PLAN PRACY DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZEJ DLA GRUPY 5, 6 LATKÓW NA MIESIAC MARZEC
TEMATYKA KOMPLEKSOWA
1. Pogoda zmienna jest
2. Bez wody nie ma życia
3. Idzie wiosna, idzie….
4. Powroty ptaków
TREŚCI PROGRAMOWE:
· Zdrowo i pięknie jem – rozumienie znaczenia zdrowego odżywiania się dla prawidłowego rozwoju
· Lubię sport i ruch – odpowiednie ubieranie się do pogody i rodzaju zabawy
· Prowadzenie okresowej hodowli roślin i obserwowanie ich wzrostu
· Określanie warunków niezbędnych do życia roślin, wyróżnianie części roślin
· Obserwowanie zachowania się różnych ciał w wodzie, rozpuszczalności różnych substancji w wodzie,
· Prowadzenie kalendarza pogody
· Poprawne nazywanie zjawisk związanych z pogodą i wiązanie ich z porami roku
· Obserwowanie zmian w przyrodzie w związku ze zbliżającą się wiosna – zjawisko przedwiośnia
· Określanie zwiastunów wiosny
DZIAŁANIA EDUKACYJNE, ŚRODKI DYDAKTYCZNE, CELE OPERACYJNE:
Ad 1.
1. Wypowiedzi o marcowej pogodzie na podstawie wiersza S. Karaszewskiego pt. „Marcowy tydzień” oraz własnych doświadczeń. Rozwiązywanie zagadek o zjawiskach atmosferycznych podanych przez nauczyciela.
2. Słuchanie tekstu czytanego przez nauczyciela pt „Jak kropelka bawiła się z Jasiem w chowanego”. Wypowiedzi dzieci w związku z tekstem.
3. Dni tygodnia – liczby i liczebniki porządkowe od 1 do 7 – dziecko zna nazwy dni tygodnia, potrafi je wymienić we właściwej kolejności.
4. „W marcu jak w garncu” – wycinanka z kolorowego papieru – dziecko właściwie interpretuje przysłowie „W marcu jak w garncu”, wycina z kolorowego papieru symbole marcowej pogody.
5. Osłuchanie z treścią i melodią piosenki „Marzec marzyciel” – akompaniament instrumentów perkusyjnych.
6. Wprowadzenie litery b, B – analiza i synteza wyrazów z literą b. Czytanie sylab z literą b, układanie wyrazów z sylab. Czytanie tekstu z podręcznika.
7. Słuchanie wiersza S. Karaszewskiego Pt. „Tajemniczy gość”- wypowiedzi na temat „co robi wiatr?”, czytanie tekstu z podręcznika, utrwalenie litery b, dobieranie wyrazów i zdań do obrazków.
8. Dodawanie liczb w zakresie 7 – dziecko sprawnie dodaje liczby w zakresie 7, potrafi zestawić treść z ilustracją wyszukując elementy wspólne i różnice.
9. Łączenie materiałów (papier, plastelina lub gumka, słomka) – wykonanie wiatraka wg instrukcji obrazkowej i słownej.
10. Zestaw ćwiczeń gimnastycznych – zestaw 1/4 dziecko umie wykonać ćwiczenia wzmacniające mięśnie grzbietu.
11. „Grypa” – malowanie farbą plakatową – dziecko wie, w jaki sposób unikać przeziębień, potrafi z wyobraźni namalować wirusa wywołującego grypę.
12. „Bucik” – praca z plasteliną – dziecko potrafi z kawałków plasteliny wykleić na tekturce kształt buta, zna różne rodzaje butów.
13. Doskonalenie u dzieci zdolności rozwiązywania konfliktów z przyjaciółmi.
Ad 2.
1. Wypowiedzi dzieci na temat „Do czego zużywamy wodę” na podstawie własnych obserwacji i obrazków. Uświadomienie dzieciom, jak bardzo ważną rolę odgrywa w naszym życiu woda i dlaczego należy ją oszczędzać.
2. Liczba cyfra 8 – omówienie zapisu graficznego cyfry. Dodawanie w zakresie 8 – dziecko sprawnie dodaje w zakresie 8, układa i odczytuje działania matematyczne do podanego przez nauczyciela fragmentu rymowanki.
3. Łódka – składanka z papieru – dz. potrafi wykonać papierową łódkę według słownej instrukcji N. Kolorowanie łódki według własnego pomysłu.
4. Wprowadzenie litery w, W, analiza i synteza wyrazów z literą w, układanie wyrazów z sylab, czytanie tekstów.
5. Rola wody w życiu roślin i zwierząt – wypowiedzi dzieci na podstawie ilustracji.
6. „Ryba w stawie” – wycinanka z papieru.
7. Wysłuchanie piosenki pt. „Moje rybki” – nauka pierwszej zwrotki. – dziecko odtwarza usłyszany rytm, potrafi zagrać na wybranym instrumencie.
8. Doświadczenia z wodą (co najszybciej nasiąka wodą, co rozpuszcza się w wodzie) – zestawienie własnych doświadczeń z ilustracją w podręczniku, wypełnienie tabeli jako podsumowanie doświadczeń.
9. Zestaw ćwiczeń gimnastycznych – zestaw 1/4- dziecko umie wykonać ćwiczenia wzmacniające mięśnie grzbietu.
10. Doskonalenie u dzieci zdolności zawierania przyjaźni.
Ad 3.
1. Zestawienie obserwacji w terenie z treścią wiersza D. Gellner Pt. „Zamawiamy” i rysunkami w podręczniku, wypowiedzi dzieci na temat oznak wiosny.
2. Porównywanie liczebności zbiorów: tyle samo, więcej, mniej.
3. Rozwiązywanie zagadek o warzywach, wypowiedzi na temat wyglądu, zapachu, smaku i wartości odżywczych cebuli.
4. Wprowadzenie litery c, C – analiza i synteza wyrazów z głoską c, rozpoznawanie sylab w wyrazach, czytanie sylab i wyrazów z literą c.
5. Ozdabianie doniczek wyciętymi z kolorowego papieru elementami – sadzenie cebuli, fasoli, sianie rzeżuchy – uświadomienie potrzeby spożywania nowalijek.
6. Wypowiedzi na temat „Jak malarze i poeci wyobrażali sobie odchodzącą zimę” na podstawie wiersza D. Gellner Pt. „Zimowe dywany” i ilustracji w książce, czytanie tekstu wyrazowo – obrazkowego, utrwalenie litery c.
7. Zapoznanie z treścią i melodia piosenki Pt. „Wiosenna piosenka”
8. Słuchanie wiersza D. Gellner Pt. „Pierwszy dzień wiosny”, zestawienie słownego portretu wiosny z obrazem malarskim w książce. Czytanie zdań ze zrozumieniem, zdania prawdziwe, zdania fałszywe.
9. 21 marca – pierwszy dzień kalendarzowej wiosny – wiosenne powitania – teatrzyk w wykonaniu dzieci, dzieci uczestniczą w zwyczaju „Topienia Marzanny” jako symbolu odchodzącej zimy.
10. Zestaw ćwiczeń gimnastycznych nr 2/4 – metoda R. Labana – wyczucie przestrzeni, kształcenie płynności ruchów, zwinności.
11. Doskonalenie u dzieci zdolności rozwiązywania konfliktów – zwiększenie umiejętności rozpoznawania dobrych rozwiązań.
Ad 4.
1. Opowiadanie Cz. Janczarskiego Pt. „Tajemniczy głos”. Rozmowa o powracających ptakach na podstawie ilustracji i zagadek. Czytanie listów od ptaków. Rysowanie po śladzie – przygotowanie do pisania j, J. układanie zdań o ptakach. Drama: „Rozmowa boćka z kukułką”.
2. Rozpoznawanie ptaków po ich wyglądzie i wydawanych głosach.
3. Poznanie liczby, cyfry 0 – dodawanie zera, zmiana kolejności składników (0+5, 5+0), utrwalenie poznanych liczb.
4. Osłuchanie z piosenką pt. Wiosenna piosenka – zabawa muzyczno – ruchowa do piosenki,
5. Wykonanie formy przestrzennej z papieru „Bocian w locie”.
6. Zapoznanie z wyglądem ptasich gniazd na podstawie ilustracji – dobieranie ptaków do ich gniazd.
7. Słuchanie „Bajki o gęsim jaju, raku Nieboraku, kogucie Piejaku, kaczce Kwaczce, kocie Mruczku, i o psie Kruczku” – rozwiązywanie zagadek o jajku. Jakie zwierzęta wykłuwają się z jajek – ukierunkowane wypowiedzi.
8. Wprowadzenie litery j,J na podstawie wiersza J. Brzechwy pt. „Jajko” – analiza i synteza wyrazów z głoską j, czytanie sylab, wyrazów i zdań z literą j. Pisanie litery j, J po śladzie.
9. Zestaw ćwiczeń gimnastycznych nr 2/4 – metoda R. Labana – wyczucie przestrzeni, kształcenie płynności ruchów, zwinności.
10. „Ptaki z jajek na twardo” – wykonanie form przestrzennych z jaj i dodatków warzyw, ziół i przypraw.
11. Zdobywanie przez dzieci umiejętności radzenia sobie w sytuacjach bycia krzywdzonym.
LITERATURA:
Ø S. Karaszewski - „Marcowy tydzień”
Ø S. Karaszewski - „Jak kropelka bawiła się z Jasiem w chowanego”
Ø S. Karaszewski - „Tajemniczy gość”
Ø D. Gellner - „Zamawiamy”
Ø D. Gellner - „Zimowe dywany”
Ø D. Gellner - „Pierwszy dzień wiosny”
Ø Cz. Janczarski - „Tajemniczy głos”
Ø J. Brzechwa - „Jajko”
Ø „Bajki o gęsim jaju, raku Nieboraku, kogucie Piejaku, kaczce Kwaczce, kocie Mruczku, i o psie Kruczku”
5
iwopaczko