu
Tylko że to, mocium panie,
Aby udać, trzeba sztuki:
Owe brednie, banialuki,
To miłosne świegotanie...
myśli
Jak tu zacząć, mocium panie?... […]
dyktuje
„Bardzo proszę”… mocium panie…
Mocium panie… „me wezwanie”…
Mocium panie… „wziąć w sposobie” […]
Aleksander Fredro, Zemsta, Kraków 1983.
1 despekt (z łac.) – obelga
Zadanie 11.
Zaznacz poprawną odpowiedź.
Adresatem listu, o którym mowa w tekście, ma być
A. Podstolina.
B. Klara.
C. Papkin.
D. Wacław.
Strona 5 z 10
Zgłoś jeśli naruszono regulamin