Sztormowanie.doc

(30 KB) Pobierz
EKSPLOATACJA STATKU

                               SZTORMOWANIE

 

 

MOMENT  ROZPOCZĘCIA SZTORMOWANIA

 

 

1.FORMUŁA  JAPOŃSKA - Metoda liczenia częstotliwości wchodzenia wody na pokład

  dziobowy.Aby opóżnić sztormowanie możemy zwiększyć zanurzenie dziobu.

2.METODA UŚLIZGU ŚRUBY - W sztormie następuje utrata prędkości,spadek jest > od spadku

  obrotów.Występuje poślizg śruby,który jeśli przekroczy wielkość 25% - należy rozpocząć

  sztormowanie.

 

                         Dhśr.= (1-399(Vst/n*H))*100  gdzie:

 

                         Dhśr - wzrost uślizgu śruby

                         Vst. - prędkość statku

                         n    - obroty

                         H    - skok śruby

 

                         (wynik w procentach)

 

METODY  SZTORMOWANIA

 

1.W celu uniknięcia rezonansu - najskuteczniejszy manewr to zmiana kursu.

2.W razie udarów - zmiana kursu I prędkości

3.Przy wysokich falach z przodu trawersu należy stosować redukcję prędkości – siła

  uderzeń fali o kadłub jest proporcjonalna do kwadratu prędkości statku - aby zmniejszyć

  siłę o połowę,zmniejszamy prędkość o 1/3 - trzymać fale z lewej burty.

4.W celu uniknięcia kołysań wzdłużnych I zalewania najkorzystniejsza jest redukcja

  prędkości.

 

SZTORMOWANIE  DZIOBEM

 

Statek kładziemy na kurs 20-30* do fali I maksymalnie redukujemy prędkość dla utrzymania sterowności.

 

Zalety:

       Zmniejszona siła uderzeń fali o kadłub

       narażony najsilniejszy element kadłuba

       ograniczenie kołysań bocznych

       ograniczenia dryfu wiatrowego

 

Wady  :

       wzrost kołysań wzdłużnych I uderzeń dziobem z wynurzaniem śruby

       powstawanie sił skręcających w kadłubie

       możliwość uszkodzenia osprzętu na dziobie

       wzrost oporów ruchu a nawet ruch wstecz

       metoda niedostępna dla małych statków pod balastem - mała moc maszyn.

 

SZTORMOWANIE  RUFĄ

 

Największym problemem jest takie ustlenie prędkości aby zachować sterowność I fala nie wchodziła na rufę (Vstatku < Vfali).Metoda stosowana przez statki małej mocy pod balastem ale dobrze sterujących.Warunek - bezpieczny obszar przed dziobem statku.

 

Zalety :zmniejszenie kołysań wzdłużnych I naprężeń kadłuba I uderzeń fal.

        ograniczenie wynurzania śruby

        ograniczenie kołysań poprzecznych

 

Wady   :wystawienie rufy na działanie fali

        wydatne pogorszenie sterowności

        broaching,surfing I myszkowanie

       

        UWAGA:MOŻLIWY WARIANT Z PRACĄ MASZYNY WSTECZ

 

SZTORMOWANIE  BURTĄ (PRZY ZATRZYMANEJ MASZYNIE)

 

Jest to pasywne dryfowanie przy naturalnym położeniu statku względem fali I wiatru.

Powstaje korzystne zawirowanie wody wokół kadłuba stwarzające naturalną osłonę.Ma zastosowanie przy małej mocy silnika I małej sterowności statku. Wynik szczególnie korzystny przy sztormach tropikalnych gdy kierunek falowania nie jest zgodny z kierunkiem wiatru.

Warunki sztormowania:

 

                     1.Duża statezność poprzeczna

                     2.Dostateczna przestrzeń po zawietrznej

                     3.Uwaga na rezonans boczny

 

Statek może leżeć w dryfie gdy znajduje się daleko od strefy kołysań bocznych - rezonans.

 

Zalety :

        ograniczenie naprężeń kadłuba

        eliminacja uderzeń fal

        oszczędność paliwa

 

ZWROTY  W  SZTORMIE

 

1.Uprzedzić załogę - maszyna,kuchnia

2.Wybrać moment - statek w strefie mniejszych fal - po szkwale

3.Szybko przejść srefę bocznego działania fal(rezonans) I uderzeń fal.

4.Strefy pokonywać przy PN lub CN

5.Wpadnięcie w rezonans - ster lewo na burtę

 

REZONAMS

 

Wzrost kołysań bocznych I wzdłużnych może wzrosnąć do 3x kołysań bocznych (średnich)statku.Aby przeciwstawić się możemy zmienić kurs lub prędkość.

Rezonans kołysań wzdłużnych I nurzania wiąże się ze zjawiskiem UDARU

I SLEAMINGU.

 

UDAR     - Tępe uderzenie dziobu o falę - następuje gwałtowne zatrzymanie statku

 

SLEAMING - Uderzenie dna statku o wodę z dużym przyśpieszeniem w okolicy 0,1 - 0,2

           długości statku.

           Możemy go uniknąć przez zwiększenie zanurzenia dziobu,zmianę kursu I

           prędkości.

 

SURFING  - Statek porusza się z falą - efekt opływu steru jest b.mały

           Statek może być obrucony bokiem I przewrócony(małe statki)

           Należy zmniejszyć szybkość.

 

BROACHING- Powstaje asymetria opływu przy fali z sektorów rufowych oraz większy opór na

           dziobie.Następuje pogorszenie sterowności. Wynurzanie śruby nie powinno

           przekraczać 30% jej średnicy.

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin