21 plan (dużo umiem i wiem).docx

(26 KB) Pobierz

 

 

Tygodniowy plan pracy dydaktyczno – wychowawczej

opracowany w oparciu o program edukacji przedszkolnej

„Nasze przedszkole” MAC Edukacja

 

 

 

             Termin realizacji:    06.06.2010 – 10.06.2010

 

 

             Oddział IV dzieci 5-,6- letnie

 

 

             Temat kompleksowy:     Dużo umiem, dużo wiem.

 

 

 

 

 

 

                  Opracowała:

                  L. D.-S.

                 

 

 

 

 

Cele ogólne według programu

Rodzaj aktywności

Nr obszaru z podstawy programowej

Planowane sytuacje edukacyjne

Przewidywane osiągnięcia dzieci

Pobyt na świeżym powietrzu, zabawy

i ćwiczenia ruchowe, spacery, wycieczki

Ø      Aktywność społeczna

-Obszar nr 1.

- Dostrzeganie swojej niepowtarzalności, a także niepowtarzalności innych i szanowania jej.

- Wyrażanie i nazywanie różnych emocji podczas zabaw.

- Stosowanie technik i metod pozwalających przezwyciężyć negatywne emocje powstałe w wyniku przeżytych porażek i sytuacji stresowych, np. metody Ruchu Rozwijającego W. Sherborne.

-  Prezentowanie własnych wyrobów, dokonanie samooceny ich wykonania.

- Szukanie kompromisu w spornych sprawach.

- Dostrzeganie potrzeb innych, szanowanie ich.

- Uczestniczenie we wspólnych zabawach.

- Zwrócenie uwagi na niewerbalny sposób porozumiewania się.

- Przestrzeganie wspólnie ustalonych umów

i zasad regulujących współżycie w grupie.

Obszar nr 2.

- Porządkowanie po sobie miejsca pracy i zabaw.

Ø      Aktywność językowa

Obszar nr 3.

- Uczestniczenie w zabawach polegających na odtwarzaniu usłyszanych dźwięków.

- Ćwiczenie narządów artykulacyjnych.

- Wypowiadanie się złożonymi zdaniami, stosowanie kilkuzdaniowej wypowiedzi.

- Przekazywanie swoich odczuć, intencji

w sposób werbalny i niewerbalny.

- Słuchanie wierszy, opowiadań.

- Dopowiadanie zakończeń opowiadań.

- Formułowanie dłuższych wypowiedzi na ważne tematy.

 

Obszar nr 14.

- Składanie pociętych obrazków w całość bez wzoru.

-  Wyodrębnianie  w słowach głosek.

- Czytanie całościowe wyrazów.

- Rozwijanie sprawności całego ciała.

- Rozwijanie koordynacji  wzrokowo-ruchowej.

- Wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni.

- Wykonywanie prac plastyczno – konstrukcyjnych różnymi technikami.

- Wykonywanie ćwiczeń rozwijających orientację przestrzenną.

- Nabywanie świadomości własnego ciała.

- Nabywanie płynności ruchów rąk.

- Rozwijanie wyobraźni przestrzennej.

Ø      Aktywność poznawcza

Obszar nr 4.

- Uczestniczenie w zabawach organizowanych przez n-la, dających dziecku satysfakcję i radość.

- Uświadamianie sobie podczas zabawy jej efektów końcowych.

- Rozpoznawanie przedmiotów za pomocą zmysłów: dotyku, słuchu.

- Rozwijanie myślenia logicznego.

- Rozwijanie myślenia twórczego.

- Uczestniczenie w różnego rodzaju zabawach twórczych.

- Uczestniczenie w zabawach sprzyjających koncentracji uwagi.

- Uczestniczenie w różnego rodzaju zabawach twórczych.

Obszar nr 13.

- Różnicowanie prawej i lewej strony ciała.

- Porównywanie liczebności zbiorów.

- Układanie dowolnych kompozycji z figur geometrycznych.

- Wskazywanie kierunków od osi własnego ciała.

- Poruszanie się pod dyktando nauczyciela.

- Wykonywanie ćwiczeń w parach.

- Określanie kierunku ruchu.

- Posługiwanie się liczbami w aspekcie kardynalnym i porządkowym.

Ø      Aktywność artystyczna

Obszar nr 8.

- Wykonywanie akompaniamentu do piosenek na instrumentach perkusyjnych.

- Zbiorowe śpiewanie piosenek.

- Uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych przy muzyce.

- Estetyczne, rytmiczne poruszanie się przy  muzyce.

- Improwizowanie piosenek ruchem.

Obszar nr 9.

- Rysowanie, lepienie.

- Odczuwanie radości z tworzenia, działania plastycznego.

Obszar nr 10.

- Uczestniczenie w zabawach konstrukcyjnych, budowanie z różnych rodzajów klocków.

Ø      Aktywność ruchowa i zdrowotna

Obszar nr 5.

- Zacieśnianie kontaktów interpersonalnych

z grupą poprzez organizowanie swobodnych zabaw.

- Uczestniczenie w ćwiczeniach gimnastycznych wykorzystaniem metod twórczych, np.

W. Sherborne, A.M. Kniessów.

- Uczestniczenie w zabawach ruchowych.

- Uczestniczenie w zabawach organizowanych

w terenie.

- Przeplatanie aktywności ruchowej odpoczynkiem.

- Przebywanie na świeżym powietrzu.

Obszar nr 6.

- Wybieranie bezpiecznego miejsca do zabaw.

- Bezpieczne korzystanie ze sprzętu sportowego, urządzeń znajdujących się na placu.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1. poniedziałek:  Umiemy się zgodnie bawić.

• Wspólne zabawy – zabawy tematyczne w kącikach zainteresowań. Wdrażanie do wspólnej zgodnej zabawy w małych grupach. Uznawanie prawa do zabawy wszystkich dzieci. Zwracanie uwagi na potrzeby i  uczucia innych osób.

• Koledzy lubią, gdy… – burza mózgów. Podawanie przykładów pozytywnych zachowań. Umożliwienie zabrania głosu przez wszystkie dzieci. Wyrażanie własnych pomysłów, zwracanie uwagi na niewyśmiewanie się z pomysłów innych dzieci. Rozwijanie myślenia twórczego, doskonalenie pomysłowości i inwencji.

Wiem, jak się zachować – rozwiązywanie quizu poprzedzone rozmową na temat ilustracji. Wskazywanie wśród przykładów zachowań, tych, które są aprobowane społecznie, a które nie. Zachęcanie dzieci do swobodnych wypowiedzi. Kształtowanie nawyku unikania zachowań, które sprawiają przykrość innym. Rozwijanie kompetencji społecznych dzieci.

Zabawy z kolegami – zabawy rytmiczne przy muzyce. Zabawy ruchowe przy piosence Boogie -woogie. Inscenizowanie ruchem treści piosenki. Doskonalenie umiejętności wykonywania płynnych ruchów. Kształtowanie umiejętności łączenia pojedynczych ruchów w proste sekwencje ruchowe.

• Zabawy swobodne w sali z niewielkim udziałem n-la. Zwracanie uwagi na potrzeby i oczekiwania innych dzieci. Budowanie więzi

w grupie.

Co powiem koledze?  zabawy z elementami pantomimy. Rozwijanie pomysłowości i twórczego myślenia. Przekazywanie intencji, uczuć itp. Ruchem, gestem, mimiką, bez udziału słów Rozbudzanie zainteresowań teatralnych dzieci.

Zabawy i zabawki  – loteryjka wyrazowo – obrazkowa. Przyporządkowanie napisów do odpowiednich obrazków. Doskonalenie procesów analizy i syntezy oraz spostrzegawczości.  Rozwijanie umiejętności czytania globalnego.

Czy masz ten kolor?zabawa ruchowa metodą pedagogiki zabawy. Rozwijanie świadomości własnego ciała i przestrzeni. Kształtowanie umiejętności współpracy

z innymi. Integracja grupy.

Labado zabawa ruchowa przy nagraniu piosenki. Rozwijanie ogólnej sprawności psychomotorycznej. Doskonalenie sprawności poruszania się w różnych pozycjach w kole.

Bawimy sięzabawy ruchowe w ogrodzie przedszkolnym z wykorzystaniem piłek koszy do koszykówki i bramek do piłki nożnej. Rozwijanie ogólnej sprawności motorycznej. Uznawanie prawa do zabawy wszystkich dzieci.

2. wtorek: Potrafię liczyć.

Gra w kościzabawa dydaktyczna. Posługiwanie się liczebnikami głównymi w zakresie dostępnym dzieciom. Określanie liczby kropek za pomocą liczebnika głównego. Rozumienie pojęcia para. Kształtowanie nawyku przestrzegania reguł gry i radzenia sobie z porażką.

Kolorowe klocki zabawy konstrukcyjne z wykorzystaniem klocków różnej wielkości i kształtu. Określanie barwy i kształtu klocków. Porównywanie ich wielkości. Wypowiedzi na temat klocków wykorzystanych do budowli.

Nasze zabawki rozmowa połączona z działaniem. Porządkowanie zbiorów wg ich rosnącej lub malejącej liczebności. Odwzorowywanie liczebności zbioru poprzez klaskanie, tupanie, itp. Doskonalenie znajomości liczebników w zakresie 10. Doskonalenie uwagi, pamięci.

• Zabawy swobodne w sali zgodnie z zainteresowaniami dzieci. Realizacja własnych pomysłów. Wdrażanie do porządkowania sali po skończonej zabawie. Kształtowanie nawyków porządkowych.

Którego obrazka brakuje? – zabawa dydaktyczna. Opowiadanie, co dzieje się na kolejnych obrazkach. Określanie, który obrazek został schowany. Rozwijanie myślenia przyczynowo – skutkowego. Rozwijanie spostrzegawczości.

Gdzie się schował ser? – ćwiczenia słownikowe. Doskonalenie umiejętności analizy głoskowej wyrazów. Wskazywanie wyrazów, które zawierają zgłoskę ser na początku (serdelek, serce, sernik, itp.). liczenie głosek, pokazywanie ich liczby na palcach.

Wypady – zabawa ruchowa metodą kinezjologii edukacyjnej P. Dennisona. Rozwijanie percepcji przestrzennej. Relaksacja całego ciała.

Hop w prawo, hop w lewo – zabawa ruchowa

z elementami skoku. Doskonalenie ogólnej sprawności psychofizycznej. Doskonalenie umiejętności rozróżniania kierunków

w przestrzeni i względem siebie.

Bawmy się – zestaw zabaw ruchowych metodą A i M Kniessów z wykorzystaniem szarf

i pałeczek. Doskonalenie świadomości własnego ciała oraz wyczucia przestrzeni. Kształtowanie umiejętności wykonywania płynnych ruchów. Harmonijne rozwijanie lewej

i prawej strony ciała.

Szukamy skarbu - zabawy tropiące w ogrodzie przedszkolnym. Rozumienie i stosowanie pojęć dotyczących orientacji w przestrzeni oraz

w odniesieniu do siebie.  Uważne słuchanie

i wykonywanie poleceń słownych.

 

3. środa:  Moje obrazki.

Nasze zabawki – układanie puzzli i obrazków z części. Doskonalenie spostrzegawczości. Rozwijanie logicznego myślenia. Wypowiedzi na temat ułożonych obrazków, przedmiotów, jakie przedstawiają.

Lubimy się bawićzabawy tematyczne w kącikach zainteresowań. W...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin