8 plan (wszyscy mają domy).docx

(35 KB) Pobierz

 

 

Tygodniowy plan pracy dydaktyczno – wychowawczej

opracowany w oparciu o program edukacji przedszkolnej

„Nasze przedszkole” MAC Edukacja

 

 

 

             Termin realizacji: 06.12.2010 – 10.12.2010

 

 

             Oddział IVdzieci 5-,6- letnie

 

 

             Temat kompleksowy:  I ludzie i zwierzątka mieszkają w swoich domkach.

 

 

 

 

 

 

                  Opracowała:

                  L. D. – S.

                 

 

 

 

 

Cele ogólne według programu

Rodzaj aktywności

Nr obszaru z podstawy programowej

Planowane sytuacje edukacyjne

Przewidywane osiągnięcia dzieci

Pobyt na świeżym powietrzu, zabawy

i ćwiczenia ruchowe, spacery, wycieczki

Ø      Aktywność społeczna

Obszar nr 1.

prezentowanie własnych wyrobów, dokonanie samooceny ich wychowania

przestrzeganie wspólnie ustalonych umów i zasad regulujących współżycie w grupie

dostrzeganie potrzeb innych, szanowanie ich

unikanie zachowań agresywnych, powstrzymywanie się przed nimi

wspólne organizowanie zabaw twórczych, np. tworzenie scenek z wykorzystaniem dramy

odpowiadanie na zadane pytania

Obszar nr 2.

wiązanie obuwia

porządkowanie po sobie miejsca pracy i zabaw

zwracanie uwagi na kulturę spożywania posiłków

pełnienie dyżurów

Obszar nr 15.

wyjaśnianie wieloznaczności słowa dom

Ø      Aktywność językowa

Obszar nr 3.

słuchanie znanych osób, rozpoznawanie ich po głosach

ćwiczenia oddechowe

ćwiczenia narządów artykulacyjnych z wykorzystaniem samogłosek, spółgłosek

wyrażanie swoich myśli, potrzeb, przeżyć w rozmowach z rówieśnikami

stosowanie w wypowiedziach prawidłowych form fleksyjnych wszystkich odmieniających się części mowy

stosowanie zdrobnień, zgrubień

słuchanie wierszy, opowiadań

Obszar nr 14.

obserwowanie otoczenia, wymienianie jego elementów, porównywanie ich z tym, co znajduje się dalej

składanie pociętych obrazków w całość bez wzoru

układanie rymów do podanych słów

tworzenie słów rozpoczynających się daną sylabą

wykonywanie ćwiczeń rozwijających orientację przestrzenną

posługiwanie się różnymi rodzajami kredek, ołówków, mazaków

wykonywanie prac plastyczno – konstrukcyjnych różnymi technikami

rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych, ćwiczeń gimnastycznych

wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni

rozwijanie koordynacji wzrokowo – ruchowej

wykonywanie czynności z dużym i małym napięciem mięśniowym

Ø      Aktywność poznawcza

Obszar nr 4.

uczestniczenie w zabawach organizowanych przez n-la, dających dziecku satysfakcję i radość

powtarzanie z pamięci piosenek w połączeniu z ruchem

nauka na pamięć piosenek treściowo bliskich dzieciom

uczestniczenie  w zabawach, ćwiczeniach, pracach plastycznych sprzyjających koncentracji uwagi

rozwijanie logicznego myślenia poprzez rozwiązywanie zagadek, analizowanie, syntetyzowanie

Obszar nr 13.

poruszanie się pod dyktando n-la

określanie położenia przedmiotów w przestrzeni, stosowanie określeń, np.: daleko, dalej, najdalej

określanie kierunków ruchu, stosowanie określeń: na prawo od, na lewo od

posługiwanie się liczbami w aspekcie kardynalnym

Obszar nr 12.

pokazywanie na wybranych przykładach, jak zwierzęta przygotowują się do nadchodzącej zimy (zasypiają)

poznawanie właściwości fizycznych śniegu

Ø      Aktywność artystyczna

Obszar nr 8.

słuchanie nagrań piosenek w wykonaniu

n-la i z płyt kompaktowych

zbiorowe śpiewanie piosenek

wykonywanie akompaniamentu do piosenek na instrumentach perkusyjnych

uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych, pląsach przy muzyce

reagowanie na zmiany tempa i dynamiki utworu

estetyczne, rytmiczne poruszanie się przy muzyce

improwizowanie piosenek ruchem

Obszar nr 9.

tworzenie galerii prac plastycznych dzieci

odczuwanie radości z tworzenia, działania plastycznego

rysowanie, malowanie farbami plakatowymi z wykorzystaniem pędzli, lepienie z gliny

wykorzystanie w pracach plastycznych materiałów odpadowych

Obszar nr 10

uczestniczenie w zabawach konstrukcyjno – technicznych wykorzystujących doświadczenia zebrane podczas poznawania środowiska technicznego np. budowanie różnych konstrukcji z klocków

budowanie z naturalnych materiałów (śnieg)

Ø      Aktywność ruchowa i zdrowotna

Obszar nr 5.

uczestniczenie w zabawach ruchowych

uczestniczenie w zabawach organizowanych w terenie

przebywanie na świeżym powietrzu, uczestniczenie w spacerach, zabawach i ćwiczeniach ruchowych

dbanie o higienę poprzez zachowanie porządku w miejscu zabawy, pracy, nauki

Obszar nr 6.

wybieranie bezpiecznego miejsca do zabawy

 

1. poniedziałek: W domu nie ma nudy.

•Nasze domy zabawy konstrukcyjne. Wspólne budowanie domów w małych grupach. Podejmowanie prac zespołowych w zabawach budowlano – konstrukcyjnych z wykorzystaniem różnorodnych klocków. Porównywanie zbudowanych domów: mały – duży, wysoki – niski, szeroki – wąski. Rozwijanie umiejętności projektowania przestrzeni i podziału czynności

Kto to mówi? zabawa słuchowa. Wskazywanie kierunku, z którego dobiega głos i nazywanie dziecka, które wypowiadało słowa. Doskonalenie spostrzegawczości słuchowej, koncentracji uwagi. Ćwiczenie słuchu fizjologicznego. Wdrażanie do przestrzegania reguł zabawy.

Zabawy z gośćmizabawy plastyczne. Warsztaty lepienia z gliny, prowadzone przez zaproszonych ceramików. Zapoznanie z nową techniką plastyczną, sposobem wykonania prac, poszczególnymi etapami. Rozwijanie umiejętności manualnych. Bogacenie doświadczeń plastycznych dzieci. Wdrażanie do doprowadzenia pracy do końca, zachowania czystości w miejscu pracy.

Rozśpiewany blok – zabawy muzyczne. Nauka piosenki. Zapoznanie ze słowami i melodią. Budowanie wypowiedzi na temat jej treści, charakteru, budowy (wyróżnianie zwrotek i refrenów). Tworzenie akompaniamentu do piosenki na instrumentach perkusyjnych. Utrwalania nazw instrumentów. Umuzykalnianie dzieci.

Zabawy swobodne w kącikach zainteresowań. Nabywanie nawyku uznawania prawa do zabawy wszystkich dzieci. Uwrażliwianie na dostrzeganie i respektowanie potrzeb innych dzieci.

Po drabinie – ćwiczenia grafomotoryczne. Rysowanie linii poziomych między dwoma punktami. Wdrażanie do zachowania kierunku od lewej do prawej. Doskonalenie sprawności manualnych.

Przed domemrozmowa na temat obrazka sytuacyjnego. Budowanie wypowiedzi poprawnych pod względem gramatycznym na temat obrazka. Stosowanie poprawnej formy rzeczowników i czasowników.

 

 

Dzieci w domu, dzieci na spacerzabawa ruchowa orientacyjno – porządkowa. Doskonalenie szybkiej reakcji na sygnał dźwiękowy. Rozwijanie orientacji w przestrzeni.

Droga do domu – zabawa ruchowa z elementami równowagi. Marsz po wyznaczonym torze bez przekraczania linii. Doskonalenie koordynacji wzrokowo – ruchowej.

Bawmy sięzabawy na śniegu. Chodzenie po śladach wydeptanych przez wybrane dziecko. Lepienie dowolnych figurek ze śniegu. 

 

 

2. wtorek: W moim domu.

W domu – zabawy dramowe w grupach. Odgrywanie różnych scenek, wchodzenie w różne role członków rodziny. Wykorzystywanie własnych doświadczeń i obserwacji dzieci. Wdrażanie do nawiązywania i podtrzymywania kontaktów interpersonalnych. Kształtowanie kompetencji społecznych.

Domowe odgłosy – ćwiczenia słuchowe. Rozpoznawanie i nazywanie odgłosów nagranych na CD. Doskonalenie wrażliwości słuchowej. Ćwiczenie koncentracji uwagi na zadaniu.

Dziecięcy pokój - zabawy matematyczne. Rozmowa na temat obrazka, połączona z działaniem. Doskonalenie umiejętności określania położenia przedmiotów w przestrzeni. Stosowanie określeń: blisko, daleko, między. Nabywanie sprawności w poprawnym nazywaniu kierunków ruchu: na prawo od, na lewo od. Rozwijanie spostrzegania i procesów myślowych.

• Zabawy swobodne z niewielkim udziałem n-la. Kształtowanie pomysłowości i inwencji w zabawie. Wyrabianie nawyku przestrzegania ustalonych reguł i zasad.

Dodaj sylabę – zabawa dydaktyczna. Dopowiadanie przez dzieci sylab do podanych przez n-la, w taki sposób, aby powstał wyraz. Doskonalenie słuchu fonematycznego. Rozwijanie umiejętności syntezy słuchowej.

Dom – słuchanie wiersza D. Gellner. Budowanie wypowiedzi na temat treści wiersza. Wyjaśnianie słów: dom gra. Wdrażanie do uważnego słuchania utworów literackich. Podawanie własnych pomysłów „domowej muzyki”.

Wyścigi rzędów ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin