1. PROBLEMATYKA BADAWCZA BIBLIOLOGII I JEJ EWOLUCJA.
Refleksja teoretyczna nad książką, jej znaczeniem i istotą pojawiła się już w starożytności w postaci:
· Reguł bibliograficznych
· Poradników zbieractwa książek i budowania bibliotek
· Przepisów i zaleceń wydawniczych
· Wypowiedzi uczonych i pisarzy o książce.
Wieki później przyniosły dalszy wzrost zainteresowani książką, szczególnie od przełomu średniowiecza i renesansu.
Praktyka wydawnicza, drukarska, księgarska i biblioteczna, a także potrzeba opisania rozmiarów produkcji książek, a następnie kierowania ich cyrkulacją w społeczeństwie, domagały się podbudowy teoretycznej, ujęcia różnorodnej wiedzy o książce w jednolity, logiczny system, czyli stworzenia nauki.
Problemy bibliologiczne wystąpiły też z czasem w :
· Filologii – zwłaszcza w nauce o literaturze
· Naukach pomocniczych historii – np. wiedza do dawnym piśmie = paleografia
· Pedagogice
Mimo tego próby kreowania nowej, odrębnej dyscypliny naukowej zajmującej się książką pojawiły się dopiero w drugiej połowie XVIII. Miała nią być bibliografia.
W drugiej połowie XIX w w roli ogólnej nauki o książce, zastąpiło ją na długi czas bibliotekoznawstwo.
Pod koniec XIX w. Zaczęła rodzić się już pod nazwą – księgoznawstwo, bibliologia.
Termin ‘bibliologia’ – oznaczający naukową refleksję nad książką, upowszechnił się
na przełomie XVIII i XIX w. Był wtedy ukoronowaniem długiej drogi, jaką przez stulecia
przeszli badacze książek, zwłaszcza bibliografowie i bibliotekarze, i ci wszyscy, którzy
świat książek tworzyli, porządkowali i opisywali. Pojawienie się tego nowego terminu,
a w konsekwencji i nowej dyscypliny naukowej nazwą tą oznaczonej, nie było wówczas
przypadkowe. Nagromadzona wiedza szczegółowa o pismach i materiałach piśmiennych,
o rękopisach i drukach, o drukarzach i drukarniach, o zasadach klasyfikacji piśmiennictwa,
o funkcjonowaniu bibliotek itd., wymagała bowiem usystematyzowania, wyraźniejszego
aniżeli dotąd określenia granic i sposobów poznawania książki, objaśnienia
podstawowych kategorii badawczych tej nowej nauki.
Problematykę i charakter przyszłej bibliologii wywodzi się najczęściej z teorii i praktyki
bibliograficznej i z badań nad historią książki, a niemałe znaczenie w jej rozwoju
miała też myśl filozoficzna i teologiczna, dorobek nauk o literaturze, języku, sztuce,
doświadczenia zajmujących się książką profesjonalistów i amatorów
2. KULTURA KSIĄŻKI GŁÓWNĄ DYREKTYWĄ W BADANIACH BIBLIOLOGICZNYCH
W pojęciu „kultura książki” mieszczą się wszystkie materialne i duchowe aspekty książki, tradycje i dziedzictwo, uniwersalizm i multifunkcjonalność. Taka koncepcja pozwala zintegrować niejednorodny przedmiot i pole badań bibliologicznych.
„Kultura książki” występuje w międzynarodowym piśmiennictwie bibliologicznym jako szereg pochodnych i pokrewnych:
· Kultura pisma
· Kultura piśmiennicza
· Kultura druku
· Kultura typograficzna
· Kultura edytorska
· Kultura bibliograficzna
· Kultura biblioteczna
· Kultura czytelnicza
Współczesne piśmiennictwo dotyczące zagadnień księgoznawczych, i to z obszaru samej
bibliologii, i to z kręgu innych nauk humanistycznych, pokazuje, jak korzystne w poznawaniu
różnych obszarów i problemów jest stosowanie generalnej dyrektywy badawczej
‘kultura książki’. W perspektywie teoretycznej idzie o teorię książki jako przedmiotu, narzędzia i funkcji w kulturze, w historycznej – o historię kultury książki różnych epok, w przestrzennej – o kulturę książki, państw, regionów, miast itd.; pytamy też o kulturę książki jednostek, grup wiekowych i zawodowych, różnych zbiorowości, całych społeczeństw i narodów; rozważamy przyszłość rozwoju kultury książki.
Dla współczesnej bibliologii ‘kultura książki’ stała się więc w ostatnich latach pojęciem
centralnym. „Organizuje” ono sprawnie badania, jest atrakcyjne poznawczo, przyciąga
uwagę innych nauk humanistycznych, jest użyteczne w dydaktyce, w upowszechnianiu
wiedzy o książce, w praktycznych zastosowaniach tej wiedzy.
„Kultura książki” może stać się użytecznym pojęciem w:
· Teorii książki jako przedmiotu, narzędzia i funkcji w kulturze
· Empirycznych badaniach historycznych i współczesnych o charakterze faktograficznym
Pytanie o kulturę książki (indywidualną i zbiorową) materialną i duchową, daje szansę pełnego i pogłębionego opisu wytworu i narzędzia kultury, pozwala odkrywać to, co w książce najistotniejsze:
· Cechy
· Możliwości
· funkcje
W ramach ogółu zjawisk kultury możliwe staje się opisanie i ocena światowego dziedzictwa książkowego w jego rozmaitych przejawach i funkcjach, a także odkrywanie zmiennych ról książki we wszystkich sferach życia indywidualnego i zbiorowego: w rozwoju i kodyfikacji języków literackich, liturgii i prawa, w rozpowszechnianiu idei filozoficznych, politycznych, religijnych, w oświacie, wychowaniu i nauce.
Omawiana kategoria pozwala tworzyć porównywalne, warsztatowe modele badawcze dla różnych kręgów bytowania książki:
· narodowych (etnicznych),
· regionalnych,
· lokalnych,
· środowiskowych.
Funkcje pełnione przez książkę mogą być rozpatrywane w rozmaitych aspektach, ogólnie i szczegółowo, historycznie i współcześnie, w porównaniu z różnymi sferami aktywności kulturalnej ludzi i społeczeństw. Niewątpliwie podstawową funkcją książki jest jej funkcja komunikacyjna w kulturze i społeczeństwie; jest bowiem książka przede wszystkim „ instrumentum comunications socialis”.
Jako materialne narzędzie utrwalania i przekazywania treści kulturowych pełni szereg funkcji:
· utrwala dorobek intelektualny ludzkości
· transmituje go w czasie i przestrzeni
· służy rozwojowi nauki, techniki, literatury
· uczestniczy w wychowaniu i kształceniu
Ostatnie dziesięciolecia przyniosły w całym niemal świecie, wszędzie tam, gdzie
uprawiane są nauki humanistyczne, niezwykły i niespodziewany wzrost zainteresowania
problematyką bibliologiczną. Książka stała się atrakcyjnym przedmiotem różnorodnych
i różnokierunkowych badań w wielu dyscyplinach. Wszystkie te prace,
studia i publikacje przyczyniają się do powiększania wiedzy o kulturze książki jako
zjawisku cywilizacyjnym i – w konsekwencji – służą też budowaniu bibliologii jako
ogólnej nauki o kulturze książki.
Zagadnienie dość zawiłe odsyłam do artykułów K.Migonia: http://www.up.krakow.pl/konspekt/19/migon.html
http://www.portalwiedzy.pan.pl/images/stories/pliki/publikacje/nauka/2005/02/N_205_05_Migon.pdf
3. ŹRÓDŁA BIBLIOLOGICZNE, ICH CHARAKTER I PROBLEMATYKA A METODOLOGIA BADAŃ.
1) Źródła do badań nad książką Warsztat pracy badacza książki i informatologa obejmuje zagadnienia:
· Z jakich źródeł czerpie wiedze o książce i jej procesach bibliologiczntch i informacyjnych
· Jakimi sposobami się posługuje
· Jakie stosuje sposoby projektowania
· Jakie dyscypliny dostarczają mu niezbędnych informacji
Źródła to te przedmioty materialne, w których utrwaliły się ślady minionych epok
Źródła historyczne to te przekazy, w których utrwaliły się ślady minionej działalności człowieka. Odróżniamy od nich źródła dotyczące rzeczywistości współczesnej.
Badacz czerpie swą wiedze nie tylko ze źródeł, ale i od innych badaczy, którzy pozostawili je w postaci opracowań. Opracowania – to wypowiedzi uczonych, przedstawiające i interpretujące zbadaną rzeczywistość np. podręczniki, monografie, rozprawy.
Źródła
Opracowania
- pozwalają ustalić dotychczas nieznane fakty
- pozwalają je zinterpretować, uchwycić ich przyczyny, powiązać z okolicznościami
Źródła historyczne
bezpośrednie pośrednie
pisane niepisane
Bezpośrednie – dokumenty, które powstały w toku badanego wydarzenia czy procesu i są w bezpośrednim związku Pośrednie – utrwalają ślady minionych wydarzeń np. listy, pamiętniki
Pisane – dokumenty, z których czerpiemy informacje przez odczytanie
Niepisane – to wszelkie pozostałe źródła
2) Źródła bezpośrednie pisane Źródła bezpośrednie pisane obejmują głównie źródła archiwalne czyli akta urzędowe przechowywane w archiwach.Źródła te tworzą główny zasób źródeł do badania instytucji np. biblioteka, wydawnictwa, archiwa, księgarnieAkta te to np.:
· Zamówienia, rachunki, księgi rachunkowe – informują o wyposażeniu instytucji w środki i narzędzia jak i o stanie finansowym
· Plany, sprawozdania, protokoły z posiedzeń – informują o przebiegu działalności
· Akta personalne – o składzie osobowym, strukturze organizacyjnej
· Korespondencja urzędowa – pokazuje kontakty i zależności między instytucjami
W archiwum mogą dodatkowo być przechowywane rękopisy o charakterze nieurzędowym i książki pisane ręcznie.Nie zawsze dokumenty powstające w przebiegu procesów bibliotecznych nazywamy aktami np. katalogi biblioteczne kartkowe czy starsze w postaci ksiąg, rewersy biblioteczne.Do źródeł archiwalnych nie zaliczymy takich źródeł bezpośrednich pisanych, które natychmiast po spisaniu i wydrukowaniu były podane do wiadomości publicznej np. (rozporządzenia władz, regulaminy biblioteczne, wykazy nabytków)Wśród opublikowanych bezpośrednich źródeł pisanych szczególną uwagę należy zwrócić na:- ogłoszenia prasowe – dają one niekiedy bezpośredni wgląd w dzieje instytucji np. fakt o zamknięciu czy otwarciu, zapowiedzi o nowo wydanych książkach
- drukowane katalogi – informują jaki był rozwój produkcji wydawniczej, jakie książki mieszkańcy danego regionu czytali, jakie mieli książki dostępne itp.
Bezpośrednim źródłem pisanym w dziejach książki jest sama książka:
· treść książki – rozpatrywana ze względu na formę oraz na funkcję(czytelnictwo)
· opis bibliograficzny – wskazanie indywidualnych cech książki
· księgozbiór historyczny – zamknięty księgozbiór wyróżniony ze względu na twórcę lub właściciela, rozpatrywany ze względu na swój skład.
3) Źródła bezpośrednie niepisane Można w nich rozpatrywać:
· książkę
· materiał, z którego została wykonana (papier, farba, okładka)
Materiały te służą jako źródła w różnych działach kultury materialnej. Na ich podstawie można określić region i czas powstania.
Cech gotowej książki to:
· krój czcionki
· kompozycja stronicy
· ozdobniki
· ilustracje
Tworzą z książki źródła niepisane dla różnych dziejów księgoznawstwa. Pozwalają zrekonstruować czas powstania i skompletować elementy opisu.
Książki mogą być źródłem dla historii drukarstwa i bibliografiiInne źródła niepisane bezpośrednie to:- narzędzia za pomocą, których wytworzono książki np. pracy
4) Źródła pośrednie pisane Zaliczamy tutaj relacje prywatne o wszelkich sprawach związanych z książką zawarte np. w:
· listach
· dziennikach
· wspomnieniach
Autorem ich może być każdy czytelnik, pracownik biblioteki, księgarni jaki i osoba nie związana z książką. Relacje publiczne- informacje prasowe np. otwarcie nowych instytucji związanych z książką, jubileuszowe imprezy, zjazdy itp.
Źródła literackie – informują o dziejach czytelnictwa (recenzje, polemiki prasowe np. dotyczące nowości wydawniczych, dzieła literackie będące naśladownictwem lub parodiami innych książek)
Dodatkowo można tutaj zaliczyć dawną literaturę fachową( podręczniki, poradniki, czasopisma fachowe)- są to ważne źródła dla dziejów produkcji książki, mogą być też traktowane jako źródła bezpośrednie do badania pracowników książki i ich kształcenia
5) Źródła pośrednie niepisane
Ikonografie- wizerunki władców, bibliotekarzy itd. Ryciny – przedstawiające biblioteki, budynki, wnętrza, drukarnie
Przedmioty służące do rozpowszechniania książki Fotografie itd.
6) Metody badań bibliologicznych
Metoda naukowa – to sposób postępowania badawczego t.j. zespół celowo dobranych czynności zmierzających do stwierdzenia określonych cech badanego przedmiotu, procesu itp.
Wybór metody zależy od tego jaką cechę chcemy zbadać czyli w jakim aspekcie dokonamy badania.
...
Odette