SCENARIUSZ HOSPITACJI
DIAGNOSTYCZNEJ
Grupa wiekowa: Dzieci pełnosprawne 4, 5 latki
Dzieci niepełnosprawne:
Adam – l.7 up. umysłowe znaczne
Kaja – l. 4 up. umysłowe umiarkowane
Mateusz – l. 5 niedowład kończyn lewostronny
Patryk – l. 5 cechy autyzmu
Nauczyciel prowadzący: Jadwiga B.
Nauczyciel wspomagający: Magdalena M.
TEMAT: Dbamy o swoje zdrowie
Data: 11.06.2007r.
Cel ogólny:
Zbadanie poziomu wiedzy i zdobytych umiejętności związanych ze zdrowym stylem życia oraz zbadanie sprawności ruchowej.
Cele operacyjne dla dzieci pełnosprawnych:
-wie, jakie produkty należy spożywać, a jakich ograniczać czy unikać
-rozumie potrzebę dbania o czystość osobistą: mycie ciała, rąk, zębów, czesanie, czyste ubrania, wycieranie nosa
-potrafi posegregować odzież w zależności od obrazka przedstawiającego pogodę
-zna sposoby aktywnego wypoczywania po zajęciach w przedszkolu,
-rozumie znaczenie świeżego powietrza dla zdrowia
-potrafi ustawić się w rzędzie i wykonać chód równoważny połączony z przesuwaniem woreczka
- rzuca celnie woreczkiem do obręczy
- potrafi toczyć piłkę slalomem wokół pachołków
-wykonuje skoki obunożne,
-skacze na jednej nodze
-sprawnie czworakuje
-sprawnie przewleka szarfę
- zna i przestrzega zasad współzawodnictwa i zdrowej rywalizacji
Cele operacyjne dla dzieci niepełnosprawnych:
Mateusz, Patryk :
- segregują produkty, które należy spożywać, a które są szkodliwe dla zdrowia
-rzuca celnie woreczkiem do obręczy
- z pomocą nauczyciela próbują przejść po ławeczce,
- toczą piłkę; Patryk- czworakuje, skacze na dwóch nogach i na jednej nodze
- przewlekają się przez szarfę,
Adam, Kaja:
- wskazują jabłko spośród innych przedmiotów jako produkt zdrowy
- potrafią kolorować jabłko w konturze,
- ubierają misia i lalę w odzież adekwatną do ich płci
- wyszukują piłki małe i duże, segregowanie wg koloru
- próbuja z pomocą nauczyciela wykonywać ćwiczenia: czworakowanie, rzucanie woreczków do celu, toczą piłkę, przechodzą przez ławeczkę gimnastyczną
Metody: Formy:
-słowna, - indywidualna
- praktycznego działania, - zbiorowa,
-zespołowa
Pomoce dydaktyczne: produkty spożywcze, pytania do konkursu, tabliczki: TAK, NIE, obrazki chmury deszczowej, słońca i śniegu, etykiety odzieży, obrazki przedstawiające aktywny i bierny wypoczynek, tekst wiersza J. Tuwima „Raz, dwa, trzy”, ławeczka gimnastyczna, woreczki, pachołki, piłka lekarska, obręcz, szarfy, naklejki rybki, 2 kontury jabłka, lalka, miś, ubrania dla zabawek, piłki różnego rodzaju,
PRZEBIEG ZAJĘĆ
Lp.
DZIECI PEŁNOSPRAWNE
DZIECI O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH
1.
Zabawa integrująca: „Podaj swój ruch”
Biorą udział w zabawie
2.
Zad. nr 1 Segregowanie produktów, które należy spożywać i tych, które należy ograniczać
Patryk, Mateusz segregują produkty, które należy spożywać i te, których nie należy spożywać, Adam, Kaja – spośród kilku przedmiotów wybierają jabłko, kolorowanie w konturze jabłka
3.
Piosenka „Tak czy nie”
Śpiewają piosenkę
4.
Zad. nr 2 Zabawa „TAK czy NIE”
Patryk, Mateusz biorą udział w zabawie, Adam i Kaja kończą kolorowanie jabłka
5.
Zad. nr 3 Segregowanie odzieży w zależności od pogody i pory roku
Patryk i Mateusz wykonują zadanie z pomocą n- la, Kaja, Adam – ubierają misia i lalę w odzież adekwatną do ich płci
6.
Zabawa ruchowa „Ruch i podskok”
7.
Zad. nr 4 Wybór obrazka przedstawiającego aktywny wypoczynek
Patryk, Mateusz wykonują zadanie, Kaja i Adam spośród przedmiotów wyszukują piłki małe i duże, segregowanie wg koloru
8.
Przypomnienie wiersza pt.: „Raz, dwa, trzy” J. Tuwima – zaproszenie dzieci do zabaw gimnastycznych
9.
Zad. nr 5 :
Wykonywanie pozycji wyjściowych do ćwiczeń
Mateusz, Adam, Kaja z asekuracją n- la, Patryk stara się wykonać poprawnie ćwiczenie
10.
Zad. nr 6 :
Chód równoważny po ławeczce gimnastycznej połączony ze schyleniem się i z przesuwaniem woreczka
Patryk z pomocą n- la wykonuje ćw., Mateusz , Kaja i Adam z pomocą nauczyciela wykonują ćwiczenie
11.
Zad. nr 7 :
Toczenie piłki lekarskiej
Patryk, Mateusz, Adam, Kaja wykonuja ćwiczenie,
12.
Zad. nr 8 :
czworakowanie
Mateusz, Patryk próbują wykonać ćwiczenie, Adam i Kaja przechodzą pod rozwiniętym sznurem
13.
zad. nr 9
a)podskoki obunożne
b) podskoki na jednej nodze
Mateusz skacze na obydwu nogach, Patryk tak jak inne dzieci, Kaja, Adam przechodzi wzdłuż toru
14.
...
veronaa