4 plan (zdrowie).docx

(32 KB) Pobierz

 

 

Tygodniowy plan pracy dydaktyczno – wychowawczej

opracowany w oparciu o program edukacji przedszkolnej

„Nasze przedszkole” MAC Edukacja

 

 

 

             Termin realizacji: 11.10.2010 – 15.10.2010

 

 

             Oddział IVdzieci 5-,6- letnie

 

 

             Temat kompleksowy:  Każdy przedszkolak powie – trzeba dbać o zdrowie.

 

 

 

 

 

 

                  Opracowała:

                  L.D. – S.

                 

 

 

 

 

Cele ogólne według programu

Rodzaj aktywności

Nr obszaru z podstawy programowej

Planowane sytuacje edukacyjne

Przewidywane osiągnięcia dzieci

Pobyt na świeżym powietrzu, zabawy

i ćwiczenia ruchowe, spacery, wycieczki

Ø      Aktywność społeczna

Obszar nr 1.

prezentowanie własnych wyrobów, dokonanie samooceny ich wykonania

przestrzeganie wspólnie ustalonych umów i zasad regulujących współżycie w grupie

dostrzeganie potrzeb innych, szanowanie ich

uczestniczenie we wspólnych zabawach np. ruchowych metodą W. Sherborne

wspólne wykonywanie prac plastycznych, organizowanie zabaw twórczych

Obszar nr 2.

porządkowanie po sobie miejsca pracy i zabaw

zwracanie uwagi na kulturę spożywania posiłków

Ø      Aktywność językowa

Obszar nr 3.

wyklaskiwanie rytmicznych fragmentów piosenek

wyrażanie swoich myśli, potrzeb, przeżyć w rozmowach z rówieśnikami

ćwiczenia narządów artykulacyjnych z wykorzystaniem samogłosek, spółgłosek, krótkich tekstów

przekazywanie swoich odczuć , intencji w sposób werbalny i niewerbalny

wypowiadanie się złożonymi zdaniami

Obszar nr 14.

składanie pociętych obrazków w całość bez wzoru

wskazywanie szczegółowych różnic między dwoma przedmiotami

wykonywanie ćwiczeń różnicujących głoski opozycyjne

wyodrębnianie w słowach głosek

wykonywanie prac plastyczno- konstrukcyjnych różnymi technikami

rozwijanie sprawności całego ciała

nabywanie płynności ruchów rąk

odwzorowywanie elementów

Ø      Aktywność poznawcza

Obszar nr 4.

uczestniczenie w zabawach rozwijających aktywność badawczą, umiejętność klasyfikowania, rozumowania przyczynowo – skutkowego

uczestniczenie w zabawach organizowanych przez n-la, dających dziecku satysfakcję i radość

wykorzystanie w zabawach różnych znaków i symboli

uświadamianie sobie podczas zabawy jej efektów końcowych

uczestniczenie w zabawach, pracach plastycznych, słuchaniu wierszy, opowiadań sprzyjających koncentracji uwagi

uczestniczenie w różnego rodzaju zabawach twórczych

rozwijanie myślenia twórczego poprzez stosowanie różnych technik: burzy mózgów

rozwijanie myślenie logicznego poprzez rozwiązywanie zagadek, analizowanie, syntezowanie, słuchanie zdań prawdziwych i fałszywych, ocenianie ich wartości logicznej

Obszar nr 13.

poruszanie się pod dyktando n-la

przedstawianie układu rytmicznego za pomocą układu przedmiotów

określanie kierunków ruchu, stosowanie określeń, np. na prawo od, na lewo od

budowanie danego szeregu w toku praktycznego działania

klasyfikowanie przedmiotów pod względem jednej lub kilku cech wspólnych

Ø      Aktywność artystyczna

Obszar nr 8.

słuchanie nagrań piosenek z płyt kompaktowych

uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych, pląsach przy muzyce

reagowanie na zmiany tempa i dynamiki utworu

estetyczne, rytmiczne poruszanie się przy muzyce

improwizowanie piosenek ruchem

Obszar nr 9.

tworzenie galerii prac plastycznych dzieci

poznawanie różnych technik plastycznych np. kolażu

wydzieranie z różnego materiału

obrysowywanie szablonów

odczuwanie radości z tworzenia, działania plastycznego

Obszar nr 10

obserwowanie różnych zjawisk, np. rozpuszczania ciał stałych w cieczy

uczestniczenie w zabawach konstrukcyjno – technicznych wykorzystujących doświadczenia zebrane podczas poznawania środowiska technicznego np. budowanie różnych konstrukcji z klocków

Ø      Aktywność ruchowa i zdrowotna

Obszar nr 5.

zacieśnianie kontaktów interpersonalnych z grupą poprzez wspólne organizowanie swobodnych zabaw ruchowych

uczestniczenie w zabawach ruchowych

uczestniczenie w zabawach organizowanych w terenie

uczestniczenie w ćwiczeniach gimnastycznych z wykorzystaniem standardowych metod i metod twórczych

przebywanie na świeżym powietrzu, uczestniczenie w spacerach, zabawach i ćwiczeniach ruchowych

spożywanie zdrowej żywności: warzyw, owoców, mięsa, nabiału, ograniczanie spożycia słodyczy, chipsów

dbanie o higienę poprzez codzienne mycie całego ciała, mycie zębów po posiłkach, mycie rąk, utrzymywani w czystości odzieży, zachowanie porządku w miejscu zabawy, pracy, nauki

systematyczne kontrolowanie stanu uzębienia, przezwyciężanie obaw przed wizyta u stomatologa

Obszar nr 6.

wybieranie bezpiecznego miejsca do zabaw

poznawani sytuacji zagrażających bezpieczeństwu: jedzenia brudnych owoców

bezpieczne korzystanie ze sprzętu sportowego, przyrządów, urządzeń znajdujących się na placu przedszkolnym

 

1. poniedziałek: Chcemy żyć zdrowo.

W gabinecie lekarskim zabawa tematyczna w kąciku lekarskim. Rozmowy z dziećmi na temat treści zabaw. Wykorzystanie w zabawie przedmiotów i rekwizytów lekarskich, nazywanie ich i rozpoznawanie. Wchodzenie w różne role społeczne: pacjenta, lekarza, rodzica. Zachęcanie do zgodnej zabawy w małych grupach.

Zdrowe pokarmy – zabawa dydaktyczna. Zwrócenie uwagi na produkty i dania zawierające witaminy i inne składniki, które są potrzebne do zachowania zdrowia i prawidłowego rozwoju organizmu. Nazywanie produktów na obrazkach i określanie, w jakiej postaci można je spożywać: surowe, gotowane lub w obu postaciach. Podział produktów na 2 grupy: zdrowe i niezdrowe.

Czy woda jest potrzebna? burza mózgów. Podawanie pomysłów zastosowania wody. Wykorzystywanie własnych doświadczeń dzieci. Rozmowa na temat ilustracji. Uzmysłowienie znaczenia wody dla ludzi, roślin i zwierząt. Doskonalenie twórczego i logicznego myślenia. Wdrażanie do dbałości o poprawność gramatyczną i stylistyczną wypowiedzi.

Piosenka czyścioszków – zabawy muzyczno – ruchowe. Słuchanie piosenki pod w/w tytułem.  Inscenizowanie ruchem treści piosenki. Nabywanie sprawności i płynności ruchowej. Zabawy ruchowe przy muzyce. Doskonalenie umiejętności dostrzegania zmian w tempie i dynamice muzyki i reagowania na te zmiany. Rozwijanie wrażliwości muzycznej.

• Zabawy swobodne w sali zgodnie z zainteresowaniami dzieci. Zachęcenie do komunikowania się w sposób werbalny i niewerbalny. Próby przekazywania informacji za pomocą mimiki, gestu. Zgodna zabawa dzieci w grupach.

Spacer dróżką – ćwiczenia grafomotoryczne. Rysowanie drogi pomiędzy wyznaczonymi liniami. Zwracanie uwagi na nie przekraczanie linii. Doskonalenie sprawności manualnych. Rozwijanie koordynacji wzrokowo – ruchowej.

Zegar żywieniowyrozmowa przy ilustracjach. Wskazywanie i nazywanie pokarmów, które powinno się jeść o określonej porze dnia. Rozumienie konieczności systematycznego, zdrowego i racjonalnego odżywiania się. Nabywanie nawyków prozdrowotnych.

Nasze samopoczuciezabawa ruchowa z elementami technik dramowych.. Rozwijanie umiejętności twórczej interpretacji słów n-la. Doskonalenie inwencji, ekspresji ruchowej oraz płynności ruchów.

Kot się myje – zabawa ruchowa naśladowcza połączona z ćwiczeniami artykulacyjnymi. Ćwiczenia dużych grup mięśniowych. Rozwijanie ogólnej sprawności fizycznej. Usprawnianie narządów mowy.

Spacer - spacer w pobliżu przedszkola. Obserwacja najbliższego otoczenia. Rozmowy na temat wyglądu, kształtu mijanych budynków. Rozwijanie zainteresowań architekturą.

 

 

2. wtorek: Porządki krasnali.

Domek krasnoludków – zabawy konstrukcyjne w małych grupach. Budowanie z różnych rodzajów klocków plastikowych i drewnianych. Wypowiedzi na temat tworzonych budowli. Opisywanie wyglądu domków.

Sprzątanie buzi – ćwiczenia artykulacyjne. Powtarzanie zgłosek wymawianych przez n-lkę. Zwracanie uwagi na dokładną i poprawną ich realizację. Usprawnianie narządów artykulacyjnych.

W królestwie krasnoludków - zabawy matematyczne przy opowiadaniu n-lki. Nazywanie i rozróżnianie kierunków ruchu : na lewo od, na prawo od. Stosowanie określeń dotyczących położenia przedmiotów w przestrzenia: pod, nad, obok, za, przed, między. Doskonalenie spostrzegawczości i pamięci wzrokowej. Zachęcenie wszystkich dzieci do działania i do aktywnego uczestnictwa w zabawie.

• Zabawy swobodne z niewielkim udziałem n-la. Zwracanie uwagi na zgodną zabawę w grupach, respektowanie potrzeb innych dzieci. Budowanie więzi w grupie.

Pociąg wyrazowy – zabawa słowna. Zapamiętywanie i powtarzanie ciągów wyrazowych. Wdrażanie do przestrzegania reguł zabawy. Ćwiczenie pamięci słuchowej.

Robimy porządki porządkowanie i zabawek. Segregowanie zabawek ze względu na ich rodzaj i przeznaczenie. Układanie na odpowiednich półkach. Określanie ich miejsca. Kształtowanie nawyków porządkowych.

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin