Plan pracy dydaktyczno-wychowawczej na miesiąc
Listopad- grupa dzieci 6-letnich
opracowała: mgr Elżbieta Dybowska
Tematy kompleksowe:
1. Jesienne drzewa- poznajemy drzewa liściaste i iglaste
2. Szaruga jesienna-, co robimy w jesienną szarugę?
3. Co robią zwierzęta, gdy zbliża się zima?
4. Dbamy o swoje zdrowie
Zadania wychowawczo-dydaktyczne:
1. Kształtowanie u dzieci szacunku dla przyrody przez wpajanie zrozumienia, że przyroda jest dla człowieka użyteczna i dlatego należy ją szanować.
Dziecko:
· rozpoznaje wybrane drzewa liściaste i iglaste
· rytmicznie porusza się przy muzyce
· potrafi wczuć się w nastrój jesieni
· rozpoznaje i nazywa literę t
· zna zapis cyfrowy liczby 4
· wie, dlaczego ważne jest sadzenie drzew
· zna zasady bezpieczeństwa w sali i poza nią
· potrafi wymyślić zakończenie historyjki
· potrafi czekać na swoja kolej podczas wypowiedzi
· wie, że nie wolno używać przedmiotów należących do innych dzieci takich jak: ręcznik, grzebień, chustka
· doprowadza prace do końca
· właściwie korzysta z pędzla i farbek
· szanuje wytwory pracy innych
2. Kształtowanie umiejętności dokonywania w toku działania prostych operacji umysłowych: klasyfikowania, uogólniania i odnajdywania związków przyczynowo- skutkowych.
· przestrzega zawartych umów
· podporządkowuje się przyjętym zasadom
· właściwie posługuje się sztućcami
· wie, na czym polega zjawisko krążenia wody w przyrodzie
· wie, że niektóre obrazki złożone na pół pokrywają się
· potrafi poruszać się rytmicznie
· zna pory roku
· rozpoznaje i nazywa literę m
· potrafi określić właściwości wody
· potrafi być twórcze
· tworzy prace plastyczne
· odpowiednio reaguje na wezwania i polecenia nauczyciela
· pomaga w wykonywaniu czynności przygotowawczych do zabaw i zajęć
3. Prowadzenie obserwacji zjawisk zachodzących wraz ze zmianą pór roku.
· podchodzi do nauczyciela na wezwanie
· potrafi bawić się zgodnie z kolegami
· wie, że należy umyć ręce po skończonej pracy plastycznej
· wie, jakie zwierzęta zasypiają na zimę
· zna nazwy popularnych ptaków odlatujących od nas przed zimą
· wypowiada się na temat opowiadania
· rozpoznaje i nazywa literę d
· rozpoznaje trójkąty wśród innych figur
· wie, jak wyglądają: koło, trójkąt, kwadrat
· śpiewa piosenkę
· używa form grzecznościowych
4. Kształtowanie czynnych postaw wobec zdrowia i bezpieczeństwa własnego i innych.
· uważnie słucha opowiadania nauczyciela
· wyodrębnia ostatnia głoskę w słowach
· dba o porządek
· wie, jak zachować się , gdy ma katar, kaszel
· umie się ubrać stosownie do pogody
· wie, czym zajmuje się lekarz
· rozpoznaje i nazywa literę y
· zna zapisy cyfrowe liczb 1,2,3,4
· rozumie, co to znaczy, ze dany element należy do części wspólnej zbiorów
· rozróżnia wysokości dźwięków i reaguje na nie ruchem
· uważnie słucha wypowiedzi kolegów
· potrafi współdziałać w zespole
WYCHOWANIE UMYSŁOWE
TYDZIEŃ I
Jesienne drzewa- poznajemy drzewa liściaste i iglaste
1. Zabawa dydaktyczna, Jakie mamy drzewa z wykorzystaniem wiersza M. Głogowskiego Jesień – pora wesoła. Zapoznanie dzieci z kilkoma pospolitymi gatunkami polskich roślin- drzew. Zwrócenie uwagi na bogactwo gatunków drzew, ich różnorodne znaczenie i wykorzystanie: drzewa iglaste i liściaste, owocowe- ogrodowe i leśne-dzikie, drzewa krajowe i egzotyczne.
2. Nauka wiersza W. Badalskiej Smutek jesieni. Uświadomienie dzieciom znaczenia zrzucania liści jesienią dla wegetacji ( ograniczanie powierzchni parowania wody do atmosfery).Dostrzeganie wpływu jesiennej pogody na zmiany w otoczeniu.
3. Zapoznanie z wyglądem małej i wielkiej, drukowanej i pisanej litery T t na podstawie fragmentu wiersza E. Waśniowskiej Wiersz dla taty i mamy. Analiza i synteza słuchowa wyrazu tata. Uzupełnianie ćwiczeń w książce Szkoła sześciolatka, cz.1,s.66.
4. Porównywanie liczebności zbiorów w zakresie 7 poprzez łączenie w pary. Przeliczanie elementów (zbiory równoliczne i nierówno liczne).
5. Utrwalenie cyfr 1,2,3. Zapoznanie z zapisem cyfrowym liczby 4. Praca z książką Szkoła sześciolatka, cz.1,s.68 i 69.
6. Opowiadanie J.A. Hockuby W lesie. Przypomnienie, czego potrzebują rośliny, żeby mogły rosnąć (wody, światła, ciepła).Wyjaśnienie znaczenia drzew dla ludzi i zwierząt. Wdrażanie do pojedynczego wypowiadania się.
7. …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
TYDZIEŃ II
Szaruga jesienna- co robimy w jesienną szarugę?
1. Omówienie zjawiska krążenia wody w przyrodzie z wykorzystaniem opowiadania H. Bechlerowej Jedna srebrna kropla. Doświadczenie potwierdzające krążenie wody w przyrodzie. Wzbogacenie wiadomości dotyczących środowiska przyrodniczego.
2. Zabawa dydaktyczna Pory roku- z wykorzystaniem wiersza M. Majewskiego. Doskonalenie znajomości pór roku. Pobudzanie do logicznego myślenia poprzez kojarzenie faktów. Praca z książką Szkoła sześciolatka,cz.1,s.72-73.
3. Moja mama – zapoznanie z literą M,m małą i wielką, drukowaną i pisaną na podstawie fragmentu wiersza D. Głośnickiej Moja mama oraz analizy słuchowej i wzrokowej wyrazu mama. Ćwiczenia w książce Szkoła sześciolatka, cz.1,s.75 i 76.
4. Doświadczenie i obserwacja Co wiemy o wodzie?- kształcenie umiejętności określania właściwości wody na podstawie obserwacji i doświadczeń. Doskonalenie umiejętności wypowiadania się i wyciągania logicznych wniosków na podstawie obserwacji. Rozwijanie rozumienia konieczności ochrony wód.
5. Jesienne parasole- utrwalenie cyfry 4 w oparciu o wiersz Jesień- jesieniucha i zabawę dydaktyczną. Utrwalenie poznanych cyfr. Posługiwanie się liczebnikami porządkowymi i głównymi.
6. Kropelki- słuchanie wiersza M. Przewoźniaka. Zabawy z elementem ortofonicznym i ćwiczenia słuchu fonematycznego. Uwrażliwienie dzieci na piękno utworu literackiego.
7. ……………………………………………………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………………………………………
TYDZIEŃ III
Co robią zwierzęta, gdy zbliża się zima?
1. Ćwiczenia gramatyczne Co robią zwierzęta? na podstawie ilustracji Szkoła sześciolatka,cz.1,s.78. i wiersza Cz. Janczarskiego Miś. Ćwiczenia w mówieniu. Doskonalenie umiejętności swobodnego wypowiadania się na określony temat.
2. Zagadki i ciekawostki dotyczące jesiennych zmian w zachowaniu zwierząt. Wzbogacenie wiadomości dzieci na temat przygotowania się zwierząt do zimy; możliwości przetrwania tych, które zostały ( zmiana futra, upierzenia, gromadzenie zapasów, dokarmianie, pomoc ludzi, rola leśniczego).Wzbogacenie wrażeń, spostrzeżeń i mowy.
3. Opowiadanie H. Zdzitowieckiej W bukowym lesie. Uważne słuchanie tekstu czytanego. Aktywizowanie myślenia, ćwiczenia poprawnej wymowy. Poprawne udzielanie odpowiedzi na stawiane pytania: Kto lubi bukowe orzeszki? Wzbogacanie wiadomości dotyczących różnych sposobów sadzenia drzew- przez wiatr, ludzi, zwierzęta. Kolorowanie rysunków przysmaków wiewiórki Szkoła sześciolatka ,cz.1,s.79.
4. Zwierzęta i ich domy – zapoznanie z literą D,d małą i wielką, pisaną i drukowaną na podstawie fragmentu wiersza H. Zdzitowieckiej Sarenka oraz analizy słuchowej i wzrokowej wyrazu dom. Praca z książką Szkoła sześciolatka , cz.1,s.81,82.
5. Zabawa dydaktyczna Poszukaj trójkąta- utrwalenie wyglądu i cech trójkąta. Kształcenie umiejętności rozpoznawania tej figury spośród innych. Praca z książką Szkoła sześciolatka , cz.1,s.84.
6. Zabawy z figurami geometrycznymi z wykorzystaniem kodów rysunkowych. Uważne słuchanie poleceń nauczycielki, wyrabianie dyscypliny na zajęciu.
...
kagra