Plan pracy dydaktyczno- wych listopad 6-latki.docx

(40 KB) Pobierz

Plan pracy dydaktyczno-wychowawczej na miesiąc

Listopad- grupa dzieci 6-letnich

opracowała: mgr Elżbieta Dybowska

Tematy kompleksowe:

1.       Jesienne drzewa- poznajemy drzewa liściaste i iglaste

2.       Szaruga jesienna-, co robimy w jesienną szarugę?

3.       Co robią zwierzęta, gdy zbliża się zima?

4.       Dbamy o swoje zdrowie

 

Zadania wychowawczo-dydaktyczne:

 

1.       Kształtowanie u dzieci szacunku dla przyrody przez wpajanie zrozumienia, że przyroda jest dla człowieka użyteczna i dlatego należy ją szanować.


Dziecko:

·  rozpoznaje wybrane drzewa liściaste i iglaste

·  rytmicznie porusza się przy muzyce

·  potrafi wczuć się w nastrój jesieni

·  rozpoznaje i nazywa literę t

·  zna zapis cyfrowy liczby 4

·  wie, dlaczego ważne jest sadzenie drzew

·  zna zasady bezpieczeństwa w sali i poza nią

·  potrafi wymyślić zakończenie historyjki

·  potrafi czekać na swoja kolej podczas wypowiedzi

·  wie, że nie wolno używać przedmiotów  należących do innych dzieci takich jak: ręcznik, grzebień, chustka

·  doprowadza prace do końca

·  właściwie korzysta z pędzla i farbek

·  szanuje wytwory pracy innych

 

 


 

2.       Kształtowanie umiejętności dokonywania w toku działania prostych operacji umysłowych: klasyfikowania, uogólniania i odnajdywania związków przyczynowo- skutkowych.


Dziecko:

·  przestrzega zawartych umów

·  podporządkowuje się przyjętym zasadom

·  właściwie posługuje się sztućcami

·  wie,  na czym polega zjawisko krążenia wody w przyrodzie

·  wie, że niektóre obrazki złożone na pół pokrywają się

·  potrafi poruszać się rytmicznie

·  zna pory roku

·  rozpoznaje i nazywa literę  m

·  potrafi określić właściwości wody

·  potrafi być twórcze

·  tworzy prace plastyczne

·  odpowiednio reaguje na wezwania i polecenia nauczyciela

·  pomaga w wykonywaniu czynności przygotowawczych do zabaw i zajęć

 


 

3.       Prowadzenie obserwacji zjawisk zachodzących wraz ze zmianą pór roku.

Dziecko:


·  podchodzi do nauczyciela na wezwanie

·  potrafi bawić się zgodnie z kolegami

·  wie, że należy umyć ręce po skończonej pracy plastycznej

·  wie, jakie zwierzęta zasypiają na zimę

·  zna nazwy popularnych ptaków odlatujących od nas przed zimą

·  wypowiada się na temat opowiadania

·  rozpoznaje i nazywa literę d

·  rozpoznaje trójkąty wśród innych figur

·  wie, jak wyglądają: koło, trójkąt, kwadrat

·  śpiewa piosenkę

·  potrafi być twórcze

·  używa form grzecznościowych


 

4.       Kształtowanie czynnych postaw wobec zdrowia i bezpieczeństwa własnego i innych.


Dziecko:

·  uważnie słucha opowiadania nauczyciela

·  wyodrębnia ostatnia głoskę w  słowach

·  dba o porządek

·  wie, jak zachować się , gdy ma katar, kaszel

·  umie się ubrać stosownie do pogody

·  wie, czym zajmuje się lekarz

·  potrafi być twórcze

·  rozpoznaje i nazywa literę y

·  zna zapisy cyfrowe liczb 1,2,3,4

·  rozumie, co to znaczy, ze dany element należy do części wspólnej zbiorów

·  rozróżnia wysokości dźwięków i reaguje na nie ruchem

 

·  uważnie słucha wypowiedzi kolegów

·  potrafi współdziałać w zespole


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

WYCHOWANIE UMYSŁOWE

TYDZIEŃ I

Jesienne drzewa- poznajemy drzewa liściaste i iglaste

1.        Zabawa dydaktyczna, Jakie mamy drzewa z wykorzystaniem wiersza M. Głogowskiego Jesień – pora wesoła. Zapoznanie dzieci z kilkoma pospolitymi gatunkami polskich roślin- drzew. Zwrócenie uwagi na bogactwo gatunków drzew, ich różnorodne znaczenie i wykorzystanie: drzewa iglaste i liściaste, owocowe- ogrodowe i leśne-dzikie, drzewa krajowe i egzotyczne.

2.        Nauka wiersza W. Badalskiej Smutek jesieni. Uświadomienie dzieciom znaczenia zrzucania liści jesienią dla wegetacji ( ograniczanie powierzchni parowania wody do atmosfery).Dostrzeganie wpływu jesiennej pogody na zmiany w otoczeniu.

3.        Zapoznanie z wyglądem małej i wielkiej, drukowanej i pisanej litery T t na podstawie fragmentu wiersza E. Waśniowskiej Wiersz dla taty i mamy. Analiza i synteza słuchowa wyrazu tata. Uzupełnianie ćwiczeń w książce Szkoła sześciolatka, cz.1,s.66.

4.        Porównywanie liczebności zbiorów w zakresie 7 poprzez łączenie w pary. Przeliczanie elementów (zbiory równoliczne i nierówno liczne).

5.        Utrwalenie cyfr 1,2,3. Zapoznanie z zapisem cyfrowym liczby 4. Praca z książką Szkoła sześciolatka, cz.1,s.68 i 69.

6.        Opowiadanie J.A. Hockuby W lesie. Przypomnienie, czego potrzebują rośliny, żeby mogły rosnąć (wody, światła, ciepła).Wyjaśnienie znaczenia drzew dla ludzi i zwierząt. Wdrażanie do pojedynczego wypowiadania się.

7.        …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

 

TYDZIEŃ II

Szaruga jesienna- co robimy w jesienną szarugę?

1.        Omówienie zjawiska krążenia wody w przyrodzie z wykorzystaniem opowiadania H. Bechlerowej Jedna srebrna kropla. Doświadczenie potwierdzające krążenie wody w przyrodzie. Wzbogacenie wiadomości dotyczących środowiska przyrodniczego.

2.        Zabawa dydaktyczna Pory roku- z wykorzystaniem wiersza M. Majewskiego. Doskonalenie znajomości pór roku. Pobudzanie do logicznego myślenia poprzez kojarzenie faktów. Praca z książką Szkoła sześciolatka,cz.1,s.72-73.

3.        Moja mama – zapoznanie z literą M,m małą i wielką, drukowaną i pisaną na podstawie fragmentu wiersza D. Głośnickiej Moja mama oraz analizy słuchowej i wzrokowej wyrazu mama. Ćwiczenia w książce Szkoła sześciolatka, cz.1,s.75 i 76.

4.        Doświadczenie i obserwacja Co wiemy o wodzie?- kształcenie umiejętności określania właściwości wody na podstawie obserwacji i doświadczeń. Doskonalenie umiejętności wypowiadania się i wyciągania logicznych wniosków na podstawie obserwacji. Rozwijanie rozumienia konieczności ochrony wód.

5.        Jesienne parasole- utrwalenie cyfry 4 w oparciu o wiersz Jesień- jesieniucha i zabawę dydaktyczną. Utrwalenie poznanych cyfr. Posługiwanie się liczebnikami porządkowymi i głównymi.

6.        Kropelki- słuchanie wiersza M. Przewoźniaka. Zabawy z elementem ortofonicznym i ćwiczenia słuchu fonematycznego. Uwrażliwienie dzieci na piękno utworu literackiego.

7.        ……………………………………………………………………………………………………………………………………………

……………………………………………………………………………………………………………………………………………

 

TYDZIEŃ III

Co robią zwierzęta, gdy zbliża się zima?

1.        Ćwiczenia gramatyczne Co robią zwierzęta? na podstawie ilustracji Szkoła sześciolatka,cz.1,s.78. i wiersza Cz. Janczarskiego Miś. Ćwiczenia w mówieniu. Doskonalenie umiejętności swobodnego wypowiadania się na określony temat.

2.        Zagadki i ciekawostki dotyczące jesiennych zmian w zachowaniu zwierząt. Wzbogacenie wiadomości dzieci na temat przygotowania się zwierząt do zimy; możliwości przetrwania tych, które zostały ( zmiana futra, upierzenia, gromadzenie zapasów, dokarmianie, pomoc ludzi, rola leśniczego).Wzbogacenie wrażeń, spostrzeżeń i mowy.

3.        Opowiadanie H. Zdzitowieckiej W bukowym lesie. Uważne słuchanie tekstu czytanego. Aktywizowanie myślenia, ćwiczenia poprawnej wymowy. Poprawne udzielanie odpowiedzi na stawiane pytania: Kto lubi bukowe orzeszki? Wzbogacanie wiadomości dotyczących różnych sposobów sadzenia drzew- przez wiatr, ludzi, zwierzęta. Kolorowanie rysunków przysmaków wiewiórki Szkoła sześciolatka ,cz.1,s.79.

4.        Zwierzęta i ich domy – zapoznanie z literą D,d małą i wielką, pisaną i drukowaną na podstawie fragmentu wiersza H. Zdzitowieckiej Sarenka oraz analizy słuchowej i wzrokowej wyrazu dom. Praca z książką Szkoła sześciolatka , cz.1,s.81,82.

5.        Zabawa dydaktyczna Poszukaj trójkąta- utrwalenie wyglądu i cech trójkąta. Kształcenie umiejętności rozpoznawania tej figury spośród innych. Praca z książką Szkoła sześciolatka , cz.1,s.84.

6.        Zabawy z figurami geometrycznymi z wykorzystaniem kodów rysunkowych. Uważne słuchanie poleceń nauczycielki, wyrabianie dyscypliny na zajęciu.

7.        ……………………………………………………………………………………………………………………………………………

……………………………………………………………………………………………………………………………………………

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin