Matematyka - arkusz dla słabo słyszących.pdf

(604 KB) Pobierz
Centralna Komisja Egzaminacyjna
Arkusz zawiera informacje prawnie chronione do momentu rozpoczęcia egzaminu.
UZUPEŁNIA ZESPÓŁ NADZORUJĄCY
miejsce
na naklejkę
z kodem
K OD UCZN IA
PESEL
EGZAMIN
W KLASIE TRZECIEJ GIMNAZJUM
CZĘŚĆ MATEMATYCZNO-PRZYRODNICZA
MATEMATYKA
Instrukcja dla ucznia
1. Sprawdź, czy zestaw zadań ma 12 stron (zadania 1–23).
Brak stron lub inne błędy zgłoś nauczycielowi.
2. Czytaj uważnie wszystkie teksty i zadania.
3. Rozwiązania zadań zapisuj długopisem lub piórem z czarnym tu-
szem/atramentem. Nie używaj korektora.
4. W arkuszu znajdują się różne typy zadań.
Do niektórych zadań są podane cztery odpowiedzi: A, B, C, D. Tylko jedna
z nich jest poprawna. Wybierz ją i zaznacz znakiem , np.:
KWIECIEŃ 2012
A.
B.
C.
D.
5. W niektórych zadaniach zdecyduj, czy zdanie jest prawdziwe, czy fałszywe
i zaznacz znakiem
wybraną odpowiedź, np.:
Czas pracy:
do 135 minut
P
F
lub
T
N
6. Jeśli się pomylisz, otocz znak
kółkiem i zaznacz inną odpowiedź, np.:
A.
B.
C.
D.
7. Pozostałe zadania wykonuj zgodnie z poleceniami.
Rozwiązania zadań od 21. do 23. zapisz czytelnie i starannie
w wyznaczonych miejscach. Pomyłki przekreślaj.
8. Pisząc odpowiedzi do zadań, możesz wykorzystać miejsce opatrzone napisem
Brudnopis . Zapisy w brudnopisie nie będą sprawdzane i oceniane.
Powodzenia!
GM-M7-122
818954296.063.png 818954296.074.png 818954296.085.png 818954296.096.png 818954296.001.png 818954296.011.png 818954296.017.png 818954296.018.png 818954296.019.png 818954296.020.png 818954296.021.png 818954296.022.png 818954296.023.png 818954296.024.png 818954296.025.png 818954296.026.png 818954296.027.png 818954296.028.png 818954296.029.png 818954296.030.png 818954296.031.png 818954296.032.png 818954296.033.png 818954296.034.png 818954296.035.png 818954296.036.png 818954296.037.png 818954296.038.png 818954296.039.png 818954296.040.png 818954296.041.png 818954296.042.png 818954296.043.png 818954296.044.png 818954296.045.png 818954296.046.png 818954296.047.png 818954296.048.png 818954296.049.png
 
Zadanie 1.
Na diagramie przedstawiono wyniki pracy klasowej z matematyki.
10
8
6
4
2
0
ocena
Dokończ zdanie. Zaznacz dobrą odpowiedź.
Z informacji podanych na diagramie wynika, że
A. pracę klasową pisało 30 uczniów.
B. ocen dobrych było najwięcej.
C. 6
1 wszystkich ocen to oceny bardzo dobre.
D. średnia wyników z pracy klasowej jest równa 3,6.
Zadanie 2.
Dokończ zdanie. Zaznacz dobrą odpowiedź.
− i 4
3 .
Na osi liczbowej kropkami zaznaczono dwie liczby:
2
0
1
Odległość na osi liczbowej między tymi liczbami jest równa
3
1
3
1
A.
1
B.
3
C.
2
D.
1
4
4
4
4
Zadanie 3.
Dokończ zdanie. Zaznacz dobrą odpowiedź.
1 tej licz-
Na wycieczkę wyjechało 30 dzieci. Połowa tej liczby to dzieci urodzone w Polsce, 3
by to dzieci urodzone w Niemczech. Pozostałe dzieci urodziły się we Francji.
We Francji urodziło się
A. 2 dzieci.
B. 5 dzieci.
C. 10 dzieci.
D. 15 dzieci.
Strona 2 z 12
818954296.050.png 818954296.051.png 818954296.052.png 818954296.053.png 818954296.054.png 818954296.055.png 818954296.056.png 818954296.057.png 818954296.058.png 818954296.059.png 818954296.060.png 818954296.061.png 818954296.062.png
 
Zadanie 4.
Dokończ zdanie. Zaznacz dobrą odpowiedź.
2
2
2
3
+
3
+
3
Liczba
jest równa
3
3
A. 3 0
B. 3 1
C. 3 2
D. 3 3
Zadanie 5.
Oceń prawdziwość podanych zdań.
Wybierz P, jeśli zdanie jest prawdziwe, lub F – jeśli jest fałszywe.
Liczba 125 jest liczbą podzielną przez 5.
P
F
Liczba 625 jest wielokrotnością 15.
P
F
Zadanie 6.
Pan Nowak układał płytki w łazience. Na wykresie przedstawiono liczbę płytek ułożonych
przez pana Nowaka w czasie 8 godzin pracy.
250
200
150
100
50
7 00
8 00
9 00
10 00
11 00
12 00
13 00
14 00
15 00
godzina
Na podstawie wykresu wybierz zdanie fałszywe
.
A. Od 7 00 do 8 00 pan Nowak ułożył mniej płytek niż od 11 00 do 12 00 .
B. O godzinie 10 00 pan Nowak rozpoczął przerwę.
C. Przerwa w układaniu płytek trwała pół godziny.
D. Od 12 00 do 15 00 pan Nowak ułożył 50 płytek.
Strona 3 z 12
818954296.064.png 818954296.065.png 818954296.066.png 818954296.067.png 818954296.068.png 818954296.069.png 818954296.070.png 818954296.071.png 818954296.072.png 818954296.073.png 818954296.075.png 818954296.076.png 818954296.077.png 818954296.078.png 818954296.079.png 818954296.080.png 818954296.081.png 818954296.082.png 818954296.083.png 818954296.084.png 818954296.086.png 818954296.087.png 818954296.088.png 818954296.089.png 818954296.090.png 818954296.091.png 818954296.092.png 818954296.093.png 818954296.094.png 818954296.095.png 818954296.097.png 818954296.098.png 818954296.099.png 818954296.100.png 818954296.101.png 818954296.102.png 818954296.103.png 818954296.104.png 818954296.105.png 818954296.106.png 818954296.002.png 818954296.003.png 818954296.004.png 818954296.005.png
 
Zadanie 7.
Dokończ zdanie. Zaznacz dobrą odpowiedź.
Cena płyty kompaktowej po 30% obniżce wynosi 49 zł. Cena tej płyty przed obniżką była
równa
A. 14,70 zł.
B. 34,30 zł.
C. 63,70 zł.
D. 70,00 zł.
Informacje do zadań 8. i 9.
W turnieju szachowym wzięło udział 48 uczniów gimnazjum. Liczby uczestników turnieju
z klas pierwszych i drugich są do siebie w proporcji 3 : 5.
Zadanie 8.
Jaki procent wszystkich uczestników turnieju stanowili uczniowie klas drugich?
Zaznacz dobrą odpowiedź.
A. 18%
B. 30%
C. 37,5%
D. 62,5%
Zadanie 9.
Dokończ zdanie. Zaznacz dobrą odpowiedź.
Liczba uczniów klas pierwszych, którzy wzięli udział w turnieju, jest równa
A. 30
B. 18
C. 8
D. 6
Zadanie 10.
Organizatorzy konkursu matematycznego przygotowali dla dzieci zestaw, w którym było
10 pytań z algebry i 8 pytań z geometrii. Dzieci losowały kolejno po jednym pytaniu, które po
wylosowaniu było usuwane z zestawu.
Oceń prawdziwość podanych zdań.
Wybierz P, jeśli zdanie jest prawdziwe, lub F – jeśli jest fałszywe.
Prawdopodobieństwo wylosowania przez pierwsze dziecko
pytania z algebry jest równe 9
P
F
5 .
Pierwsze dziecko wylosowało pytanie z algebry.
Prawdopodobieństwo wylosowania przez drugie dziecko
pytania z geometrii jest równe 9
P
F
4 .
Strona 4 z 12
818954296.006.png 818954296.007.png 818954296.008.png 818954296.009.png 818954296.010.png 818954296.012.png 818954296.013.png 818954296.014.png 818954296.015.png
Informacje do zadań 11.–13.
Małgosia narysowała równoległobok położony w układzie współrzędnych (rysunek 1.). Ko-
lejne przystające do niego równoległoboki rysowała w taki sposób, że dolny lewy wierzcho-
łek rysowanego równoległoboku był środkiem górnego boku poprzedniego równoległoboku
(rysunek 2.).
K
prawy górny
wierzchołek
Rysunek 1.
Rysunek 2.
Zadanie 11.
Dokończ zdanie. Zaznacz dobrą odpowiedź.
Współrzędna x prawego górnego wierzchołka na rysunku 1. jest równa
A. 5
B. 4
C. 3
D. 2
Zadanie 12.
Dokończ zdanie. Zaznacz dobrą odpowiedź.
Współrzędne punktu K (prawego górnego wierzchołka) narysowanego równoległoboku są
równe (11,6). Współrzędne takiego wierzchołka w czwartym równoległoboku będą równe
A. (15,8)
B. (14,8)
C. (13,9)
D. (14,7)
Zadanie 13.
Dokończ zdanie. Zaznacz dobrą odpowiedź.
Agnieszka narysowała w taki sam sposób n równoległoboków.
Współrzędna y prawego górnego wierzchołka
n -tego równoległoboku jest równa
A . n + 2
B. 2 n+ 2
C. 2 n
D. 4 n
Strona 5 z 12
818954296.016.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin