TYPOLOGIA NIEFOTMALNYCH GRUP UCZNIOWSKICH
KRYTERIUM
TYP
PODTYP
WSPÓLNY CEL
Zabawowa
Utemperowana (zabawy nie sprawiają im kłopotu)
chuligańska
Wspólnie ucząca się
Okazjonalna (powstała dla przeprowadzenia określonej sprawy)
Kontestacyjna (trwale przeciwstawiająca się rygorom szkoły)
„władzy” (powstała sprawować funkcje kierownicze w zbiorowości)
Wspomagająca system formalny (współpracująca z nauczycielami)
STRUKTURA
Uczeń samotny
Odrzucony (wyizolowany przez zbiorowość)
Świadomie (dobrowolnie nie wchodzący w skład żadnej grupy)
Dwóch uczniów
Dwie osoby o jednakowym prestiżu
Jedna z tych osób ma wyższy prestiż
Mini grupa (3 – 5 osób)
Bez przywódzcy
Z przywódzcą
Łańcuch (ponad 5 osób; więzi na zasadzie : „ przyjaciele moich przyjaciół są moimi przyjaciółmi)
Krąg (ponad 5 osób; uczniowie się wzajemnie przyciągający, ale bez przywódzcy)
Grupa z przywódzcą
Grupa z „ trzonem kierowniczym” ( z kierownictwem kolektywnym)
PRESTIŻ
Dominująca (wywierająca wpływ na całą społeczność klasową, szkolną)
Bez ambicji dominowania (zajęta wyłącznie swoimi sprawami)
Zdeprecjonowana
Odchylona od normy, marginalna
O ambicjach dominowania w odrzuconych przez resztę zbiorowości
agacia_