Scenariusz zajęć zintegrowanych dla klasy II
Temat: „Od ziarenka do bochenka” – czyli jak powstaje chleb.
Cel ogólny:
- zapoznanie dzieci z etapami powstawania chleba oraz jego rodzajami
Cele szczegółowe:
- zapoznanie dzieci z produkcją pieczywa
- wprowadzenie pojęć: młynarz, pieczywo pszenne, żytnie i mieszane, młyn
- zapoznanie dzieci z rodzajami pieców – węglowe, gazowe, elektryczne
- poznanie rodzajów zbóż – pszenica, żyto
- kształtowanie umiejętności porównywania poprzez klasyfikację pieczywa
- zastosowanie chleba w tradycji polskiej
Metody:
- pokaz
- pogadanka
Formy pracy według R. Więckowskiego:
- indywidualna
- zbiorowa
Środki dydaktyczne i przybory:
- prezentacja multimedialna
- sól
- mąka
- woda
- farby
- pędzelki
- ilustracje
- zagadki
- karty pracy
Literatura:
1. Czesław Janczarski „Żyto i chleb”
2. Bogusława Szut „Pieczywo”
PRZEBIEG ZAJĘĆ
Faza wstępna
1. Wprowadzenie do tematu lekcji:
Nauczyciel zadaje zagadki, na które mają odpowiedzieć dzieci
· Bywa okrągły, bywa podłużny
piekarz go z pieca wydobywa.
(chleb)
· Ma biały czepek, białe ubranie,
nocą zajmuje się wyrabianiem.
A co wyrobi upiecze smacznie
i odda ludziom nim dzień się zacznie.
(piekarz)
· Jest biała jak śnieg,
ale w słońcu się nie topi.
Jak cukier puder wygląd ma,
ale w smaku jest zupełnie inna.
Sypka, biała do pieczenia doskonała.
(mąka)
Nauczyciel zapisuje na tablicy hasło: „PIECZYWO” i prosi dzieci o skojarzenia, które
zapisuje na tablicy.
2. Nauczyciel czyta dzieciom opowiadania „Żyto i chleb” Czesława Janczarskiego. Następnie
Zadaje pytania dotyczące opowiadania (wcześniej omawiając tekst).
Ania poszła na spacer. Wzięła z sobą Uszatka. Szli ścieżką przez pole. –Spójrz- powiedział Miś – ile tu trawy rośnie na polu! Będzie można na niej fikać koziołki. – Koziołki będziesz fikał gdzie indziej – uśmiechnęła się Ania. – Tej trawy nie wolno deptać. To żyto. Będzie z niego chlebek. Miś nic nie odpowiedział, ale bardzo się zdziwił. Przecież chleb robi się z mąki, a mąka jest biała, nie zielona. Po drodze jechał wóz. A na wozie siedział dziadek Walenty. – Siadajcie – zaproponował Ani i Misiowi. Ania i niedźwiadek usiedli na worku. Co jest w tym worku? – zapytał Miś. – Żyto. Będzie z niego chlebek – powiedział dziadek i wyjął z worka garść złocistych ziarenek. Uszatek znów się zdziwił:, przecież chlebek robi się z mąki, a nie złotych ziarenek.
Gdy Ania i Uszatek przyjechali do domu, Miś zaraz poprosił o kromkę chleba. Ach! Jak mu smakował chleb po spacerze! Jadł z apetytem i myślał: „Jak to jest naprawdę z tym chlebem? Jem go codziennie i nie wiem, czy zrobiono go z mąki, czy ze złotych ziarenek, czy też z zielonej trawy”? Podrapał się Uszatek w opuszczone uszko i zamyślił się głęboko: „Kto mi wytłumaczy to wszystko?”
Pytania dotyczące opowiadania:
- gdzie Miś chciał fikać koziołki?
- jak zareagowała na pomysł Misia Ania?
- dlaczego Ania nie pozwoliła skakać Misiowi po polu?
- z czego robimy chleb?
- nad czym rozmyślał Miś?
- co pokazał Misiowi dziadek?
- dlaczego Miś się zmartwił?
Uświadomienie celu
- próba odpowiedzi dzieci na pytanie Misia Uszatka, z czego robiony jest chleb
Faza zasadnicza
3. Recytacja przez nauczyciela wiersza Bogusława Szuta pt. „Pieczywo”
Po recytacji wiersza nauczyciel dzieli dzieci na grupy ok. 4 osobowe. Każda grupa na
podstawie wiersza próbuje ułożyć obrazki w odpowiedniej kolejności (wcześniej obrazki są
Przyczepione do tablicy i omówione wspólnie przez nauczyciela i dzieci).
4. Dzieci wklejają wiersz B. Szut „Pieczywo” do zeszytu, po czym nauczyciel ponownie go
odczytuje i zadaje pytania dotyczące wiersza (pytania i odpowiedzi zapisuje na tablicy, aby
dzieci przepisały do zeszytu)
Pytania:
- co robi rolnik podczas swojej pracy?
- gdzie rolnik zawozi zboże?
- kto pracuje w młynie?
- co robi młynarz?
- kto robi chleb?
- co robi piekarz z ciastem?
- gdzie wypiekane jest pieczywo?
- czy praca: rolnika, młynarza i piekarza jest potrzebna? Dlaczego?
5. Dzieci podkreślają w wierszu „Pieczywo”: czasowniki i przymiotniki, a następnie wpisują
je w tabelce w zeszycie. Przy okazji nauczyciel przypomina z dziećmi informacje, na jakie
pytania odpowiada czasownik i przymiotnik.
6. Zapoznanie dzieci z rodzajami pieczywa, poprzez zabawę z masą solną. Dzieci formują z
masy solnej różne rodzaje pieczywa (m.in. chleb, rogalik, bułka), które później kolorują
farbami.
7. Rozwiązywanie przez dzieci kart pracy:
- zadanie 1 - przyporządkowanie nazw zawodów do odpowiednich obrazków
- zadanie 2 – uzupełnianie luk w tekście
Faza podsumowująca
8. Rozwiązanie przez dzieci krzyżówki – zadanie 3, oraz odczytanie hasła.
- nauczyciel rozmawia z dziećmi na temat sposobu szanowania chleba
- wspólne ułożenie i zapisanie na tablicy (później także w zeszytach) zasad dotyczących
szanowania chleba
9. Ocena pracy dzieci na lekcji i zadanie pracy domowej – którą może być ułożenie zdań z
czasownikami i przymiotnikami, które dzieci wcześniej wypisały z wiersza B. Szuta pt.
„Pieczywo”.
Karta pracy
Zad. 1
Przyporządkowanie odpowiednich zawodów do ilustracji. Do każdego obrazka połącz strzałkę z nazwą.
ROLNIK PIEKARZ MŁYNARZ
Zad 2.
Uzupełnij luki w tekście.
Chleb jada się na całym……. . Jest on….. od co najmniej 10 tysięcy lat. Początkowo miał kształt placków, później zaczęto piec ……… Ma chrupiącą……, rozsiewa wspaniały……. Najzdrowsze jest pieczywo……. lub z dodatkiem…….
znany , świat , skórka , bochenki , razowe , zapach , ziarna
Zad. 3
Rozwiąż krzyżówkę.
1. Jeden z rodzaju zbóż.
2. Powstaje po rozwiązaniu krzyżówki.
3. Zagniata je piekarz.
4. Dziadek z opowiadania „Żyto i chleb”
5. Rodzaj pieczywa.
Hasło…
Ilonako