Tygodniowy plan pracy dydaktyczno – wychowawczej
opracowany w oparciu o program edukacji przedszkolnej
„Nasze przedszkole” MAC Edukacja
Termin realizacji: 06.12.2010 – 10.12.2010
Oddział IV – dzieci 5-,6- letnie
Temat kompleksowy: I ludzie i zwierzątka mieszkają w swoich domkach.
Opracowała:
L. D. – S.
Cele ogólne według programu
Rodzaj aktywności
Nr obszaru z podstawy programowej
Planowane sytuacje edukacyjne
Przewidywane osiągnięcia dzieci
Pobyt na świeżym powietrzu, zabawy
i ćwiczenia ruchowe, spacery, wycieczki
Ø Aktywność społeczna
Obszar nr 1.
• prezentowanie własnych wyrobów, dokonanie samooceny ich wychowania
• przestrzeganie wspólnie ustalonych umów i zasad regulujących współżycie w grupie
• dostrzeganie potrzeb innych, szanowanie ich
• unikanie zachowań agresywnych, powstrzymywanie się przed nimi
• wspólne organizowanie zabaw twórczych, np. tworzenie scenek z wykorzystaniem dramy
• odpowiadanie na zadane pytania
Obszar nr 2.
•wiązanie obuwia
• porządkowanie po sobie miejsca pracy i zabaw
• zwracanie uwagi na kulturę spożywania posiłków
•pełnienie dyżurów
Obszar nr 15.
• wyjaśnianie wieloznaczności słowa dom
Ø Aktywność językowa
Obszar nr 3.
•słuchanie znanych osób, rozpoznawanie ich po głosach
•ćwiczenia oddechowe
• ćwiczenia narządów artykulacyjnych z wykorzystaniem samogłosek, spółgłosek
• wyrażanie swoich myśli, potrzeb, przeżyć w rozmowach z rówieśnikami
• stosowanie w wypowiedziach prawidłowych form fleksyjnych wszystkich odmieniających się części mowy
•stosowanie zdrobnień, zgrubień
•słuchanie wierszy, opowiadań
Obszar nr 14.
• obserwowanie otoczenia, wymienianie jego elementów, porównywanie ich z tym, co znajduje się dalej
•składanie pociętych obrazków w całość bez wzoru
•układanie rymów do podanych słów
•tworzenie słów rozpoczynających się daną sylabą
•wykonywanie ćwiczeń rozwijających orientację przestrzenną
• posługiwanie się różnymi rodzajami kredek, ołówków, mazaków
• wykonywanie prac plastyczno – konstrukcyjnych różnymi technikami
•rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych, ćwiczeń gimnastycznych
•wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni
•rozwijanie koordynacji wzrokowo – ruchowej
•wykonywanie czynności z dużym i małym napięciem mięśniowym
Ø Aktywność poznawcza
Obszar nr 4.
• uczestniczenie w zabawach organizowanych przez n-la, dających dziecku satysfakcję i radość
• powtarzanie z pamięci piosenek w połączeniu z ruchem
•nauka na pamięć piosenek treściowo bliskich dzieciom
• uczestniczenie w zabawach, ćwiczeniach, pracach plastycznych sprzyjających koncentracji uwagi
• rozwijanie logicznego myślenia poprzez rozwiązywanie zagadek, analizowanie, syntetyzowanie
Obszar nr 13.
• poruszanie się pod dyktando n-la
•określanie położenia przedmiotów w przestrzeni, stosowanie określeń, np.: daleko, dalej, najdalej
• określanie kierunków ruchu, stosowanie określeń: na prawo od, na lewo od
•posługiwanie się liczbami w aspekcie kardynalnym
Obszar nr 12.
•pokazywanie na wybranych przykładach, jak zwierzęta przygotowują się do nadchodzącej zimy (zasypiają)
•poznawanie właściwości fizycznych śniegu
Ø Aktywność artystyczna
Obszar nr 8.
• słuchanie nagrań piosenek w wykonaniu
n-la i z płyt kompaktowych
•zbiorowe śpiewanie piosenek
•wykonywanie akompaniamentu do piosenek na instrumentach perkusyjnych
•uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych, pląsach przy muzyce
• reagowanie na zmiany tempa i dynamiki utworu
• estetyczne, rytmiczne poruszanie się przy muzyce
• improwizowanie piosenek ruchem
Obszar nr 9.
• tworzenie galerii prac plastycznych dzieci
• odczuwanie radości z tworzenia, działania plastycznego
•rysowanie, malowanie farbami plakatowymi z wykorzystaniem pędzli, lepienie z gliny
•wykorzystanie w pracach plastycznych materiałów odpadowych
Obszar nr 10
• uczestniczenie w zabawach konstrukcyjno – technicznych wykorzystujących doświadczenia zebrane podczas poznawania środowiska technicznego np. budowanie różnych konstrukcji z klocków
•budowanie z naturalnych materiałów (śnieg)
Ø Aktywność ruchowa i zdrowotna
Obszar nr 5.
• uczestniczenie w zabawach ruchowych
• uczestniczenie w zabawach organizowanych w terenie
• przebywanie na świeżym powietrzu, uczestniczenie w spacerach, zabawach i ćwiczeniach ruchowych
• dbanie o higienę poprzez zachowanie porządku w miejscu zabawy, pracy, nauki
Obszar nr 6.
• wybieranie bezpiecznego miejsca do zabawy
1. poniedziałek: W domu nie ma nudy.
•Nasze domy – zabawy konstrukcyjne. Wspólne budowanie domów w małych grupach. Podejmowanie prac zespołowych w zabawach budowlano – konstrukcyjnych z wykorzystaniem różnorodnych klocków. Porównywanie zbudowanych domów: mały – duży, wysoki – niski, szeroki – wąski. Rozwijanie umiejętności projektowania przestrzeni i podziału czynności
•Kto to mówi? – zabawa słuchowa. Wskazywanie kierunku, z którego dobiega głos i nazywanie dziecka, które wypowiadało słowa. Doskonalenie spostrzegawczości słuchowej, koncentracji uwagi. Ćwiczenie słuchu fizjologicznego. Wdrażanie do przestrzegania reguł zabawy.
ᴥ Zabawy z gośćmi – zabawy plastyczne. Warsztaty lepienia z gliny, prowadzone przez zaproszonych ceramików. Zapoznanie z nową techniką plastyczną, sposobem wykonania prac, poszczególnymi etapami. Rozwijanie umiejętności manualnych. Bogacenie doświadczeń plastycznych dzieci. Wdrażanie do doprowadzenia pracy do końca, zachowania czystości w miejscu pracy.
ᴥ Rozśpiewany blok – zabawy muzyczne. Nauka piosenki. Zapoznanie ze słowami i melodią. Budowanie wypowiedzi na temat jej treści, charakteru, budowy (wyróżnianie zwrotek i refrenów). Tworzenie akompaniamentu do piosenki na instrumentach perkusyjnych. Utrwalania nazw instrumentów. Umuzykalnianie dzieci.
• Zabawy swobodne w kącikach zainteresowań. Nabywanie nawyku uznawania prawa do zabawy wszystkich dzieci. Uwrażliwianie na dostrzeganie i respektowanie potrzeb innych dzieci.
• Po drabinie – ćwiczenia grafomotoryczne. Rysowanie linii poziomych między dwoma punktami. Wdrażanie do zachowania kierunku od lewej do prawej. Doskonalenie sprawności manualnych.
• Przed domem – rozmowa na temat obrazka sytuacyjnego. Budowanie wypowiedzi poprawnych pod względem gramatycznym na temat obrazka. Stosowanie poprawnej formy rzeczowników i czasowników.
• Dzieci w domu, dzieci na spacer – zabawa ruchowa orientacyjno – porządkowa. Doskonalenie szybkiej reakcji na sygnał dźwiękowy. Rozwijanie orientacji w przestrzeni.
• Droga do domu – zabawa ruchowa z elementami równowagi. Marsz po wyznaczonym torze bez przekraczania linii. Doskonalenie koordynacji wzrokowo – ruchowej.
• Bawmy się – zabawy na śniegu. Chodzenie po śladach wydeptanych przez wybrane dziecko. Lepienie dowolnych figurek ze śniegu.
2. wtorek: W moim domu.
• W domu – zabawy dramowe w grupach. Odgrywanie różnych scenek, wchodzenie w różne role członków rodziny. Wykorzystywanie własnych doświadczeń i obserwacji dzieci. Wdrażanie do nawiązywania i podtrzymywania kontaktów interpersonalnych. Kształtowanie kompetencji społecznych.
• Domowe odgłosy – ćwiczenia słuchowe. Rozpoznawanie i nazywanie odgłosów nagranych na CD. Doskonalenie wrażliwości słuchowej. Ćwiczenie koncentracji uwagi na zadaniu.
ᴥ Dziecięcy pokój - zabawy matematyczne. Rozmowa na temat obrazka, połączona z działaniem. Doskonalenie umiejętności określania położenia przedmiotów w przestrzeni. Stosowanie określeń: blisko, daleko, między. Nabywanie sprawności w poprawnym nazywaniu kierunków ruchu: na prawo od, na lewo od. Rozwijanie spostrzegania i procesów myślowych.
• Zabawy swobodne z niewielkim udziałem n-la. Kształtowanie pomysłowości i inwencji w zabawie. Wyrabianie nawyku przestrzegania ustalonych reguł i zasad.
• Dodaj sylabę – zabawa dydaktyczna. Dopowiadanie przez dzieci sylab do podanych przez n-la, w taki sposób, aby powstał wyraz. Doskonalenie słuchu fonematycznego. Rozwijanie umiejętności syntezy słuchowej.
•Dom – słuchanie wiersza D. Gellner. Budowanie wypowiedzi na temat treści wiersza. Wyjaśnianie słów: dom gra. Wdrażanie do uważnego słuchania utworów literackich. Podawanie własnych pomysłów „domowej muzyki”.
• Wyścigi rzędów ...
dyrektor-1