planwrzesienp.doc

(64 KB) Pobierz
PLAN PRACY WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNEJ

PLAN PRACY WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNEJ

NA MIESIĄC WRZESIEŃ

 

 

ZNOWU W PRZEDSZKOLU

                

 

GRUPA: Pszczoły 5 – latki

 

CZAS REALIZACJI:  1 – 5  września

 

CEL GŁÓWNY: dzieci będą wzmacniały zdolność do zabawy i radości, zdobędą poczucie bezpieczeństwa, akceptacji i zaufania

 

TREŚCI PROGRAMOWE:

-          nawiązywanie serdecznego, bliskiego kontaktu z nauczycielką, nabywanie umiejętności wyrażania słowami własnych potrzeb, myśli i odczuć

-          włączanie się w działania nauczycielki polegające na wprowadzaniu do grupy nowych dzieci

-          dbanie o porządek w szatni i na półce w sali z niewielką pomocą dorosłych

-          pełnienie doraźnych i jednodniowych dyżurów przy posiłkach, w łazience, szatni

-          nabywanie umiejętności kolejnego wypowiadania się podczas rozmów z całą grupą, uczenie się słuchania swoich kolegów

-          przyzwyczajanie do zgodnego współdziałania w zespole (organizowanie wspólnych zajęć i zabaw z podziałem na role, pracy w zespole itp.)

-          reagowanie na polecenia nauczycielki, przychodzenie na zbiórki, ustawianie się                we właściwy sposób

-          wspólne planowanie ustawienia kącików zainteresowań i ułożenia zabawek w sali

-          poszanowanie własności i wytworów pracy swoich kolegów

 

PODSTAWA PROGRAMOWA: Uczenie nawiązywania bliskiego, serdecznego kontaktu            z innymi osobami.

 

 

1.      Zabawa integracyjna „Powitanie” – budowanie atmosfery życzliwości i przyjaźni

2.      Zapoznanie ze znaczkami i półeczkami w szatni oraz w sali – ćwiczenie pamięci, uwagi i skupienia

3.      Zabawa muzyczna „Przedszkolaki” – rozwijanie zdolności do empatycznego odczuwania

 

1.      Zabawa integracyjna „Łańcuszek imion” – nawiązanie kontaktu, integracja grupy, budowanie więzi z grupą

2.      Rozmowa w kręgu nt. dyżurów, dyżurnych – wyrabianie takich cech charakteru                 jak odpowiedzialność, dokładność, staranność oraz opiekuńczość za siebie i innych

3.      Zwiedzanie pomieszczeń znajdujących się w przedszkolu – zapoznanie                                 z przeznaczeniem poszczególnych sal i pomieszczeń

 

 

1.      Zabawa integracyjna „Przywitajmy się” – nabywanie przekonania, że każdy człowiek zasługuje na życzliwość

2.      Zabawa dydaktyczna „Pamiątka z wakacji” – aktywne słuchanie wypowiedzi kolegów, właściwe posługiwanie się określeniami: na, pod, obok, przed, za

3.      Zabawa przy piosence „Do przedszkola” – rozwijanie umiejętności wokalnych

 

1.      Zabawa integracyjna „Imię i gest” – uświadomienie istnienia komunikacji słownej                 i bezsłownej

2.      Zabawy kołowe „Przygotował zuch dwie nogi”, „Wesoły pląs”, „Labada”, „Mój kask” – troska o przyjazną atmosferę i dobry nastrój każdego uczestnika

3.      Spacer do Ogrodu Botanicznego – wdrażanie do bezpiecznego przemieszczania się

 

1.      Zabawa integracyjna „Idę sobie” – ilustrowanie treści zabawy ruchem, gestem                      i mimiką

2.      Improwizacja wiersza B. Stankiewicz – Gawrysiak pt. „Tydzień przedszkolaka”                   – rozwijanie mowy, bogacenie słownika dziecka

3.      Zabawa w kręgu „Niedokończone zdania” – rozwijanie twórczego myślenia wyrażanego słowem.

 

 

TO JA

                

 

GRUPA: Pszczoły 5 – latki

 

CZAS REALIZACJI:  8 – 12  września

 

CEL GŁÓWNY: dzieci będą świadome swojej wyjątkowości i niepowtarzalności

 

TREŚCI PROGRAMOWE:

-          nabywanie zaufania do nauczycielki i przekonania, że żadne moje pytanie                          nie pozostanie bez odpowiedzi, żadna moja potrzeba, którą przekażę, nie zostanie zlekceważona i niezauważona

-          odczuwanie, że jestem dla swojej nauczycielki bardzo ważny i akceptowany, a to,              co mówię jest przez nią zawsze wysłuchane

-          nabywanie odwagi i umiejętności wypowiadania własnych myśli w kontaktach indywidualnych i zespołowych

-          uczestniczenie w zabawach i zajęciach zmierzających do rozwijania procesów poznawczych

-          poznawanie w toku zabaw i ćwiczeń określeń: duży, mały, gruby, cienki, krótki, długi itp.

-          udział w zabawach ruchowych ze śpiewem

-          wykonywanie prac plastycznych różnymi technikami

-          zapamiętywanie poleceń

 

PODSTAWA PROGRAMOWA: Pomoc w budowaniu pozytywnego obrazu własnego „Ja” i zaspokajaniu poczucia bezpieczeństwa

 

 

 

 

 

1.      Zabawa integracyjna „Witaj” – tworzenie sytuacji wzmacniających poczucie akceptacji

2.      Zabawa w kręgu „Jestem osobą, która...” – odkrywanie siebie, wzajemne poznanie się

3.      Praca plastyczna pt. „Tak wyglądam” – rozwijanie umiejętności rysowania

 

1.      Zabawa integracyjna „Tratwa ratunkowa” – umocnienie więzi z grupą

2.      Zabawa muzyczno – naśladowcza „Rób tak jak ja” – wzmacnianie poczucia własnej wartości

3.      Zabawa z imionami wg metody I. Majchrzak z wykorzystaniem wizytówek                           – nabywanie poczucia własnej tożsamości, dostrzeganie różnic w kształcie różnych liter

 

1.      Zabawa integracyjna „Imię i nastrój” – umiejętność określania własnego nastroju, samopoczucia

2.      Improwizacja wiersza I. Suchorzewskiej „Obrażalska” – rozpoznawanie własnych ujemnych i dodatnich emocji, umiejętność radzenia sobie z nimi, zgodne współżycie w grupie

3.      Scenki dramowe „Ja i moje nastroje” – pokonywanie nieśmiałości i lęku                        przed grupowym wystąpieniem

 

1.      Zabawa integracyjna „Po kłębku” – rozbudzanie gotowości do swobodnego wypowiadania się

2.      Rozmowa w kręgu nt. „Jaki jestem” – zachęcanie do wypowiadania się na swój temat, wymienianie charakterystycznych cech charakteru, wyglądu, właściwe posługiwanie się określeniami: duży – mały, krótkie – długie itp.

3.      Praca plastyczna wykonana metodą kolażu „Mój świat” – rozwijanie ekspresji plastycznej

 

1.      Zabawa integracyjna „Dodaj swój ruch” – pobudzanie dziecięcej pomysłowości                    i wyobraźni

2.      Zabawa w kręgu „Z kim lub z czym lubię się porównywać?” – uczenie się podejmowania decyzji, wyboru z uzasadnieniem

3.      Praca grupowa „Ja i moje sukcesy” – stworzenie karty dobrych uczynków, współpraca w grupie.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

PRZEDSZKOLNE PRZYJAŹNIE

                

 

GRUPA: Pszczoły 5 – latki

 

CZAS REALIZACJI:  15 – 19  września

 

CEL GŁÓWNY: dzieci zdobędą umiejętność przyjaznego współdziałania w grupie

 

 

 

TREŚCI PROGRAMOWE:

-          okazywanie wzajemnej życzliwości, mówienie sobie miłych słów, dziękowanie innym za okazywanie serdeczności

-          opiekowanie się nowymi kolegami oraz tymi, którzy tej pomocy potrzebują (rozumienie ich zagubienia czy nieporadności)

-          zaprzyjaźnianie się i nawiązywanie życzliwych kontaktów z wszystkimi dziećmi (także z innych grup)

-          nabywanie umiejętności wyrażania swoich potrzeb, myśli i uczuć w sposób zrozumiały dla otoczenia

-          dostrzeganie i przeciwstawianie się przejawom samolubstwa, okrucieństwa, przezywania, dokuczania itp. (rozumienie przeżyć z tym związanych)

-          kulturalne zwracanie się do siebie

-          oglądanie obrazków i wypowiedzi na temat ich treści

-          ilustrowanie prostych piosenek ruchem i udział w zabawach ze śpiewem

 

PODSTAWA PROGRAMOWA: Identyfikowanie i nazywanie różnych stanów emocjonalnych

 

 

1.      Zabawa integracyjna „Łańcuch przyjaźni” – budowanie pozytywnej i życzliwej atmosfery, poczucia bezpieczeństwa i zaufania

2.      Improwizacja wiersza B. Stankiewicz – Gawrysiak pt. „Mój kolega” – kształcenie poczucia własnej wartości oraz postawy koleżeństwa i przyjaźni

3.      Zabawa muzyczna „Dwóm tańczyć się zachciało”, „Wirówka”, „Mało nas”, „Bawiły się dzieci” – współpraca i współdziałanie w grupie

 

1.      Zabawa integracyjna „Ja i ty” – kształtowanie mądrej i życzliwej postawy wobec siebie i innych

2.      Zabawa w kręgu z wykorzystaniem ilustracji „Pozytywne obrazy dzieci”                                – kształtowanie umiejętności wyrażania swoich myśli i odczuć

3.      Zabawa matematyczna „Zmieniamy miejsca” – wdrażanie do posłuchu na wezwanie kolegi, rozwijanie umiejętności przeliczania w zakresie 6

 

1.      Zabawa integracyjna „Kołyszmy się” – kształtowanie otwartości w stosunku                      do innych osób

2.      Zabawa przy piosence „Jak dobrze mieć przyjaciół” – umuzykalnienie dzieci, rozwijanie umiejętności rytmicznego poruszania się

3.      Ćwiczenia grafomotoryczne „Serduszko i kwiatek dla mojego przyjaciela”                             – rozwijanie sprawności manualnej

 

1.      Zabawa integracyjna „Wirująca butelka” – okazywanie życzliwości i serdeczności

2.      Zabawa muzyczna „Tańcząca loteryjka” – rozwój ekspresji ciała

3.      Praca plastyczna „Wszystko oryginalnej wielkości” – przyjazne współdziałanie                    w grupie

 

1.      Zabawa integracyjna „Na powitanie” – wzmacnianie zdolności do zabawy i radości

2.      Zabawa dydaktyczna „Tajemnicze pudełko” – rozpoznawanie przedmiotów poprzez dotyk

3.      Nauka wiersza L. Krzemienieckiej pt. „Idzie Tola do przedszkola” – rozwijanie pamięci.

 

 

BLOK ZABAW SOCJOTERAPEUTYCZNYCH

DLA DZIECI Z TRUDNOŚCIAMI ADAPTACYJNYMI

 

 

 

GRUPA: Pszczoły 5 – latki

 

CZAS REALIZACJI:  22 – 26  września

 

CEL GŁÓWNY: dzieci będą kształtowały otwartość w stosunku do innych osób, wzmocnią poczucie własnej wartości i więzi z rówieśnikami

 

TREŚCI PROGRAMOWE:

-          dostrzeganie potrzeby pomagania innym w codziennych sytuacjach

-          rozumienie, że inni czują i przeżywają różne zdarzenia podobnie – to samo ich cieszy  i to samo ich martwi

-          sprawianie radości innym i unikanie sytuacji, w których można sprawić komuś przykrość

-          włączanie w życie grupy dzieci, które po raz pierwszy przyszły do przedszkola                   – okazywanie troski, opiekuńczości, przekazywanie wyjaśnień dotyczących zasad funkcjonowania grupy itp.

-          kształcenie umiejętności wyrażania swoich pragnień dotyczących zabawy i wyboru towarzystwa

-          wzajemne pomaganie sobie w prostych czynnościach, np. sprzątanie klocków, zapięcie guzika

-          wyrabianie śmiałości w spontanicznym wypowiadaniu się w różnych sytuacjach,                 bez lęku, że wypowiedź będzie krytykowana lub ustawicznie poprawiana

-          zdobywanie przekonania, że nikt nie jest doskonały i ja także nie jestem doskonały, dlatego mam prawo się pomylić, bo jak powiada przysłowie „Pomyłka jest rzeczą ludzką”, czyli każdy ma do niej prawo

-          nabywanie umiejętności przeciwstawiania się złemu traktowaniu fizycznemu                        i psychicznemu ze strony innych

-          rozpoznawanie uczuć wyrażanych mimiką (płaczu, złości, radości...) oraz mowy gestów (machanie ręką, wskazywanie palcem, kiwanie głową, itp.)

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin