Dwa zupełnie różne silniki cieplne.pdf

(236 KB) Pobierz
15900564 UNPDF
jak to dział a
przemys³owej. Swojego czasu napêdza³y w zasadzie
wszystko, od maszyn w fabrykach, poprzez lokomo-
tywy i statki, a¿ do samochodów. Obecnie odesz³y na
boczny tor, choæ ze wzglêdu na niezawodnoœæ s¹ u¿y-
wane do zasilania np. generatorów awaryjnych, a loko-
motywy parowe stosowane s¹ nadal w krajach rozwija-
j¹cych siê.
para dop³ywa do przestrzeni po prawej stronie t³oka,
lewa przestrzeñ cylindra po³¹czona jest poprzez suwak
z dysz¹ wylotow¹. W chwili, gdy suwak przerwie dop-
³yw pary, znajduj¹ca siê pod ciœnieniem w prawej
przestrzeni cylindra para rozprê¿a siê i przesuwa t³ok
w cylindrze w lewo - do skrajnego po³o¿enia. Nastêp-
nie suwak przesuwa siê i cykl powtarza siê w przeciw-
nym kierunku. Uruchamianie suwaków odbywa siê za
pomoc¹ mimoœrodu , pracuj¹cego syn-
chronicznie z ko³ami, dr¹¿ka mimoœro-
dowego oraz mechanizmu stawid³owe-
go , który zawieszony jest na ostoi ( ra-
mie ) parowozu i nastawiany nastawni-
znajduj¹c¹ siê w budce maszynisty.
Element ten umo¿liwia maszyniœcie tak-
¿e jazdê do ty³u.
Para zu¿yta wyrzucana jest do at-
mosfery (tak naprawdê jej czêœæ dostaje
siê do dymnicy, gdzie kondensuje siê
Dwa zupełnie różne
SILNIKI CIEPLNE
Marek Utkin
DZIA£ANIE SILNIKA
PAROWEGO LOKOMOTYWY
Silnik parowozu ró¿ni siê od stacjonarnego silni-
ka parowego tym, i¿ mo¿na w nim regulowaæ kierunek
obrotów oraz nape³nienie cylindrów. W maszynach sta-
tycznych prêdkoœæ obrotow¹ regulowano wy³¹cznie
ciœnieniem dostarczanej pary. W cylindrze znajduje siê
t³ok, osadzony na trzonie t³okowym. W lokomotywie
ruch posuwisty t³oków przenoszony jest na zestawy
napêdne przez mechanizm napêdowy , sk³adaj¹cy siê
z krzy¿ulca , korbowodu , ³¹cz¹cego krzy¿ulec z czo-
pem korbowym jednego z kó³ napêdnych , oraz wi¹za-
rów , ³¹cz¹cych ze sob¹ czopy korbowe wszystkich
zestawów napêdnych. Dziêki wi¹zarom wszystkie na-
pêdzane ko³a parowozu poruszaj¹ siê jednoczeœnie. Su-
wak , czyli rodzaj przesuwnego zaworu umieszczony
w skrzyni suwakowej, do której nap³ywa przegrzana
para i tam dokonuje rozrz¹du pary – steruje jej dop³y-
wem do cylindra , czyli umo¿liwia naprzemienne wyt-
warzanie nacisku na dwie strony t³oka . Z chwil¹, gdy
Na rysunku widoczne są podstawowe elementy silnika pa-
rowego dwustronnego działania z rozrządem suwakowym.
elementy stawidła
i wytwarza podciœnienie,
zapewniaj¹ce ci¹g pomimo
relatywnie niskiego komi-
na). W dzia³aj¹cych ekono-
miczniej silnikach dwustop-
niowych (pat. J.C. Hornblo-
wer, 1781, wyk. A. Woolf,
1804) rozprê¿ona para prze-
chodzi do wiêkszych cylin-
drów kolejnego stopnia,
dzia³aj¹cych pod ni¿szym
ciœnieniem (stopni bywa³o
wiêcej, w silnikach okrêto-
wych nawet do 4) i jest wy-
rzucana dopiero stamt¹d.
suwak
korbowìd
trzon tłokowy
krzyżulec
tłok
26
koło zestawu
napędnego
S ilniki parowe umo¿liwi³y dokonanie siê rewolucji
15900564.056.png 15900564.063.png
 
15900564.078.png
 
15900564.006.png
 
15900564.017.png
 
15900564.032.png
 
15900564.033.png
 
15900564.034.png 15900564.035.png
 
 
15900564.036.png
 
15900564.037.png
 
15900564.038.png
 
15900564.039.png
 
15900564.040.png
 
15900564.041.png
 
15900564.042.png
 
15900564.043.png
 
15900564.044.png
 
15900564.045.png
 
15900564.046.png 15900564.047.png 15900564.048.png
 
15900564.049.png
 
15900564.050.png
 
15900564.051.png
 
15900564.052.png
 
15900564.053.png
 
15900564.054.png
 
15900564.055.png
 
15900564.057.png
 
15900564.058.png
 
15900564.059.png
 
15900564.060.png 15900564.061.png 15900564.062.png
 
15900564.064.png
 
15900564.065.png
 
15900564.066.png 15900564.067.png 15900564.068.png 15900564.069.png 15900564.070.png 15900564.071.png 15900564.072.png
 
15900564.073.png 15900564.074.png 15900564.075.png
 
15900564.076.png
 
15900564.077.png
 
15900564.079.png
 
15900564.080.png
 
15900564.081.png
 
15900564.082.png
 
15900564.083.png 15900564.001.png
 
 
15900564.002.png
 
15900564.003.png
 
15900564.004.png
 
15900564.005.png
 
15900564.007.png
 
15900564.008.png
 
15900564.009.png
 
15900564.010.png
 
15900564.011.png
 
15900564.012.png
 
15900564.013.png
 
15900564.014.png
 
15900564.015.png
 
15900564.016.png
 
15900564.018.png 15900564.019.png 15900564.020.png 15900564.021.png 15900564.022.png 15900564.023.png 15900564.024.png
Na rysunku widoczny jest krzyżulec połą-
czony z korbowodem, ktìry z kolei połą-
czony jest z kołem osadzonym na osi sil-
nikowej, czyli otrzymującym napęd bez-
pośrednio przez korbowìd od maszyny
parowej. Trzy koła połączone są wiązara-
mi, aby obracały się jednocześnie.
Charakterystyczny dŸwiêk lo-
komotywy jest w³aœnie wynikiem
wyrzucania pary na zewn¹trz. Gdy
lokomotywa (niemaj¹ca sprzêg³a) ru-
sza, t³ok pocz¹tkowo przemieszcza
siê bardzo wolno, wytwarzaj¹c og-
romny moment, a w miarê przyspie-
szania poci¹gu nabiera prêdkoœci.
Kot³y
Para o wysokim ciœnieniu, za-
silaj¹ca silnik parowy, jest wytwa-
rzana w kotle . Istniej¹ dwa rodzaje
kot³ów: p³omieniówkowy (ogniorur-
kowy) i wodnorurkowy (op³omkowy).
Kot³y p³omieniówkowe by³y
stosowane g³ównie w XIX w. Sk³ada-
³y siê ze zbiornika, przez który prze-
biega³y na wylot liczne rury. Rurami
tymi p³ynê³y gor¹ce gazy pochodz¹-
ce ze spalania wêgla, które podgrze-
wa³y wodê. W kotle p³omieniówko-
wym ca³y zbiornik jest pod ciœnie-
niem, a wiêc uszkodzenie zbiornika
mo¿e spowodowaæ wybuch o wiel-
kiej sile ra¿enia (zdarza³o siê to na
tyle czêsto, ¿e wzmianki o tym mo¿-
na znaleŸæ nawet w literaturze nie-
technicznej z tego okresu – choæby
w „Przygodach Hucka” M. Twaina
czy noweli „Dym” M. Konopnickiej).
Obecnie powszechnie stosuje
siê kot³y wodnorurkowe (op³omko-
we), w których woda przep³ywa sze-
regiem rur, umieszczonych ponad pa-
leniskiem, co zapewnia odbieranie
maksimum ciep³a ze spalin.
27
15900564.025.png 15900564.026.png
 
jak to dział a
1
JAK DZIA£A
SILNIK STIRLINGA
2
To powoduje ruch t³oka
do do³u. W tej czêœci cyk-
lu Stirlinga jest wykony-
wana praca.
W wyniku dzia³ania ko³a
zamachowego i wa³u kor-
bowego t³ok po lewej
(„ciep³y”) idzie do góry,
podczas gdy t³ok po pra-
wej („zimny”) przemiesz-
cza siê w dó³. To przet³a-
cza rozgrzany gaz do cy-
lindra zimnego, co powo-
duje szybkie oziêbienie
gazu do temperatury
ch³odziwa, co z kolei po-
woduje obni¿enie objê-
toœci, czyli ciœnienia. To
zaœ umo¿liwia ³atwiejsze
sprê¿enie gazu w nastêp-
nej czêœci cyklu.
T³ok w zimnym cylindrze
(po prawej) zaczyna sprê-
¿aæ gaz. Ciep³o wytwo-
rzone przez sprê¿anie jest
odbierane przez ch³odziwo.
T³ok po prawej stronie
wêdruje do góry, podczas
gdy lewy idzie w dó³. To
powoduje przet³oczenie
gazu w minimum objêtoœ-
ci do cylindra ciep³ego,
gdzie szybko rozgrzewa
siê, powoduje wzrost ciœ-
nienia i od tego punktu
cykl siê powtarza.
Silnik Stirlinga jest maszyn¹ ciepln¹, ró¿ni¹c¹ siê
ogromnie od samochodowego silnika wewnêtrznego
spalania. Wynaleziony przez Roberta Stirlinga w 1816 r.,
potencjalnie mo¿e byæ znacznie wydajniejszy od silni-
ków Otto lub Diesla. Obecnie silniki Stirlinga znajduj¹
jedynie bardzo specjalistyczne zastosowania, gdy¿ nie
maj¹ rozrz¹du, nie korzystaj¹ ze spalania wybuchowego
i nie maj¹ wydechu, czyli Ÿróde³ ha³asu, a dziêki temu
s¹ niemal bezg³oœne. Silniki takie s¹ wykorzystywane
np. do napêdzania szwedzkich okrêtów podwodnych
typu Gottland jako ciche Ÿród³o napêdu do „pe³zania”
w zanurzeniu oraz w generatorach na jachtach, a tak¿e
do napêdzania podzespo³ów w satelitach. Obecnie nad
silnikiem Stirlinga pracuje wielu wynalazców i rozwa¿a-
ne jest nawet zastosowanie go w lotnictwie.
Silnik ten dzia³a zgodnie z cyklem Stirlinga, który
ró¿ni siê od cyklu silników wewnêtrznego spalania. Ga-
zy w silniku Stirlinga nigdy siê z niego nie wydosta-
j¹. Nie ma zaworów wydechowych, przez które ulat-
niaj¹ siê gazy pod wysokim ciœnieniem, ani nie nastê-
puj¹ wybuchy. Z tego powodu silniki Stirlinga s¹ bar-
dzo ciche.
W cyklu Stirlinga stosuje siê zewnêtrzne Ÿród³o
ciep³a, którym mo¿e byæ wszystko – od benzynowej ku-
chenki turystycznej po kolektor s³oneczny, lub ciep³o
wytwarzane przez fermentacjê nawozu. Istniej¹ setki
rodzajów silnika Stirlinga.
2
3
3
4
Cykl Stirlinga
4
Podstaw¹ dzia³ania silnika Stirlinga jest to, ¿e
jest w nim zamkniêta sta³a iloœæ gazu. Cykl Stirlinga
wymaga, aby nast¹pi³a seria zdarzeñ, które powoduj¹
zmianê ciœnienia w silniku, sprawiaj¹c, ¿e pracuje. Wy-
nika to z w³aœciwoœci gazów, które umo¿liwiaj¹ dzia³a-
nie silnika:
Jeœli masz sta³¹ iloœæ gazu w sta³ej objêtoœci i zwiêk-
szasz temperaturê gazu, ciœnienie wzroœnie.
Jeœli masz sta³¹ iloœæ gazu i sprê¿asz go (zmniej-
szasz objêtoœæ), temperatura gazu wzroœnie.
Silnik Stirlinga wyko-
nuje pracê tylko w pierwszej
czêœci cyklu. S¹ dwa sposo-
by na zwiêkszenie mocy sil-
nika Stirlinga:
Zwiêkszenie mocy w fazie
pierwszej, w której ciœnie-
nie podgrzewanego gazu
wykonuje pracê. Zwiêkszenie ciœnienia w tej czêœci
cyklu zwiêkszy moc silnika. Jedn¹ z metod podnie-
sienia ciœnienia jest zwiêkszenie temperatury gazu.
Dalej jest opisany silnik Stirlinga z regeneratorem,
który czasowo magazynuje ciep³o.
Zmniejszenie zu¿ycia energii w fazie trzeciej, w któ-
rej t³ok wywiera nacisk na gaz, zu¿ywaj¹c czêœæ mo-
cy, wytworzonej w fazie pierwszej. Obni¿enie ciœnie-
nia w tej czêœci cyklu mo¿e obni¿yæ zu¿ycie energii
w tej fazie (zwiêkszaj¹c moc u¿yteczn¹ silnika). Jed-
nym ze sposobów obni¿enia ciœnienia jest och³odze-
nie gazu.
Tak wygl¹da idealny cykl Stirlinga. Rzeczywiste
silniki pracuj¹ wed³ug cyklu nieco zmienionego z po-
wodu fizycznych ograniczeñ konstrukcji. Nastêpne dwa
modele to wersja z t³okiem wypornoœciowym oraz z re-
generatorem.
Dzia³anie
Przeanalizujmy czêœci cyklu Stirlinga na uprosz-
czonym modelu. W podstawowej konfiguracji silnik
sk³ada siê z dwóch cylindrów (ciep³ego i zimnego) i nie
wymaga w ogóle spalania - korzysta wy³¹cznie z ró¿ni-
cy temperatur pomiêdzy cylindrami. Cylinder ciep³y
jest podgrzewany zewnêtrznym Ÿród³em ciep³a (np. og-
niem), a zimny – ch³odzony, np. lodem. Komory obyd-
wóch cylindrów s¹ po³¹czone tak, ¿e gaz przep³ywa
pomiêdzy nimi. T³oki z kolei s¹ po³¹czone wa³em korbo-
wym tak, aby t³ok w cylindrze ciep³ym wyprzedza³ t³ok
w cylindrze zimnym o 1/4 cyklu ruchu.
1
Cztery fazy cyklu Stirlinga
Gaz w cylindrze po lewej stronie jest podgrzewany,
przez co wzrasta jego objêtoœæ, a zatem ciœnienie.
28
15900564.027.png 15900564.028.png
 
1
2
Silnik Stirlinga
z t³okiem wypornoœciowym
Zamiast mieæ dwa t³oki, silnik z t³okiem wypor-
noœciowym posiada t³ok normalny i du¿y t³ok wypor-
noœciowy. T³ok wypornoœciowy s³u¿y do sterowania
tym, kiedy komora gazowa jest podgrzewana, a kiedy
ch³odzona. Ten rodzaj silnika Stirlinga jest stosowany
niekiedy do demonstracji w szko³ach.
Aby pracowaæ, silnik z t³okiem wypornoœciowym
wymaga wytworzenia ró¿nicy temperatur pomiêdzy
górn¹ i doln¹ czêœci¹ wielkiego cylindra. W przypadku
ma³ych modeli do napêdu wystarcza ró¿nica tempera-
tur d³oni i otaczaj¹cego powietrza.
3
4
Na rysunku widoczne s¹ dwa t³oki:
1. T³ok napêdowy – to mniejszy t³ok na górze silnika.
Jest on szczelnie dopasowany i porusza siê do góry,
gdy gaz w silniku rozprê¿a siê.
2. T³ok wypornoœciowy – to du¿y t³ok w wiêkszej ko-
morze. Ten t³ok jest umieszczony luŸno w cylindrze,
a wiêc powietrze mo¿e przep³ywaæ swobodnie po-
miêdzy czêœci¹ ogrzan¹ i ch³odzon¹ silnika w czasie,
gdy t³ok porusza siê do do³u i do góry.
pozwala na utrzymanie t³oków w ruchu, gdy silnik nie
wytwarza si³y napêdowej. P³omieñ stale podgrzewa
dno cylindra.
1. W pierwszej fazie cyklu, ciœnienie roœnie, zmuszaj¹c
t³ok, aby przesun¹³ siê w lewo, wykonuj¹c pracê.
T³ok zimny pozostaje niemal nierucho-
my, poniewa¿ jest w skrajnym po³o¿e-
niu, podczas zmiany kierunku dzia³ania.
2. W nastêpnej fazie oba t³oki poruszaj¹
siê. T³ok gor¹cy przemieszcza siê w pra-
wo, a t³ok zimny ku górze. To powoduje
przemieszczenie wiêkszoœci gazu przez
regenerator i do cylindra zimnego. Rege-
nerator jest urz¹dzeniem, które czasowo
akumuluje ciep³o. Mo¿e to byæ np. skrê-
cona siatka druciana, przez któr¹ przep-
³ywa rozgrzany gaz. Du¿a powierzchnia
drutu szybko przyjmuje wiêkszoœæ ciep-
³a. To sprawia, ¿e mniej ciep³a musi byæ
odprowadzone przez radiator cylindra.
3. Nastêpnie t³ok w cylindrze zimnym
zaczyna sprê¿aæ gaz. Ciep³o wytworzo-
ne w czasie sprê¿ania jest odprowadza-
ne przez radiator.
4. W ostatniej fazie cyklu oba t³oki siê
poruszaj¹ – t³ok zimny porusza siê
w dó³, podczas gdy gor¹cy porusza siê
w lewo. To powoduje przet³oczenie gazu
przez regenerator (gdzie pobiera ciep³o,
zmagazynowane tam w drugiej fazie
cyklu) i nap³yniêcie do cylindra gor¹ce-
go. Od tego punktu cykl siê powtarza.
T³ok wypornoœciowy porusza siê
w górê i w dó³, aby sterowaæ podgrzewa-
niem i ch³odzeniem gazu w silniku. Zaj-
muje on dwie skrajne pozycje:
Gdy t³ok wypornoœciowy znajduje siê
w pobli¿u wierzcho³ka du¿ego cylindra,
wiêksza czêœæ gazu wewn¹trz silnika
jest podgrzewana przez Ÿród³o ciep³a
i rozszerza siê. Ciœnienie wewn¹trz sil-
nika roœnie, wypychaj¹c t³ok napêdowy
do góry.
Gdy t³ok wypornoœciowy znajduje siê
w pobli¿u dolnej czêœci du¿ego cylin-
dra, wiêksza czêœæ gazu wewn¹trz sil-
nika ch³odzi siê i kurczy. To sprawia, ¿e
ciœnienie spada, co u³atwia ruch t³oka
napêdowego w dó³ i sprê¿enie gazu.
Silnik w sposób powtarzaj¹cy siê
podgrzewa i ch³odzi gaz, uzyskuj¹c ener-
giê z rozszerzania i kurczenia siê gazu.
Silnik Stirlinga
z regeneratorem
Dlaczego silników Stirlinga nie
spotyka siê w masowej produkcji? Pod-
stawowym problemem jest wielkoϾ
w stosunku do uzyskiwanej mocy oraz
trudnoœæ w uzyskaniu zmiany prêdkoœci obrotów, która
jest niezbêdna przy napêdzaniu pojazdów. Trzeba wte-
dy napêdzaæ nim np. generator i silniki elektryczne
w ko³ach. Z drugiej strony, w obliczu kryzysu energe-
tycznego, silnik Stirlinga nie powiedzia³ jeszcze ostat-
niego s³owa.
W tym silniku cylinder ciep³y jest
ogrzewany zewnêtrznym p³omieniem. Cy-
linder zimny jest ch³odzony powietrzem
i ma radiator do wspomagania procesu ch³odzenia. Kor-
bowód wystaj¹cy z ka¿dego t³oka jest po³¹czony z ma-
³¹ tarcz¹, do której jest pod³¹czone ko³o zamachowe. To
Źrìdło ciepła w silniku Stirlinga to:
a) ciepły cylinder
b) dowolne źrìdło zewnętrzne
c) sprężona para
29
15900564.029.png 15900564.030.png 15900564.031.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin