o tworczosci plastycznej dziecka.doc

(36 KB) Pobierz

 



 

 



 

 

 

                

Drodzy  Rodzice!

Ilekroć  słyszę  na  holu  naszego  przedszkola  utarte  pytania:  „Co  dzisiaj  jadłeś  na  obiad?”,  „Byłeś  grzeczny?”,  czy   „Z  kim  się  dzisiaj  bawiłeś?”,  to  żal  mi  serce  ściska,  że  nie  słychać  zapytania  „Co  dziś  narysowałeś?”,  „Gdzie  jest  twoja  praca -  pokaż  mi  ją?”.  Fakt.  Poprawne  zachowanie  w  grupie  czy  zjedzony  posiłek  są  bardzo  ważne,  ale  od  dawna  wiadomo,  że  nie  samym  chlebem  człowiek  żyje. 

Dlatego,  w  kolejnych  3  częściach  artykułu  poświęconego  twórczości  plastycznej  dziecka   w  wieku  przedszkolnym,  będę  Was  -  Drodzy  Rodzice -  przekonywać  o  jej  doniosłym  znaczeniu.

I  tak: 

ü      Część  I  - dzisiejsza-  dotyczyć  będzie  roli  twórczości  plastycznej  w  życiu  dziecka;

W  kolejne  poniedziałki  będą  się  ukazywać  pozostałe  części  artykułu,  a  dotyczyć  one  będą:

ü      Część  II  -  Charakterystyki  twórczości  plastycznej  dziecka  w  każdym  roku  życia  od  3 -  7 lat,

ü      Część  III  -  Psychologicznej  analizy  rysunku  dziecka,  ze  szczególnym  uwzględnieniem  postaci  ludzkiej,

ü      Część  IV  -  Terapeutycznej  roli twórczości  plastycznej  dziecka. 

Już  dziś  serdecznie  zachęcam  do  lektury  wszystkich  części  mojego  artykułu.   Może  to  pozwoli  Tobie  Drogi  Czytelniku  spojrzeć  na  skromne  wystawki  prac  naszych  przedszkolaków  z  zupełnie  innej,  jeszcze  lepszej  strony.  Zapraszam.

 

 

 

 

 

Cz.  1

 

 

 

 

 

* * *

Nasze  przedszkole  oferuje  dzieciom  możliwość  działania  poprzez  różne  formy.  Te  działania  mogą  mieć  charakter  odtwórczy  lub  twórczy.  Do  działań  odtwórczych  możemy  zaliczyć  wszystkie  działania  matematyczne,  przyrodnicze, przy  muzyce  jak  śpiew  i  taniec,  recytację  wierszy  itd. 

Jednak  tylko  w  zakresie  działalności  plastycznej  dziecka  rozwija  się  jego  twórczość  własną,  indywidualną,  osobistą.

              Chodzi  o  to,  że  każda  piosenka  czy  wierszyk  jest  odtwarzana,  jest  kopią  przekazu  nauczycielki  czy  pani  rytmiczki.  Zaś  wykonywana  praca  plastyczna  „na”  lub  „bez”  tematu  jest  indywidualnym,  niepowtarzalnym,  osobistym twórczym   arcydziełem  dziecka. 

Arcydziełem,  które  przejawia  możliwości  artystyczne  dziecka  w  sposób  bardzo subiektywny. 

Dlatego  arcydzieło  nie  może  być  negowane,  krytykowane.  Jeżeli  jego  zrozumienie  jest  dla  nas  za  trudne,  co  jest  zupełnie  zrozumiałe,  bo  jakby  nie  spojrzeć  MY  DOROŚLI  pochodzimy    zupełnie  z  innego  wymiaru  -  może  zbyt  sztywnego wymiaru - i  mamy  prawo do  wątpliwości...  A  ponieważ  zadaniem  wątpiącego  jest  pytać...  Dlatego  mamy  prawo  zapytać  młodego  artystę  -  naszego  przedszkolaka  „A  ta  niebieska  kulka  to,  co  to  jest?”  I  wtedy  z  pewnością usłyszymy jakąś  uzasadnioną  odpowiedź.  Wysłuchajmy  jej  uważnie  -  to  ważne!

 

Może  przy  okazji  podam  taki  mały  zbiór  dobrych  rad...  RODZICU!

ü      Ciesz  się z  każdej  wykonanej  pracy  plastycznej  swojego  dziecka.

ü      Rozmawiaj  na  jej  temat -  pytaj.

ü      Nie  oceniaj  w  kategoriach:   ładna – brzydka  czy  też  dobra – zła,  bo  każda  praca  jest  ładna  i  dobra.  Sam  fakt,  że    praca  jest wykonana  już  jest  wielkim  dobrem, a  poziom  artystyczny  to  zupełnie  odrębny  temat.

ü      Zachwycaj  się  dziełem,  ale  nie  bądź  bezkrytyczni.  Róbmy  to  delikatnie.

ü      Podtrzymuj wiarę  artysty  we  własne  siły.  Mów  widzę,  że  się  starałeś.

ü      Daj  szansę  samodzielnego  wykonania pracy  plastycznej.

ü      Doceniaj  wytwory  plastyczne  swojego  małego  artysty  np.  zorganizuj  Domowy  Album  czy  Galerię  w  dziecięcym  pokoju.

ü      Nie  zmuszaj  np.  do  rysowania,  lecz   zachęcaj  ze  wszystkich  sił.

ü      Jeśli  dziecko  nie  znosi  kredek,  to  może  polubi  farby...  daj  mu  szansę.

ü      Jeśli  coś  Cię  dziwi  czy  niepokoi  w  pracach  plastycznych  dziecka  porozmawiaj  z  nim  o  tym, bądź z  nauczycielem  czy  lekarzem  np. okulistą.

 

* * *

ROLA  TWÓRCZOŚCI  DZIECKA  JAKO:

v     Forma  zabawy.  Bowiem  dla  samego  dziecka  szeroko  pojęta twórczość  plastyczna  jest  źródłem  przyjemności  i  radości.  Jest  pociągającą  działalnością  -  blisko spokrewnioną  z  zabawą.  I  nawet  jeśli  początkowo  nowy  przedszkolak  ma  opory  przed  wykonywaniem  dzieł    różnymi  technikami  plastycznymi,  to  z  czasem  odkryje  płynącą  z  tego  radość  i  zacznie tworzyć.  Bo,  nie  da  się  ukryć,  że  w  przedszkolu  można  malować  farbami  na różne  sposoby,  rysować  węglem  czy  kredą  -  a  na  to  mama  nie  zawsze  pozwoli  w domu.

v     Kształtowanie  charakteru.  Już  wcześniej   wspomniałam,  że  wykonywanie  prac  plastycznych  wpływa  na  rozwijanie  i  podtrzymywanie  wiary   we  własne  siły  i  możliwości  dziecka.  Już  w  5 czy  6  roku  życia  dziecko  zaczyna  porównywać  swoje  prace  z  tymi  wykonanymi  przez  rówieśników.  Wtedy  często  słyszę  -  nie   udało  mi  się!  Nie  należy  dziecka  zbyt  przekonywać,  że  jego  praca  jest  wykonana  super,  jeśli  ma ono  odmienne  zdanie  i  to  pokrywa  się  z  rzeczywistością.  Wtedy  sprawdzonym  wyjściem,  które  stosuję  w  swojej  pracy,  jest  zapytać dziecko: chcesz  nową  kartkę?,  chcesz  narysować  jeszcze  raz?.  W  takich  chwilach  dzieci  bardzo  często  wykorzystują  daną  szansę  powtórzenia  wykonania  pracy  i  ambitnie  to  czynią -  czym  również  kształtują  swój  charakter.  Dzięki  temu  stają  się:  uważne,  skoncentrowane,  ambitne,  staranniejsze, wytrwałe,  uparte  w  dążeniu  do  celu  i  wierzą  we  własne  możliwości.

v     Źródło  estetycznej  radości.  Ukończenie  pracy  plastycznej,  szczególnie  tej  wymagającej  dużego  zaangażowania,  dostarcza  dziecku  dumy  i  satysfakcji.  A  przez  to  jest  źródłem  zadowolenia.

v     Kształtowanie  rozwoju  umysłowego.  Poprzez  działania  plastyczne  dziecko  w  przedszkolu  kształtuje  swoją  wyobraźnię,  pamięć,  poszerza  wiedzę  o  przedmiotach,  o  przyrodzie,  o  technice,  kształtuje  umiejętność  spostrzegania  nawet  najdrobniejszych  detali,  rozwija  umiejętność  analizy  i  syntezy  np.  rysując  postać  człowieka  wyodrębnia  w  myśli  jego  części  ciała   czy  ubrania     (analiza).  Po  czym  je  scala  w  jedną  postać,  kolejno  je  zaznaczając  na  kartce  (synteza).  To  przygotowuje  dziecko  do  czytania  i  rozwija jego matematyczne umiejętności.

v     Kształtowanie  rozwoju  ruchowego.  Chodzi  tu  szczególnie  o  motorykę – ruchy  dłoni.  Umiejętność  prawidłowego  chwytu  czy  nacisku  palcami  musi  być  kształtowana  już  od  najmłodszych  lat, co  też  się  czyni  w  naszym  przedszkolu  dla  lepszego  przygotowania  dzieci  do  pisania.

 

Zapraszam  do   lektury  następnych  części.

 

mgr  Magdalena  Chilińska

pedagog- specjalista  nauczania  początkowego i  wychowania  przedszkolnego,  socjoterapeuta

nauczycielka  w  grupie  5-latków

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin