Diagnoza_RISB.pdf

(194 KB) Pobierz
(Microsoft PowerPoint - Diagnoza 3 RISB [tryb zgodno\234ci])
2008-10-13
Testy zdań niedokończonych
Diagnoza psychologiczna
Ćwiczenia –Psychologia rok III
Istnieje wiele róŜnych testów zdań niedokończonych,
przeznaczonych zarówno do bardzo ogólnych jak i specyficznych
celów badawczych
NaleŜą do często stosowanych narzędzi diagnostycznych.
Zaliczane do metod projekcyjnych, jednak częściowo
ustrukturalizowanych.
Metody projekcyjne
Zalety testów niedokończonych
zdań:
Projekcja – w psychologii pojęcie bardzo wieloznaczne.
Szersze znaczenie – przejaw osobowości jednostki; niezamierzona
subiektywizacja odbieranych sygnałów, zachodząca zwłaszcza w
niekonwencjonalnych sytuacjach
WęŜsze znaczenie – (w psychoanalizie) jeden z mechanizmów obronnych,
czyli przypisywanie innym motywów i uczuć, których nie akceptuje się u
siebie.
Swobodny charakter wypowiedzi,
Cel jest do pewnego stopnia ukryty.
MoŜliwość przeprowadzania badań grupowych.
Łatwość przeprowadzania badania.
MoŜliwość wprowadzenia obiektywnego systemu oceny (niewiele
tego typu testów go posiada, ale RISB tak)
Relatywnie krótki czas badania (w por. do innych testów psych.) i
oceny (w por. do innych tech. projekcyjnych).
Elastyczność
Metody projekcyjne – opierają się na projekcji rozumianej jako sposób
spostrzegania i reagowania na bodźce zewnętrzne uwarunkowany cechami
osobistymi osoby spostrzegającej (to samo kaŜdy moŜe spostrzegać
inaczej, poniewaŜ kaŜdy „sądzi według siebie). W metodach projekcyjnych
wykorzystuje się to stosując bodźce wieloznaczne, dopuszczające
róŜnorodne reakcje badanego
Ograniczenia testów zdań
niedokończonych
TNZ Rottera
Oryginalna nazwa: Rotter Incomplete Sentences Blank
Polska nazwa: Test Niedokończonych Zdań Rottera
Cel nie jest tak skutecznie ukryty jak w przypadku innych technik
projekcyjnych.
Choć odpowiedzi mogą być poddane obiektywnej ocenie to jednak
analiza i interpretacja wymaga wiedzy i doświadczenia klinicznego
(nie moŜna np. dokonywać jej komputerowo)
Wymaga od OB pewnych kompetencji takich, jak: czytanie, pisanie,
rozumienie instrukcji, nazywania emocji itp.
(bardzo często jako skrót pojawia się RISB)
Występuje w trzech wersjach:
Dla dzieci
Dla młodzieŜy
Dla dorosłych
Wersje róŜnią się treścią niektórych trzonów zdań (dostosowanie do wieku i
doświadczeń Ŝyciowych), ale obszary tematyczne jakie chcemy badać są
identyczne
np. „Kiedy byłem mały...” zamiast „Kiedy byłem dzieckiem...”
„Chodzenie z chłopakiem/dziewczyną...” zamiast „MałŜeństwo...” itp.
1
188593368.003.png 188593368.004.png
2008-10-13
Zastosowanie TNZ Rottera
Czy TNZ Rottera jest testem?
MoŜe być uŜywany w diagnozie przesiewowej do wykrywania osób
nieprzystosowanych (analiza ilościowa i odnoszenie do norm).
Nieprzystosowanie – występowanie długotrwałych stanów przygnębienia,
poczucia nieszczęścia, trudności/nieumiejętności radzenia sobie z frustracją,
brak/zakłócenia w aktywności i podejmowaniu/kontynuowaniu działań,
niezdolność do nawiązywania i utrzymywania satysfakcjonujących relacji z
ludźmi.
Przystosowanie – niewystępowanie symptomów psychopatologicznych, zdolność
do efektywnego działania oraz nawiązywania i utrzymywania kontaktów
interpersonalnych.
MoŜe być uŜywana w indywidualnej diagnozie osobowości (analiza
jakościowa), równieŜ jako technika poprzedzająca wywiad.
Badanie moŜe być grupowe jak i indywidualne. Gdy wyniki mają być
interpretowane jakościowo, moŜliwe są modyfikacje standardowej
procedury.
Polska nazwa sugeruje, Ŝe jest to metoda testowa, co wywoływało wiele
kontrowersji.
Dotyczyły one:
Niskiej trafności
Małej rzetelności
Niepełnej standaryzacji
Słabości załoŜeń teoretycznych
Braku ściśle sformułowanych zasad interpretacji
Nie wszyscy zgadzają się nawet, Ŝe jest to metoda projekcyjna
Mimo tych zastrzeŜeń RISB był chętnie wykorzystywany przez psychologów i
uwaŜany był za dobre narzędzie diagnostyczne zarówno w praktyce
psychologicznej, jak i badaniach naukowych.
Czy TNZ Rottera jest testem?
Praktyczne zastosowanie RISB
PoniewaŜ narzędzie to wydaje się skuteczne, a nie spełnia wymagań
stawianych testom, rozsądnym wydaje się twierdzić, Ŝe nie jest to
test, tylko metoda psychologiczna .
Początki zdań nie mają charakteru pozycji kwestionariuszowych i
nie są sobie równowaŜne w kaŜdym badaniu
diagnosta często nie jest w stanie przewidzieć, jakiej dziedziny
Ŝycia będzie dotyczyło zdanie po uzupełnieniu przez badanego
(choć niektóre trzony zdań wyraźnie wskazują badanemu temat
wypowiedzi).
Pierwsze wraŜenie diagnosty
Sytuacja badania tą metodą stwarza dobre warunki do obserwacji – psycholog nie
jest aŜ tak zaabsorbowany, jak podczas prowadzenia wywiadu, kiedy musi być
ciągle skoncentrowany i kierować rozmową. Gdy badany jest zajęty uzupełnianiem
zdań, diagnosta moŜe więcej czasu poświęcić na rejestrowanie zachowań,
nastawienia do sytuacji badania, poczucia swobody i komfortu ze strony badanego.
Kontakt diagnostyczny
Badany moŜe potrzebować czasu, aby oswoić się z sytuacją badania, przywyknąć
do specyfiki kontaktu z psychologiem (asymetria – tylko badany mówi o sobie).
PoniewaŜ w czasie badania moŜe być zmuszony do konfrontacji z własnymi
uczuciami, wspomnieniami, RISB niejako wprowadza go do tego, kaŜe pewne
rzeczy przemyśleć.
Wstęp do wywiadu
Na podstawie odpowiedzi, jakie badany udziela w RISB psycholog moŜe
zaplanować wywiad. Wie, jakie tematy badany porusza chętnie, jakich unika, które
wywołują opór i które naleŜałoby rozwinąć, bo mogą stanowić źródło problemów.
Przebieg spotkania
Test Niedokończonych Zdań Rottera
Spotkanie składa się z dwóch części:
TZN Rottera (RISB)
Krótka rozmowa
Jak przeprowadzać badanie
indywidualne
Przeprowadzamy je w takiej właśnie kolejności
Co nie znaczy, Ŝe przed testem nie moŜemy zamienić paru zdań z
osobą badaną – ma to przebiegać moŜliwie naturalnie, więc nie
naleŜy tuŜ po przywitaniu się z OB wręczać jej testu.
2
188593368.005.png
2008-10-13
Miejsce badania
Jak przeprowadzać RISB
dowolne miejsce, o którym moŜemy zakładać, Ŝe badanie nie
będzie przerywane lub zakłócane przez postronne osoby,
dobiegające hałasy etc (a więc wykluczone są miejsca
publiczne)
Czytamy instrukcję do testu napisaną na arkuszu testowym, upewniamy się
czy jest jasna.
Nie dajemy OB arkusza testu, tylko czytamy kolejno trzony zdań i
prosimy, by zapisywała zdania na kartce.
W ten sposób nie ograniczamy OB miejsca na wypowiedź
Łatwiej zadbać o to, by OB uzupełniała zdania po kolei (co nie znaczy,
Ŝe nie moŜe ominąć jakiegoś trzonu, jeśli męczy się i nie wie, co
napisać)
Unikamy rozpraszania się osoby badanej, kiedy pisząc jedno, kątem oka
patrzyłaby na inne trzony zdań
w którym obie strony (diagnosta i OB) będą się czuły
bezpiecznie i swobodnie (np. jeśli OB obawia się reakcji
domowników na ewentualnie usłyszane przez nich treści
rozmowy, nie powinniśmy przeprowadzać badania w jej
domu)
Jak przeprowadzać RISB
Rozmowa po przeprowadzeniu testu
Dodatkowe wskazówki:
ma dostarczyć podstawowych informacji o OB niezbędnych do interpretacji
testu Rottera:
aktualna sytuacja Ŝyciowa OB (zawodowej i osobistej)
jej plany na przyszłość, trochę o waŜnych zdarzeniach z przeszłości.
nie jest to test skojarzeń i nie chodzi o to, aby podawać pierwsze lepsze
nasuwające się uzupełnienie zdania (lecz opisać swoje prawdziwe uczucia);
zarazem jednak mamy świadomość, Ŝe w jednym zdaniu trudno wyrazić
wszystko dokładnie OB nie musi więc dbać szczególnie o dokładność,
precyzję wypowiedzi, ani teŜ o styl językowy.
MoŜna zadać np. takie pytania:
Co dzieje się teraz w twoim Ŝyciu? Jakie sprawy, osoby są teraz dla ciebie
waŜne?
Jakim byłaś dzieckiem? Co pamiętasz z dzieciństwa? Jacy byli twoi rodzice,
rodzeństwo? A jak ci się układa z nimi teraz?
Jakie masz plany na przyszłość?
Po kaŜdym pytaniu, w zaleŜności od odpowiedzi OB, moŜemy dodać pytania
(lepiej: parafrazy i inne elementy aktywnego słuchania) dodatkowe. Nie
naleŜy jednak pogłębiać tematu, "drąŜyć" osobistych wątków – rozmowa ma
być krótka.
Jeśli w trakcie wypełniania testu zauwaŜamy, Ŝe OB pisze bardzo szybko,
mówimy coś podobnego do powyŜszej pierwszej uwagi.
Jeśli z kolei zauwaŜamy, Ŝe deliberuje bardzo długo nad kaŜdym zdaniem
mówimy coś w duchu tej drugiej.
Rozmowa po przeprowadzeniu testu
WaŜne, aby rozmowa zakończyła się pogodnie (i Ŝeby OB wyszła z niej w
stanie nie gorszym, niŜ przyszła), a więc jeśli OB ujawni tu jakieś obawy lub
wizje pesymistyczne, musimy aktywnie zadbać o jej nastrój.
MoŜemy wtedy pytać bardziej o marzenia niŜ plany, np.
„A gdyby wszystko poszło po twojej myśli, to jak wyglądałaby twoja
przyszłość?”
Wskazówki, co powinno zostać
umieszczone w pracy
Po rozstaniu z OB:
Jak najszybciej po zakończeniu badania spisujemy jego przebieg moŜliwie jak
najwierniej (włącznie z naszymi pytaniami).
Sporządzamy notatkę obserwacyjną.
3
188593368.006.png
2008-10-13
Elementy pracy
¤ Metryczka OB
¤ Opis okolicznościbadania
Jak przebiegałozawieraniekontraktu
Opis sytuacji i ogólnej atmosfery badania
PierwszewraŜenie
Opis wyglądu i zachowaniaOB
Oryginalna kartka, na której OB napisała 40 zdań
Krótki opis teorii, na której zostanieoparta interpretacja RISB
Interpretacjawyniku badaniaRISB
Analiza formalna testu
Interpretacja poprzeczna
Interpretacja podłuŜna
Wstępdo wywiadu
Plan wywiadu
Ogólne wraŜenia z wywiadu
Plan informacji zwrotnych
Interpretacja jakościowa RISB
Cztery poziomy danych z badania:
Cele analizy jakościowej
¤ Dane z testu są tylko tym co osoba badana mówi.
Nie ma jednej metody analizy –zaleŜy ona od celu badania i orientacji
teoretycznej.
Nie musi być to toŜsame z tym co:
2. Świadomie myśli
3. Nieświadomie czuje
4. W rzeczywistości obiektywnie jest
Wstępna orientacja dotycząca obszaru problemów (i ich rozmiaru)
Wstępna weryfikacja hipotez
Subiektywne odzwierciedlenie wydarzenia traumatycznego
W połączeniu z innymi narzędziami – diagnoza względnie stałych
cech osobowości
Hipotezy moŜemy stawiać a’propos tych trzech ostatnich
poziomów (praktycznie stawia się tylko hipotezy dotyczące
poziomów 2 i 3)
Interpretacja poprzeczna
Interpretacja poprzeczna
– w pracy zaliczeniowej –
Analiza poszczególnych 40 zdań, kaŜde zdanie traktujemy
odrębnie, bez odniesienia do innych.
Generujemy jak najwięcej hipotez opartych o teorię (ale i
„zdroworozsądkowych”)
Hipotezy powinny wskazywać na mechanizmy psychologiczne
ujawniające się w treści/formie zdania.
Wybrać 10 najwaŜniejszych zdań (kolejnych!)
Zacytować zdanie w orginalnej pisowni (z mumerem na początku)
Do kaŜdego zdania napisać hipotezy o charakterze interpretacji (ok.
3, dobrze by były alternatywne), wyboldować tą, która wydaje się
najbardziej prawdopodobna/odpowiednia
Hipotezy mogą być alternatywne (szukamy sabych punktów w
naszym rozumowaniu, kontrargumentów), ale mogą się teŜ
uzupełniać.
4
188593368.001.png
2008-10-13
Hipotezy
Interpretacja podłuŜna
Najlepiej gdy opierają się na teorii
Synteza, podsumowanie całego testu
aby zrozumieć sens psychologiczny zdań musimy je uporządkować oraz
znaleźć znaczeniowe powiązania między nimi, czytamy kilkakrotnie test,
aŜ dostrzeŜemy jakiś związek
MoŜemy mieć do czynienia z fenomenem poprzedniego zdania,
Pierwsze zdanie moŜe mówić o ogólnym nastawieniu i oczekiwaniach
wobec całego badania.
ostatnie zdanie moŜe być traktowane jako podsumowujące.
Powinny mieć uzasadnienie we wskaźnikach (na gruncie danej
teorii)
NaleŜy dbać o argumentację przy formułowaniu hipotezy,
umiejętnie uzasadniać dlaczego powstała (przesłanki)
Selekcja hipotez z analizy poprzecznej i pogrupowanie ich w
większe kategorie, ze względu na:
Rodzaj obiektów – rodzina, inni ludzie, szkoła, praca
Perspektywa czasowa – przeszłość, teraźniejszość, przyszłość
Ustosunkowania emocjonalne –lęki, marzenia, nadzieje
Interpretacja podłuŜna
Interpretacja podłuŜna
– w pracy zaliczeniowej –
Szukamy funkcji/przyczyny koncentracji wokół danego tematu
(ściśle wg. wybranej teorii)
Próba ujęcia wyników badania w postaci kilku hipotez (w kontekście
wybranej teorii osobowości)
Dzielenie hipotez na bardziej i mniej sensowne
Interpretacje mają status hipotez, mogą powstać nawet dwa
alternatywne obrazy osoby badanej (weryfikuje się to w wywiadzie)
Gdy stawiamy hipotezy to umieszczamy w nawiasie numer zdania, do
których odnosimy się w danej hipotezie; wskaźniki.
Analiza formalna testu
Wstęp do wywiadu diagnostycznego
Styl, język wypowiedzi (poziom graficzny i stopień poprawności
ortograficznej, gramatycznej i stylistycznej)
NaleŜy zastanowić się nad następującymi kwestiami
O czym badany mógłby rozmawiać/mówić najchętniej;
O czym niechętnie;
Jakie strategie oporu mogłyby być stosowane przez ob.;
Jak moŜna sobie z tym poradzić
Puste miejsca, zdania urwane, skreślenia, poprawki (wskaźniki trudności;
niechęć do myślenia lub brak gotowości do rozmowy; hipotezy „dlaczego?”)
Odpowiedzi krótkie, lakoniczne (jak wyŜej)
Zdania długie, złoŜone, zwierające dodatkowe wyjaśnienia, dopiski – moŜe
świadczyć o stylu poznawczym; o jej gorliwości i skrupulatności albo o lęku
Uporczywe odnoszenia zdań do własnej osoby (uchylanie się od odkrywania
siebie)
5
188593368.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin