Małgorzata Sakłak
msaklak@econ.uj .edu.pl
DZIAŁ I
DZIAŁ II
P1
P2
P3
P4
KJP1
KJP2
KJP3
KJP4
Koszty jakości producenta
Koszty zgodności
Koszty niezgodności
Koszty zapobiegania
Koszty oceny
KN wewnętrznych
KN zewnętrznych
Koszty utraconych możliwości
WSKAŹNIKI
Globalne
Do procesów
ekonomiczne
techniczne
Zadanie
1. Koszty ewidencjonowane
2. Koszty jakości jakie mogą i powinny byćewidencj onowane
3. Koszty ponoszone przez użytkowników
4. Mierniki kosztów jakości
5. Procedura ewidencji, analizy ioptymalizacji kosztów jakości
6. Wpływ jakości na poziom kosztów jakości,kosztów wytwarzania i świadczenia usług,utargów, zysków
1 i 2. Koszty ewidencjonowane
oraz
koszty jakości jakie mogą i powinny być ewidencjonowane
Przekrój rodzajowy
koszty jakości dobre - kwoty wydatkowane na zapewnienie, że poziom świadczonych usług czy dostarczanych produktów spełni lub przewyższy oczekiwania klientów, czyli są to kwoty wydatkowane na sprawność ogółu procesów gospodarczych; zaliczyć tutaj można np.: szkolenia, planowanie, właściwy przepływ informacji, efektywne konstruowanie procesów;
koszty jakości złe - koszty, których można by uniknąć, gdyby produkty i procesy były perfekcyjne; to koszty niewłaściwego wykonawstwa i wynikające z tego koszty ponownego wykonania, a także koszty inspekcji i usunięcia usterek.
Koszt zgodności (cost of conformance, COC)
wewnętrzny (integralny) koszt w pełni efektywnego
dostarczenia produktów lub usług według deklarowanych standardów za pośrednictwem podanego, określonego procesu.
Koszt niezgodności (cost of nonconformance, CONC)
koszt straconego czasu, materiałów i możliwości (zasobów) związany z procesem w zakresie otrzymania, produkcji, dostawy i naprawy towarów i usług nie zadowalających.
Koszt procesu
koszt totalny zgodności i niezgodności w odniesieniu do danego procesu.
Przekrój rodzajowy - model kosztów jakości PAF
■ koszty prewencji (prevention cosi) - są to kosztydziałań mające na celu uniknięcie wadliwości lubkoszty doskonalenia jakości;
■ koszty oceny (appraisal cost) - koszty badania,kontroli; sprawdzenie, czy są spełnianiewymagania jakościowe;
koszty błędów (failure cost) - koszty wynikające z niespełnienia wymagań.
Koszty stałe
Sterowanie
(planowanie, regulowanie, kontrola)
...
tekno-inez