PLAN PRACY DYDAKTYCZNO.doc

(44 KB) Pobierz
PLAN PRACY DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZEJ DLA GRUPY 5, 6 LATKÓW NA MIESIAC MARZEC

PLAN PRACY DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZEJ DLA GRUPY 5, 6 LATKÓW NA MIESIAC MARZEC

 

 

 

TEMATYKA KOMPLEKSOWA

 

1.     Pogoda zmienna jest

2.     Bez wody nie ma życia

3.     Idzie wiosna, idzie….

4.     Powroty ptaków

 

 

 

TREŚCI PROGRAMOWE:

 

·         Zdrowo i pięknie jem – rozumienie znaczenia zdrowego odżywiania się dla prawidłowego rozwoju

·         Lubię sport i ruch – odpowiednie ubieranie się do pogody i rodzaju zabawy

·         Prowadzenie okresowej hodowli roślin i obserwowanie ich wzrostu

·         Określanie warunków niezbędnych do życia roślin, wyróżnianie części roślin

·         Obserwowanie zachowania się różnych ciał w wodzie, rozpuszczalności różnych substancji w wodzie,

·         Prowadzenie kalendarza pogody

·         Poprawne nazywanie zjawisk związanych z pogodą i wiązanie ich z porami roku

·         Obserwowanie zmian w przyrodzie w związku ze zbliżającą się wiosna – zjawisko przedwiośnia

·         Określanie zwiastunów wiosny

 

 

 

 

 

 

DZIAŁANIA EDUKACYJNE, ŚRODKI DYDAKTYCZNE, CELE OPERACYJNE:

 

 

Ad 1.

 

1.      Wypowiedzi o marcowej pogodzie na podstawie wiersza S. Karaszewskiego pt. „Marcowy tydzień” oraz własnych doświadczeń. Rozwiązywanie zagadek o zjawiskach atmosferycznych podanych przez nauczyciela.

2.      Słuchanie tekstu czytanego przez nauczyciela  pt „Jak kropelka bawiła się z Jasiem w chowanego”. Wypowiedzi dzieci w związku z tekstem.

3.      Dni tygodnia – liczby i liczebniki porządkowe od 1 do 7 – dziecko zna nazwy dni tygodnia, potrafi je wymienić we właściwej kolejności.

4.      „W marcu jak w garncu” – wycinanka z kolorowego papieru – dziecko właściwie interpretuje przysłowie „W marcu jak w garncu”, wycina z kolorowego papieru symbole marcowej pogody.

5.      Osłuchanie z treścią i melodią piosenki „Marzec marzyciel” – akompaniament instrumentów perkusyjnych.

6.      Wprowadzenie litery b, B – analiza i synteza wyrazów z literą b. Czytanie sylab z literą b, układanie wyrazów z sylab. Czytanie tekstu z podręcznika.

7.      Słuchanie wiersza S. Karaszewskiego Pt. „Tajemniczy gość”- wypowiedzi na temat „co robi wiatr?”, czytanie tekstu z podręcznika, utrwalenie litery b, dobieranie wyrazów i zdań do obrazków.

8.      Dodawanie liczb w zakresie 7 – dziecko sprawnie dodaje liczby w zakresie 7, potrafi zestawić treść z ilustracją wyszukując elementy wspólne i różnice.

9.      Łączenie materiałów (papier, plastelina lub gumka, słomka) – wykonanie wiatraka wg instrukcji obrazkowej i słownej.

10.  Zestaw ćwiczeń gimnastycznych – zestaw 1/4 dziecko umie wykonać ćwiczenia wzmacniające mięśnie grzbietu.

11.  „Grypa” – malowanie farbą plakatową – dziecko wie, w jaki sposób unikać przeziębień, potrafi z wyobraźni namalować wirusa wywołującego grypę.

12.  „Bucik” – praca z plasteliną – dziecko potrafi z kawałków plasteliny wykleić na tekturce kształt buta, zna różne rodzaje butów.

13.  Doskonalenie u dzieci zdolności rozwiązywania konfliktów z przyjaciółmi.

 

Ad 2.

 

1.      Wypowiedzi dzieci na temat „Do czego zużywamy wodę” na podstawie własnych obserwacji i obrazków. Uświadomienie dzieciom, jak bardzo ważną rolę odgrywa w naszym życiu woda i dlaczego należy ją oszczędzać.

2.      Liczba cyfra 8 – omówienie zapisu graficznego cyfry. Dodawanie w zakresie 8 – dziecko sprawnie dodaje w zakresie 8, układa i odczytuje działania matematyczne do podanego przez nauczyciela fragmentu rymowanki.

3.      Łódka – składanka z papieru – dz. potrafi wykonać papierową łódkę według słownej instrukcji N. Kolorowanie łódki według własnego pomysłu.

4.      Wprowadzenie litery w, W, analiza i synteza wyrazów z literą w, układanie wyrazów z sylab, czytanie tekstów.

5.      Rola wody w życiu roślin i zwierząt – wypowiedzi dzieci na podstawie ilustracji.

6.      „Ryba w stawie” – wycinanka z papieru.

7.      Wysłuchanie piosenki pt. „Moje rybki” – nauka pierwszej zwrotki. – dziecko odtwarza usłyszany rytm, potrafi zagrać na wybranym instrumencie.

8.      Doświadczenia z wodą (co najszybciej nasiąka wodą, co rozpuszcza się w wodzie) – zestawienie własnych doświadczeń z ilustracją w podręczniku, wypełnienie tabeli jako podsumowanie doświadczeń.

9.      Zestaw ćwiczeń gimnastycznych – zestaw 1/4- dziecko umie wykonać ćwiczenia wzmacniające mięśnie grzbietu.

10.  Doskonalenie u dzieci zdolności zawierania przyjaźni.

 

Ad 3.

 

1.      Zestawienie obserwacji w terenie z treścią wiersza D. Gellner Pt. „Zamawiamy” i rysunkami w podręczniku, wypowiedzi dzieci na temat oznak wiosny.

2.      Porównywanie liczebności zbiorów: tyle samo, więcej, mniej.

3.      Rozwiązywanie zagadek o warzywach, wypowiedzi na temat wyglądu, zapachu, smaku i wartości odżywczych cebuli.

4.      Wprowadzenie litery c, C – analiza i synteza wyrazów z głoską c, rozpoznawanie sylab w wyrazach, czytanie sylab i wyrazów z literą c.

5.      Ozdabianie doniczek wyciętymi z kolorowego papieru elementami – sadzenie cebuli, fasoli, sianie rzeżuchy – uświadomienie potrzeby spożywania nowalijek.

6.      Wypowiedzi na temat „Jak malarze i poeci wyobrażali sobie odchodzącą zimę” na podstawie wiersza D. Gellner Pt. „Zimowe dywany” i ilustracji w książce, czytanie tekstu wyrazowo – obrazkowego, utrwalenie litery c.

7.      Zapoznanie z treścią i melodia piosenki Pt. „Wiosenna piosenka”

8.      Słuchanie wiersza D. Gellner Pt. „Pierwszy dzień wiosny”, zestawienie słownego portretu wiosny z obrazem malarskim w książce. Czytanie zdań ze zrozumieniem, zdania prawdziwe, zdania fałszywe.

9.      21 marca – pierwszy dzień kalendarzowej wiosny – wiosenne powitania – teatrzyk w wykonaniu dzieci, dzieci uczestniczą w zwyczaju „Topienia Marzanny” jako symbolu odchodzącej zimy.

10.  Zestaw ćwiczeń gimnastycznych nr 2/4 – metoda R. Labana – wyczucie przestrzeni, kształcenie płynności ruchów, zwinności.

11.  Doskonalenie u dzieci zdolności rozwiązywania konfliktów – zwiększenie umiejętności rozpoznawania dobrych rozwiązań.

 

Ad 4.

 

1.      Opowiadanie Cz. Janczarskiego Pt. „Tajemniczy głos”. Rozmowa o powracających ptakach na podstawie ilustracji i zagadek. Czytanie listów od ptaków. Rysowanie po śladzie – przygotowanie do pisania j, J. układanie zdań o ptakach. Drama: „Rozmowa boćka z kukułką”.

2.      Rozpoznawanie ptaków po ich wyglądzie i wydawanych głosach.

3.      Poznanie liczby, cyfry 0 – dodawanie zera, zmiana kolejności składników (0+5, 5+0), utrwalenie poznanych liczb.

4.      Osłuchanie z piosenką pt. Wiosenna piosenka – zabawa muzyczno – ruchowa do piosenki,

5.      Wykonanie formy przestrzennej z papieru „Bocian w locie”.

6.      Zapoznanie z wyglądem ptasich gniazd na podstawie ilustracji – dobieranie ptaków do ich gniazd.

7.      Słuchanie „Bajki o gęsim jaju, raku Nieboraku, kogucie Piejaku, kaczce Kwaczce, kocie Mruczku, i o psie Kruczku” – rozwiązywanie zagadek o jajku. Jakie zwierzęta wykłuwają się z jajek – ukierunkowane wypowiedzi.

8.      Wprowadzenie litery j,J na podstawie wiersza J. Brzechwy pt. „Jajko” – analiza i synteza wyrazów z głoską j, czytanie sylab, wyrazów i zdań z literą j. Pisanie litery j, J po śladzie.

9.      Zestaw ćwiczeń gimnastycznych nr 2/4 – metoda R. Labana – wyczucie przestrzeni, kształcenie płynności ruchów, zwinności.

10.  „Ptaki z jajek na twardo” – wykonanie form przestrzennych z jaj i dodatków warzyw, ziół i przypraw.

11.  Zdobywanie przez dzieci umiejętności radzenia sobie w sytuacjach bycia krzywdzonym.

 

 

LITERATURA:

Ø      S. Karaszewski -   „Marcowy tydzień”

Ø      S. Karaszewski  - „Jak kropelka bawiła się z Jasiem w chowanego”

Ø      S. Karaszewski -   „Tajemniczy gość”

Ø      D. Gellner -   „Zamawiamy”

Ø      D. Gellner - „Zimowe dywany”

Ø      D. Gellner - „Pierwszy dzień wiosny”

Ø      Cz. Janczarski -  „Tajemniczy głos”

Ø      J. Brzechwa - „Jajko”

Ø      „Bajki o gęsim jaju, raku Nieboraku, kogucie Piejaku, kaczce Kwaczce, kocie Mruczku, i o psie Kruczku”

5

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin