Peiper oprac. BN.doc

(38 KB) Pobierz
T

T. Peiper: Pisma wybrane. Oprac. S. Jaworski. Ossolineum, Wrocław – Warszawa – Kraków – Gdańsk 1979. BN I, 235.

 

T. Peiper:

- ur. 3.05.1891 w Krakowie (Podgórze), bogata rodzina (do 1903),

- wydział filozoficzny UJ, w 1911 prawo, potem – Uniwersytet Berliński,

- w I wojnie światowej – Paryż, 1915 – 1920 Madryt, 1921 – wraca do Polski,

- 1922 – zaczyna wydawać „Zwrotnicę” (l. 1922 – 1923 i 1926 – 1927, w sumie 12 numerów) – tu wiersze drukuje pod pseudonimem Jana Aldena i Jana Badyńskiego,

- 1924 – zbiory poezji A, Żywe linie, 1925 dramat Szósta! Szósta!,

- 1929 – tom poezji Raz,

- 1935 – zbiór poezji już wydawanej – Poematy, 1936 – powieść Ma lat 22,

- listopad 1939 – przechodzi przez granicę na Sanie, ucieka przed prześladowaniami,

- koniec lat 40. – Warszawa. Recenzent teatralny i filmowy,

- 1949 – powieść Krzysztof Kolumb odkrywca, od 1957 milczenie,

- zmarł 10.11.1969 na zapalenie płuc,

- debiut literacki w kraju – artykuł Nowa poezja hiszpańska w „Nowej Sztuce” 1922,

- tło awangardy: 3 problemy – 1) zadania sztuki w warunkach niepodległości, 2) stosunek - do przemian cywilizacyjnych, 3) stosunek do zjawisk kultury masowej. W poezji – zwrot do konkretu, pochwała rzeczywistości,

 

Teoretyk awangardy:

- u Peipera kultura to to, co jest rezultatem celowej działalności człowieka, wnosi w chaos natury porządek, jest antytezą bezładu żywiołów. Współczesne społeczeństwo – 3M. Sztuka ma moc przekształcającą. Nowa rzeczywistość rodzi nowe właściwości sztuki. Antynaturalizm. Atakuje modernizm (impresjonizm) za nadrzędność funkcji ekspresywnej. Między życiem a sztuką – analogia strukturalna,

- teoria poezji – nie ma ona naśladować muzyki ani malarstwa, obrona składni, koncepcja pseudonimów (to zadanie poezji. Proza nazywa. Pseudonim to grupa wyrazów zastępujących właściwą nazwę przedmiotu) i ekwiwalentów (pseudonim w odniesieniu do twórcy to ekwiwalent),

- postulat budowy – chce przekształcać rzeczywistość przez sztukę,

- postulat konstrukcji – rezygnacja z jedności tematyczno-zdarzeniowej, zmiana pojęcia tematu,

- wzorcowy łańcuch pseudonimów – Kwadrans radości,

- układ rozkwitania – utwór ma się rozwijać w fazach, pierwsza faza ma zawierać zarys zdarzenia, reszta precyzuje,

- broni rymu regularnego,

- układ wersyfikacyjny – oparty na rozczłonkowaniu składniowym,

- metafora ma zastępować długie określenia,

- dwustopniowość sztuki – pierwszy krąg odbiorców powinien być ograniczony,

- w plastyce – troska o ścisłość konstrukcji i logikę budowy, w filmie – kształtowanie się języka znaków filmowych,

- w latach 30. – teoria widzeń urywkowych – przy tworzeniu i odbiorze poezji pojawiają się widzenia wewnętrzne, zastępowane przez nowe widzenia,

- odbiór poezji powinien być nie analizą intelektualną, a pracą wyobraźni,

- w programie społecznym – stosunek do cywilizacji współczesnej i miasta, przekonania na temat funkcji społecznej sztuki; w poglądach na poezję – przeciwstawienie poezji prozie, uwydatnienie problemów językowych dzieła, sposób widzenia zjawisk. Program społeczny – z pozytywizmu, ideologia pracy S. Brzozowskiego, XX-wieczne nurty awangardowe. Symbolizm – różnice między poezją a prozą,

- twórczość poetycka – 4 tomiki – 1924 A, 1924 Żywe linie, 1929 Raz i 1931 poemat Na przykład. Do 1925 – pierwsza faza – opozycja wobec Młodej Polski i futuryzmu. Druga faza – problematyka społeczna.

- pierwszy okres twórczości:

- A – wiersze programowe, podmiot liryczny – przywódca i mentor,

- Żywe linie – utwory opisowe,

- dwa nurty poezji – programowy aktywizm + chęć zmiany rzeczywistości  i urzeczenie zmysłowym pięknem i bogactwem świata,

- tematyka robotnicza. W wierszach programowych – podrzędnie miejsce kobiety. - Dużo erotyki i wątku autotematycznego,

- miasto – nie demonizowane (jak w Młodej Polsce), a normalne, obraz przyrody budowany z elementów miejskich,

- fascynacja rzeczywistością,

- poezja trudna, niewyobrażalna, intelektualistyczna, metafor nie można traktować konkretnie. S. XLI Peiper kojarzy ze sobą, bez żadnych przejść, wyrazy z dwóch lub więcej pól znaczeniowych,

- poezja – między przemówieniem a obrazkiem

- drugi okres twórczości:

- układ rozkwitający, ukazuje chaos rzeczywistości, próbuje nad nim zapanować; epickość – fabuła i sytuacja mają przewagę nad czynnikiem lirycznym,

- stosuje uwznioślenie – dzięki niemu ukazuje istnienie wyższego porządku moralnego,

- twórczość dramatyczna – rozbijanie iluzji rzeczywistości,

- proza – Ma lat 22 – bohater – Juliusz Ewski, szuka wielkiej sprawy, by być użytecznym społeczeństwu,

- milczenie po 1957 – nie chcą go drukować, rozwlekłe teksty,

- związki z Peiperem – u Stanisława Barańczaka i Ryszarda Krynickiego

Zgłoś jeśli naruszono regulamin