Odpowiedzi_CKE_2009_Oryginalny_arkusz_maturalny_PP_Fizyka.pdf

(256 KB) Pobierz
untitled
Egzamin maturalny
maj 2009
FIZYKA I ASTRONOMIA
POZIOM PODSTAWOWY
KLUCZ PUNKTOWANIA
ODPOWIEDZI
Fizyka i astronomia – poziom podstawowy
Klucz punktowania odpowiedzi
Zadanie 1.
Wiadomości i rozumienie
Wyznaczenie wartości prędkości i przyspieszenia ciała
wykorzystując równanie ruchu.
0–1
Poprawna odpowiedź:
Wartość prędkości początkowej, m/s
Wartość przyspieszenia, m/s 2
C.
15
3
Zadanie 2.
Wiadomości i rozumienie
Wskazanie przyczyny występowania przyspieszenia
dośrodkowego ciała poruszającego się po okręgu
ruchem jednostajnym.
0–1
Poprawna odpowiedź:
B. zmiana kierunku prędkości liniowej.
Zadanie 3.
Wiadomości i rozumienie
Wyznaczenie wartość zmiany prędkości ciała
odbijającego się od podłoża.
0–1
Poprawna odpowiedź:
D. 3,5 m/s.
Zadanie 4.
Wiadomości i rozumienie
Dobranie właściwego wykresu do przedstawionej
przemiany gazowej.
0–1
Poprawna odpowiedź:
p
T
A. 1.
Zadanie 5.
Wiadomości i rozumienie
Wybranie właściwego opisu dotyczącego przepływu
prądu w miedzianym przewodniku.
0–1
Poprawna odpowiedź:
A. elektronów, a jego opór wraz ze wzrostem temperatury rośnie.
3
204606452.004.png 204606452.005.png
Fizyka i astronomia – poziom podstawowy
Klucz punktowania odpowiedzi
Zadanie 6.
Wiadomości i rozumienie
Ustalenie, jak zmienia się ogniskowa i zdolność
skupiająca soczewki oka, gdy człowiek przenosi
wzrok z czytanej książki na odległą gwiazdę.
0–1
Poprawna odpowiedź:
ogniskowa soczewki oka
zdolność skupiająca
A.
rośnie
maleje
Zadanie 7.
Wiadomości i rozumienie
Wskazanie zjawiska, dzięki któremu możliwe jest
przesyłanie sygnału świetlnego przy użyciu
światłowodu.
0–1
Poprawna odpowiedź:
D. całkowitego wewnętrznego odbicia.
Zadanie 8.
Wiadomości i rozumienie
Wybranie prawdziwej informacji dotyczącej masy
jądra berylu.
0–1
Poprawna odpowiedź:
B. M < 4 m p + 5 m n
Zadanie 9.
Wiadomości i rozumienie
Ustalenie, jak zmienia się wartość prędkości liniowej
satelity podczas zmiany orbity.
0–1
Poprawna odpowiedź:
D. zmaleje 2 razy.
Zadanie 10.
Wiadomości i rozumienie
Ustalenie związku między długościami fal de
Broglie’a dla określonych cząstek.
0–1
Poprawna odpowiedź:
A. λ α 0,25 λ p
Zadanie 11.1
Wiadomości i rozumienie
Obliczenie wartość średniej prędkości ciała dla
przytoczonego opisu jego ruchu.
0–2
1 pkt – skorzystanie z zależności v = t
s ( v =
s
14
s
)
lub
wyznaczenie drogi przebytej przez windę ( s = 24 m)
12 m/s )
1 pkt – obliczenie wartości prędkości średniej v = 1,71 m/s (
7
4
204606452.006.png 204606452.007.png
Fizyka i astronomia – poziom podstawowy
Klucz punktowania odpowiedzi
Zadanie 11.2
Wiadomości i rozumienie
Obliczenie wartości siły nacisku ciała na podłogę
windy w ruchu jednostajnie przyspieszonym do góry.
0–3
1 pkt – uwzględnienie, że F N = F b + F g = m·a + m·g
1 pkt – wyznaczenie wartości przyspieszenia ( a = 1 m/s 2 )
1 pkt – obliczenie wartości siły nacisku F N = 660 N
Zadanie 11.3
Korzystanie z informacji
Narysowanie i zapisanie nazwy sił działających
na ciało w windzie (układ nieinercjalny) podczas
ruszania windy do góry.
0–2
1 pkt – narysowanie trzech sił i nazwanie ich
F G
F G – siła grawitacji (siła ciężkości, ciężar)
F G – siła bezwładności
F G – siła reakcji
F G
F G
gr
1 pkt – zachowanie odpowiednich relacji między wektorami (
F
G
+
F
+
F
=
0
)
r
gr
b
Zadanie 12.1
Korzystanie z informacji
Narysowanie siły działającej na cząstkę obdarzoną
ładunkiem elektrycznym poruszającą się w
jednorodnym polu magnetycznym.
0–1
1 pkt – poprawne zaznaczenie siły: wektor siły skierowany poziomo w prawo
Zadanie 12.2
Tworzenie informacji
Wyprowadzenie wzoru określającego energię
kinetyczną cząstki obdarzonej ładunkiem
elektrycznym poruszającej się w jednorodnym polu
magnetycznym.
0–2
m
v
2
1 pkt – skorzystanie z zależności
F = lub
F
q
v
B
=
L
d
r
q
2
B
2
r
2
1 pkt – uzyskanie zależności
E k
=
2
m
5
gr
G
G
204606452.001.png 204606452.002.png 204606452.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin