Tygodniowy plan pracy dydaktyczno – wychowawczej
opracowany w oparciu o program edukacji przedszkolnej
„Nasze przedszkole” MAC Edukacja
Termin realizacji: 11.10.2010 – 15.10.2010
Oddział IV – dzieci 5-,6- letnie
Temat kompleksowy: Każdy przedszkolak powie – trzeba dbać o zdrowie.
Opracowała:
L.D. – S.
Cele ogólne według programu
Rodzaj aktywności
Nr obszaru z podstawy programowej
Planowane sytuacje edukacyjne
Przewidywane osiągnięcia dzieci
Pobyt na świeżym powietrzu, zabawy
i ćwiczenia ruchowe, spacery, wycieczki
Ø Aktywność społeczna
Obszar nr 1.
• prezentowanie własnych wyrobów, dokonanie samooceny ich wykonania
• przestrzeganie wspólnie ustalonych umów i zasad regulujących współżycie w grupie
• dostrzeganie potrzeb innych, szanowanie ich
• uczestniczenie we wspólnych zabawach np. ruchowych metodą W. Sherborne
• wspólne wykonywanie prac plastycznych, organizowanie zabaw twórczych
Obszar nr 2.
• porządkowanie po sobie miejsca pracy i zabaw
• zwracanie uwagi na kulturę spożywania posiłków
Ø Aktywność językowa
Obszar nr 3.
• wyklaskiwanie rytmicznych fragmentów piosenek
•wyrażanie swoich myśli, potrzeb, przeżyć w rozmowach z rówieśnikami
• ćwiczenia narządów artykulacyjnych z wykorzystaniem samogłosek, spółgłosek, krótkich tekstów
• przekazywanie swoich odczuć , intencji w sposób werbalny i niewerbalny
• wypowiadanie się złożonymi zdaniami
Obszar nr 14.
• składanie pociętych obrazków w całość bez wzoru
• wskazywanie szczegółowych różnic między dwoma przedmiotami
• wykonywanie ćwiczeń różnicujących głoski opozycyjne
• wyodrębnianie w słowach głosek
•wykonywanie prac plastyczno- konstrukcyjnych różnymi technikami
• rozwijanie sprawności całego ciała
• nabywanie płynności ruchów rąk
• odwzorowywanie elementów
Ø Aktywność poznawcza
Obszar nr 4.
• uczestniczenie w zabawach rozwijających aktywność badawczą, umiejętność klasyfikowania, rozumowania przyczynowo – skutkowego
• uczestniczenie w zabawach organizowanych przez n-la, dających dziecku satysfakcję i radość
• wykorzystanie w zabawach różnych znaków i symboli
• uświadamianie sobie podczas zabawy jej efektów końcowych
• uczestniczenie w zabawach, pracach plastycznych, słuchaniu wierszy, opowiadań sprzyjających koncentracji uwagi
• uczestniczenie w różnego rodzaju zabawach twórczych
• rozwijanie myślenia twórczego poprzez stosowanie różnych technik: burzy mózgów
• rozwijanie myślenie logicznego poprzez rozwiązywanie zagadek, analizowanie, syntezowanie, słuchanie zdań prawdziwych i fałszywych, ocenianie ich wartości logicznej
Obszar nr 13.
• poruszanie się pod dyktando n-la
• przedstawianie układu rytmicznego za pomocą układu przedmiotów
• określanie kierunków ruchu, stosowanie określeń, np. na prawo od, na lewo od
• budowanie danego szeregu w toku praktycznego działania
• klasyfikowanie przedmiotów pod względem jednej lub kilku cech wspólnych
Ø Aktywność artystyczna
Obszar nr 8.
• słuchanie nagrań piosenek z płyt kompaktowych
• uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych, pląsach przy muzyce
• reagowanie na zmiany tempa i dynamiki utworu
• estetyczne, rytmiczne poruszanie się przy muzyce
• improwizowanie piosenek ruchem
Obszar nr 9.
• tworzenie galerii prac plastycznych dzieci
• poznawanie różnych technik plastycznych np. kolażu
• wydzieranie z różnego materiału
• obrysowywanie szablonów
• odczuwanie radości z tworzenia, działania plastycznego
Obszar nr 10
• obserwowanie różnych zjawisk, np. rozpuszczania ciał stałych w cieczy
• uczestniczenie w zabawach konstrukcyjno – technicznych wykorzystujących doświadczenia zebrane podczas poznawania środowiska technicznego np. budowanie różnych konstrukcji z klocków
Ø Aktywność ruchowa i zdrowotna
Obszar nr 5.
• zacieśnianie kontaktów interpersonalnych z grupą poprzez wspólne organizowanie swobodnych zabaw ruchowych
• uczestniczenie w zabawach ruchowych
• uczestniczenie w zabawach organizowanych w terenie
• uczestniczenie w ćwiczeniach gimnastycznych z wykorzystaniem standardowych metod i metod twórczych
• przebywanie na świeżym powietrzu, uczestniczenie w spacerach, zabawach i ćwiczeniach ruchowych
• spożywanie zdrowej żywności: warzyw, owoców, mięsa, nabiału, ograniczanie spożycia słodyczy, chipsów
• dbanie o higienę poprzez codzienne mycie całego ciała, mycie zębów po posiłkach, mycie rąk, utrzymywani w czystości odzieży, zachowanie porządku w miejscu zabawy, pracy, nauki
• systematyczne kontrolowanie stanu uzębienia, przezwyciężanie obaw przed wizyta u stomatologa
Obszar nr 6.
• wybieranie bezpiecznego miejsca do zabaw
• poznawani sytuacji zagrażających bezpieczeństwu: jedzenia brudnych owoców
• bezpieczne korzystanie ze sprzętu sportowego, przyrządów, urządzeń znajdujących się na placu przedszkolnym
1. poniedziałek: Chcemy żyć zdrowo.
• W gabinecie lekarskim – zabawa tematyczna w kąciku lekarskim. Rozmowy z dziećmi na temat treści zabaw. Wykorzystanie w zabawie przedmiotów i rekwizytów lekarskich, nazywanie ich i rozpoznawanie. Wchodzenie w różne role społeczne: pacjenta, lekarza, rodzica. Zachęcanie do zgodnej zabawy w małych grupach.
• Zdrowe pokarmy – zabawa dydaktyczna. Zwrócenie uwagi na produkty i dania zawierające witaminy i inne składniki, które są potrzebne do zachowania zdrowia i prawidłowego rozwoju organizmu. Nazywanie produktów na obrazkach i określanie, w jakiej postaci można je spożywać: surowe, gotowane lub w obu postaciach. Podział produktów na 2 grupy: zdrowe i niezdrowe.
ᴥ Czy woda jest potrzebna? –burza mózgów. Podawanie pomysłów zastosowania wody. Wykorzystywanie własnych doświadczeń dzieci. Rozmowa na temat ilustracji. Uzmysłowienie znaczenia wody dla ludzi, roślin i zwierząt. Doskonalenie twórczego i logicznego myślenia. Wdrażanie do dbałości o poprawność gramatyczną i stylistyczną wypowiedzi.
ᴥ Piosenka czyścioszków – zabawy muzyczno – ruchowe. Słuchanie piosenki pod w/w tytułem. Inscenizowanie ruchem treści piosenki. Nabywanie sprawności i płynności ruchowej. Zabawy ruchowe przy muzyce. Doskonalenie umiejętności dostrzegania zmian w tempie i dynamice muzyki i reagowania na te zmiany. Rozwijanie wrażliwości muzycznej.
• Zabawy swobodne w sali zgodnie z zainteresowaniami dzieci. Zachęcenie do komunikowania się w sposób werbalny i niewerbalny. Próby przekazywania informacji za pomocą mimiki, gestu. Zgodna zabawa dzieci w grupach.
• Spacer dróżką – ćwiczenia grafomotoryczne. Rysowanie drogi pomiędzy wyznaczonymi liniami. Zwracanie uwagi na nie przekraczanie linii. Doskonalenie sprawności manualnych. Rozwijanie koordynacji wzrokowo – ruchowej.
• Zegar żywieniowy – rozmowa przy ilustracjach. Wskazywanie i nazywanie pokarmów, które powinno się jeść o określonej porze dnia. Rozumienie konieczności systematycznego, zdrowego i racjonalnego odżywiania się. Nabywanie nawyków prozdrowotnych.
• Nasze samopoczucie – zabawa ruchowa z elementami technik dramowych.. Rozwijanie umiejętności twórczej interpretacji słów n-la. Doskonalenie inwencji, ekspresji ruchowej oraz płynności ruchów.
• Kot się myje – zabawa ruchowa naśladowcza połączona z ćwiczeniami artykulacyjnymi. Ćwiczenia dużych grup mięśniowych. Rozwijanie ogólnej sprawności fizycznej. Usprawnianie narządów mowy.
• Spacer - spacer w pobliżu przedszkola. Obserwacja najbliższego otoczenia. Rozmowy na temat wyglądu, kształtu mijanych budynków. Rozwijanie zainteresowań architekturą.
2. wtorek: Porządki krasnali.
• Domek krasnoludków – zabawy konstrukcyjne w małych grupach. Budowanie z różnych rodzajów klocków plastikowych i drewnianych. Wypowiedzi na temat tworzonych budowli. Opisywanie wyglądu domków.
• Sprzątanie buzi – ćwiczenia artykulacyjne. Powtarzanie zgłosek wymawianych przez n-lkę. Zwracanie uwagi na dokładną i poprawną ich realizację. Usprawnianie narządów artykulacyjnych.
ᴥ W królestwie krasnoludków - zabawy matematyczne przy opowiadaniu n-lki. Nazywanie i rozróżnianie kierunków ruchu : na lewo od, na prawo od. Stosowanie określeń dotyczących położenia przedmiotów w przestrzenia: pod, nad, obok, za, przed, między. Doskonalenie spostrzegawczości i pamięci wzrokowej. Zachęcenie wszystkich dzieci do działania i do aktywnego uczestnictwa w zabawie.
• Zabawy swobodne z niewielkim udziałem n-la. Zwracanie uwagi na zgodną zabawę w grupach, respektowanie potrzeb innych dzieci. Budowanie więzi w grupie.
• Pociąg wyrazowy – zabawa słowna. Zapamiętywanie i powtarzanie ciągów wyrazowych. Wdrażanie do przestrzegania reguł zabawy. Ćwiczenie pamięci słuchowej.
•Robimy porządki – porządkowanie i zabawek. Segregowanie zabawek ze względu na ich rodzaj i przeznaczenie. Układanie na odpowiednich półkach. Określanie ich miejsca. Kształtowanie nawyków porządkowych.
jardor