Tygodniowy plan pracy dydaktyczno – wychowawczej
opracowany w oparciu o program edukacji przedszkolnej
„Nasze przedszkole” MAC Edukacja
Termin realizacji: 20.12.2010 – 24.12.2010
Oddział IV – dzieci 5-,6- letnie
Temat kompleksowy: Każda buzia uśmiechnięta, bo nadchodzą święta.
Opracowała:
L. D. – S.
Cele ogólne według programu
Rodzaj aktywności
Nr obszaru z podstawy programowej
Planowane sytuacje edukacyjne
Przewidywane osiągnięcia dzieci
Pobyt na świeżym powietrzu, zabawy
i ćwiczenia ruchowe, spacery, wycieczki
Ø Aktywność społeczna
Obszar nr 1.
•określanie sytuacji wywołujących różne emocje, np. radość
• prezentowanie własnych wyrobów, dokonanie samooceny ich wykonania
•wykazywanie się inicjatywą w sytuacjach nowych
• przestrzeganie wspólnie ustalonych umów i zasad regulujących współżycie w grupie
• dążenie do zrozumienia i przeżywania wartości moralnych, takich, jak: dobro, szacunek, odpowiedzialność
Obszar nr 2.
•tworzenie okazjonalnych kącików zainteresowań
•wiązanie obuwia
• zwracanie uwagi na kulturę spożywania posiłków
•pełnienie dyżurów
Obszar nr 15.
• określanie czynności domowych wykonywanych przez poszczególnych członków rodziny
•dzielenie się wiadomościami na temat życia w rodzinie
•przygotowywanie programu artystycznego
•kultywowanie tradycji związanych ze świętami Bożego Narodzenia
Ø Aktywność językowa
Obszar nr 3.
•rozpoznawanie sztucznie otrzymywanych dźwięków
• uczestniczenie w zabawach polegających na odtwarzaniu słyszanych dźwięków
•ćwiczenia artykulacyjne
•swobodne rozmowy na tematy bliskie dzieciom
•stosowanie w wypowiedziach prawidłowych form fleksyjnych
•formułowanie dłuższych wypowiedzi na ważne tematy
Obszar nr 14.
• wskazywanie szczegółowych różnic pomiędzy dwoma obrazkami
•segregowani danych symboli graficznych wg przyjętego kryterium
•wykonywanie ćwiczeń rozwijających orientację przestrzenną
• posługiwanie się różnymi rodzajami kredek, ołówków, mazaków
• wykonywanie prac plastyczno – konstrukcyjnych różnymi technikami
•rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych, ćwiczeń gimnastycznych
•wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni
•rozwijanie koordynacji wzrokowo – ruchowej
•wykonywanie czynności z dużym i małym napięciem mięśniowym
•nabywanie precyzji wykonywania ruchów dłońmi
Ø Aktywność poznawcza
Obszar nr 4.
• uczestniczenie w zabawach rozwijających myślenie, umiejętność klasyfikowania
• wykorzystywanie w zabawach różnych zabawek, przedmiotów, symboli
•rozpoznawanie przedmiotów za pomocą dotyku, słuchu
• uczestniczenie w zabawach, ćwiczeniach, pracach plastycznych sprzyjających koncentracji uwagi
• rozwijanie logicznego myślenia poprzez analizowanie, syntetyzowanie
Obszar nr 13.
• poruszanie się pod dyktando n-la
•określanie kierunków ruchu, stosowanie określeń: na prawo, na lewo
• zauważanie rytmów, kontynuowanie ich
•dodawanie i odejmowanie w zakresie 10 z wykorzystaniem zbiorów zastępczych
Obszar nr 12.
•poznawanie właściwości fizycznych śniegu
Ø Aktywność artystyczna
Obszar nr 8.
• słuchanie nagrań piosenek w wykonaniu
n-la i z płyt kompaktowych
•zbiorowe i indywidualne śpiewanie piosenek
•uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych, pląsach przy muzyce
• estetyczne, rytmiczne poruszanie się przy muzyce
Obszar nr 9.
• tworzenie galerii prac plastycznych dzieci
• odczuwanie radości z tworzenia, działania plastycznego
•rysowanie, malowanie farbami plakatowymi z wykorzystaniem pędzli, wycinanie, obrysowywanie szablonów, naklejanie
•odczuwanie radości z tworzenia, działania plastycznego
Obszar nr 10
• uczestniczenie w zabawach konstrukcyjno – technicznych wykorzystujących doświadczenia zebrane podczas poznawania środowiska technicznego np. budowanie różnych konstrukcji z klocków
•budowanie z naturalnych materiałów (śnieg)
Ø Aktywność ruchowa i zdrowotna
Obszar nr 5.
• uczestniczenie w zabawach ruchowych
• uczestniczenie w zabawach organizowanych w terenie
• przebywanie na świeżym powietrzu, uczestniczenie w spacerach, zabawach i ćwiczeniach ruchowych
• dbanie o higienę poprzez zachowanie porządku w miejscu zabawy, pracy, nauki
Obszar nr 6.
• wybieranie bezpiecznego miejsca do zabawy
1. poniedziałek: Czekamy na święta.
•Świąteczny czas – tworzenie kącika okolicznościowego. Oglądanie pocztówek, obrazków o tematyce świątecznej. Swobodne wypowiedzi na temat charakterystycznych elementów, jakie się na nich znajdują. Wspólne wykonanie kącika tematycznego. Rozwijanie umiejętności projektowania przestrzeni i podziału czynności między dziećmi.
•Białe święta – zabawy logorytmiczne z rymowanką. Rytmizowanie tekstu z różnym tempem i dynamiką. Doskonalenie umiejętności poprawnej artykulacji głosek. Usprawnianie pracy narządów mowy,
ᴥ Najlepszy prezent – rozmowa w oparciu o opowiadanie B. Szurowskiej wdrażanie do uważnego słuchania tekstów literackich. Budowanie wypowiedzi na temat zachowania bohaterów. Próby oceny ich postępowania. Wyjaśnianie znaczenia pomocy rodzicom w pracach domowych. Wypowiedzi na temat zachowania dzieci w oparciu o własne przeżycia i doświadczenia. Wyjaśnianie pojęć: szacunek dla rodziców, odpowiedzialność. Rozwijanie mowy i myślenia.
ᴥ Hej, kolęda – zabawy muzyczne. Zabawa naśladowcza przy piosence Gwiazdka. Ilustrowanie ruchem treści piosenki. przypomnienie słów i melodii popularnych kolęd. Wspólne ich śpiewanie. Określanie ich charakteru i nastroju. Wyklaskiwanie prostych rytmów na zasadzie echa. Umuzykalnianie dzieci.
• Zabawy swobodne w kącikach zainteresowań. Nabywanie nawyku uznawania prawa do zabawy wszystkich dzieci. Uwrażliwianie na dostrzeganie i respektowanie potrzeb innych dzieci.
• Świąteczne opowieści – zabawa dydaktyczna typu Prawda – fałsz. Określanie prawdziwości zdań wypowiadanych przez n-lkę dotyczących tematyki świątecznej i zimowej. Ćwiczenie logicznego myślenia.
• Przygotowania do świąt – zabawy tematyczne w małych grupach. Wchodzenie w różnorodne role społeczne. Wykorzystanie w zabawach własnych obserwacji i doświadczeń. Porozumiewanie się w sposób werbalny i niewerbalny. Wdrażanie do nawiązywania i podtrzymywania kontaktów interpersonalnych. Kształtowanie kompetencji społecznych dzieci.
•Jasełka – zorganizowanie spotkania wigilijnego z rodzicami dzieci uczęszczających do przedszkola. Prezentacja programu przygotowanego przez dzieci, wspólne śpiewanie kolęd. Składanie życzeń podczas dzielenia się opłatkiem. Wprowadzanie świątecznej atmosfery.
• Pada śnieg – zabawa ruchowa orientacyjno – porządkowa. Doskonalenie szybkiej reakcji na sygnały umowne. Rozwijanie ogólnej sprawności ruchowej.
• Droga między zaspami – zabawa ruchowa z elementami równowagi. Marsz po wyznaczonym torze bez przekraczania linii. Doskonalenie koordynacji wzrokowo – ruchowej i orientacji w przestrzeni.
• Zimowy czas – spacer w pobliżu przedszkola. Obserwacja najbliższego otoczenia w zimowej szacie. Rozmowy na temat cech charakterystycznych dla zimy.
2. wtorek: Piękna choinka.
• Szopki – oglądanie szopki znajdującej się w przedszkolu oraz przedstawionych na ilustracjach i obrazkach. Opisywanie i porównywanie ich wyglądu. Zwrócenie uwagi na podobne i różniące je elementy. Przekazywanie i zachęcanie do kultywowania tradycji bożonarodzeniowych.
• Dziecięcy łańcuch – zabawa integracyjna. Zapraszanie do zabawy wszystkich dzieci. Wzmacnianie kontaktów interpersonalnych w grupie, poczucie przez dzieci jedności i przynależności do grupy.
ᴥ Choinkowe ozdoby - zabawy matematyczne. Tworzenie różnorodnych zbiorów. Przeliczanie ich elementów. Rozwijanie umiejętności dodawania i odejmowania w zakresie 10. Doskonalenie spostrzegania i procesów myślowych.
• Zabawy swobodne z niewielkim udziałem n-la. Kształtowanie pomysłowości i inwencji w zabawie. Wyrabianie nawyku przestrzegania ustalonych reguł i zasad.
• Co Mikołaj w worku niesie – zabawa dydaktyczna. Rozpoznawanie po dotyku zabawek ukrytych w worku. Rozwijanie koncentracji uwagi. Doskonalenie zmysłu dotyku. Zachęcanie do udziału w zabawie wszystkich dzieci.
• Świąteczne życzenia – rysowanie mazakami i kredkami ołówkowymi oraz świecowymi. Przekazywanie treści za pomocą symboli stworzonych wg pomysłów dzieci. Rozwijanie pomysłowości i...
dyrektor-1