Temat: - Z wizytą w Albanii, Rosji i Korei - utrwalenie wiadomości na temat pisowni rzeczowników rodzaju żeńskiego.
Cele lekcji:
· Ogólny- podniesienie sprawności językowej uczniów poprzez usystematyzowanie wiedzy na temat pisowni rzeczowników rodzaju żeńskiego, zakończonych w mianowniku liczby pojedynczej na -ja ,- ia, -ea.
· Operacyjne:
1. Poziom wiadomości: Uczeń wie kiedy rzeczowniki rodzaju żeńskiego w D. , C. i Msc. są zakończone na – i, -ji, -ii.
2. Poziom umiejętności- Uczeń potrafi poprawnie zapisać D., C. i Ms. rzeczowników rodzaju żeńskiego zakończonych na -ja,- ia,- ea.
3. Poziom postaw- Uczeń troszczy się o poprawność językową.
Metody kształcenia:
· Metoda pogadanki
· Metoda ćwiczebna
Forma organizacyjna
· Praca zespołowa
· Praca samodzielna
Środki i materiały dydaktyczne:
· H. Dobrowolska, Jutro pójdę w świat. Podręcznik do kształcenia literackiego, kulturowego i językowego dla klasy 6 szkoły podstawowej, WsiP, Warszawa 2010
· Karta pracy
Bibliografia metodyczna:
· M. Froelichowa , J. Ledochowska, Metodyka nauczania ortografii w szkole ogólnokształcącej, Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych, Warszawa 1961.
· Z. Klemensiewicz, Wybrane zagadnienia metodyczne z zakresu nauczania gramatyki, Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych, Warszawa 1959.
· W. Okoń ,Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Żak, Warszawa 1995.
Bibliografia merytoryczna:
· D. Krzyżyk, E. Polański, D. Zarębski, Ortografia i interpunkcja w klasach IV-VIII- wiadomości i ćwiczenia, Wydawnictwo Pedagogiczne, Kielce 1994.
· J. Nowak, Uczę się ortografii: zasady pisowni, ćwiczenia, teksty dyktand: klasy 6-8, Nowe Wydawnictwo Warszawskie, Warszawa 1996.
· E. Polański, A. Rychlik, Ortografia i interpunkcja w szkol :praktyczne kompendium nie tylko dla nauczycieli: szkoła podstawowa i gimnazjum, Piktor, Łódź 2006.
· Wielki słownik ortograficzny PWN z zasadami pisowni interpunkcji, pod red. E. Polańskiego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006.
Budowa lekcji
Przebieg lekcji
Uwagi
Wprowadzenie
· Przywitanie klasy, odczytanie listy obecności.
· Zapisanie tematu lekcji- Z wizytą w Albanii, Rosji i Korei- utrwalenie wiadomości na temat pisowni rzeczowników rodzaju żeńskiego.
· Rozdanie kart pracy uczniom (zad. Nr 1)- ich zadaniem, wyodrębnienie z tekstu rzeczowników rodzaju żeńskiego i podzielenie ich na 4 grupy:
a) zakończone na - ja,(po spółgłoskach s,c,z)
b)zakończone na - ea lub - ja (po samogłosce)
c)obcego pochodzenia zakończone na - ia
d)rodzime zakończone na –ia.
· Narysowanie na tablicy czterokolumnowej tabeli.
· Odczytanie przez uczniów wyników pracy, przeniesienie rozwiązań na tabelę znajdującą się na tablicy.
10 minut
Opracowanie
· Przypomnienie przez jednego z uczniów pytań przypadków [ Mianownik (kto? co?) Dopełniacz (kogo? czego)Celownik (komu? czemu) Biernik (kogo? co?) Narzędnik (z kim? z czym?) Miejscownik (o kim? o czym?) Wołacz].
· Prośba o odmienienie przez przypadki przykładowego rzeczownika np. lekcja (M.- lekcja, D.- lekcji, C.- lekcji, B.-lekcję, N.- lekcją, Msc.- lekcji, W.- lekcjo) .
· Rozdanie drugiej części kart pracy, odczytanie polecenia.
· Uczniowie samodzielnie wykonują zadanie nr 2.
· Sformułowanie wniosków wynikających z wykonanych ćwiczeń-
1. Rzeczowniki rodzaju żeńskiego zakończone na
-ja, które występuje po s, c, z – mają w D., C. i Msc. zakończenie –ji.
2. Rzeczowniki rodzaju żeńskiego zakończone – ja, które występuje po samogłoskach oraz - ea -mają w D., C. i Msc. Zakończenie –i
3. Rzeczowniki rodzaju żeńskiego zakończone na- ia, które występuje po p, b, f, w, m, t, d, r, l, k, g, ch w wyrazach obcych oraz po n w wyrazach, w których z akończenia wymawiamy jako ńja – mają w D., C. i Msc. zakończenie -ii
4. Rzeczowniki rodzaju żeńskiego zakończone na -ia, które występuje po p, b, f, w, m w wyrazach rodzimych (np. hrabia, hrabi) oraz po n w wyrazach, których zakończenia wymawiamy ńa- mają w D., C. i Msc. zakończenie - i
25 minut
Utrwalenie
· Odczytanie polecenia nr 3, samodzielna praca uczniów.
· Uczniowie kolejno odczytują uzupełniony o końcówki –i –ji lub –ii wierszyk uzasadniając swój wybór zakończeń rzeczowników.
· Podziękowanie uczniom za współpracę.
1. Znajdź w tekście rzeczowniki rodzaju żeńskiego i przyporządkuj je do odpowiedniej kolumny tabeli.
Nad Gdynią szalała śnieżna zawieja. Łucja siedziała na parapecie okna, wpatrzona w pustą aleję.
- Nawet kawiarnia wypełniona zazwyczaj po brzegi ludźmi, pochłoniętymi dyskusją, świeci dzisiaj pustkami.- pomyślała i wsłuchała się w odgłosy dochodzące z sąsiedniego pokoju. Z pokojem dziewczynki sąsiadowała jadalnia, gdzie często przesiadywała jej babunia. W tej chwili oglądała telewizję:
- Legia Warszawa zremisowała z Wisłą Kraków! Gdynia została zasypana! – ulice nieprzejezdne, pługi nie nadążają z odśnieżaniem-miejmy nadzieję, że pogoda szybko ulegnie poprawie. W kinach ukazał się film pt. „Hrabia Monte Christo”- adaptacja kultowej powieści A. Dumasa... – rozbrzmiewał głos prezentera.
- Co za monotonia!- wykrzyknęła Łucja rozglądając się po pomieszczeniu. Jej uwagę zwróciła fotografia, której kopia wisiała także w pokoju rodziców. Zdjęcie wykonane było w wakacje przeszło dwa lata temu.
-Albania.. -ach jakbym chciała tam wrócić – westchnęła dziewczynka i otworzyła szafę. Czerwona suknia, w której prezentowała się na zdjęciu, leżała w głębi, przysłonięta zimowym płaszczem mamy. Kiedy po nią sięgnęła z kieszonki wyleciała zasuszona orchidea. Rozradowana, pobiegła do mamy pokazać jej swoje znalezisko.
- Mamo, gdzie pojedziemy w tym roku?- spytała z uśmiechem
-Och, nie wiem córeczko, masz jakąś propozycję?
- Jest tyle miejsc w których nas jeszcze nie było: Korea, Dania, Norwegia, Portugalia, Brazylia, Rosja, Gruzja- spędźmy tydzień w każdym z nich!...
Kaacha91