Tygodniowy plan pracy dydaktyczno – wychowawczej
opracowany w oparciu o program edukacji przedszkolnej
„Nasze przedszkole” MAC Edukacja
Termin realizacji: 06.06.2010 – 10.06.2010
Oddział IV – dzieci 5-,6- letnie
Temat kompleksowy: Dużo umiem, dużo wiem.
Opracowała:
L. D.-S.
Cele ogólne według programu
Rodzaj aktywności
Nr obszaru z podstawy programowej
Planowane sytuacje edukacyjne
Przewidywane osiągnięcia dzieci
Pobyt na świeżym powietrzu, zabawy
i ćwiczenia ruchowe, spacery, wycieczki
Ø Aktywność społeczna
-Obszar nr 1.
- Dostrzeganie swojej niepowtarzalności, a także niepowtarzalności innych i szanowania jej.
- Wyrażanie i nazywanie różnych emocji podczas zabaw.
- Stosowanie technik i metod pozwalających przezwyciężyć negatywne emocje powstałe w wyniku przeżytych porażek i sytuacji stresowych, np. metody Ruchu Rozwijającego W. Sherborne.
- Prezentowanie własnych wyrobów, dokonanie samooceny ich wykonania.
- Szukanie kompromisu w spornych sprawach.
- Dostrzeganie potrzeb innych, szanowanie ich.
- Uczestniczenie we wspólnych zabawach.
- Zwrócenie uwagi na niewerbalny sposób porozumiewania się.
- Przestrzeganie wspólnie ustalonych umów
i zasad regulujących współżycie w grupie.
Obszar nr 2.
- Porządkowanie po sobie miejsca pracy i zabaw.
Ø Aktywność językowa
Obszar nr 3.
- Uczestniczenie w zabawach polegających na odtwarzaniu usłyszanych dźwięków.
- Ćwiczenie narządów artykulacyjnych.
- Wypowiadanie się złożonymi zdaniami, stosowanie kilkuzdaniowej wypowiedzi.
- Przekazywanie swoich odczuć, intencji
w sposób werbalny i niewerbalny.
- Słuchanie wierszy, opowiadań.
- Dopowiadanie zakończeń opowiadań.
- Formułowanie dłuższych wypowiedzi na ważne tematy.
Obszar nr 14.
- Składanie pociętych obrazków w całość bez wzoru.
- Wyodrębnianie w słowach głosek.
- Czytanie całościowe wyrazów.
- Rozwijanie sprawności całego ciała.
- Rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej.
- Wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni.
- Wykonywanie prac plastyczno – konstrukcyjnych różnymi technikami.
- Wykonywanie ćwiczeń rozwijających orientację przestrzenną.
- Nabywanie świadomości własnego ciała.
- Nabywanie płynności ruchów rąk.
- Rozwijanie wyobraźni przestrzennej.
Ø Aktywność poznawcza
Obszar nr 4.
- Uczestniczenie w zabawach organizowanych przez n-la, dających dziecku satysfakcję i radość.
- Uświadamianie sobie podczas zabawy jej efektów końcowych.
- Rozpoznawanie przedmiotów za pomocą zmysłów: dotyku, słuchu.
- Rozwijanie myślenia logicznego.
- Rozwijanie myślenia twórczego.
- Uczestniczenie w różnego rodzaju zabawach twórczych.
- Uczestniczenie w zabawach sprzyjających koncentracji uwagi.
Obszar nr 13.
- Różnicowanie prawej i lewej strony ciała.
- Porównywanie liczebności zbiorów.
- Układanie dowolnych kompozycji z figur geometrycznych.
- Wskazywanie kierunków od osi własnego ciała.
- Poruszanie się pod dyktando nauczyciela.
- Wykonywanie ćwiczeń w parach.
- Określanie kierunku ruchu.
- Posługiwanie się liczbami w aspekcie kardynalnym i porządkowym.
Ø Aktywność artystyczna
Obszar nr 8.
- Wykonywanie akompaniamentu do piosenek na instrumentach perkusyjnych.
- Zbiorowe śpiewanie piosenek.
- Uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych przy muzyce.
- Estetyczne, rytmiczne poruszanie się przy muzyce.
- Improwizowanie piosenek ruchem.
Obszar nr 9.
- Rysowanie, lepienie.
- Odczuwanie radości z tworzenia, działania plastycznego.
Obszar nr 10.
- Uczestniczenie w zabawach konstrukcyjnych, budowanie z różnych rodzajów klocków.
Ø Aktywność ruchowa i zdrowotna
Obszar nr 5.
- Zacieśnianie kontaktów interpersonalnych
z grupą poprzez organizowanie swobodnych zabaw.
- Uczestniczenie w ćwiczeniach gimnastycznych wykorzystaniem metod twórczych, np.
W. Sherborne, A.M. Kniessów.
- Uczestniczenie w zabawach ruchowych.
- Uczestniczenie w zabawach organizowanych
w terenie.
- Przeplatanie aktywności ruchowej odpoczynkiem.
- Przebywanie na świeżym powietrzu.
Obszar nr 6.
- Wybieranie bezpiecznego miejsca do zabaw.
- Bezpieczne korzystanie ze sprzętu sportowego, urządzeń znajdujących się na placu.
1. poniedziałek: Umiemy się zgodnie bawić.
• Wspólne zabawy – zabawy tematyczne w kącikach zainteresowań. Wdrażanie do wspólnej zgodnej zabawy w małych grupach. Uznawanie prawa do zabawy wszystkich dzieci. Zwracanie uwagi na potrzeby i uczucia innych osób.
• Koledzy lubią, gdy… – burza mózgów. Podawanie przykładów pozytywnych zachowań. Umożliwienie zabrania głosu przez wszystkie dzieci. Wyrażanie własnych pomysłów, zwracanie uwagi na niewyśmiewanie się z pomysłów innych dzieci. Rozwijanie myślenia twórczego, doskonalenie pomysłowości i inwencji.
ᴥ Wiem, jak się zachować – rozwiązywanie quizu poprzedzone rozmową na temat ilustracji. Wskazywanie wśród przykładów zachowań, tych, które są aprobowane społecznie, a które nie. Zachęcanie dzieci do swobodnych wypowiedzi. Kształtowanie nawyku unikania zachowań, które sprawiają przykrość innym. Rozwijanie kompetencji społecznych dzieci.
ᴥ Zabawy z kolegami – zabawy rytmiczne przy muzyce. Zabawy ruchowe przy piosence Boogie -woogie. Inscenizowanie ruchem treści piosenki. Doskonalenie umiejętności wykonywania płynnych ruchów. Kształtowanie umiejętności łączenia pojedynczych ruchów w proste sekwencje ruchowe.
• Zabawy swobodne w sali z niewielkim udziałem n-la. Zwracanie uwagi na potrzeby i oczekiwania innych dzieci. Budowanie więzi
w grupie.
• Co powiem koledze? – zabawy z elementami pantomimy. Rozwijanie pomysłowości i twórczego myślenia. Przekazywanie intencji, uczuć itp. Ruchem, gestem, mimiką, bez udziału słów Rozbudzanie zainteresowań teatralnych dzieci.
• Zabawy i zabawki – loteryjka wyrazowo – obrazkowa. Przyporządkowanie napisów do odpowiednich obrazków. Doskonalenie procesów analizy i syntezy oraz spostrzegawczości. Rozwijanie umiejętności czytania globalnego.
• Czy masz ten kolor? – zabawa ruchowa metodą pedagogiki zabawy. Rozwijanie świadomości własnego ciała i przestrzeni. Kształtowanie umiejętności współpracy
z innymi. Integracja grupy.
• Labado – zabawa ruchowa przy nagraniu piosenki. Rozwijanie ogólnej sprawności psychomotorycznej. Doskonalenie sprawności poruszania się w różnych pozycjach w kole.
• Bawimy się – zabawy ruchowe w ogrodzie przedszkolnym z wykorzystaniem piłek koszy do koszykówki i bramek do piłki nożnej. Rozwijanie ogólnej sprawności motorycznej. Uznawanie prawa do zabawy wszystkich dzieci.
2. wtorek: Potrafię liczyć.
• Gra w kości – zabawa dydaktyczna. Posługiwanie się liczebnikami głównymi w zakresie dostępnym dzieciom. Określanie liczby kropek za pomocą liczebnika głównego. Rozumienie pojęcia para. Kształtowanie nawyku przestrzegania reguł gry i radzenia sobie z porażką.
• Kolorowe klocki – zabawy konstrukcyjne z wykorzystaniem klocków różnej wielkości i kształtu. Określanie barwy i kształtu klocków. Porównywanie ich wielkości. Wypowiedzi na temat klocków wykorzystanych do budowli.
ᴥ Nasze zabawki – rozmowa połączona z działaniem. Porządkowanie zbiorów wg ich rosnącej lub malejącej liczebności. Odwzorowywanie liczebności zbioru poprzez klaskanie, tupanie, itp. Doskonalenie znajomości liczebników w zakresie 10. Doskonalenie uwagi, pamięci.
• Zabawy swobodne w sali zgodnie z zainteresowaniami dzieci. Realizacja własnych pomysłów. Wdrażanie do porządkowania sali po skończonej zabawie. Kształtowanie nawyków porządkowych.
• Którego obrazka brakuje? – zabawa dydaktyczna. Opowiadanie, co dzieje się na kolejnych obrazkach. Określanie, który obrazek został schowany. Rozwijanie myślenia przyczynowo – skutkowego. Rozwijanie spostrzegawczości.
•Gdzie się schował ser? – ćwiczenia słownikowe. Doskonalenie umiejętności analizy głoskowej wyrazów. Wskazywanie wyrazów, które zawierają zgłoskę ser na początku (serdelek, serce, sernik, itp.). liczenie głosek, pokazywanie ich liczby na palcach.
• Wypady – zabawa ruchowa metodą kinezjologii edukacyjnej P. Dennisona. Rozwijanie percepcji przestrzennej. Relaksacja całego ciała.
• Hop w prawo, hop w lewo – zabawa ruchowa
z elementami skoku. Doskonalenie ogólnej sprawności psychofizycznej. Doskonalenie umiejętności rozróżniania kierunków
w przestrzeni i względem siebie.
ᴥ Bawmy się – zestaw zabaw ruchowych metodą A i M Kniessów z wykorzystaniem szarf
i pałeczek. Doskonalenie świadomości własnego ciała oraz wyczucia przestrzeni. Kształtowanie umiejętności wykonywania płynnych ruchów. Harmonijne rozwijanie lewej
i prawej strony ciała.
• Szukamy skarbu - zabawy tropiące w ogrodzie przedszkolnym. Rozumienie i stosowanie pojęć dotyczących orientacji w przestrzeni oraz
w odniesieniu do siebie. Uważne słuchanie
i wykonywanie poleceń słownych.
3. środa: Moje obrazki.
• Nasze zabawki – układanie puzzli i obrazków z części. Doskonalenie spostrzegawczości. Rozwijanie logicznego myślenia. Wypowiedzi na temat ułożonych obrazków, przedmiotów, jakie przedstawiają.
• Lubimy się bawić – zabawy tematyczne w kącikach zainteresowań. W...
dyrektor-1