Tygodniowy plan pracy dydaktyczno – wychowawczej
opracowany w oparciu o program edukacji przedszkolnej
„Nasze przedszkole” MAC Edukacja
Termin realizacji: 13.09.2010 – 17.09.2010
Oddział IV – dzieci 5-,6- letnie
Temat kompleksowy: W moim domu nie nudzi się nikomu.
Opracowała:
L. D. – S.
Cele ogólne według programu
Rodzaj aktywności
Nr obszaru z podstawy programowej
Planowane sytuacje edukacyjne
Przewidywane osiągnięcia dzieci
Pobyt na świeżym powietrzu, zabawy
i ćwiczenia ruchowe, spacery, wycieczki
Ø Aktywność społeczna
Obszar nr 1:
•określanie sytuacji wywołujących różne emocje
•prezentowanie własnych wyrobów, dokonanie samooceny ich wykonania
•przestrzeganie wspólnie ustalonych umów i zasad współżycia w grupie
•wspólne organizowanie zabaw twórczych, np. tworzenie scenek z wykorzystaniem pantomimy, dramy
Obszar nr 2:
•porządkowanie po sobie miejsca pracy, zabaw
Obszar nr 15:
•podawanie informacji: jakie zawody wykonują rodzice, czym się zajmują
•określanie czynności domowych wykonywanych przez poszczególnych członków rodziny
•podawanie powiązań między poszczególnymi członkami rodziny
•wyjaśnianie wieloznaczności słowa dom
•dzielenie się wiadomościami na temat życia w rodzinie
Ø Aktywność językowa
Obszar nr 3:
•wyklaskiwanie rytmicznych fragmentów piosenek
•swobodne rozmowy na tematy bliskie dzieciom w kontaktach grupowych
•stosowanie w wypowiedziach prawidłowych form fleksyjnych
•formułowanie dłuższych wypowiedzi na ważne tematy
Obszar nr 14:
•wyszukiwanie takich samych przedmiotów, symboli, obrazków
•układanie złożonych kompozycji z figur geometrycznych wg podanego wzoru
•składanie pociętych obrazków w całość bez wzoru
•wyodrębnianie w słowach sylab, liczenie sylab w słowach
•wyodrębnianie w słowach głosek: w nagłosie i wygłosie
•posługiwanie się różnymi rodzajami kredek, ołówków, mazaków
•rozwijanie sprawności całego ciała
•wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni
•nabywanie płynności ruchów rąk
•nabywanie umiejętności kreślenia w ograniczonej przestrzeni, w układzie szeregowym, linii będących elementami liter
Ø Aktywność poznawcza
Obszar nr 4:
•uczestniczenie w zabawach rozwijających myślenie, wyobrażenia
•uczestniczenie w zabawach organizowanych przez n-la, dających dziecku satysfakcję i radość
•uświadamianie sobie podczas zabawy jej efektów końcowych
•rozpoznawanie przedmiotów za pomocą zmysłów: dotyku, słuchu
•uczestniczenie w zabawach, rozmowach, słuchaniu wierszy, opowiadań sprzyjających koncentracji uwagi
•uczestniczenie w różnego rodzaju zabawach twórczych
•rozwijanie myślenia logicznego
Obszar nr 13:
•wykonywanie ćwiczeń w parach
•zauważanie rytmów, kontynuowanie ich
•budowanie danego szeregi w toku praktycznego działania, przewidywanie jego całościowego obrazu
•porównywanie długości przedmiotów; stosowanie określeń: dłuższy, krótszy, takiej samej długości
•porządkowanie przedmiotów od najdłuższego do najkrótszego i odwrotnie
Ø Aktywność artystyczna
Obszar nr 8:
•słuchanie piosenek śpiewanych przez n-la
•zbiorowe i indywidualne śpiewanie piosenek
•uczestniczenie w zabawach rytmicznych, pląsach przy muzyce
•reagowanie na zmiany tempa i dynamiki utworu
•estetyczne, rytmiczne poruszanie się przy muzyce
•słuchanie utworów instrumentalnych, np. muzyki poważnej, o różnym tempie, dynamice, nastroju
Obszar nr 9:
•rysowanie, wycinanie, naklejanie
•odczuwanie radości z tworzenia, działania plastycznego
Obszar nr 10:
•uczestniczenie w zabawach konstrukcyjno - technicznych
•budowanie z naturalnych materiałów (piasek)
Ø Aktywność ruchowa i zdrowotna
Obszar nr 5:
•zacieśnianie kontaktów interpersonalnych z grupą poprzez wspólne organizowanie swobodnych zabaw ruchowych
•uczestniczenie w zabawach ruchowych
•uczestniczenie w zabawach organizowanych w terenie
•uczestniczenie w ćwiczeniach gimnastycznych z wykorzystaniem metody R. Labana i innych metod twórczych
•przebywanie na świeżym powietrzu; uczestniczenie w spacerach, zabawach i ćwiczeniach ruchowych
Obszar nr 6:
• bezpieczne posługiwanie się przyborami, np. nożyczkami
•wybieranie bezpiecznego miejsca do zabaw
•poznawanie sytuacji zagrażających bezpieczeństwu:
- wpuszczania do mieszkania, pod nieobecność rodziców osób obcych
- rozmawiania z obcymi ludźmi
•bezpieczne korzystanie ze sprzętu sportowego, urządzeń znajdujących się na placu zabaw
1. poniedziałek: Moja rodzinka.
• Domy – oglądanie ilustracji różnych domów. Wypowiedzi dzieci na temat ich wyglądu, wielkości itp. Podawanie różnych określeń domów (jednorodzinny, wielorodzinny, blok, letniskowy, itp.). Bogacenie i aktywizacja zasobu słownikowego. Próby opisywania swojego domu.
• Osoby w mojej rodzinie – zabawa słuchowa. Ćwiczenia analizy słuchowej wyrazu. Wyodrębnianie sylab w wyrazach, wyklaskiwanie ich liczby. Nazywanie głosek na początku i na końcu wyrazów (mama, tata, babcia, dziadek, brat, siostra, itp.) . Doskonalenie słuchu fonematycznego.
ᴥ Mamy domy i rodziny – rozmowa kierowana na temat opowiadania. Uświadomienie dzieciom istoty i znaczenia domu i rodziny w życiu każdego człowieka. Wyjaśnianie niezrozumiałych lub źle rozumianych pojęć. Określanie relacji między członkami rodziny. Budowanie kilkuzdaniowych wypowiedzi na temat rodzin dzieci.
ᴥ Mój dom – zabawy rytmiczne przy muzyce. Słuchanie piosenki śpiewanej przez n-la, określanie jej tempa i nastroju. Zabawa inscenizacyjna przy w/w piosence. Śpiewanie fragmentów piosenki z różnym natężeniem głosu. Zabawa w echo melodyczne, powtarzanie krótkich tekstów o domu rodzinnym, śpiewanych przez n-la.
• Zabawy swobodne w kącikach zgodnie z zainteresowaniami dzieci. Zachęcanie do dzielenia się wrażeniami i spostrzeżeniami dotyczącymi zaistniałych w zabawie sytuacji. Uznawanie prawa do zabawy wszystkich dzieci. Uwrażliwianie dzieci na sposób odnoszenia się do innych, stosowanie form grzecznościowych.
• Moja rodzina – rysowanie obrazka kredkami świecowymi i mazakami. Doskonalenie sprawności manualnych. Wypowiedzi na temat treści obrazka. Nazywanie osób przedstawionych na obrazku.
• Dzieci i mamy – zabawa dydaktyczna. Łączenie w pary obrazków przedstawiających dzieci i mamy na podstawie takich samych elementów w wyglądzie. Doskonalenie procesów spostrzegania i analizy wzrokowej.
• Rodzinka -zabawa ruchowa orientacyjno - porządkowa. Doskonalenie szybkiej reakcji na umówiony sygnał słowny. Ćwiczenia dużych grup mięśniowych.
• Schroń się w domu – zabawa ruchowa
z elementem biegu. Rozwijanie koordynacji wzrokowo – ruchowej. Doskonalenie ogólnej sprawności psychomotorycznej.
• W ogrodzie - zabawy w ogrodzie przedszkolnym. Przestrzeganie zasad bezpieczeństwa podczas zabaw na powietrzu i korzystania ze sprzętu znajdującego się w ogrodzie.
2. wtorek: Przy rodzinnym stole.
• Moja rodzina/w mojej rodzinie … – lista atrybutów. Rundka wypowiedzi dzieci na temat ich rodzin. Wykorzystywanie własnych doświadczeń i spostrzeżeń. Rozwijanie pomysłowości. Doskonalenie procesów myślenia. Budzenie pozytywnych uczuć do członków rodziny.
• Nakrywamy do stołu – ćwiczenia w małych grupach. Doskonalenie znajomości schematu własnego ciała, rozróżnianie strony lewej i prawej. Wdrażanie do pracy zespołowej.
ᴥ Przyjęcie urodzinowe – zabawy matematyczne. Rozmowa na temat miesięcy, w których dzieci obchodzą urodziny. Szeregowanie przedmiotów (świeczki urodzinowe) wg ich długości. Porównywanie długości przedmiotów. Stosowanie określeń: dłuższy, krótszy, taki sam. Doskonalenie logicznego myślenia.
• Zabawy swobodne w kącikach zainteresowań. Uznawanie prawa do zabawy wszystkich dzieci. Sprzątanie kącików po skończonej zabawie.
• Co słychać w domu? – zagadki słuchowe Rozróżnianie i nazywanie odgłosów domowych. Doskonalenie słuchu fizjologicznego i koncentracji uwagi. Próby naśladowania dźwięków wydawanych przez urządzenia domowe.
• Ozdabiamy tort – ćwiczenia graficzne. Ozdabianie konturów wzorkami wg własnego pomysłu w narysowanej liniaturze, z wykorzystaniem kredek, mazaków, ołówków. Doskonalenie sprawności manualnych. Rozwijanie koordynacji wzrokowo – ruchowej.
• Dziecięce tańce – zabawa ruchowa improwizacyjna przy muzyce. Doskonalenie umiejętności poruszania się w rytm słyszanej muzyki. Rozwijanie płynności ruchów.
• Jesteśmy kelnerami – zabawa z elementami równowagi. Marsz z plastikowym kubeczkiem ustawionym na krążku. Rozwijanie mięśni pleców. Zachowanie poprawnej postawy ciała.
ᴥ Wesoła zabawa – ćwiczenia gimnastyczne w ...
dyrektor-1