Ćwiczenia usprawniające analizę i syntezę wzrokową oraz orientację przestrzenną.doc

(43 KB) Pobierz
ZESTAWY ĆWICZEŃ WYRÓWNUJĄCYCH FRAGMENTARYCZNE

ZESTAWY  ĆWICZEŃ  WYRÓWNUJĄCYCH  FRAGMENTARYCZNE

   NIEDOBORY  ROZWOJOWE  UCZNIÓW  KLASY  PIERWSZEJ

 

 

 

Ćwiczenia usprawniające analizę i syntezę wzrokową oraz orientację przestrzenną

 

1.     Rozpoznawanie przedmiotów na obrazkach pokazywanych bardzo krótko.

Dzieci powinny opowiedzieć co zdążyły zobaczyć na obrazku.

Pomoce: obrazki czytelne i zrozumiałe dla dzieci.

 

2.     Układanie obrazków z części do podanego wzoru.

Pomoce: seria obrazków wyrazistych i takie same obrazki pocięte na trzy lub cztery części.

Najpierw dzieci otrzymują całe obrazki do oglądania , następnie rozpoznawane części kładą na odpowiednim miejscu całego obrazka.

 

3.     Układanie obrazków z części bez podanego wzoru.

Pomoce: przmieszane części kilku obrazków.

Dzieci tworzą całe obrazki.

 

4.     Wyszukiwanie różnic między obrazkami.

Pomoce: obrazki różniące się między sobą drobnymi szczegółami i kilka       obrazków identycznych - podwójnych.                                                                 

 

5.  Wypełnianie barwami konturów obrazka, kalkowanie i obrysowywanie

obrazków.             

Np. Pokoloruj pola oznaczone kwiazdką – czerwonym kolorem, kółkiem –         niebieskim, itp. W wyniku pracy dzieci powstaje określony wzór obrazka.

Wypowiedzi uczniów.(Różne formy ilustracji może układać nauczyciel).

                

 

 

 

6.     Kolorowanie obrazków według podanej instrukcji (ćwiczenie umiejętności

czytania ze zrozumieniem)

Przykład:

Ala widzi w sklepie 3 piłki. Dziewczynka nie może się zdecydować, która     z nich jest ładniejsza. Czy ta pierwsza z czerwonymi kropkami, czy druga cała żółta, czy trzecia z niebieskimi paskami?

 

 

 

 


 

  

 

 

Dziecko powinno pokolorować obrazek kredkami zgodnie ze wskazówkami             zawartymi w instrukcji. Stopień trudności powinien być różny, ale zawsze dostosowany do poziomu rozwoju umysłowego ucznia.

 

7.     Szukanie ukrytego wyrazu.

Pomoce: kartoniki z napisanymi wyrazami, w których ukryty jest krótki wyraz i kartoniki bez ukrytego krótkiego wyrazu. Np. dziecko ma szukać wyrazu  rak

burak – rakieta – karabin – tatarak – traktor – karton – krakersy – makaron

 

8.     Szukanie par wyrazów różniących się tylko jedną literą .

Pomoce:  kartonik z napisanymi wyrazami.

Dziecko układa pary, np.:

kosa – kasa

buk – but

waza - waga    

 

9.     Zagadki.

Pomoce: kartoniki z wypisanymi zdaniami.

Zadaniem dziecka jest wyszukanie w ciągach słownych:

 

-         nazw drzew:        Mama kupiła Uli palto.

Zosia grabi liście.

         Będzie sos na obiad.

         Janek ma bukiet kwiatów.

 

    -   nazw zwierząt:      Trzeba rano wstać.

                                      Idziemy pieszo.

                                      Wiatr złamał parasol.

                                      Skończyłem zadanie.                        

                                                      

   

Zajęcia wyrównawcze dla uczniów klasy I – początek roku szkolnego

 

 

     Cele zajęć:

1.     Utrwalenie pojęcia zdania, wyrazu, sylaby. Rozwój umiejętności czytania

i pisania.

2.   ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin