Tygodniowy plan pracy dydaktyczno – wychowawczej
opracowany w oparciu o program edukacji przedszkolnej
„Nasze przedszkole” MAC Edukacja
Termin realizacji: 28.02.2011 – 04.03.2011
Oddział IV – dzieci 5-,6- letnie
Temat kompleksowy: Do sklepu idziemy, zakupy zrobić chcemy.
Opracowała:
L. D. – S.
Cele ogólne według programu
Rodzaj aktywności
Nr obszaru z podstawy programowej
Planowane sytuacje edukacyjne
Przewidywane osiągnięcia dzieci
Pobyt na świeżym powietrzu, zabawy
i ćwiczenia ruchowe, spacery, wycieczki
Ø Aktywność społeczna
Obszar nr 1.
• prezentowanie własnych wyrobów
• wykazywanie się inicjatywą w sytuacjach nowych, nieznanych
• dostrzeganie potrzeb innych, szanowanie ich
• uczestniczenie we wspólnych zabawach ruchowych prowadzonych metodą W. Sherborne
• odpowiadanie na zadane pytania, formułowanie własnych pytań
Obszar nr 2.
•wiązanie obuwia
• porządkowanie po sobie miejsca pracy i zabaw
• zwracanie uwagi na kulturę spożywania posiłków
•pełnienie dyżurów
Obszar nr 15.
• odwiedzanie punktów usługowych, poznawanie pracy zatrudnionych w nich osób
Ø Aktywność językowa
Obszar nr 3.
• aktywne słuchanie rozmówcy
• ćwiczenia narządów artykulacyjnych
• wyrażanie swoich myśli, potrzeb, przeżyć w rozmowach z rówieśnikami
•swobodne rozmowy na tematy bliskie dzieciom w kontaktach grupowych
• układanie historyjek obrazkowych, opowiadanie ich
• stosowanie zdrobnień
•formułowanie dłuższych wypowiedzi na ważne tematy
Obszar nr 14.
•wyodrębnianie w słowach głosek w nagłosie
•liczenie głosek w słowach
• całościowe rozpoznawanie napisów
•wykonywanie ćwiczeń rozwijających orientację przestrzenną
• wspólne z nauczycielem czytanie tekstów obrazkowo – wyrazowych
• posługiwanie się różnymi rodzajami kredek, ołówków, mazaków, cienkopisów
• wykonywanie prac plastyczno – konstrukcyjnych różnymi technikami
•wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni
•rozwijanie koordynacji wzrokowo – ruchowej
•rozumienie wybranych znaków umownych
Ø Aktywność poznawcza
Obszar nr 4.
•uczestniczenie w zabawach rozwijających aktywność badawczą, myślenie, umiejętność klasyfikowania, rozumowania przyczynowo - skutkowego
• uczestniczenie w zabawach organizowanych przez n-la, dających dziecku satysfakcję i radość
• uczestniczenie w zabawach, ćwiczeniach, pracach plastycznych sprzyjających koncentracji uwagi
•rozwijanie logicznego myślenia poprzez rozwiązywanie zagadek, zadawanie pytań
•słuchanie zdań prawdziwych i fałszywych, ocenianie ich wartości logicznej
Obszar nr 13.
• różnicowanie prawej i lewej strony ciała
• wykonywanie ćwiczeń w parach
• łączenie przedmiotów na podstawie cechy percepcyjnej
• klasyfikowanie przedmiotów pod względem jednej lub kilku cech wspólnych
• porównywanie liczebności zbiorów
• porównywanie długości, stosowanie określeń: dłuższy, krótszy
• wykonywanie ćwiczeń pozwalających na uświadomienie stałości długości
Ø Aktywność artystyczna
Obszar nr 8.
• słuchanie piosenek w wykonaniu nauczyciela oraz nagrań z płyt kompaktowych
• nauka piosenek fragmentami, metodą ze słuchu
•uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych, pląsach przy muzyce
• estetyczne, rytmiczne poruszanie się przy muzyce
• improwizowanie piosenek ruchem
Obszar nr 9.
• odczuwanie radości z tworzenia, działania plastycznego
•rysowanie, malowanie farbami plakatowymi, naklejanie
• poznawanie różnych technik plastycznych
Obszar nr 10
• wspólne przeprowadzanie eksperymentów, wyciąganie wniosków
• uczestniczenie w zabawach konstrukcyjno – technicznych wykorzystujących doświadczenia zebrane podczas poznawania środowiska technicznego np. budowanie różnych konstrukcji z klocków
• poznawanie etapów otrzymywania wybranych produktów, np. chleba
Ø Aktywność ruchowa i zdrowotna
Obszar nr 5.
• zacieśnianie kontaktów interpersonalnych z grupą poprzez wspólne organizowanie swobodnych zabaw ruchowych
• uczestniczenie w zabawach ruchowych
• uczestniczenie w zabawach organizowanych w terenie
• przebywanie na świeżym powietrzu, uczestniczenie w spacerach, zabawach i ćwiczeniach ruchowych
• dbanie o higienę poprzez zachowanie porządku w miejscu zabawy, pracy, nauki
Obszar nr 6.
• bezpieczne posługiwanie się przyborami, np. nożyczkami
• wybieranie bezpiecznego miejsca do zabawy
1. poniedziałek: Sklepy są różne.
•Nasz sklepik – zabawa tematyczna w kąciku zainteresowań w małych grupach. Nazywanie przedmiotów potrzebnych do zabawy. Wchodzenie w różne role społeczne: klienta, sprzedawcy. Doskonalenie kompetencji społecznych dzieci.
•W cukierni – zabawy artykulacyjne przy opowiadaniu n-lki. Doskonalenie poprawnej artykulacji głosek na podstawie powtarzania sylab: haps, mniam, itp. Ćwiczenia języka, oblizywanie warg, podniebienia. Usprawnianie pracy narządów mowy.
ᴥ Gdzie się co kupuje? – rozmowa w oparciu o opowiadanie Cz. Janczarskiego i ilustracje. Budowanie wypowiedzi na temat rodzajów sklepów. Nazywanie poszczególnych sklepów przedstawionych na obrazkach. Określanie produktów i przedmiotów, jakie można w nich kupić. Wykorzystanie własnych doświadczeń i obserwacji dzieci. Bogacenie i aktywizacja zasobu słownikowego.
ᴥ Robimy dziś zakupy – zabawy rytmiczne. Słuchanie piosenki Określanie jej tematyki, tempa. Nauka fragmentów piosenki. Zabawa ruchowa przy muzyce Idziemy na zakupy . Doskonalenie umiejętności rozróżniania dźwięków szybkich i wolnych, reagowania umownym ruchem na zmiany wysokości dźwięków. Kształtowanie umiejętności wykonywania płynnych, swobodnych ruchów w rytm muzyki.
• Zabawy swobodne w kącikach zainteresowań. Układanie zabawek po skończonej zabawie. Kształtowanie nawyków porządkowych, dbania o estetyczny wygląd sali.
• Moje ubranie – ćwiczenia manualne. Obrysowywanie konturów części garderoby. Ozdabianie ich wg własnego pomysłu mazakami, kredkami, cienkopisami. Doskonalenie sprawności manualnych. Wdrażanie do dokładnego wykonania zadania. Nazywanie poszczególnych elementów ubioru.
• Sklep – sklepik – zabawy słownikowe. Tworzenie zdrobnień od wyrazów podawanych przez n-lkę. Doskonalenie umiejętności językowych. Rozwijanie logicznego myślenia. Wdrażanie do dbałości o poprawność gramatyczną tworzonych słów.
• Sklepowe manekiny – zabawa w formie opowieści ruchowej. Inscenizowanie ruchem słów opowiadania n - la. Rozwijanie ogólnej sprawności fizycznej. Doskonalenie orientacji w schemacie własnego ciała. Wskazywanie prawej i lewej strony.
• Pilne zakupy – zabawa ruchowa przy muzyce. Doskonalenie szybkiej reakcji na umowny sygnał dźwiękowy oraz na zmiany tempa muzyki. Doskonalenie sprawności psychoruchowej.
• Na spacerze – spacer uliczkami osiedla. Obserwacja panującej aury. Określanie elementów panującej pogody.
2. wtorek: W pasmanterii.
• Materiały – zabawy badawcze. Eksplorowanie różnych rodzajów tkanin. Określanie ich właściwości (grubość, gładkość, faktura, ciężar). Podawanie pomysłów wykorzystania różnych materiałów. rozwijanie aktywności badawczej dzieci.
• Lekkie jak piórko – ćwiczenia oddechowe. Dmuchanie w białe piórka i skrawki bibułki. Usprawnianie pracy narządów oddechowych. Doskonalenie umiejętności nabierania powietrza nosem i wydychania ustami.
ᴥ Nici i guziki – zabawy matematyczne. Ćwiczenia prowadzące do kształtowania pojęcia stałości miary (długości). Porównywanie długości nici rozciągniętych i zwiniętych. Przeliczanie elementów w zbiorach guzików. Doskonalenie umiejętności posługiwania się liczebnikami głównymi. Porównywanie liczebności zbiorów. Rozwijanie procesów myślowych.
• Zabawy swobodne w kącikach zainteresowań. Nabywanie nawyku uznawania prawa do zabawy wszystkich dzieci w małych grupach. Zachęcanie do powstrzymywania zachowań agresywnych w grupie. Kulturalne zwracanie się do współuczestników zabawy i do n-la.
• Guzik do guzika – zabawa dydaktyczna. Klasyfikowanie guzików wg jednej i dwóch cech. Rozwijanie spostrzegawczości i koncentracji uwagi. Doskonalenie umiejętności porównywania.
•Igła z nitką – ćwiczenia grafomotoryczne. Praca z kartą zadaniową. Rysowanie po śladzie. Próby rysowania wzorów bez odrywania ręki. Doskonalenie koordynacji wzrokowo – ruchowej. Rozwijanie umiejętności manualnych.
jardor