PLAN PRACY WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNEJ
NA MIESIĄC WRZESIEŃ
ZNOWU W PRZEDSZKOLU
GRUPA: Pszczoły 5 – latki
CZAS REALIZACJI: 1 – 5 września
CEL GŁÓWNY: dzieci będą wzmacniały zdolność do zabawy i radości, zdobędą poczucie bezpieczeństwa, akceptacji i zaufania
TREŚCI PROGRAMOWE:
- nawiązywanie serdecznego, bliskiego kontaktu z nauczycielką, nabywanie umiejętności wyrażania słowami własnych potrzeb, myśli i odczuć
- włączanie się w działania nauczycielki polegające na wprowadzaniu do grupy nowych dzieci
- dbanie o porządek w szatni i na półce w sali z niewielką pomocą dorosłych
- pełnienie doraźnych i jednodniowych dyżurów przy posiłkach, w łazience, szatni
- nabywanie umiejętności kolejnego wypowiadania się podczas rozmów z całą grupą, uczenie się słuchania swoich kolegów
- przyzwyczajanie do zgodnego współdziałania w zespole (organizowanie wspólnych zajęć i zabaw z podziałem na role, pracy w zespole itp.)
- reagowanie na polecenia nauczycielki, przychodzenie na zbiórki, ustawianie się we właściwy sposób
- wspólne planowanie ustawienia kącików zainteresowań i ułożenia zabawek w sali
- poszanowanie własności i wytworów pracy swoich kolegów
PODSTAWA PROGRAMOWA: Uczenie nawiązywania bliskiego, serdecznego kontaktu z innymi osobami.
1. Zabawa integracyjna „Powitanie” – budowanie atmosfery życzliwości i przyjaźni
2. Zapoznanie ze znaczkami i półeczkami w szatni oraz w sali – ćwiczenie pamięci, uwagi i skupienia
3. Zabawa muzyczna „Przedszkolaki” – rozwijanie zdolności do empatycznego odczuwania
1. Zabawa integracyjna „Łańcuszek imion” – nawiązanie kontaktu, integracja grupy, budowanie więzi z grupą
2. Rozmowa w kręgu nt. dyżurów, dyżurnych – wyrabianie takich cech charakteru jak odpowiedzialność, dokładność, staranność oraz opiekuńczość za siebie i innych
3. Zwiedzanie pomieszczeń znajdujących się w przedszkolu – zapoznanie z przeznaczeniem poszczególnych sal i pomieszczeń
1. Zabawa integracyjna „Przywitajmy się” – nabywanie przekonania, że każdy człowiek zasługuje na życzliwość
2. Zabawa dydaktyczna „Pamiątka z wakacji” – aktywne słuchanie wypowiedzi kolegów, właściwe posługiwanie się określeniami: na, pod, obok, przed, za
3. Zabawa przy piosence „Do przedszkola” – rozwijanie umiejętności wokalnych
1. Zabawa integracyjna „Imię i gest” – uświadomienie istnienia komunikacji słownej i bezsłownej
2. Zabawy kołowe „Przygotował zuch dwie nogi”, „Wesoły pląs”, „Labada”, „Mój kask” – troska o przyjazną atmosferę i dobry nastrój każdego uczestnika
3. Spacer do Ogrodu Botanicznego – wdrażanie do bezpiecznego przemieszczania się
1. Zabawa integracyjna „Idę sobie” – ilustrowanie treści zabawy ruchem, gestem i mimiką
2. Improwizacja wiersza B. Stankiewicz – Gawrysiak pt. „Tydzień przedszkolaka” – rozwijanie mowy, bogacenie słownika dziecka
3. Zabawa w kręgu „Niedokończone zdania” – rozwijanie twórczego myślenia wyrażanego słowem.
TO JA
CZAS REALIZACJI: 8 – 12 września
CEL GŁÓWNY: dzieci będą świadome swojej wyjątkowości i niepowtarzalności
- nabywanie zaufania do nauczycielki i przekonania, że żadne moje pytanie nie pozostanie bez odpowiedzi, żadna moja potrzeba, którą przekażę, nie zostanie zlekceważona i niezauważona
- odczuwanie, że jestem dla swojej nauczycielki bardzo ważny i akceptowany, a to, co mówię jest przez nią zawsze wysłuchane
- nabywanie odwagi i umiejętności wypowiadania własnych myśli w kontaktach indywidualnych i zespołowych
- uczestniczenie w zabawach i zajęciach zmierzających do rozwijania procesów poznawczych
- poznawanie w toku zabaw i ćwiczeń określeń: duży, mały, gruby, cienki, krótki, długi itp.
- udział w zabawach ruchowych ze śpiewem
- wykonywanie prac plastycznych różnymi technikami
- zapamiętywanie poleceń
PODSTAWA PROGRAMOWA: Pomoc w budowaniu pozytywnego obrazu własnego „Ja” i zaspokajaniu poczucia bezpieczeństwa
1. Zabawa integracyjna „Witaj” – tworzenie sytuacji wzmacniających poczucie akceptacji
2. Zabawa w kręgu „Jestem osobą, która...” – odkrywanie siebie, wzajemne poznanie się
3. Praca plastyczna pt. „Tak wyglądam” – rozwijanie umiejętności rysowania
1. Zabawa integracyjna „Tratwa ratunkowa” – umocnienie więzi z grupą
2. Zabawa muzyczno – naśladowcza „Rób tak jak ja” – wzmacnianie poczucia własnej wartości
3. Zabawa z imionami wg metody I. Majchrzak z wykorzystaniem wizytówek – nabywanie poczucia własnej tożsamości, dostrzeganie różnic w kształcie różnych liter
1. Zabawa integracyjna „Imię i nastrój” – umiejętność określania własnego nastroju, samopoczucia
2. Improwizacja wiersza I. Suchorzewskiej „Obrażalska” – rozpoznawanie własnych ujemnych i dodatnich emocji, umiejętność radzenia sobie z nimi, zgodne współżycie w grupie
3. Scenki dramowe „Ja i moje nastroje” – pokonywanie nieśmiałości i lęku przed grupowym wystąpieniem
1. Zabawa integracyjna „Po kłębku” – rozbudzanie gotowości do swobodnego wypowiadania się
2. Rozmowa w kręgu nt. „Jaki jestem” – zachęcanie do wypowiadania się na swój temat, wymienianie charakterystycznych cech charakteru, wyglądu, właściwe posługiwanie się określeniami: duży – mały, krótkie – długie itp.
3. Praca plastyczna wykonana metodą kolażu „Mój świat” – rozwijanie ekspresji plastycznej
1. Zabawa integracyjna „Dodaj swój ruch” – pobudzanie dziecięcej pomysłowości i wyobraźni
2. Zabawa w kręgu „Z kim lub z czym lubię się porównywać?” – uczenie się podejmowania decyzji, wyboru z uzasadnieniem
3. Praca grupowa „Ja i moje sukcesy” – stworzenie karty dobrych uczynków, współpraca w grupie.
PRZEDSZKOLNE PRZYJAŹNIE
CZAS REALIZACJI: 15 – 19 września
CEL GŁÓWNY: dzieci zdobędą umiejętność przyjaznego współdziałania w grupie
- okazywanie wzajemnej życzliwości, mówienie sobie miłych słów, dziękowanie innym za okazywanie serdeczności
- opiekowanie się nowymi kolegami oraz tymi, którzy tej pomocy potrzebują (rozumienie ich zagubienia czy nieporadności)
- zaprzyjaźnianie się i nawiązywanie życzliwych kontaktów z wszystkimi dziećmi (także z innych grup)
- nabywanie umiejętności wyrażania swoich potrzeb, myśli i uczuć w sposób zrozumiały dla otoczenia
- dostrzeganie i przeciwstawianie się przejawom samolubstwa, okrucieństwa, przezywania, dokuczania itp. (rozumienie przeżyć z tym związanych)
- kulturalne zwracanie się do siebie
- oglądanie obrazków i wypowiedzi na temat ich treści
- ilustrowanie prostych piosenek ruchem i udział w zabawach ze śpiewem
PODSTAWA PROGRAMOWA: Identyfikowanie i nazywanie różnych stanów emocjonalnych
1. Zabawa integracyjna „Łańcuch przyjaźni” – budowanie pozytywnej i życzliwej atmosfery, poczucia bezpieczeństwa i zaufania
2. Improwizacja wiersza B. Stankiewicz – Gawrysiak pt. „Mój kolega” – kształcenie poczucia własnej wartości oraz postawy koleżeństwa i przyjaźni
3. Zabawa muzyczna „Dwóm tańczyć się zachciało”, „Wirówka”, „Mało nas”, „Bawiły się dzieci” – współpraca i współdziałanie w grupie
1. Zabawa integracyjna „Ja i ty” – kształtowanie mądrej i życzliwej postawy wobec siebie i innych
2. Zabawa w kręgu z wykorzystaniem ilustracji „Pozytywne obrazy dzieci” – kształtowanie umiejętności wyrażania swoich myśli i odczuć
3. Zabawa matematyczna „Zmieniamy miejsca” – wdrażanie do posłuchu na wezwanie kolegi, rozwijanie umiejętności przeliczania w zakresie 6
1. Zabawa integracyjna „Kołyszmy się” – kształtowanie otwartości w stosunku do innych osób
2. Zabawa przy piosence „Jak dobrze mieć przyjaciół” – umuzykalnienie dzieci, rozwijanie umiejętności rytmicznego poruszania się
3. Ćwiczenia grafomotoryczne „Serduszko i kwiatek dla mojego przyjaciela” – rozwijanie sprawności manualnej
1. Zabawa integracyjna „Wirująca butelka” – okazywanie życzliwości i serdeczności
2. Zabawa muzyczna „Tańcząca loteryjka” – rozwój ekspresji ciała
3. Praca plastyczna „Wszystko oryginalnej wielkości” – przyjazne współdziałanie w grupie
1. Zabawa integracyjna „Na powitanie” – wzmacnianie zdolności do zabawy i radości
2. Zabawa dydaktyczna „Tajemnicze pudełko” – rozpoznawanie przedmiotów poprzez dotyk
3. Nauka wiersza L. Krzemienieckiej pt. „Idzie Tola do przedszkola” – rozwijanie pamięci.
BLOK ZABAW SOCJOTERAPEUTYCZNYCH
DLA DZIECI Z TRUDNOŚCIAMI ADAPTACYJNYMI
CZAS REALIZACJI: 22 – 26 września
CEL GŁÓWNY: dzieci będą kształtowały otwartość w stosunku do innych osób, wzmocnią poczucie własnej wartości i więzi z rówieśnikami
- dostrzeganie potrzeby pomagania innym w codziennych sytuacjach
- rozumienie, że inni czują i przeżywają różne zdarzenia podobnie – to samo ich cieszy i to samo ich martwi
- sprawianie radości innym i unikanie sytuacji, w których można sprawić komuś przykrość
- włączanie w życie grupy dzieci, które po raz pierwszy przyszły do przedszkola – okazywanie troski, opiekuńczości, przekazywanie wyjaśnień dotyczących zasad funkcjonowania grupy itp.
- kształcenie umiejętności wyrażania swoich pragnień dotyczących zabawy i wyboru towarzystwa
- wzajemne pomaganie sobie w prostych czynnościach, np. sprzątanie klocków, zapięcie guzika
- wyrabianie śmiałości w spontanicznym wypowiadaniu się w różnych sytuacjach, bez lęku, że wypowiedź będzie krytykowana lub ustawicznie poprawiana
- zdobywanie przekonania, że nikt nie jest doskonały i ja także nie jestem doskonały, dlatego mam prawo się pomylić, bo jak powiada przysłowie „Pomyłka jest rzeczą ludzką”, czyli każdy ma do niej prawo
- nabywanie umiejętności przeciwstawiania się złemu traktowaniu fizycznemu i psychicznemu ze strony innych
- rozpoznawanie uczuć wyrażanych mimiką (płaczu, złości, radości...) oraz mowy gestów (machanie ręką, wskazywanie palcem, kiwanie głową, itp.)
...
jot_em18