Pisowna rzeczowników rodzaju żeńskiego.docx

(39 KB) Pobierz

 

Temat: - Z wizytą w Albanii, Rosji i Korei - utrwalenie wiadomości na temat pisowni rzeczowników rodzaju żeńskiego.

 

Cele lekcji:

·         Ogólny- podniesienie sprawności językowej uczniów poprzez usystematyzowanie wiedzy na temat pisowni rzeczowników rodzaju żeńskiego, zakończonych w  mianowniku liczby pojedynczej na  -ja ,- ia, -ea.

·         Operacyjne:

1.       Poziom wiadomości: Uczeń wie kiedy rzeczowniki rodzaju żeńskiego w D. , C. i Msc. są zakończone na – i, -ji, -ii.

2.       Poziom umiejętności- Uczeń potrafi poprawnie zapisać D., C. i Ms. rzeczowników rodzaju żeńskiego zakończonych na -ja,- ia,- ea.

3.       Poziom postaw- Uczeń troszczy się o poprawność językową.

 

Metody kształcenia:

 

·         Metoda pogadanki

·         Metoda ćwiczebna

 

Forma organizacyjna

·         Praca zespołowa

·         Praca samodzielna

 

 

Środki i materiały dydaktyczne:

·         H. Dobrowolska, Jutro pójdę w świat. Podręcznik do kształcenia literackiego, kulturowego i językowego dla klasy 6 szkoły podstawowej, WsiP, Warszawa 2010

·         Karta pracy

 

Bibliografia metodyczna:

·         M. Froelichowa , J. Ledochowska, Metodyka nauczania ortografii w szkole ogólnokształcącej, Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych, Warszawa 1961.

·         Z. Klemensiewicz, Wybrane zagadnienia metodyczne z zakresu nauczania gramatyki, Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych, Warszawa 1959.

·         W. Okoń ,Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Żak, Warszawa 1995.

 

Bibliografia merytoryczna:

·         D. Krzyżyk, E. Polański, D. Zarębski, Ortografia i interpunkcja w klasach IV-VIII-               wiadomości i ćwiczenia, Wydawnictwo Pedagogiczne, Kielce 1994.

·         J. Nowak, Uczę się ortografii: zasady pisowni, ćwiczenia, teksty dyktand: klasy 6-8, Nowe Wydawnictwo Warszawskie, Warszawa 1996.

·         E. Polański, A. Rychlik, Ortografia i interpunkcja w szkol :praktyczne kompendium nie tylko dla nauczycieli: szkoła podstawowa i gimnazjum, Piktor, Łódź 2006.

·         Wielki słownik ortograficzny PWN  z zasadami pisowni interpunkcji, pod red. E. Polańskiego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006.

 

 

 

 

Budowa lekcji

Przebieg lekcji

Uwagi

Wprowadzenie

 

·         Przywitanie klasy, odczytanie listy obecności.

·         Zapisanie tematu lekcji- Z wizytą w Albanii, Rosji i Korei- utrwalenie wiadomości na temat pisowni rzeczowników rodzaju żeńskiego.

·         Rozdanie kart pracy uczniom (zad. Nr 1)- ich zadaniem, wyodrębnienie z tekstu rzeczowników rodzaju żeńskiego i podzielenie ich na 4 grupy:

a) zakończone na  - ja,(po spółgłoskach s,c,z)

b)zakończone na - ea lub - ja (po samogłosce)

c)obcego pochodzenia zakończone na - ia

d)rodzime zakończone  na –ia.

·         Narysowanie na tablicy czterokolumnowej tabeli.

·         Odczytanie przez uczniów wyników  pracy, przeniesienie rozwiązań na tabelę znajdującą się na tablicy.

10 minut

Opracowanie

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

·         Przypomnienie przez jednego z uczniów pytań przypadków [ Mianownik (kto? co?) Dopełniacz (kogo? czego)Celownik (komu? czemu) Biernik (kogo? co?)  Narzędnik (z kim? z czym?) Miejscownik (o kim? o czym?) Wołacz].

·         Prośba o odmienienie przez przypadki przykładowego rzeczownika np.  lekcja (M.- lekcja, D.- lekcji, C.- lekcji, B.-lekcję, N.- lekcją, Msc.- lekcji, W.- lekcjo) .

·         Rozdanie drugiej części kart pracy, odczytanie polecenia.

·         Uczniowie samodzielnie wykonują zadanie nr 2.

·         Sformułowanie wniosków wynikających z wykonanych ćwiczeń-

1.       Rzeczowniki rodzaju żeńskiego zakończone na

-ja, które występuje po s, c, z – mają w D., C. i Msc. zakończenie   –ji.

2.       Rzeczowniki rodzaju żeńskiego zakończone – ja, które występuje po samogłoskach oraz  - ea -mają w D., C. i Msc. Zakończenie   –i

3.       Rzeczowniki rodzaju żeńskiego zakończone na- ia, które występuje po p, b, f, w, m, t, d, r, l, k, g, ch w wyrazach obcych oraz po n w wyrazach, w których z akończenia wymawiamy jako ńja – mają w D., C. i Msc.  zakończenie  -ii

4.       Rzeczowniki rodzaju żeńskiego zakończone na    -ia, które występuje po p, b, f, w, m w wyrazach rodzimych (np. hrabia,  hrabi) oraz po n w wyrazach, których zakończenia wymawiamy ńa- mają w D., C. i Msc. zakończenie  - i

 

 

25 minut

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Utrwalenie

·         Odczytanie polecenia nr 3, samodzielna praca uczniów.

·         Uczniowie kolejno odczytują uzupełniony o końcówki –i –ji lub –ii wierszyk uzasadniając swój wybór zakończeń rzeczowników.

·         Podziękowanie uczniom za współpracę.

10 minut

 

 


1.       Znajdź w tekście rzeczowniki rodzaju żeńskiego i przyporządkuj je do odpowiedniej kolumny tabeli.

 

Nad Gdynią szalała śnieżna zawieja. Łucja siedziała na parapecie okna, wpatrzona w pustą aleję.

- Nawet kawiarnia wypełniona zazwyczaj po brzegi ludźmi, pochłoniętymi dyskusją, świeci dzisiaj pustkami.- pomyślała i wsłuchała się w odgłosy dochodzące z sąsiedniego pokoju. Z pokojem dziewczynki sąsiadowała jadalnia, gdzie często przesiadywała jej babunia. W tej chwili oglądała telewizję:

- Legia Warszawa zremisowała z Wisłą Kraków! Gdynia została zasypana! – ulice nieprzejezdne, pługi nie nadążają z odśnieżaniem-miejmy nadzieję, że pogoda szybko ulegnie poprawie. W kinach ukazał się film pt. „Hrabia Monte Christo”- adaptacja kultowej powieści A. Dumasa... rozbrzmiewał głos prezentera.

- Co za monotonia!- wykrzyknęła Łucja rozglądając się po pomieszczeniu. Jej uwagę zwróciła fotografia, której kopia wisiała także w pokoju rodziców. Zdjęcie wykonane było w wakacje przeszło dwa lata temu.

-Albania.. -ach jakbym chciała tam wrócić – westchnęła dziewczynka i otworzyła szafę. Czerwona suknia, w której prezentowała się na zdjęciu, leżała w głębi, przysłonięta zimowym płaszczem mamy. Kiedy po nią sięgnęła z kieszonki wyleciała zasuszona orchidea. Rozradowana, pobiegła do mamy pokazać jej swoje znalezisko.

- Mamo, gdzie pojedziemy w tym roku?- spytała z uśmiechem

-Och, nie wiem córeczko, masz jakąś propozycję?

- Jest tyle miejsc w których nas jeszcze nie było: Korea, Dania, Norwegia, Portugalia, Brazylia, Rosja, Gruzja- spędźmy tydzień w każdym z nich!...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin