Diagnoza 4_interpretacja RISB.pdf

(258 KB) Pobierz
Diagnoza 4 interpretacja RISB
Diagnoza psychologiczna
Ćwiczenia – Psychologia rok III
Deklaracja teorii osobowości, w kontekście której
będzie przeprowadzona interpretacja testu
Na podst. StemplewskaŻakowicz K. (red)Nowe spojrzenie na Test
Niedokończonych Zdań J.B. Rottera – Interpretacja Jakościowa.
Deklaracja teorii osobowości
Teoria, na której diagnosta zamierza się oprzeć w interpretacjach
najważniejsze pojęcia teoretyczne, kategorie jakie będą używane do
opisu i interpretacji;
Jakich problemów będą dotyczyć pytania badawcze
Podejście poznawczo
fenomenologiczne
Funkcje orientacji teoretycznej:
Zmniejsza ryzyko błędu (wskaźniki), ogranicza możliwości
„fantazjowania” i własnych projekcji na cechy ob.
Ogranicza zakres stawianych hipotez, redukacja danych (wiemy czego
szukamy, pomijamy inf. nieistotne dla naszych celów, ułatwia
porządkowanie wniosków w spójną całość)
Uświadomienie, że jest to tylko jeden z możliwych modelu opisu
badanego (że nasze wnioski mają jedynie status hipotez) – dystans.
uzupełnienie do pracy
„Człowiek ma tyle różnych Ja ile jest ważnych dla niego relacji
interpersonalnych”
Wiliam James
188593367.031.png 188593367.032.png 188593367.033.png 188593367.034.png 188593367.001.png 188593367.002.png 188593367.003.png 188593367.004.png
Podejście poznawczofenomenologiczne
Podstawy teoretyczne koncepcji
Podejście poznawczofenomenologiczne
Podstawy teoretyczne koncepcji
Dwa poziomy przetwarzania : świadomy i nieświadomy – bodźce
mogą być odbierane i interpretowane mimo że nie zostały rozpoznane
na poziomie świadomości.
(W psychologii zostało to zaakceptowane, por. droga korowa i podkorowa w
powstawaniu reakcji emocjonalnych; efekt ekspozycji)
„Uzgadnianie jest procesem wspólnego nadawania własnym
doświadczeniom znaczenia, ujmowania go w ramy pewnych
funkcjonujących społecznie pojęć, interpretowania zgodnie z
założeniami pewnej rzeczywistości społecznie uzgodnionej,
podzielanej przez partnera uzgadniania.”
Społeczne negocjowanie znaczenia – świadome interpretacje naszych
doświadczeń powstają w relacjach z innymi ludźmi (system świadomy
potrzebuje pojęć, a te tworzą się w relacjach społecznych)
Usiłując zwerbalizować (albo nawet w myślach ubrać w słowa) nasze
doznania, przyczyny i konsekwencje zachowań opieramy się na naszej wiedzy
o świecie i zachodzących w nim procasach.
Czyli:
Żyjemy w dwóch rzeczywistościach:
„rzeczywistość doświadczana” to co faktycznie przeżywamy,
nasze własne emocje, odczucia
„rzeczywistość społecznie uzgodniona” tak jak to
interpretujemy w kontekście przekonań ważnej dla nas grupy, z którą
się identyfikujemy, pewien sposób myslenia
(Nie zdajemy sobie z tego sprawy – przyjmujemy uzgodnione interpretacje jako własne
odczucia.)
Podejście poznawczofenomenologiczne
Podstawy teoretyczne koncepcji
Podejście poznawczofenomenologiczne
Podstawy teoretyczne koncepcji
Dziecko początkowo żyje w „rzeczywistości doświadczanej”
Stopniowo uczy się języka, zaczyna więc poznawać pojęcia i rozumieć,
że służą one do opisu otoczenia, zdarzeń, zachowań własnych i innych
ludzi, ich przyczyn, rezultatów, towarzyszących temu emocji.
„Jedz, grzeczne dzieci zjadają wszystko” i dowiaduje się, że jeść należy nie z powodu
odczuwanego głodu, ale również dlatego żeby być grzecznym
Jest wprowadzane w „rzeczywistość uzgodnioną” opiekunów –
rodzina to pierwsza grupa w kontekście przekonań której powstają
pierwsze uzgadniane znaczenia.
Zaczyna poznawać „prawdy oczywiste” obowiązujące w rodzinie (w
każdej inne) np. „dobro jest silniejsze niż zło” albo odwrotnie, „bądź skromny, nie próbuj się
przebijać – jak będziesz dobry, to cię zauważą i docenią” albo : „świat dostrzega tylko tych, którzy
walczą o swoje – jeśli chcesz coś osiagnąć musisz się umieć pokazać”
„Mit rodzinny” zintegrowane przekonania podzielane przez wszystkich członków rodziny na temat
siebie nawzajem i rodziny jako całości.
Z czasem dochodzą inne źródła uzgadniania (szkoła jako instytucja,
koledzy z klasy, koledzy z podwórka itd.)
Każde doświadczenie może zostać inaczej uzgodnione (czyli
zinterpretowane) w zależności od grupy której przekonania
przyjmujemy (każdy ma kilka takich grup i ich przekonania mogą być
bardzo rozbieżne)
np. Nastolatek któremu słabo idzie w szkole
rodzinny kontekst uzgadniania – nie idzie mi w szkole bo jestem leniwy i słabo się
staram, wszystkim pracowitym ludziom nauka idzie dobrze i zawsze tak było w naszej
rodzinie.
k oleżeński kontekst uzgadniania – niepowodzenia w szkole to nieunikniona cena
za zachowanie niezależności od dorosłych
Czasem różne konteksty uzgadniania stoją ze sobą w sprzeczności, co
jeśli silnie identyfikujemy się z obydwoma grupami może być
przyczyną problemów.
188593367.005.png 188593367.006.png 188593367.007.png 188593367.008.png 188593367.009.png 188593367.010.png
Podejście poznawczofenomenologiczne
Podstawy teoretyczne koncepcji
Podejście poznawczofenomenologiczne
Implikacje dla RISB
Jednocześnie uzgodniona interpretacja własnego doświadczenia może
być bardziej lub mniej adekwatna w stosunku do tego, co osoba
rzeczywiście subiektywnie przeżyła.
Może się okazać, że osoba będzie zaprzeczać swoim własnym
odczuciom i przyjmie perspektywę uzgodnioną jao absolutnie własną
(„da się przekonać”, że tak ma czuć). To może być przyczyną trudności
i niezrozumiałych dla niej samej reakcji.
Mamy więc dwa systemy
wiedzę jawną – społecznie uzgodnione konstrukty
wiedzę utajoną – doświadczenie indywidualne jednostki
W interpretacji RISB próbujemy określić udział każdego z tych
systemów i odpowiadające im treści psychiczne.
Zakładamy, że podczas uzupełniania zdania w sytuacji testowej działają
zarówno procesy świadome, jak i nieświadome i dokończone zdanie
jest efektem kompromisu (może zawierać więcej jednych bądź drugich
treści).
Bezpośrednio nam dostępne są tylko końcowe produkty (uzupełnione
zdania), podczas interpretacji próbujemy się domyśleć „wkładu” jaki
ma wiedza utajona a jaki jawna.
ALE:
Fakt, że istnieje wiele kontekstów uzgadniania może sprawić, że to co
było niejawne w jednym z nich może zostać ujawnione i nazwane w
innym.
Podejście poznawczofenomenologiczne
Implikacje dla RISB
Podejście poznawczofenomenologiczne
Implikacje dla RISB
Hipotetyczny przebieg procesu uzupełniania zdania:
Stadium I – przetwarzanie nieświadome, wzbudzenie treści
subiektywnych, silnie nacechowane emocjami
Stadium II – reakcja systemu świadomego na bodziec testowy, ale
także na wzbudzone już emocje i treści utajone; próba dokończenia
zgodnego z systemem pojęć jaki znamy i wiedzą
Cele interpretacji (czego szukamy interpretując test wg koncepcji
poznawczofenomenologicznej):
Treści subiektywnego doświadczenia
Społecznego uzgadniania tych doświadczeń (jak doświadczenia
zostały opracowane, aby były zrozumiałe i akceptowalne dla
innych)
Na ile wiedza uzgodniona OB jest adekwatna wobec jej
doświadczeń
ostatecznie wygenerowane zdanie
W sytuacji, gdy rzeczywiśtość uzgodniona jest sprzeczna z odczuwaną
zdania mogą wydawać się dziwne, pokazywać pewną
niekonsekwencję.
np. „(Matka)...zawsze rozumie człowieka najlepiej, ale nie moja.”
188593367.011.png 188593367.012.png 188593367.013.png 188593367.014.png 188593367.015.png 188593367.016.png 188593367.017.png
Podejście poznawczofenomenologiczne
Implikacje dla RISB
Podejście poznawczofenomenologiczne
Implikacje dla RISB
Jak znaleźć kontekst uzgadaniania?
Ustalić kto byłby właściwym adresatem danej wypowiedzi testowej – kto
by ją zrozumiał bez dodatkowych wyjaśnień, dla kogo byłaby „oczywista”,
„właściwa”.
Dla kogo charakterystyczny jest język, jakim posłużyła się OB przy
uzupełnianiu danego zdania
Na jakich założeniach oparła się OB uzupełniając zdanie (dla jakiej grupy
taki sposób widzenia świata jest charakterystyczny)
Ostateczny efekt – do czego dążymy w interpretacji podłużnej
Jakie struktury wiedzy uzgodnionej ma OB do dyspozycji? Z jakiej
rzeczywistości uzgodnionej pochodzą?
W jakich kontekstach społecznych, relacjach interpersonalnych
zostały uzgodnione?
Jakie dają możliwości rozumienia I wyrażania subiektywnego
doświadczenia OB? Czy pozwalają adekwatnie opisywać
doświadczenia czy zmuszają do mistyfikacji? Czy OB może mówić
„własnym głosem” czy własne przeżycia zastępuje uzgodnioną
fikcją?
Jakie jest subiektywne doświadczenie OB?
Pułapki interpretacyjne:
Nie znamy wszelkich możliwych kontekstów uzgadniania (coś może nam
nie przyjść do głowy)
Sama sytuacja badania też jest kontekstem uzgadniania – nie można
zapomnieć, że OB będzie próbowała „dopasować” swoje wypowiedzi do
tego, co jej zdaniem jest akceptowalne dla diagnosty
Przykładowa analiza
(w świetle koncepcji poznawczofenomenologicznej)
Przykładowa analiza
(w świetle koncepcji poznawczofenomenologicznej)
1. Lubię … jeść
Przejaw głównie własnych doświadczeń jednostki. Jedzenie większość
osób doświadcza jako przyjemne (ma to swoje uzasadnienie biologiczne),
OB nie zaktywizowała żadnego systemu uzgadniania, tylko wprost
powiedziała o swoich odczuciach.
Być może OB jest głodna, co sprawiło, że te treści pojawiły się jako
pierwsze (zaspokojenie głodu to bardzo podstawowy popęd)
– OB sąduje, jaki system uzgadniania ma diagnosta – to początek testu,
jak zareaguje, kiedy mu napiszę o takiej prostej przyjemności.
– Może to jednak odpowiedź unikowa – to co naprawdę lubi OB nie
mieściłoby się w rzeczywistości uzgodnionej badania, więc napisała o
czymś co jest powszechną przyjemnością I nie powinno nikogo zdziwić.
2. ajszczęśliwszy czas … jest w miłości
OB powtarza dość powszechny pogląd (charakterystyczny dla wielu
możliwych grup, więc trudno osądzić, jaki jest kontekst uzgadniania), że
wartością dającą największe szczęście jest miłość. Nie musi to oznaczać,
że OB akurat tego doświadcza – w zdaniu nie ma nic co świadczyłoby o
osobistym stosunku.
– OB jest aktualnie zakochana, czuje się teraz szczęśliwa I wie, co jest
tego przyczyną, dlatego człon “najszczęśliwszy czas” od razu
zaktywizował doświadczenia związane z przeżywaniem miłości.
Tym bardziej, że nie było “potrzeby” ukrywania tego doświadczenia –
poglądy takie są powszechnie akceptowane.
188593367.018.png 188593367.019.png 188593367.020.png 188593367.021.png 188593367.022.png 188593367.023.png
Przykładowa analiza
(w świetle koncepcji poznawczofenomenologicznej)
Przykładowa analiza
(w świetle koncepcji poznawczofenomenologicznej)
3. Chcę wiedzieć … dokąd zmierzam
4. W domu rodzinnym … wszyscy na mnie czekają
Zdanie bardzo ogólne, raczej nie jest to przejaw rzeczywistego odczucia
OB, za mało emocjonalne, bezosobowe
Być może kontekstem uzgadniania jest grupa znajomych – OB zaczyna
studia to typowy moment w życiu, aby zastanawiać nad przyszłością.
Prawdopodobnie to główny temat rozmów ze znajomymi w ostatnich
miesiacach.
– Forma dość nietypowa dla codziennego języka, „sztywna”, być może
kontekstem jest tu jakaś inna, specyficzna grupa o nastawieniu
religijnym(?), filozoficznym(?) nie dokąd zmierzam ja sam, ale w ogóle
ludzie, swiat.
Rzeczywistość uzgodniona rodziny – przekonanie, że dom to miejsce,
gdzie zawsze możesz wrócić
– Być może mniej pozytywna treść uzgodniona w rodzinie – wielokrotnie
powtarzane cały czas czekamy, aż wreszcie zmądrzejesz i zaczniesz
doceniać to, co najważniejsze, przestaniesz spędzać cas w towarzystwie
którego nie akceptujemy i będziesz znów jednym z “nas”.
Aktualny stan rzeczy – badanie prowadzone było wieczorem, poza
domem OB, być może faktycznie reszta domowników czekała (np. z
kolacją) i jest to sugestia dla diagnosty w rodzaju kończmy szybko, bo na
mnie czekają.
Ale może zdanie nie było wcale nastawione na “poinformowanie
diagnosty”, tylko człon mówiący o domu nasunął OB myśl, że jest późno
i mogą się niepokoić – a więc rzeczywiste doznanie.
Przykładowa analiza
(w świetle koncepcji poznawczofenomenologicznej)
5. Żałuję … ale niczego nie żałuję
– Zaprzeczanie nieświadomemu znaczeniu afektywnemu, jaki został
wzbudzony przez człon “żałuję”. Mało prawdopodobne, aby badany
naprawdę niczego nie żałował. Rzeczywistość uzgodniona jest
represyjna wobec tego rodzaju treści.
Być może nie nieświadome zaprzeczanie, ale zapisanie tylko końcowej
części pewnej dłuższej myśli. Uzupełniona część zaczyna się od „ale”,
być może badany pomyślał o jakimś zdarzeniu, które mu się nie
powiodło, wpędziło go w kłopoty i jednocześnie stwierdza, że było
warto „Stało się ..., ale niczego nie żałuję”.
Teoria Maslowa
uzupełnienie do pracy
188593367.024.png 188593367.025.png 188593367.026.png 188593367.027.png 188593367.028.png 188593367.029.png 188593367.030.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin