Grzeczne słówka - scenariusz zajęcia dla rodziców
RODZICÓW PROWADZONEGO PRZEZ M. DYŁO W DNIU 2009-02-24/grupa dzieci 3, 4 i 5latków/TEMAT: Grzeczne słówka – utrwalenie form grzecznościowych; odczytywanie globalne wyrazów: proszę, przepraszam i dziękuję; rozpoznawanie i wyrażanie swoich nastrojów za pomocą ruchu. Zabawy relaksujące.CELE: dziecko: - zna i używa zwrotów grzecznościowych właściwych do sytuacji w życiu codziennym, - rozwiązuje zagadki słowne, obrazkowe, - odczytuje globalnie zwroty grzecznościowe, - odczytuje znaczenie różnych symboli,- dopasowuje symbol do konkretnego działania, - reaguje na sygnał słowny poprawnie wykonując polecenia, - werbalizuje własne emocje, rozładowuje je w sposób społecznie akceptowany, - potrafi przedstawić uczucia słowem, gestem, mimiką - przełamuje nieśmiałość, rozwija wyobraźnię, ekspresję ruchową 1. Powitanie wszystkich piosenką „Bo w przedszkolu”I. Serce mocno puka, gdzieś plecaka szukamdo przedszkola pora biec. Blok, farby i kredki, ręcznik, pantofelki - to w przedszkolu zawsze trzeba mieć. Ref. Do przedszkola, do przedszkolabiegnie każdy z nas. Bo w przedszkolu, bo w przedszkolu miło płynie czas. II. Już tam na mnie czeka najlepszy kolega i zabawek cały rząd. Biegnij do zabawy radosny i żwawy, wszystkie smutki uciekają w kąt. Ref. Do przedszkola...2. Zabawa ruchowa wg pedagogiki zabawy „Powitanie”. Dzieci biegają po sali przy muzyce. Podczas przerwy dzieci witają się z najbliżej stojącym kolegą przez wskazany sposób przez N. np. witają się nasze: dłonie, kolana, brzuchy, łokcie...3. Słuchanie wiersza S. Karaszewskiego „Magiczne słowa trzy” z wykorzystaniem pacynki szpaka /podczas recytacji wiersza przypinanie napisów wymienianych słów/Na podwórku siedzi szpak i do chłopca mówi tak: „Są magiczne słowa trzy, słowa te wnet poznasz ty. Każde ma niezwykły dar, każde kryje w sobie czar. Ten kto ma oliwę w głowie, niechaj słowa te wypowie, a kto wodę ma w rozumie, słów tych nigdy nie zrozumie! Oto słowo pierwsze: „proszę”, sprzedam ci je za dwa grosze. Drugie słowo to „przepraszam”, żal i skruchę nim ogłaszasz. Trzecie słowo to „dziękuję”, którym wdzięczność okazujesz. Gdy wypowiesz słowa trzy, każde się otworzą drzwi I na twarzach wszystkich ludzi życzliwości uśmiech wzbudzisz. Słowa trzy – to tak niewiele, byś był wszystkich przyjacielem. Dar grzeczności, uprzejmości w twoim sercu niech zagości! Po to słowa te ci dałem, aby szczęście ci sprzyjało. Gdy cię prześladuje pech, użyj magii słów tych trzech!” Mówił tak czarodziej szpak i odleciał. Mądry ptak. Może tu powróci znów uczyć nas magicznych słów? - rozmowa na temat „czarodziejskich” słów 4. Zabawa ruchowa „Magiczne słowa” Dzieci biegają swobodnie po sali w rytm muzyki, na przerwę w muzyce dobierają się w pary (przypadkowe) i odczytują magiczne słowo z kartki a następnie wykonują przypisany do tego gest: DZIĘKUJĘ – podają sobie dłonie PRZEPRASZAM – przytulają się do siebie PROSZĘ – wskazują ręką 5. Weryfikacja wiadomości dzieci a) przypinanie ilustracji pod odpowiednim napisem b) zastosowanie odpowiedniego słowa Wietrzyk porwał mój kapelusz biegnę za nim, już go chwytamale wietrzyk porwał znowu a kapelusz dalej zmyka...Pobiegł Tomek co sił w nogach z wiatrem wcale nie był w zmowie, Zręcznie złapał mój kapelusz, już go niesie. Co mu powiem? Dziękuję Bartek w biegu trącił Gosię bo chciał bardzo złapać Krzysia. Gosia była obrażona na Bartka i na Krzysia. Bartek jednak się zatrzymał – Nie płacz Gosi, wina nasza,Ja za Krzysia i za siebie bardzo, bardzo cię... przepraszam Obiad dziś jest bardzo smaczny bo jem ulubiony groszekMam ochotę zjeść go więcej więc do mamy mówię... proszę Ser kupuję, świeże bułkiproszę panią ekspedientkę o dwie śmietankowe rurki, pani cienki papier bierze, pyszne rurki już pakuje, pięknie pachną tak jak lubię pani mówię więc .... Dziękuję rodzice skacze Anka na kanapie i na brata właśnie spada brat się krzywi, prawie płacze - co powiedzieć jej wypada?... 6. Zabawa naśladowcza „Polecenia” Wskazane dziecko wyciąga obrazek z poleceniem do wykonania np. - mówi elegantka mysz...wyciągnij się jak olbrzym- mówi pan słoń...pobiegnij do przodu 7. Zabawa z elementami dramy „Co czujesz?” Dzieci ruchem ciała i mimiką pokazują co czują. SMUTNO MI, GDY JESTEM W DOMU SAM. CIESZĘ SIĘ, GDY MAMĘ OBOK MAM. DZIWI MNIE, GDY W ŁAZIENCE MYDŁA BRAK. ZŁOŚCI MNIE, GDY WSZYSTKO JEST NIE TAK. /przypięcie ilustracji z minami i nazywanie tych emocji/ 8. Zabawa „Pudełko emocji” N. podnosząc do góry kartonik z narysowaną na nim miną wskazuje, jakie emocje mają inscenizować dzieci. Potem mówi: „Zdejmujemy z buzi gniew(strach, smutek) i zamykamy go w pudełku. Pozytywne emocje pozostają na buzi. 9. Pożegnanie piosenką „Grzeczne słówka” Dziękuję, przepraszam i proszę, Trzy słówka za małe trzy groszeI grzeczny królewicz, i grzeczna królewna Znają te słówka na pewno. Ref. Trzy słówka za małe trzy grosze:Dziękuję, przepraszam i proszę.II. To przecież niewiele kosztuje, Gdy powiesz, uprzejmie dziękuję. Korona ci z głowy nie spadnie na pewno. Nawet, gdy jesteś królewną. Ref. Trzy słówka...
Maria Dyło
Ropczyce
annkrzpk3636