Zegarowe zadania - rozwiązywanie i układanie zadań tekstowych. Scenariusz zajęć w grupie dzieci 5 - 6 letnich
Temat kompleksowy: Tak mija nam czas.Cel ogólny:- umiejętność poprawnego rozwiązywania i układania zadań tekstowych- rozwijanie zdolności do wysiłku intelektualnego podczas pokonywania trudności- umiejętność rozwiązywania działań za pomocą liczmanów lub w pamięciCele operacyjne: dziecko:- potrafi rozwiązać zagadkę słowną, której hasłem jest: „zegar”- wie, dlaczego są nam potrzebne zegary- wie, kto naprawia zegary- wie, gdzie można kupić zegarki- umie obliczyć, ile zegarów stoi na półce, na wystawie- rozumie treść podanego zadania- zna różne rodzaje zegarów- potrafi obliczyć działanie matematyczne- stara się ułożyć zadanie matematyczne do podanych sylwet- potrafi obliczyć działania i wpisać odpowiednią cyfrę na karcie pracy- chętnie i prawidłowo wykonuje ćwiczenia ortofoniczne- chętnie bierze udział w zabawie ruchowejMetody:1.czynne: zadań stawianych do wykonania, samodzielnych doświadczeń, ćwiczeń utrwalających2.słowne: zagadka, zachęta, pochwała, rozmowa3.oglądowe: pokaz, przykład osobistyFormy:- indywidualna jednolita- zbiorowa jednolitaŚrodki dydaktyczne:- ilustracje: zegary (żółty, zielony, niebieski, biały, czerwony), 4 budziki, 2 zegary z wahadłem, 2 zegary z kukułką; ilustracje dziewczynek i sanek; - kartoniki z liczbami i znakami matematycznymi (1-8, =, +)- napis: „zegar”- działania matematyczne i liczby napisane na kartkach- karta pracy: Nasza Klasa 0, cz. 3, s. 33.- ołówki- liczmanyLiteratura:1.„Dziecięca matematyka” – Edyta Gruszczyk – Kolczyńska2.„Rozwijanie pojęć matematycznych u dzieci w wieku przedszkolnym” – Henryk Moroz3.Program: „Nasze Przedszkole” – M. Kwaśniewska i W. Żaba – Żabińska4.„Pedagogika przedszkolna” – Kwiatowska, Topińska1. Wspólne powitanie. Wszyscy są, witam Was, Zaczynamy już czas.Jestem ja, jesteś TyRaz, dwa, trzy.(dzieci tworzą koło, trzymają się za ręce, śpiewają piosenkę oraz ilustrują ją ruchem). 2.Czynności organizacyjno – porządkowe. Dzieci siadają w siadzie skrzyżnym na swoich miejscach na dywanie. Powitanie przez nauczyciela:(nauczyciel macha dłonią do wybranych dzieci a one odmachują)Witam wszystkie dziewczynki.Witam wszystkich chłopców.Witam wszystkie wesołe dzieci.Witam wszystkie smutne dzieci. 3. Wprowadzenie do tematu poprzez rozwiązanie zagadki słownej, której hasłem jest: : „Zegar”. Czym dzisiaj będziemy się zajmować dowiecie się rozwiązując zagadkę. Umówmy się, że kto będzie znał rozwiązanie podnosi paluszek do góry a wtedy ja wybiorę chętne dziecko, aby odpowiedziało.N-l:„Zna go każdy z Was, Odmierza nam czas”.Odp. dzieci:- zegar 4.Rozmowa na temat zegara. Do czego nam są potrzebne zegary?Kto naprawia zegary?Gdzie możemy kupić zegar?5.Zabawa dydaktyczna:„Zegarowe zadania”. Nauczyciel odsłania ilustracje półki w sklepie, opowiada historię i przypina do niej sylwety zegarów.W sklepie na półce stały duże zegary: żółty, czerwony i niebieski. Sprzedawca dostawił jeszcze małe zegary: zielony i biały. Obliczcie, ile zegarów stało na półce?Dzieci liczą sylwety dużych zegarów – zapisują je za pomocą kartonika z liczbą, liczą sylwety małych zegarów – zapisują je za pomocą kartonika z liczbą. n-l: co trzeba zrobić, aby obliczyć, ile zegarów stoi na półce?Dzieci układają zadanie matematyczne z wykorzystaniem kartoników z liczbami i znakami matematycznymi i obliczają je.2+3=5N-l: Ile zegarów stało na półce?Dzieci: Na półce stało 5 zegarów. 6. Kontynuacja opowiadania. Na wystawie sklepowej stały inne zegary. Po jednej stronie były budziki (nauczyciel przypina 4 sylwety), po drugiej stronie zegary z wahadłem (2 sylwety) a w środku zegar z kukułką (2 sylwety).Obliczcie, ile wszystkich zegarów było na wystawie?Dzieci układają za pomocą liczmanów kolejne zegary stojące na wystawie, zastępują liczmany liczbami, układają działanie matematyczne i obliczają je.4+2+2=87.Zabawa ruchowa: „Oblicz” Dzieci poruszają się przy muzyce. Na przerwę w grze, odwracają się w stronę nauczycielki, która pokazuje na kartce działanie matematyczne. Dzieci obliczają je. Szukają na sali kartonika z odpowiednim wynikiem i ustawiają się pod nim. Głośno odczytują wspólnie z nauczycielką działanie i podają jego wynik. 8. Wspólne układanie zadań. Nauczyciel układa przed dziećmi sylwety: 1) 3 dziewczynek, 2 chłopców2) sanki (3 niebieskie, 2 żółte, 2 czerwone)Proponuje, aby dzieci ułożyły do przedstawionej przez niego sytuacji swoje zadania.Dzieci układają zadania najpierw o „dzieciach” , a następnie o sankach.Układają i obliczają działania wg takiej zasady, jak te robione wyżej wspólnie z nauczycielem. 9.Ćwiczenia ortofoniczne. budzik - tik-tak, tik- tak, tik- tak, drrr..., drrr...zegar z wahadłem - bim- bam, bim- bam, bim- bam...zegar z kukułką - ku-ku, ku-ku, ku-ku...10.Praca z kartą pracy. Odczytywanie zadań tekstowych o zimie. Wpisywanie odpowiednich liczb – Nasza Klasa „0”, cz. 3, s. 33. 11.Zakończenie zajęć.
beata.j22