Przydatne wskazówkiWskazówki do Photoshopie
Tips
1. Bieżący rozmiar: Aby dopasować obraz do ekranu wciśnij Command/Ctrl+0. Natomiast chcąc wyświetlić rzeczywista wielkość obrazu dwukrotnie kliknij na narzędziu Zoom (Lupka). 2. Dodawanie do selekcji: Aby do selekcji dodać nowy obszar, przeciągnij z wciśniętym klawiszem Shift dowolnym narzędziem do tworzenia selekcji. Kazda cześć kształtu, który tworzysz, umieszczana na zewnątrz istniejącej selekcji, będzie automatycznie dodana. 3. Dodawanie selekcji: Przytrzymując klawisze Shift+Control/Command i klikając na kolejnym kanale, możesz dodać nowy obszar do selekcji. Metoda ta działa również w przypadku warstw i zaznaczonej selekcji (tylko klawisz Shift). 4. Adobe on-line: Jeżeli chcesz uruchomić internetowa przeglądarkę i przełączyć się na stronę firmy Adobe, kliknij na ikonie, która znajduje się na samej górze palety narzędziowej. 5. Tryby warstw dopasowania: Warstwy dopasowania(Adjustment Layers) służą nie tylko do ustalania kontrastu i jasności. W celu otrzymania wielu ciekawych efektów poeksperymentuj z rożnymi trybami nakładania tych warstw. 6. Efekt maski: Na warstwach dopasowania możesz malować w ten sam sposób jak na maskach. Malując kolorem czarnym usuwasz efekt warstwy dopasowania, a białym wzmacniasz go. Szary kolor wprowadza średnie wartości efektu. 7. Wyrównywanie warstw: Połączone ze sobą warstwy mogą być wyrównywane lub rozmieszczane wzgledem siebie. Z menu Layers (Warstwa) wybierz opcje Align Linked (Wyrównanie połączonych. ) lub Distribute Linked (Rozmieść połączone). 8. Selekcja kanału Alpha: Kliknij na dowolnym kanale z wciśniętym klawiszem Control/Command, aby wczytać jego zawartość jako selekcje. Selekcja generowana jest na podstawie jasności. Obszary całkowicie czarne są nie zaznaczane, biale zaznaczane są w całości, a szare częściowo. 9. Zmiękczanie anti-aliasingu: Anti-aliasing wygładza tylko zewnętrzną krawędź selekcji, natomiast opcja Feather (Wtapianie) zmiękcza ja równomiernie z dwóch stron. Dzieki temu, nawet przy malej wartości parametru wtapiania, przejścia pomiędzy montowanymi elementami są łagodniejsze. 10. Pędzel Art History: Nowy pędzel Art History (Pędzel stylowy) działa w podobny sposób jak pędzel History, dodatkowo nakładając efekty malarskie. Rozpocznij malować małym rozmiarem pędzla i poeksperymentuj z rożnymi stylami i rożnymi wartościami parametru Area. 11. Artystyczne kolory: Podczas używania pędzla Art History nie jesteś ograniczony do kolorów znajdujących się w obrazie. W palecie Options (Opcje) zmniejsz wartość opcji Fidelity (Dokładność) i wybierz kolor, którym chcesz malować. 12. Background Eraser: Zastanawiasz sie, do czego w wersji 5. 5 służy narzędzie Background Eraser (Gumka tla)? Krzyżyk znajdujący sie w środku okręgu ustaw nad kolorem tla, który chcesz usunąć, przeciągnij narzędziem Background Eraser i usuń ten kolor. 13. Efekty warstwy Background: Standardowo większość efektów nie może być nakładana na warstwę Background (Tło) - najpierw trzeba przekonwertować ja na zwykła warstwę. W tym celu podwójnie kliknij na tej warstwie i wpisz nowa nazwę lub zaakceptuj nazwę domyślną. 14. Proces automatyzacji: Nowa paleta Actions (Zadania) automatyzuje proces wprowadzania zmian do obrazu. Dzieki niej możesz także wprowadzać zmiany we wszystkich obrazach znajdujących się w jednym, wybranym folderze. W tym celu wybierz File/Automate/Batch (Plik/Automatyzuj/Wsad). 15. Lepsze zniekształcenia: Spróbuj uruchomić filtry z menu Blur (Rozmycie) lub Distort (Zniekształcenie) kilka razy z mniejszymi wartościami zamiast jednorazowo z duzą wartością. Dzieki temu uzyskasz lepsze efekty. 16. Lepsze odcienie szarości: Jeżeli z obrazów RGB lub CMYK chcesz otrzymać obraz w skali szarości, to lepiej jest je przekonwertowac do modelu LAB, włączyć tylko kanał Lightness (Jasność) i wybrac Image/Mode/Grayscale [Obrazek/Tryb/Skala szarości) następnie kliknąć na OK, aby anulować pozostałe kanały. 17. Czarny - czarny: 100 procentowy czarny jest niewystarczający, aby pokryć dokładną czernią duże obszary. Spróbuj dodać 60% Cyjanu. 18. Tryby nakładania: Nie jesteś ograniczony tylko do trybów nakładania warstw. Różnych trybów możesz używać także podczas malowania wybierając je z palety opcji narzędzia Paintbrush (Pędzel). 19. Przezroczystości pędzla: Zmień wartości Opacity (Krycie) dla pędzla i innych narzędzi wpisując liczby 1 i 0. Wartość 1, to 10 procent nieprzezroczystości, a 0 to 100% nieprzezroczystości. 20. Centrowanie warstw: Podczas przemieszczania warstwy z jednego dokumentu do drugiego, przytrzymaj klawisz Shift - w ten sposób automatycznie wycentrujesz przemieszczana warstwę w nowym dokumencie. 21. Wybieranie rozdzielczości: Jaka rozdzielczość wymagana jest przy obrazach przeznaczonych do druku? W drukarni dowiedz sie, jaka wprowadzić wartość dla parametru Frequency (Liniatura), następnie pomnóż liczbę lpi przez 1,5 lub 2, aby otrzymać dokładną rozdzielczość obrazu w dpi. 22. Grupy wycinania: Klikając z wciśniętym klawiszem Alt/Option pomiędzy dwoma warstwami połącz je w grupę wycinania. Dolna warstwa stanie sie wtedy przezroczysta maska dla warstwy znajdującej się nad nia. 23. Wszystkie warstwy (Use All Layers): Opcja ta znajduje się na palecie opcji narzędzia Clone (Stempel). Po zaznaczeniu tej opcji możesz pobierać próbkę, która ma zostać skopiowana z wszystkich oddzielonych warstw tak jak by byty one spłaszczone. Opcja ta znajduje sie także na paletach narzędzi Bucket (Wiadro z farba. Magic Wand (Magiczna Różdżka) i Blur (Rozmycie). 24. Ścieżki, a 3D: Wielu projektantów używa programów 3D do modelowania, a Photoshopa do wprowadzania poprawek w gotowych renderingach. Jednak w Photoshopie możesz stworzyć i wyeksportować ścieżkę wektorowa, która posłuży do wytłoczenia trójwymiarowego obiektu - w takim przypadku dodatkowy pakiet do grafiki wektorowej jest niepotrzebny. 25. Rozmiar pędzla: Aby zmienić sposób, w jaki wyświetlany jest pędzel wybierz File/Preferences/DisplayandCursor (Plik/Preferencje/Wyświetlanie i kursory) i w oknie dialogowym zaznacz czy chcesz pracować z kursorem standardowym, precyzyjnym, czy takim, który bedzie mial rozmiar pędzla. 26. Krzywe linie pomocnicze: Jeżeli chcesz stworzyć ukośne lub zakrzywione linie pomocnicze stwórz je przy pomocy ścieżek. Narysuj je przy pomocy narzędzia Pen (Pióro) i zapisz (opcja Save Path z menu palety Paths). Aby ukryć dana ścieżkę wystarczy ja wyłączyć klikając z boku. 27. Własne pędzle: Dowolne, wcześniej narysowane kształty lub fragmenty obrazu moga posłużyć jako końcówki pędzla. W tym celu zaznacz selekcja fragment obrazu i z menu palety Brushes (Pędzle) wybierz opcje Define Brush (Zdefiniuj pędzel). 28. Linie pomocnicze (Guides): Większość obiektów w Photoshopie przyciągana jest do linii pomocniczych. Klikając na linijce (Rulers) i przeciągając myszkę w dól wprowadź linie pomocnicza (aby włączyć linijki wciśnij Control/Command+R). Aby przemieszczać linie pomocnicza. wciśnij Control/Command, natomiast jeżeli chcesz, żeby linia pomocnicza przemieszczała się według podziałki na linijce wciśnij także klawisz Shift. 29. Siła nacisku: Jeżeli używasz tabletu graficznego nie zapomnij o zaznaczeniu opcji Pressure (Nacisk), która znajduje się na palecie Options (Opcje). Efekty generowane przez narzędzia Smudge (Smużenie), Blur (Rozmyj) i Airbrush (Aerograf) sa wrażliwe na nacisk. 30. Narzędzie Measure: Aby w obrazie zmierzyć odległość i kat pomiędzy dwoma punktami, wybierz narzędzie Mesure (Miarka) i przeciągnij nim pomiędzy tymi punktami. Wszystkie dane wyświetlane są na palecie Info. 31. Precyzyjne narzędzia: Aby włączyć precyzyjny tryby wyświetlania kursora, który pozwoli Ci operować narzędziem z większą precyzja wciśnij klawisz Caps Lock. Dzieki temu nie musisz tracic czasu na otwieranie okna Preferences (Preferencje). 32. Renderowanie tekstu: Edytowalny tekst w wersji 5. 0 stanowił duży krok w rozwoju Photoshopa. jednak dopóki nie wykonasz polecenia Layer/Type/Render Layer (Warstwa/Warstwa Tekstowa/Renderuj warstwę) nie możesz nakładać filtrów na taki tekst. 33. Tekst na krzywej: Aby nasz tekst został wpisywany na krzywej, narysuj ja przy pomocy narzedzia Pen. Następnie narysowana ścieżkę skopiuj i wklej do Illustratora lub FreeHanda. Wpisz tekst i z powrotem skopiuj go i wklej do Photoshopa. 34. Klonowanie z warstwami dopasowania: Jeżeli używasz narzędzia Clone (Stempel) z włączoną opcja Use All Layers (Wszystkie warstwy) i w obrazie znajduje się aktywna warstwa Adjustment Layers, to klonowany obszar będzie miał nieprawidłowy odcień. Dlatego przed pobraniem próbki wyłącz warstwę dopasowania i włącz ja dopiero po wyretuszowaniu obrazu. 35. Selekcja na podstawie zakresu kolorów: Czy zdarzało Ci się spędzać godziny na poprawianiu zle naświetlonych lub słabo zeskanowanych zdjęć? Jeżeli tak to wybierz Select/Color Range (Zaznacz/Zakres koloru) i aby zaznaczyć obszary z błędami prześwietlenia lub niedoświetlenia z rozwijalnego menu wybierz opcje Highlights (Światła) lub Shadows (Cienie). Zmiękcz selekcje (opcja Feather) następnie aby wyregulować partie cieni lub świateł włącz okno dialogowe Levels (Poziomy). 36. Łączenie palet: Aby zgrupować dwie palety przeciągnij jedna z nich na druga. Aby schować paletę odhacz ja od grupy i kliknij na kwadracik Close. 37. Łączenie ścieżek i selekcji: Jeżeli w dokumencie znajduje się aktywna selekcja, to możesz ja połączyć ze ścieżka klikając z wciśniętym klawiszem Option/Alt na przycisk Load As Selection (Wczytaj ścieżki jako zaznaczenie) znajdujący się na dole palety Paths (Ścieżki). W oknie dialogowym możesz wybrać sposób, w jaki zostaną połączone selekcja i ścieżka - usuniecie, dodanie, odjecie lub przecięcie z istniejącą selekcja. 38. Skompresowane kanały: Nie zapisuj obrazów z wieloma kanałami w formacie TIFF. Rodzimym format Photoshopa (PSD) korzysta z lepszych metod kompresji, szczególnie w przypadku plików o niewielkich rozmiarach. 39. Wymuszona selekcja: Jeżeli chcesz wyznaczyć selekcje, która będzie idealnym kwadratem lub okręgiem to podczas zaznaczania je) przytrzymaj wciśnięty klawisz Shift. Przytrzymując klawisze Shift+Option/Alt tworzysz selekcje od środka. 40. Stykówka: W wersji 5. 5 mamy możliwość tworzenia stykówek i mini galerii przeznaczonych na strony WWW. Stykówka jest to seria miniaturek zdjęć pochodzących z jednego katalogu i ułożonych na jednej kartce papieru. Aby zrobić stykówkę wybierz File/Automate/Contact Sheet (Plik/Automatyzuj/Stykówka II). 41. Ciągłe wymazywanie: Na palecie narzędzia Background Eraser (Gumka Tla) z menu Sampling (Próbkowanie) wybierz opcje Continuous (Ciagle). Dopóki krzyżyk znajdujący się w środku kółeczka nie będzie najeżdżał nad fragmenty obrazu, które chcesz zachować to narzędzie będzie się przystosowywało do zmiany kolorów tła podczas przeciągania nim nad obrazem. 42. Skopiuj i wklej: Ciągle szukasz sposobu na usuniecie rys i skaz? Zatem zaznacz selekcja nienaruszony obszar, skopiuj go i wklej, a następnie przy pomocy narzędzia Move (Przesuniecie) z wciśniętym klawiszem Option/Alt przeciągnij wklejona kopie na uszkodzone obszary. 43. Kopiowanie maski: Jeżeli używasz Photoshopa 4 to nie możesz skopiować maski z jednej warstwy na druga. Zamiast tego możesz kliknąć z wciśniętym klawiszem Command/Control na oryginalna maskę, żeby wczytać ja jako selekcje, wybrać nowa warstwę i kliknąć na ikonę New Layer Mask (Utwórz Maskę warstwy). W ten sposób automatycznie zamienisz selekcje na maskę. 44. Kadrowanie: W jednej operacji możesz połączyć kadrowanie z korekta krzywizn. Przy pomocy narzędzia Crop (Kadrowanie) ustaw ramkę kadrowania, a następnie umieść kursor na jednej z jej krawędzi i przeciągnij myszkę. W ten sposób przekręcisz ramkę kadrowania. 45. Kolory na krzywej: Po otwarciu okna dialogowego Curves (Krzywe), Photoshop automatycznie włącza narzędzie Eyedropper (Kroplomierz). Uzyj tego narzędzia do zaznaczenia koloru w obrazie i sprawdź jego pozycje na krzywe) znajdującej się w oknie dialogowym. 46. Przecinanie ścieżek: Czy zastanawiałeś sie jak w Photoshopie, w którym nie ma narzędzia Scissors przeciąć ścieżkę? Cóz, wystarczy stworzyć trzy punkty lezące blisko siebie, a następnie skasować ten, który leży pośrodku. 47. Edycja CMYK: Czy wiesz, ze przez menu View (Widok) możesz podglądać obraz w trybie RGB i CMYK dla systemów Windows i Mac? Zauważ jednak, ze jeżeli obraz docelowo będzie w trybie CMYK to lepiej rozpocząć prace w tym właśnie trybie. 48. Gradienty CMYK: Tworząc gradienty w modelu CMYK otrzymujesz o wiele lepsze rezultaty niz jeżeli tworzysz je w modelu RGB i później konwertujesz na CMYK. 49. Najpierw odznacz: Czy zdarza Ci sie, ze wszystkie narzędzia malujące czy filtry po prostu nie działają? I ciągle nie możesz dojść, jaka jest tego przyczyna? W takim przypadku spróbuj wcisnąć Command/Ctrl+D (Deselect). W ten sposób odznaczysz selekcje, o której mogłeś zapomnieć. Nie martw się innym tez to sie zdarza - nawet często. 50. Majsterkowanie przy gradientach: Aby stworzyć własny gradient kliknij na przycisk Edit (Edycja), który znajduje sie na palecie Gradient Options (Opcje gradientu). Wciśnij przycisk New (Utwórz), wpisz nazwę gradientu i dwukrotnie klikając na wiaderkach z farba wprowadź kolory. Klikając pod paskiem gradientu możesz dodać więcej kolorów. 51. Punkty: Aby stworzyć przerywane pociągnięcia, podwójnie kliknij na ikonę pędzla i w oknie dialogowym, które się pokaże dla parametru Spacing (Odstepy) wprowadź wartość większą niż 25%. 52. Rysowanie z środka: Jeżeli podczas zaznaczania okrągłej lub kwadratowej selekcji wciśniesz w klawisz Option/Alt, to Photoshop zacznie tworzyć te selekcje od środka, a nie z narożnika. 53. Cienie: Aby rzucane cienie były jaśniejsze i bardziej realistyczne, użyj trybu Multlply i zmniejsz krycie warstwy do 70%. Ten sam efekt możesz uzyskać przy pomocy okna dialogowego Levels (Poziomy) przesuwając czarny suwak na pasku Output levels (Poziomy wyjścia) do wartości 200. 54. Pełne odcienie szarości: Do konwersji kolorowego zdjęcia na odcienie szarosci, uzyj opcji Channel Mixer (Mikser kanałów) i zaznacz opcje Monochrome (Monochromatycznie). Dzieki wszystkim informacjom zawartym w kolorowych kanałach będziesz mógł maksymalnie zwiększyć ilości szczegółów w światłach i cieniach obrazu. 55. Stały rozmiar kadrowania: Na palecie Crop Options (Opcje kadrowania) zaznacz opcje Fixed Target Size (Stala wielkość celu). W oknach tekstowych określ wymiary. Teraz podczas kadrowania Photoshop utrzyma stale proporcje oraz zmieni obraz zgodnie z określoną rozdzielczością. 56. Niedoświetlenie: Niedoświetlone tony średnie i szczegóły w cieniach można poprawie przez zapisanie kopii obrazu w odcieniach szarości. Następnie wczytanie kanału Black z tej kopii jako selekcji i wybieranie Edit/Fill (Use: 50% Grey, Mode: Color Dodge) Edycja/Wypełnij (Uzyi: 50% szarosci). 57. Grymaśne tło: Czy tło w Twoim obrazie nie jest tak białe, jak być powinno? W takim przypadku używając suwaków z okna dialogowego Levels (Poziomy) podziel odpowiednio histogram. 58. Zmiany z historii: Jest jeszcze jeden łatwy sposób na naprawę zdjęć. W celu usunięcia zabrudzeń użyj filtra Dust&Scratches (Kurz i rysy) z odpowiednio wysokimi parametrami. Do symulacji ziarna błony filmowej użyj filtra Noise (Szum), wykonaj nowe zdjęcie (Snapshot) i wykorzystaj je do usunięcia skaz z oryginalnego zdjęcia przy pomocy pędzla History Brush. 59. Levels (Poziomy): Aby przyciemnić cienie i rozjaśnić światła, w oknie Levels przeciągnij dwa zewnętrzne suwaki do środka. Na końcu w celu ustawienia średnich tonów przeciągnij środkowy suwak. 60. Soczysta grafika: Wydrukowanie średnich tonów w czarno-białych lub kolorowych obrazach może wypaść pomyślnie jedynie przy rozdzielczości 200-300 dpi. W przeciwieństwie do 1-bitowej grafiki kreskowej. Gdzie każdy piksel jest albo czarny albo biały, dobre rezultaty otrzymasz tylko wprowadzając rozdzielczość skanowania taka sama, jak rozdzielczość druku. 61. Rozmiar dla druku: Otwórz okno Image Size (Wielkość obrazka), odznacz opcje ponownego próbkowania (Resample Image) i wpisz rozdzielczość, w której będziesz drukował. Teraz zaznacz opcje Resample Image i w celu przeskalowania obrazu zmień wartości w oknach rozmiarów. 62. Słabe cienie: Przy pomocy okna dialogowego Color Range (Zakres Koloru) zaznacz w obrazie partie cieni, średnich tonów lub świateł, zmiękcz selekcje (Feather) i przejdź do ustawień jasności i kontrastu (Brightness&Contrast). Teraz popraw zbyt słabe światła lub cienie. 63. Prostowanie skanów: Narzędziem Measure możesz wyznaczać kat obrotu. Narysuj nim pionowa linie i wybierz Rotate Canvas/Arbitrary (Obróc obszar roboczy/Swobodnie). Photoshop sam wprowadzi odpowiedni kat obrotu. 64. Punkty ścieżki: Czasami punkty kontrolne ścieżki mogą zniknąć, a Ty pewnie zastanawiasz się ,jak je przywrócić. Po przełączeniu się do trybu pełnoekranowego (klawisz F lub środkowy przycisk znajdujący sie w dolnej części palety narzędziowej) powinieneś je znowu zobaczyć. 65. Edycja wielu kanałów: Jeżeli zdecydujesz się na edycje kilku rożnych kanałów przy pomocy krzywych, to zanim włączysz okno dialogowe (Curves), kliknij na kazdym z kanałów razem z wciśniętym klawiszem Shift. Tym sposobem uzyskasz pożądany efekt. 66. Edycja efektów warstwy: Efekty warstwy są re edytowalne i szczególnie nadają się do zmian wyglądu warstw tekstowych, jednak niemożliwe jest nakładanie filtrów i malowanie na warstwach tekstowych dopóki, dopóty nie zostaną one przekształcone na zwykle warstwy. Aby to zrobić, wybierz Layer/Type Layer/Render (Warstwa/Warstwa Tekstowa/Renderuj warstwę). 67. Wydajne indeksowanie: Poprzez zmianę trybu na Indexed Colour (Kolory Indeksowane) możesz zmniejszyć rozmiary plików. Odnosi się to szczególnie do obrazów pasteryzowanych lub tych, w których znajdują się duże obszary jednolitego koloru. 68. Wydzielanie z tła: Extract Image (Wydziel) to nowe polecenie Photoshopa 5. 5, które idealnie nadaje sie do wycinania skomplikowanych obiektów z tła takich jak np. włosy, sierść i itp. Najpierw musisz obrysować skomplikowany kontur, a następnie wypełnić obszar, który chcesz zachować. 69. Zmiękczanie: Aby osiągnąć łagodne przejście ze zmiękczonego obszaru maski do pozostałej części w odniesieniu do poprzedniej porady, to "wtop" selekcje, która wykonałeś w trybie szybkiej maski. 70. Szybsza zmiana przezroczystości pędzla: Szybkie wciśniecie dwóch kolejnych liczb zmieni wartość Opacity (Przezroczystość) zgodnie z "wstukanymi" liczbami. Aby zmienić przezroczystość pędzla na 28 procent, wciśnij 2, a następnie szybko 8. 71. Aktualizacja fontów: Po dodaniu nowych czcionek przy pomocy programu do zarządzania fontami, takiego jak ATM Deluxe, możesz w Photoshopie wymusić ich aktualizacje bez konieczności wychodzenia z programu. W tym celu wystarczy podczas kliknięcia na narzędziu Text (Tekst) przytrzymać wciśnięty klawisz Shift. 72. Od stanu do obrazu: Posługując się rozwijalnym menu palety History (Historia), możesz zmieniać dowolny stan znajdujący się na tej palecie w nowy dokument. 73. Tryby wyświetlania ekranu: Wciskając klawisz F możesz przełączać się pomiędzy poszczególnymi trybami wyświetlania obrazu. Wciśnij klawisz F, a przełączysz się do trybu pełnoekranowego z paskiem menu, kolejne wciśniecie spowoduje znikniecie paska menu. Po następnym wciśnięciu powrócisz do stanu pierwotnego. 74. Alarm przestrzeni kolorów: W trybie RGB z menu View (Widok) wybierz Gamut Warning (Alarm przestrzeni kolorów). Teraz kolory, które nie mogą być wydrukowane zostaną w obrazie zaznaczone na szaro. 75. Łączenie zadań: Możesz łączyć zadania w grupy, które wyglądają jak foldery. Z menu palety Action (Zadania) wybierz opcje New Set (Nowy zestaw) i w oknie dialogowym wprowadź nazwę. Kliknij na OK. W palecie pojawi się nowy folder. Aby do zestawu dodać zadania znajdujące się na palecie, przeciągnij je pojedynczo nad nowy folder. 76. Chowanie miniaturek warstw: Miniaturki warstw znajdujące się na palecie Layers pomagają w wizualnej identyfikacji warstwy oraz jej zawartości. W nazwach warstw wygodnie jest wpisywać słowa, które precyzyjnie określają ich zawartość. Dzieki temu wybierając z menu palety Layers opcje Palette Options (Opcje palety) i w oknie dialogowym opcje (Żaden) możesz wyłączyć wyświetlanie miniaturek. W ten sposób zaoszczędzić trochę czasu. 77. Ukrywanie palet: Aby pozbyć się palet, które zaśmiecają ekran, wciśnij klawisz Tab. Ponowne wciśniecie tego klawisza przywróci wszystkie palety. Szczególnie przydatne, kiedy chcemy podglądnąć efekty naszej pracy. 78. Światła i cienie: Jeżeli w obrazie optujesz za uzyskaniem mocnych świateł i cieni, to użyj narzędzi Eyedropper (Kroplomierz), znajdujących się w oknach dialogowych Levels (Poziomy) i Curves (Krzywe). Kroplomierzem wyznaczającym czerń kliknij w najciemniejszym fragmencie obrazu, a kroplomierzem wyznaczającym biel kliknij w najjaśniejszym miejscu obrazu. 79. Lekcja historii: Nie zapominaj, ze po zamknięciu obrazu skasujesz wszystkie pozycje z palety History wraz z nowymi zdjęciami (Snapshots) - istnieją one tylko wtedy, gdy otwarty jest obraz. 80. Wideo film: Jakość pojedynczych klatek z filmu wideo jest naprawdę kiepska, jeżeli masz klatki z klipu. w którym nie ma ruchu, to połącz kilka z nich ożywając trybów nakładania warstw. W ten sposób zmniejszysz ilość szumów, jednocześnie zwiększysz ilość i jakość szczegółów. 81. Do i od: Dowolna selekcje możesz zmniejszać lub powiększać przy pomocy opcji Expand/Contact (Rozszerzanie/Zawez), które znajdują się w menu Select (Zaznacz). Szczególnie przydatne do usuwania nie wygładzonych krawędzi. 82. Zwiększanie kontrastu: Poprzez z duplikowanie warstwy i nałożenie jej w trybie Overlay możesz wzmocnić slaby kontrast i "wyprane kolory". Powinno to także pomóc w zachowaniu ważnych szczegółów, które mogą zniknąć podczas ustawiania jasności i kontrastu. 83. Wycinanie selekcji: Zaznacz selekcja dowolny obszar. Przejdź do palety Channels (Kanaly) i kliknij na jednym z kanałów razem z wciśniętym] klawiszami Shift+Option+Control/Command. Spowoduje to zaznaczenie miejsc, w których bieżącą selekcja pokrywa się z obszarami kanału i które mogą być zaznaczone (czyli wszystkie obszary oprócz czarnych). 84. Niewidoczne warstwy: Zapisując kopie obrazu, na którym aktualnie pracujesz, Photoshop zapisze tylko te warstwy, które są widoczne. W nowej zapisywanej kopii pliku wszystkie wyłączone (niewidoczne) warstwy zostaną skasowane. 85. Filtry czarno-białe: Fani monochromatycznych obrazów mogą imitować działanie żółtego, zielonego i czerwonego filtra poprzez zaznaczenie opcji Monochrome (Monocnromatycznie) w oknie dialogowym Channel Mixer (Mikser kanałów), jeżeli chcesz imitować czerwony filtr, to zwiększ wartość kanału czerwonego i zmniejsz wartości dla pozostałych kanałów. 86. Osłabianie efektu: Po nałożeniu filtra, w celu ustawienia jego intensywność i trybu w jakim zostanie nałożony na obraz z menu Filter (Filtr) wybierz opcje Fade (Zanik). 87. Wypełnianie tekstu: W jaki sposób możesz wypełnić tekst gradientem lub obrazem bez konieczności renderowania go i tym samym tracenia możliwości jego edycji? Wpisz czarny tekst na warstwie, a na warstwie znajdującej się wyżej umieść kolor lub obraz, który posłuży jako wypełnienie. Następnie obydwie warstwy połącz w grupę wycinania (kliknij z klawiszem Alt/Option pomiędzy tymi warstwami). 88. Pędzel Historii: Aby na obrazie malować efektami pochodzącymi z nowego zdjęcia (Snapshot), użyj narzędzia Pędzel Historii. Na przykład zmieniając ustawienia okna dialogowego Levels popraw nasycenie i szczegóły w cieniach obrazu, a następnie "wmaluj" te zmiany w wybranych miejscach obrazu. 89. Efekty warstwy: Wokół tekstu możesz tworzyć całkiem niezłe efekty warstwy. By stworzyć efekt przezroczystego tekstu, spróbuj oddzielić efekt warstwy z warstwy, na której został stworzony i skasować te warstwę. 90. Pozostaw kontakt: Wstawianie znaków wodnych (Digimarc), oprócz zabezpieczenia naszej pracy przed piractwem, umożliwia także wprowadzenie danych, takich jak imię i nazwisko oraz numer telefonu i to dla tysiąca potencjalnych klientów. 91. Realistyczne skosy: Spraw, aby wytłoczenie wyglądało bardziej realistycznie. Wykonaj to dobierając kąt światła i kolor skosu do reszty obrazu. 92. Inteligentne rozmycie (Smart Blur): Jest to wspaniały filtr, który usuwa skazy lub ziarno, nie zmiękczając mocnych konturów w obrazie. Aby uzyskać najlepsze rezultaty, poeksperymentuj z rożnymi ustawienia. Staraj się zachować kompromis pomiędzy redukcja ziarna a utrata szczegółów. 93. Miękkie światła: Uzywajac filtra Diffuse Glów (Rozmyta poswiata) możesz naśladować efekt zmiękczenia obrazu znany z portretów w Hollywoodzkim stylu. Nadaje sie on również do symulowania zdjec, które można otrzymać z czarno-białego filmu uczulonego na podczerwień. Spróbuj najpierw odwrócić obraz i trochę go przyciemnić. 94. Maska tekstowa: Zamiast tworzyć normalny tekst, poeksperymentuj z rożnymi maskami tekstowymi. Użyj ich do stworzenia realistycznie wyglądających skosów, które beda wyglądały tak. jakby zostały wyrzeźbione z tla. 95. Zachowaj selekcje: Jeżeli podczas zmiany wielkości obrazu chcesz zmienić także wielkość zaznaczonej selekcji, to przełącz się do trybu Quick Mask. Teraz Photoshop przeskaluje obraz razem z selekcja. 96. Włączony pasek narzędzi: Czy zdarza się czasami, ze chcesz wyłączyć wszystkie palety i pozostawić włączony pasek narzędziowy? Aby to zrobić, wystarczy wcisnąć Shift+Tab. 97. Kerning/Tracking: W oknie dialogowym Type (Tekst) możesz zmienić parametr Kerning oraz Tracking (Światło). Umieść kursor pomiędzy dwoma literami, wciśnij klawisz Alt/Option i naciskając prawy lub lewy klawisz kursora, zwiększaj lub zmniejszaj odstęp pomiędzy nimi. Aby zmieniać światło, zaznacz kilka liter i wykonaj te sama operacje, jak w przypadku Kerningu. 98. Przywracanie selekcji: Czy właśnie przez przypadek odznaczyłeś selekcje, której stworzenie pochłonęło godziny? Aby ja przywrócić, wciśnij kombinacje klawiszy Shift+Command+D. 99. Maski warstwy w kanałach: Chcesz szybko edytować maskę warstwy? Zapomnij o niewygodnym przełączaniu sie do palety Layers (Warstwy). Kazda nowa maska pojawia sie na palecie Channels (Kanaly). 100. Przeźroczystość warstwy: Możesz wybrać przezroczyste kolory warstwy. Najpierw podwójnie kliknij na nazwie warstwy, aby otworzyć okno dialogowe (Layer Options). Nastepnie przy pomocy suwaków zwiększaj lub zmniejszaj przeźroczystość poszczególnych kolorów. 101. Kroplomierze: Do czego służą kroplomierze znajdujące się w oknie dialogowym Levels (Poziomy)? Użyj ich do znaczenia najciemniejszych, średnich i najjaśniejszych fragmentów obrazu. Na tej podstawie Photoshop dobierze najlepsze parametry. 102. Łączenie warstw: W Photoshopie możesz łączyć poszczególne warstwy. Kliknij na pustym kwadraciku znajdującym się obok miniaturki każdej warstwy, która chcesz połączyć. W miejscu tym pojawi się ikona łańcuszka. Teraz przesuwając jedna z połączonych warstw zmieniasz pozycje pozostałej. 103. Dłuższa Historia: Standardowo, na palecie History (Historia) może znajdować się 20 pozycji. Wybierając z menu palety opcje History Option (Opcje historii) mozesz zwiększyć te liczbę. Wcześniejsze pozycje możesz przechować także jako Snapshot (Nowe zdjęcie). 104. Magiczna gumka: ...
A-n-i-t-a