MPDM.PDF

(133 KB) Pobierz
MPDM.WRI
z poprawkami 1981,1987
i 1989
43884307.001.png
Uwaga: Wytąuszczona kursywa podano tekst, ktory zostanie dodany (wejdzie w z ycie) od
04.11.1995 r.).
Kursywa podano tekst, ktory ba dę bedzie zmieniony (na tekst umieszczony
wytąuszczona kursywa ), lub bedzie usuniety po wyz ej podanym terminie.
CZESC A - POSTANOWIENIA OGO LNE
Prawidśo 1
Zakres stosowania
a) Niniejsze prawidąa stosuje sie do wszystkich statkow na peąnym morzu i na wszystkich wodach z nim poąa czonych
dostepnych dal statkow morskich.
b) Z adne z postanowien niniejszych prawideą nie stoi na przeszkodzie stosowania wydanych przez wąadze przepisow
szczegolnych dotycza cych red, portow , rzek, jezior lub srodla dowych drog wodnych poąa czonych z morzem peąnym i
dostepnych dla statkow morskich. Takie przepisy szczegolne powinny byc, tak dalece, jak jest to moz liwe, jak
najbardziej dostosowane do niniejszych prawideą.
c) z adne z postanowien niniejszych prawideą nie stoi na przeszkodzie stosowaniu wydanych pzrez Rza d ktoregokolwiek
Pan stwa przepisow szczegolnych odnosnioe do dodatkowych swiateą pozycyjnych, swiateą sygnaąowych, znakow lub
sygnaąow dawanych gwizdkiem dla okretow wojennych i statkow w konwoju, a takz e odnosnie do dodatkowych swiateą
pozycyjnych lub sygnaąowych, lub znakow dla flotylli statkow rybackich zajetgych poąowem.
Te dodatkowe swiatąa pozycyjne lub sygnaąowe, lub sygnaąy dawane gwizdkiem powinny byc w miare moz liwosci takie,
aby nie moz na ich byąo pomylic z jakimkolwiek swiatąem, znakiem, lub sygnaąem ustalonym gdziekolwiek w niniejszych
prawidąach.
d) Dla celow niniejszych prawideą Organizacja moz e przyjac systemy rozgraniczenia ruchu.
e) Jez eli zainteresowany Rza d stwierdzi, z e statek o specjalnej konstrukcji lub przeznaczeniu nie moz e speąniac w peąni
bez przeszkod dla swoich specjalnych funkcji postanowien niniejszych prawideą wodniesieniu do liczby, miejsca
zamocowania, zasiegu lub sektora widocznosci swiateą lub znakow, jak rowniez w odniesieniu do rozmieszczenia i
charakyerystyki urza dzen sygnalizacji dę wiekowej, to statek taki powinien odpowiadac takim innym postanowieniom
odnosza cym sie do liczby, miejsca zamocowania, zasiegu lub sektora widocznosci swiateą lub znakow, jak rowniez w
odniesieniu do rozmieszczenia i charakterystyki urza dzen sygnalizacji dę wiekowej, wydanym przez jego Rza d, ktore
w odniesieniu do danego statku sa najbardziej zbliz one do nin iejszych prawideą.
Prawidśo 2
Odpowiedzialnosc
a) Z adne z postanowien niniejszych prawideą nie zwalniaja statku lub jego armatora, kapitana ba dę zaąogi od nastepstw
jakiegokolwiek zaniedbania przestrzegania niniejszych prawideą lub zaniedbania zachowania srodkow ostroz nosci,
ktorych moz e wymagac zarowno zwykąa praktyka morska, jak i szczegolnie okolicznosci danego wypadku.
b) Przy interpretowaniu i stosowaniu niniejszych prawideą nalez y uwzgledniac wszystkie niebezpieczen stwa z eglugi
i zderzenia oraz wszelkie szczegolne okolicznosci, ąa cznie z moz liwosciami danych statkow, ktore w celu unikniecia
bezposredniego niebezpieczen stwa moga uczynic konieczne odsta pienie od niniejszych prawideą.
Prawidśo 3
Definicje
W rozumieniu niniejszych prawideą, z wyja tkiem wypadkow, gdy z tresci wynika inaczej:
a) Wyraz "statek" oznacza wszelkiego rodzaju urza dzenie pąywaja ce, nie wyąa czja c urza dzen bezwypornosciowych i
wodnosamolotow, uz uwanych, lub nadaja cych sie do uz ytku jako srodek transportu wodnego.
b) Okreslenie "statek o napedzie mechanicznym" oznacza kaz dy statek wprowadzony w ruch przez maszyne.
c) Okreslenie "statek z aglowy" oznacza kaz dy statek pod z aglami, pod warunkiem, z e urza dzenie napedowe, jez eli jest
zainstalowane na statku, nie jest uz ywane.
d) Okreslenie "statek zjety poąowem" oznacza kaz dy statek ąowia cy sieciami, sznurami haczykowymi, wąokami lub innymi
narzedziami poąowu, ktore ograniczaja zdolnosc manewrowa ; okreslenie to nie obejmuje statku ąowia cego wąoczonymi
sznurami haczykowymi lub innymi narzedziami poąowu, ktore nie ograniczaja zdolnosci manewrowej.
e) Wyraz "wodnosamolot" oznacza kaz de urza dzenie lataja ce przystosowane do manewrowania na wodzie.
f) Okreslenie "statek nie odpowiadaja cy za swoje ruchy" oznacza statek, ktory wskutek wyja tkowych okolicznosci nie jest
w stanie manewrowac zgodnie z wymaganymi niniejszych prawideą i dlatego nie moz e usta pic z drogi innemu
statkowi.
g) Okreslenie "statek o ograniczonej zdolnosci manewrowej" oznacza statek, ktorego zdolnosc do manewrowania
zgodnie z wymaganiami niniejszych prawideą jest ograniczona ze wzgledu na charakter jego pracy i ktory dlatego nie
moz e usta pic z drogi innemu statkowi.
Okreslenie "statek o ograniczonej zdolnosci manewrowej" obejmuje, ale nie ogranicza sie do takich statkow jak:
i) statek zajety ukąadaniem, obsąuga lub podnoszeniem znaku nawigacyjnego, podwodnego kabla lub
ruroci a gu;
ii) statek zajety pracami pogąebiarskimi, hydrograficznymi lub podwodnymi;
iii) statek w drodze zajety zaopatrywaniem lub przekazywaniem osob, zapasow lub ąadunku
iv) statek zajety wodowaniem lub podnoszeniem na pokąad samolotow;
v) statek zajety oczyszczaniem z min;
vi) statek zajety taka czynnoscia holownicza , ktora powaz nie ogranicza statek holuja cy oraz obiekt
holowany w ich zdolnosci do odcchylania sie od kursu;
h) Okreslenie "statek ograniczony swym zanurzeniem" oznacza statek o napedzie mechanicznym, krory z racji swego
zanurzenia w stosunku do dostepnej gąebokosci i szerokosci akwenu z eglownego jest powaz nie ograniczony w swojej
zdolnosci do odchylania sie od kursu, jakim idzie.
i) Okreslenie "w drodze" oznacza, z e statek nie stoi na kotwicy, nie jest przymocowany do la du i nie stoi na mielię nie.
j) Wyrazy "dąugosc" i "szerokosc" statku oznaczaja jego dąugosc caąkowita i najwieksza szerokosc.
k) Za "wzajemnie widoczne" nalez y uwaz ac statki tyko wtedy, gdy statek moz e byc obserwowany wzrokowo z drugiego
statku.
l) Okreslenie "ograniczona widzialnosc" oznacza wszelkie warunki, w ktorych widzialnosc jest ograniczona wskutek mgąy,
oparow, padaja cego sniegu, ulewnego deszczu, burz piaskowych lub jakichkolwiek innych podobnych przyczyn.
CZESC B - PRAWIDę A WYMIJANIA
ROZDZIAę I - ZACOWANIE SIE STATKO W
WE WSZELKICH WARUNKACH WIDZIALNOS CI
Prawidśo 4
Zakres stosowania
Prawidąa niniejszego rozdziaąu stosuje sie do wszelkich warunkow widzialnosci.
Prawidśo 5
Obserwacja
Kaz dy statek powinien stale prowadzic wąasciwa obserwacje zarowno wzrokowa i sąuchowa , jak i za pomoca wszystkich
dostepnych srodkow w istnieja cych okolicznosciach i warunkach odpowiednich do peąnej oceny sytuacji i ryzyka
zderzenia.
Prawidśo 6
Szybkosc bezpieczna
Kaz dy statek powinien stale isc z bezpieczna szybkoscia , tak aby mogą podjac wąasciwe i skuteczne dziaąanie w celu
unikniecia zderzenia i zatrzymac sie w odlegąosci odpowiedniej do istnieja cych okolicznosci i warunkow.
Przy ustalaniu bezpiecznej szybkosci powinny byc uwzglednione nastepuja ce czynniki:
a) przez wszystkie statki:
i) widzialnosc;
ii) natez enie ruchu, ąa cznie ze zgrupowaniami statkow rybackich lub innych statkow;
iii) zdolnosc manewrowa statku, a zwąaszcza odlegąosc potrzebna do zatrzymania sie statku i jego
zwrotnosc w istnieja cych warunkach;
iv) podczas nocy obecnosc na dalszym planie swiateą, takich jak swiatąa nabrzez ne lub rozproszenie
swiateą wąasnych;
v) stan wiatru, morza i pra du oraz bliskosc niebezpieczen stw nawigacyjnych;
vi) zanurzenie w stosunku do dostepnej gąebokosci wody;
b) ponadto statki uz ywaja ce radaru:
i) charakterystyka, sprawnosc oraz ograniczenia urza dzenia radarowego;
ii) ograniczenia wynikaja ce z uz ytej skali zasiegu radaru;
iii) wpąyw stanu morza, pogody i innych zakąocaja cych ę rodeą na wykrywanie radarem obiektow;
iv) moz liwosc niewykrywania przez radar w odpowiedniej odlegąosci maąych statkow, lodow i innych
p ąywaja cych obiektow;
v) liczba, poąoz enie i ruch statkow wykrytych przez radar;
vi) dokąadniejsza ocena widzialnosci przy uz yciu radaru do okreslania odlegąsci do statkow lub innych
obiektow znajduja cych sie w pobliz u.
Prawidśo 7
Ryzyko zderzenia
a) W celu ustalenia, czy istnieje ryzyko zderzenia, kaz dy statek powinien uz yc wszelkich dostepnych srodkow
stosownych do istnieja cych okolicznosci i warunkow. Jez eli istnieje jakakolwiek wa tpliwosc co do istnienia ryzyka
zderzenia, nalez y przyjac, z e ono istnieje.
b) W celu uzyskania wczesnego ostrzez enia o ryzyku zderzenia nalez y w sposob wąasciwy uz ywac znajduja cych sie na
statku zdatnych do uz ytku urza dzen radarowych, ąa cznie z przeszukiwaniem na dalekim zasiegu, oraz wąasciwie
korzystac z nakresow, lub rownowaz nej, systematycznej obserwacji wykrytych obiektow.
c) Nie wolno dokonywac oceny sytuacji na podstawie ska pych informacji, szczegolnie ska pych informacji radarowych.
d) Przy ustalaniu, czy istnieje ryzyko zderzenia, nalez y w szczegolnosci uwzglednic, co nastepuje:
i) nalez y przyjac, z e ryzyko zderzenia istnieje, jez eli namiar kompasowy na zbliz aja cy sie statek nie
zmienia si e wyraę nie;
ii) ryzyko takie moz e czasami istniec nawet wowczas, gdy widoczna jest wyraę na zmiana namiaru,
szczegolnie przy zbliz aniu sie do bardzo duz ego statku, zespoąu holowniczego lub przy zbliz aniu sie
do statku na maąa odlegąosc.
Prawidśo 8
Dziaśania w celu unikniecia zderzenia
a) Jez eli okolicznosci na to pozwalaja , kaz de dziaąanie podjete w celu unikniecia zderzenia powinno byc zdecydowane,
wykonane wystarczaja co wczesnie i z nalez ytym uwzglednieniem zasad dobrej praktyki morskiej.
b) Jez eli okolicznosci na to pozwalaja , kaz da zmiana kursu i szybkosci, w celu unikniecia zderzenia powinna byc
dostatecznie duz a, aby byąa ąatwo widoczna dla innego statku obserwuja cego wzrokowo lub za pomoca radaru. Nalez y
unikac kilejno nastepuja cych po sobie maąych zmian kursu i szybkosci.
c) Jez eli istnieje wystarczaja ca przestrzen na morzu, wowczas sama zmiana kursu moz e byc najskuteczniejszym
dziaąaniem w celu unikniecia sytuacji nadmiernego zbliz enia pod warunkiem, z e bedzie ona znaczna, wykonana w
pore i nie wyniknie z niej inna sytuacja nadmiernego zbliz enia.
d) Dziaąanie podjete w celu unikniecia zderzenia z innym statkiem powinno byc takie, aby miniecie sie statkow nasta piąo
w bezpiecznej odlegąosci. Skutecznosc takiego dziaąania nalez y starannie sprawdzac, az do chwili przejscia i
oddalenia sie innego statku.
e) Jez eli jest to konieczne w celu unikniecia zderzenia lub uzyskania dąuz szego czasu na ocene sytuacji, statek powinien
zmniejszyc swoja szybkosc, wytracic bieg przez zatrzymanie swych srodkow napedu lub dac bieg wstecz.
f) (i) Statek, ktory w mysl ktoregokolwiek z niniejszych prawdeą jest zobowia zany do nieprzeszkadzania
przejsciu innego statku powinien, gdy tego wymagaja okolicznosci przypadku, podjac zawczasu takie
dziaąanie, aby pozostawic wystarczaja co miejsca na morzu, dla bezpiecznego przejscia innego
statku.
(ii) Statek zobowia zany do nieprzeszkadzania w przejsciu lub bezpiecznemu przejsciu innego statku nie
jest zwolniony od tego obowi a zku, gdy zbliz a sie do innego statku w taki sposob, z e powoduje to
ryzyko zderzenia, a gdy podejmuje dziaąanie, to powinien w peąni uwzgledniac dziaąanie, jakie moz e
by c wymagane prawidąami niniejszej czesci.
(iii) Statek, ktorego przejsciu nie nalez y przeszkadzac, pozostaje w peąni zobowia zany do przestrzegania
prawideą niniejszej czesci, gdy dwa statki zbliz aja sie do siebie w taki sposob, z e powoduje to ryzyko
zderzenia.
Prawidśo 9
Waskie przejscia
a) Statek ida cy wzdąuz wa skiego przejscia lub toru wodnego powinien trzymac sie tak blisko, jak dalece jest to
bezpieczne i wykonalne, zewnetrznej granicy takiego przejscia lub toru, lezacego z jego prawej burty.
b) Statek o dąugosci mniejszej niz 20 m lub statek z aglowy nie powinien przeszkadzac przejsciu statku, ktory moz e
bezpiecznie nawigowac tylko w granicach wa skiego przejscia lub toru wodnego.
c) Statek zajety poąowem nie powinien przeszkadzac przejsciu jakiegokolwiek innego statku nawiguja cego w granicach
wa skiego przejscia lub toru wodnego.
d) Statek nie powinien przecinac wa skiego przejscia lub toru wodnego, jez eli takie przeciecie przeszkadza przejsciu
statku, ktory moz e bezpiecznie nawigowac tylko w granicach takiego przejscia lub toru. Ten ostatni statek, jez eli ma
wa tpliwosci co do zamiarow statku przecinaja cego przejscie lub tor, moz e uz ywac sygnaąu dz wiekowego
przewidzianego prawidąem 34 d). (- - - - - + ew.bąyski swiatąem . . . . . )
e)
i) Jez eli wyprzedzanie w wa skim przejsciu lub na torze wodnym moz e nasta pictylko wtedy, gdy statek
wyprzedzany podejmie dziaąanie pozwalaja ce na bezpieczne przejscie, wowczas statek zamierzaja cy
wyprzedzic powinien okazac swoj zamiar odpowiednim sygnaąem dę wiekowym przewidzianym prawi-
dąem 34 c) i). (--- ---- - z waszej prawej ; --- --- - - z waszej lewej).
Statek, ktory ma byc wyprzedzany, jez eli sie na to zgadza, powinien dac odpowiedni sygnaą dę wiekowy
przewidziany prawidąem 34 c) ii) ( ---- * ---- ) i podjac dziaąanie pozwalaja ce na bezpieczne przejscie,
a jez eli ma wa tpliwosci, dawac sygnaąy przewidziane prawidąem 34 d) (* * * * * + ew. swiatąo . . . . . . .).
ii) Prawidąo niniejsze nie zwalnia statku wyprzedzaja cego od obowia zku przestrzegania prawidąa 13.
f) Statek zbliz aja cy sie do zakretu lub obszaru wa skiego przejscia lub toru wodnego, gdzie inne statki moga byc
zasąoniete istnieja ca przeszkoda , powinien nawigowac ze szczegolna czujnoscia i ostroz noscia oraz dawac
odpowiedni sygnaą dę wiekowy okreslony prawidąem 34 e) (-----------).
g) Jez eli okolicznosci na to pozwalaja , kaz dy statek powinien unikac kotwiczenia w wa skim przejsciu.
Prawidśo 10
Systemy rozgraniczenia ruchu
a) Niniejsze prawidąo stosuje sie do systemow rozgraniczen ruchu przyjetych przez Organizacje i nie zwalnia z adnego
statku od obowia zku przestrzegania jakiegokolwiek innego prawidąa.
b) Statek korzystaja cy z systemu rozgraniczenia ruchu powinien:
i) isc wąasciwym torem kierunkowym w ogolnym kierunku ruchu tego toru;
ii) tak dalece, jak to jest moz liwe, trzymac sie z daleka od linii lub strefy rozgraniczaja cej;
iii) wchodzic na tor kierunkowy lub wychodzic z niego na kon cach toru, a gdy wejscie lub wyjscie natepuje
z ktoregokolwiek boku toru, wykonac je pod jak najmniejszym ka tem w stosunku do ogolnego kierunku
ruchu.
c) Tak dalece, jak to jest moz liwe, statek powinien unikac przecinania torow kierunkowych, a jez eli musi to uczynic, to
powinien przecinac je ida c kursem najbardziej, jak to jest moz liwie, zbliz onym do ka ta prostego w stosunku do
ogolnego kierunku ruchu.
d) Strefy ruchu przybrzez nego nie powinny byc normalnie uz ywane do ruchu przelotowego, jez eli moz e on bezpiecznie
odbywac sie na odpowiednim torze kierunkowym w granicach przylegąego systemu rozgraniczenia ruchu. Jednakz e
statki o dąugosci mniejszej niz 20 m i statki z aglowe moga w kaz dych okolicznosciach korzystac ze strefy ruchu
przybrzez nego.
e) Statek, ktory nie przecina toru kierunkowego lub statek, ktory nie wchodzi lub nie wychodzi z toru, nie powinien
zasadniczo wchodzic w strefe rozgraniczaja ca lub przecinac linii rozgraniczaja cej, z wyja tkiem:
i) nagąych wypadkow w celu unikniecia bezposredniego niebezpieczen stwa;
ii) zajecia sie poąowem w obrebie strefy rozgraniczaja cej;
f) Statek nawiguja cy w obszarach lezacych blisko kon cow systemow rozgraniczenia rychu powinien nawigowac ze
szczegolna ostroz noscia .
g) Tak dalece jak to jest moz liwe, statek powinien unikac kotwiczenia w systemie rozgraniczenia ruchu lub na obszarach
poąoz onych blisko jego kon cow.
h) Statek nie korzystaja cy z systemu rozgraniczenia ruchu powinien trzymac sie moiz liwie jak najdalej od niego.
i) Statek zajety poąowem nie powinien przeszkadzac przejsciu jakiegokolwiek statku ida cego torem kierunkowym.
j) Statek o dąugosci mniejszej niz 20 m lub statek z aglowy nie powinien przeszkadzac bezpiecznemu przejsciu statku o
napedzie mechanicznym, ida cego torem kierunkowym.
k) Statek o ograniczonej zdolnosci manewrowej, gdy jest zajety w strefie rozgraniczenia ruchu wykonywaniem czynnosci
maja ych na celu utrzymanie bezpieczen stwa nawigacji, jest zwolniony od przestrzegania postanowien niniejszego
prawidąa w takim stopniu, w jakimn jest to konieczne dla wykonania tych czynnosci.
l) statek o ograniczonej zdolnosci manewrowej, gdy jest zajety w obrebie systemu rozgraniczenia ruchu ukąadaniem,
obsąuga lub podnoszeniem kabla podwodnego, jest zwolniony od przestrzegania postanowien niniejszego prawidąa w
Zgłoś jeśli naruszono regulamin