2 plan (rodzina).docx

(28 KB) Pobierz

 

 

Tygodniowy plan pracy dydaktyczno – wychowawczej

opracowany w oparciu o program edukacji przedszkolnej

„Nasze przedszkole” MAC Edukacja

 

 

 

             Termin realizacji:   13.09.2010 – 17.09.2010

 

 

             Oddział IVdzieci 5-,6- letnie

 

 

             Temat kompleksowy:   W moim domu nie nudzi się nikomu.

 

 

 

 

 

 

 

                  Opracowała:

                  L. D. – S.

                 

 

 

 

Cele ogólne według programu

Rodzaj aktywności

Nr obszaru z podstawy programowej

Planowane sytuacje edukacyjne

Przewidywane osiągnięcia dzieci

Pobyt na świeżym powietrzu, zabawy

i ćwiczenia ruchowe, spacery, wycieczki

Ø      Aktywność społeczna

Obszar nr 1:

określanie sytuacji wywołujących różne emocje

prezentowanie własnych wyrobów, dokonanie samooceny ich wykonania

przestrzeganie wspólnie ustalonych umów i zasad współżycia w grupie

wspólne organizowanie zabaw twórczych, np. tworzenie scenek z wykorzystaniem pantomimy, dramy

Obszar nr 2:

porządkowanie po sobie miejsca pracy, zabaw

Obszar nr 15:

podawanie informacji: jakie zawody wykonują rodzice, czym się zajmują

określanie czynności domowych wykonywanych przez poszczególnych członków rodziny

podawanie powiązań między poszczególnymi członkami rodziny

wyjaśnianie wieloznaczności słowa dom

dzielenie się wiadomościami na temat życia w rodzinie

Ø      Aktywność językowa

Obszar nr 3:

wyklaskiwanie rytmicznych fragmentów piosenek

swobodne rozmowy na tematy bliskie dzieciom w kontaktach grupowych

stosowanie w wypowiedziach prawidłowych form fleksyjnych

formułowanie dłuższych wypowiedzi na ważne tematy

Obszar nr 14:

wyszukiwanie takich samych przedmiotów, symboli, obrazków

układanie złożonych kompozycji z figur geometrycznych wg podanego wzoru

składanie pociętych obrazków w całość bez wzoru

wyodrębnianie w słowach sylab, liczenie sylab w słowach

wyodrębnianie w słowach głosek: w nagłosie i wygłosie

posługiwanie się różnymi rodzajami kredek, ołówków, mazaków

rozwijanie sprawności całego ciała

wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni

nabywanie płynności ruchów rąk

nabywanie umiejętności kreślenia w ograniczonej przestrzeni, w układzie szeregowym, linii będących elementami liter

Ø      Aktywność poznawcza

Obszar nr 4:

uczestniczenie w zabawach rozwijających myślenie, wyobrażenia

uczestniczenie w zabawach organizowanych przez n-la, dających dziecku satysfakcję i radość

uświadamianie sobie podczas zabawy jej efektów końcowych

rozpoznawanie przedmiotów za pomocą zmysłów: dotyku, słuchu

uczestniczenie w zabawach, rozmowach, słuchaniu wierszy, opowiadań sprzyjających koncentracji uwagi

uczestniczenie w różnego rodzaju zabawach twórczych

rozwijanie myślenia logicznego

Obszar nr 13:

wykonywanie ćwiczeń w parach

zauważanie rytmów, kontynuowanie ich

budowanie danego szeregi w toku praktycznego działania, przewidywanie jego całościowego obrazu

porównywanie długości przedmiotów; stosowanie określeń: dłuższy, krótszy, takiej samej długości

porządkowanie przedmiotów od najdłuższego do najkrótszego i odwrotnie

Ø      Aktywność artystyczna

Obszar nr 8:

słuchanie piosenek śpiewanych przez n-la

zbiorowe i indywidualne śpiewanie piosenek

uczestniczenie w zabawach rytmicznych, pląsach przy muzyce

reagowanie na zmiany tempa i dynamiki utworu

estetyczne, rytmiczne poruszanie się przy muzyce

słuchanie utworów instrumentalnych, np. muzyki poważnej, o różnym tempie, dynamice, nastroju

Obszar nr 9:

rysowanie, wycinanie, naklejanie

odczuwanie radości z tworzenia, działania plastycznego

Obszar nr 10:

uczestniczenie w zabawach konstrukcyjno - technicznych

budowanie z naturalnych materiałów (piasek)

Ø      Aktywność ruchowa i zdrowotna

Obszar nr 5:

zacieśnianie kontaktów interpersonalnych z grupą poprzez wspólne organizowanie swobodnych zabaw ruchowych

uczestniczenie w zabawach ruchowych

uczestniczenie w zabawach organizowanych w terenie

uczestniczenie w ćwiczeniach gimnastycznych z wykorzystaniem metody R. Labana i innych metod twórczych

przebywanie na świeżym powietrzu; uczestniczenie w spacerach, zabawach i ćwiczeniach ruchowych

Obszar nr 6:

bezpieczne posługiwanie się przyborami, np. nożyczkami

wybieranie bezpiecznego miejsca do zabaw

poznawanie sytuacji zagrażających bezpieczeństwu:

- wpuszczania do mieszkania, pod nieobecność rodziców osób obcych

- rozmawiania z obcymi ludźmi

bezpieczne korzystanie ze sprzętu sportowego, urządzeń znajdujących się na placu zabaw

 

1. poniedziałek: Moja rodzinka.

Domy – oglądanie ilustracji różnych domów. Wypowiedzi dzieci na temat ich wyglądu, wielkości itp. Podawanie różnych określeń domów (jednorodzinny, wielorodzinny, blok, letniskowy, itp.). Bogacenie i aktywizacja zasobu słownikowego. Próby opisywania swojego domu.

Osoby w mojej rodzinie – zabawa słuchowa. Ćwiczenia analizy słuchowej wyrazu. Wyodrębnianie sylab w wyrazach, wyklaskiwanie ich liczby. Nazywanie głosek na początku i na końcu wyrazów (mama, tata, babcia, dziadek, brat, siostra, itp.) . Doskonalenie słuchu fonematycznego.

Mamy domy i rodzinyrozmowa kierowana na temat opowiadania. Uświadomienie dzieciom istoty i znaczenia domu i rodziny w życiu każdego człowieka. Wyjaśnianie niezrozumiałych lub źle rozumianych pojęć. Określanie relacji między członkami rodziny. Budowanie kilkuzdaniowych wypowiedzi na temat rodzin dzieci.

  Mój dom – zabawy rytmiczne przy muzyce. Słuchanie piosenki śpiewanej przez n-la, określanie jej tempa i nastroju. Zabawa inscenizacyjna przy w/w piosence. Śpiewanie fragmentów piosenki z różnym natężeniem głosu. Zabawa w echo melodyczne, powtarzanie krótkich tekstów o domu rodzinnym, śpiewanych przez n-la.

Zabawy swobodne w kącikach zgodnie z zainteresowaniami dzieci. Zachęcanie do dzielenia się wrażeniami i spostrzeżeniami dotyczącymi zaistniałych w zabawie sytuacji. Uznawanie prawa do zabawy wszystkich dzieci. Uwrażliwianie dzieci na sposób odnoszenia się do innych, stosowanie form grzecznościowych.

Moja rodzina – rysowanie obrazka kredkami świecowymi i mazakami. Doskonalenie sprawności manualnych. Wypowiedzi na temat treści obrazka. Nazywanie osób przedstawionych na obrazku.

Dzieci i mamy zabawa dydaktyczna. Łączenie w pary obrazków przedstawiających dzieci i mamy na podstawie takich samych elementów w wyglądzie. Doskonalenie procesów spostrzegania i analizy wzrokowej.

Rodzinka -zabawa ruchowa orientacyjno - porządkowa. Doskonalenie szybkiej reakcji na umówiony sygnał słowny. Ćwiczenia dużych grup mięśniowych.

Schroń się w domu – zabawa ruchowa

z elementem biegu. Rozwijanie koordynacji wzrokowo – ruchowej. Doskonalenie ogólnej sprawności psychomotorycznej.

W ogrodzie - zabawy w ogrodzie przedszkolnym. Przestrzeganie zasad bezpieczeństwa podczas zabaw na powietrzu i korzystania ze sprzętu znajdującego się w ogrodzie.

2. wtorek: Przy rodzinnym stole.

Moja rodzina/w mojej rodzinie … lista atrybutów. Rundka wypowiedzi dzieci na temat ich rodzin. Wykorzystywanie własnych doświadczeń i spostrzeżeń. Rozwijanie pomysłowości. Doskonalenie procesów myślenia. Budzenie pozytywnych uczuć do członków rodziny.

Nakrywamy do stołućwiczenia w małych grupach. Doskonalenie znajomości schematu własnego ciała, rozróżnianie strony lewej i prawej. Wdrażanie do pracy zespołowej.

Przyjęcie urodzinowezabawy matematyczne. Rozmowa na temat miesięcy, w których dzieci obchodzą urodziny. Szeregowanie przedmiotów (świeczki urodzinowe) wg ich długości. Porównywanie długości przedmiotów. Stosowanie określeń: dłuższy, krótszy, taki sam. Doskonalenie logicznego myślenia.

Zabawy swobodne w kącikach zainteresowań. Uznawanie prawa do zabawy wszystkich dzieci. Sprzątanie kącików po skończonej zabawie.

Co słychać w domu? – zagadki słuchowe  Rozróżnianie i nazywanie odgłosów domowych. Doskonalenie słuchu fizjologicznego i koncentracji uwagi. Próby naśladowania dźwięków wydawanych przez urządzenia domowe.

Ozdabiamy tort – ćwiczenia graficzne. Ozdabianie konturów wzorkami wg własnego pomysłu w narysowanej liniaturze, z wykorzystaniem kredek, mazaków, ołówków. Doskonalenie sprawności manualnych. Rozwijanie koordynacji wzrokowo – ruchowej.

Dziecięce tańce – zabawa ruchowa improwizacyjna przy muzyce. Doskonalenie umiejętności poruszania się w rytm słyszanej muzyki. Rozwijanie płynności ruchów.

Jesteśmy kelnerami – zabawa z elementami równowagi. Marsz z plastikowym kubeczkiem ustawionym na krążku. Rozwijanie mięśni pleców. Zachowanie poprawnej postawy ciała.

Wesoła zabawaćwiczenia gimnastyczne w ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin