Pytania do egzaminu (dysleksja).docx

(14 KB) Pobierz

Pytania do egzaminu

1.       Wyjaśnij pojęcie specyficznych trudności w uczeniu się.

2.       Wyjaśnij pojęcie dysleksji.

3.       Wyjaśnij pojęcie dysgrafii.

4.       Wyjaśnij pojęcie dysortografii.

5.       Opisz pozycję dysleksji na tle innych trudności w uczeniu się.

6.       Jakie znasz rodzaje trudności w uczeniu się?

7.       Opisz związek dysleksji z ADHD.

8.       Wyjaśnij pojęcie dyskalkulii.

9.       Opisz związek dysleksji z dyskalkulią.

10.   Jakie kryteria bierze się pod uwagę przy stwierdzaniu dysleksji?

11.   Jaka jest historia badań nad zjawiskiem dysleksji rozwojowej?

12.   Wymień kilka definicji dysleksji rozwojowej.

13.   Jaka jest częstość występowania dysleksji?

14.   Wymień pierwotne i wtórne przyczyny dysleksji.

15.   Wymień główne teorie etiologiczne dysleksji.

16.   Wyjaśnij teorię genetyczną.

17.   Jak dysleksję tłumaczą teorie neuroanatomiczne?

18.   Jak dysleksję tłumaczą teorie neurofunkcjonalne?

19.   Co na temat dysleksji mówi teoria móżdżkowa?

20.   Co na temat dysleksji mówi teoria hormonalna?

21.   Jak tłumaczy powstawanie dysleksji teoria deficytu wielokomórkowego?

22.   Wymień najważniejsze patomechanizmy dysleksji.

23.   Jak tłumaczy patomechanizm dysleksji M. Bogdanowicz?

24.   Wyjaśnij teorię H. Spionek na temat mechanizmów powstawania dysleksji.

25.   Wyjaśnij teorię deficytu werbalnego.

26.   Wyjaśnij teorię deficytu fonologicznego.

27.   Co wiesz o teorii podwójnego deficytu?

28.   Co wiesz o teorii przetwarzania czasowego?

29.   Wyjaśnij pojęcie ryzyka dysleksji.

30.   Podaj objawy ryzyka dysleksji wczesnego okresu dzieciństwa.

31.   Podaj objawy ryzyka dysleksji średniego okresu dzieciństwa.

32.   Podaj objawy ryzyka dysleksji w okresie nauki w klasie 0 i I-II.

33.   Podaj objawy zaburzeń percepcji wzrokowej.

34.   Podaj objawy zaburzeń percepcji słuchowej.

35.   Podaj objawy zaburzeń lateralizacji.

36.   Podaj objawy zaburzeń rozwoju ruchowego.

37.   Podaj objawy zaburzeń rozwoju językowego.

38.   Opisz trudności jakie napotyka na swej drodze dziecko z dysleksją w codziennym życiu.

39.   Opisz funkcjonowanie dziecka z dysleksją na poziomie fonologicznym języka.

40.   Opisz funkcjonowanie dziecka z dysleksją na poziomie semantycznym języka.

41.   Opisz funkcjonowanie dziecka z dysleksją na poziomie składniowym języka.

42.   Opisz funkcjonowanie dziecka z dysleksją na poziomie morfologicznym języka.

43.   Wymień najważniejsze typologie dysleksji.

44.   Opisz klasyczną typologię Johnsona i Myklebusta.

45.   Co rozumiesz pod pojęciem dysleksja dysfonetyczna i dysejedetyczna?

46.   Jak podzielił dysleksję D. Bakker?

47.   Opisz kliniczną typologię Mattisa i wsp.

48.   Czym się różni dysleksja fonologiczna od powierzchniowej?

49.   U kogo częściej występuje dysleksja, u dziewcząt czy u chłopców? Uzasadnij swoją odpowiedź.

50.   Czy osoby z dysleksją posiadają zdolności specjalne? Uzasadnij swoją odpowiedź.

51.   Jak radzą sobie ze stresem osoby z dysleksją?

52.   Jakie cechy osobowości posiadają osoby z dysleksją?

53.   Wymień deficyty językowe dzieci z dysleksją.

54.   Wymień deficyty fonologiczne i ich przejawy.

55.   Jak budują teksty osoby z dysleksją?

56.   Jak wyglądają sprawności komunikacyjne osób z dysleksją?

57.   Jaki jest związek zaburzeń rozwoju mowy z dysleksją?

58.   Jakie są objawy dysleksji na lekcji matematyki?

59.   Jakie są objawy dysleksji na lekcji geografii?

60.   Jakie są objawy dysleksji na lekcji historii?

61.   Jakie są objawy dysleksji na lekcji chemii?

62.   Jakie są objawy dysleksji na lekcji języka obcego?

63.   Z czym mają problem dzieci dyslektyczne na lekcjach w-fu?

64.   Z czym mają problem dzieci dyslektyczne na lekcjach plastyki, techniki, sztuki?

65.   Na czym polega związek dysleksji z leworęcznością?

66.   Czy należy przestawiać dziecko leworęczne na prawą rękę? Uzasadnij swoją odpowiedź.

67.   Jakie znasz style uczenia się?

68.   Co rozumiesz pod pojęciem gotowości do czytania i pisania?

69.   Jakie znasz komponenty niespecyficzne gotowości do czytania i pisania?

70.   Omów specyficzne komponenty gotowości do czytania i pisania.

71.   Czym się charakteryzuje składnia osób z dysleksją?

72.   Jaka jest struktura semantyczna opowiadań w dysleksji?

73.   Jakie ma przywileje uczeń z dysleksją?

74.   Jaki dokument potwierdza dysleksję u dziecka, kto go wydaje, kiedy , na czyj wniosek?

75.   Wymień postawy rodziców dzieci z dysleksją?

76.   Opisz postawę roszczeniową rodziców.

77.   Opisz postawę negacji.

78.   Opisz postawę wyuczonej bezradności. Jak przeciwdziałać wyuczonej bezradności?

79.   Opisz postawę „zaszczutych jeleni”.

80.   Opisz postawę otwartości na współpracę.

Literatura podstawowa

BogdanowiczM., Adryjanek A., Rożyńska M. (2007), Uczeń z dysleksją w domu

Bogdanowicz M., Adryjanek A. (2004), Uczeń z dysleksją w szkole

Borkowska A. (1998), Analiza dyskursu narracyjnego u dzieci z dysleksją rozwojową

Krasowicz- Kupis G. (2009), Psychologia dysleksji

Literatura uzupełniająca

Kostka-Szymańska, Krasowicz-Kupis (red.) Dysleksja-problem znany czy nieznany.

 

 

 

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin