sprawozdanie n stażysty.pdf

(268 KB) Pobierz
SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI PLANU ROZWOJU ZAWODOWEGO
SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI PLANU ROZWOJU ZAWODOWEGO
NAUCZYCIELA STAŻYSTY
Imię i nazwisko nauczyciela odbywającego staż: Anna Jankowicz
Okres stażu: od 1 września 2008 r. do 31 maja 2009 r.
Miejsce pracy: Zachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli
Stanowisko: nauczyciel-bibliotekarz
Wykształcenie: magister informacji naukowej i bibliotekoznawstwa
Imię i nazwisko opiekuna stażu:
Niniejsze sprawozdanie powstało w związku z zakończeniem przeze mnie stażu do awansu na stopień nauczyciela kontraktowego.
Stanowi podsumowanie realizacji celów i zadań założonych w planie rozwoju zawodowego.
Pracę w Zachodniopomorskim Centrum Doskonalenia Nauczycieli na stanowisku nauczyciela-bibliotekarza w Oddziale Zamiejscowym w Gryficach
rozpoczęłam 1 września 2008 roku i tym samym zapoczątkowałam swój staż nauczycielski. Rozpoczęłam doskonalenie swojej wiedzy i umiejętności
wierząc, że wzbogaci to moje umiejętności merytoryczne i dydaktyczne, podniesie efektywność mojej pracy przyczyniając się do doskonalenia jakości usług
świadczonych przez placówkę.
Zadania zapisane w planie rozwoju zawodowego skorelowane były z potrzebami placówki i wynikały z powinności nauczyciela stażysty
(Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 1 grudnia 2004 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli
§ 6 ust. 1). Ich realizacja pozwoliła mi sprostać wymaganiom kwalifikacyjnym umożliwiającym uzyskanie awansu na stopień nauczyciela kontraktowego
(Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 1 grudnia 2004 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli
§ 6 ust. 2).
1
L.p.
Zadanie
Sposób realizacji
Uzyskane efekty
Wymagania kwalifikacyjne uzyskane
w wyniku realizacji zadania
Rozp. MENiS z 1.12.2004 r . § 6 ust. 2
1. Poznanie procedury
awansu zawodowego
nauczycieli
1. Zapoznałam się z przepisami dotyczącymi awansu zawodowego
nauczycieli tj. Ustawą z dnia 26 stycznia 1982 roku – Karta
Nauczyciela (Dz. U. z 2006 r. Nr 97, poz. 674 z późniejszymi
zmianami) oraz Rozporządzeniem MENiS z dnia 1 grudnia 2004 roku
w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli
(Dz. U. z 2004 r. Nr 260, poz. 2593 z późniejszymi zmianami).
2. Na bieżąco analizowałam publikacje z zakresu awansu zawodowego
nauczyciela stażysty ukazujące się w prasie pedagogicznej
i Internecie.
3. Studiowałam nowości wydawnicze związane z tą tematyką.
4. Dnia 06.10.2008 roku wzięłam udział w szkoleniu „Awans zawodowy
nauczyciela stażysty” zorganizowanym przez ZCDN.
5. Nawiązałam współpracę z opiekunem stażu ustnie ustalając zasady
współpracy.
6. Prawidłowo opracowałam plan rozwoju zawodowego nauczyciela
stażysty.
Znam procedurę awansu zawodowego na nauczyciela
kontraktowego. Podejmowane przeze mnie w tym celu
działania wzbogaciły moją wiedzę w zakresie prawa
oświatowego oraz aktualnej literatury pedagogicznej
na ten temat, ukazującej się zarówno w wersji
tradycyjnej, jak i dostępnej online. Udział w szkoleniu
„Awans zawodowy nauczyciela stażysty” dostarczył
mi nowej wiedzy i umiejętności w obszarze
prawidłowego dokumentowania przebiegu stażu,
co ułatwiło mi realizację poszczególnych zadań.
Nawiązanie współpracy z opiekunem stażu,
prawidłowe relacje między nami i obustronne dążenie
do wspólnego celu przyczyniły się do terminowego
i rzetelnego wykonania zadań zawartych w planie
rozwoju zawodowego.
2. Dokumentowanie
realizacji planu
rozwoju zawodowego,
sporządzenie
sprawozdania z jego
przebiegu i
przedłożenie go
Dyrektorowi
Na bieżąco dokumentowałam realizację planu rozwoju zawodowego
poprzez gromadzenie zaświadczeń, scenariuszy lekcji, scenariuszy
wystaw, zestawień bibliograficznych, notatek ze szkoleń, warsztatów,
obserwacji lekcji i analizy literatury. Zgromadzona dokumentacja została
wykorzystana przeze mnie do tworzenia własnego warsztatu pracy.
Systematyczne dokumentowanie własnych działań
w znacznym stopniu ułatwiło mi opracowanie
sprawozdania z realizacji planu rozwoju zawodowego.
Sporządzone na potrzeby realizowanych zadań
scenariusze lekcji i wystaw wykorzystam w kolejnych
latach pracy. Analiza i notatki z podejmowanych
działań są zapisem cennych spostrzeżeń nabytych
w trakcie zdobywania doświadczenia zawodowego
oraz doskonalenia posiadanej już wiedzy
i umiejętności.
2
318110848.025.png 318110848.026.png
L.p.
Zadanie
Sposób realizacji
Uzyskane efekty
Wymagania kwalifikacyjne uzyskane
w wyniku realizacji zadania
Rozp. MENiS z 1.12.2004 r . § 6 ust. 2
§ 6 ust. 1 pkt. 1: Poznawanie organizacji, zadań i zasad funkcjonowania placówki
1. Poznanie zasad
funkcjonowania
placówki oraz
obowiązującej
dokumentacji
1. Dokonałam analizy dokumentów regulujących organizację, zadania
oraz zasady funkcjonowania placówki doskonalenia nauczycieli
oraz publicznej biblioteki pedagogicznej:
Poznanie specyfiki placówki jaką jest ZCDN
oraz funkcjonująca w jego strukturze Publiczna
Biblioteka Pedagogiczna możliwe było dzięki analizie
dokumentów regulujących pracę tej instytucji.
Wnikliwe studiowanie aktów prawnych
oraz wewnętrznych dokumentów stanowiących
o organizacji placówki poparte sporządzanymi
notatkami dało mi całościowy obraz ZCDN-u.
Realizacja tego zadania przyczyniła się do poznania
przeze mnie organizacji i zasad działania placówki
oraz zadań poszczególnych komórek organizacyjnych.
Szczególnie cenna dla mojej codziennej pracy była
analiza Regulaminu Udostępniania Zbiorów
Zachodniopomorskiego Centrum Doskonalenia
Nauczycieli Publicznej Biblioteki Pedagogicznej im.
Heleny Radlińskiej w Szczecinie i Oddziałów
Zamiejscowych ZCDN-u. Udostępniając zbiory
czytelnikom muszę to czynić zgodnie z Regulaminem,
stąd potrzeba dokładnej znajomości tego dokumentu.
Znam organizację, zadania i zasady
funkcjonowania placówki, w której
odbywałam staż (§ 6 ust. 2 pkt. 1)
Ustawy z dnia 26 stycznia 1982 roku – Karta Nauczyciela
(Dz. U. z 2006 r. Nr 97, poz. 674 z późn. zm.);
Ustawy z dnia 7 września 1991 roku – o systemie oświaty
(Dz. U. z 1991, Nr 95, poz. 425, z późn. zm.);
Rozporządzenia MENiS z dnia 23 kwietnia 2003 r. w sprawie
warunków i trybu tworzenia, przekształcania i likwidowania
oraz organizacji i sposobu działania placówek doskonalenia
nauczycieli, w tym zakresu ich działalności obowiązkowej
oraz zadań doradców metodycznych, warunków i trybu
powierzania nauczycielom zadań doradcy metodycznego
(Dz. U. z 2003 r. Nr 84, poz. 779);
Rozporządzenia MENiS z dnia 20 grudnia 2003 r. w sprawie
akredytacji placówek doskonalenia nauczycieli (Dz. U. z 1996 r.
Nr 67, poz. 329, z późn. zm.);
Ustawy z dnia 27 czerwca 1997 roku – o bibliotekach
(Dz. U. z 1997, Nr 85, poz. 539 z późn. zm.);
Rozporządzenia MENiS z dnia 29 kwietnia 2003 r. w sprawie
szczegółowych zasad działania publicznych bibliotek
pedagogicznych (Dz. U. z 1996 r. Nr 67, poz. 329, z późn. zm.);
Statutu ZCDN-u;
Regulaminu Organizacyjnego ZCDN-u;
Księgi Jakości Systemu Zarządzania Jakością ZCDN-u;
Instrukcji Obiegu Dokumentów i Sprawowania Kontroli
Wewnętrznej w ZCDN-ie;
Regulaminu Udostępniania Zbiorów Zachodniopomorskiego
Centrum Doskonalenia Nauczycieli Publicznej Biblioteki
Pedagogicznej im. Heleny Radlińskiej w Szczecinie i Oddziałów
Zamiejscowych ZCDN-u.
3
318110848.027.png 318110848.028.png 318110848.001.png 318110848.002.png 318110848.003.png 318110848.004.png 318110848.005.png 318110848.006.png 318110848.007.png 318110848.008.png 318110848.009.png 318110848.010.png
L.p.
Zadanie
Sposób realizacji
Uzyskane efekty
Wymagania kwalifikacyjne uzyskane
w wyniku realizacji zadania
Rozp. MENiS z 1.12.2004 r . § 6 ust. 2
2. Poznałam i opanowałam zasady prowadzenia dokumentacji
bibliotecznej w formie tradycyjnej i elektronicznej:
Księgi inwentarzowe księgozbioru;
Księgi inwentarzowe zbiorów specjalnych;
Księgi inwentarzowe czasopism;
Dowody wpływów i ubytków;
Sumaryczną ewidencję wpływów;
Rejestr ubytków.
Dokonałam analizy zapisów w tych dokumentach, sposobów ich
prowadzenia oraz porównałam dokumenty w wersji papierowej
z widokiem w komputerowym programie bibliotecznym Libra 2000.
Znajomość bibliotecznych dokumentów
ewidencyjnych oraz sposobów ich prowadzenia,
zwłaszcza w wersji elektronicznej, wykorzystałam
przy podejmowaniu prac związanych z uzupełnianiem
komputerowych ksiąg inwentarzowych, selekcją
i skontrum zbiorów. Dzięki znajomości
i umiejętnościom prowadzenia tej dokumentacji
doskonalę elektroniczną bazę danych o zbiorach
biblioteki.
2. Zapoznanie się
z dokumentacją
związaną
z planowaniem pracy
placówki
1. Przystępując do planowania własnego rozwoju zawodowego
przeanalizowałam dokumentację związaną z planowaniem pracy
placówki:
Program Rozwoju CDiDN na lata 2006-2010;
Plan pracy CDiDN i Filii w Gryficach na rok 2008,
a także
Indywidualny przydział czynności.
Zadania ujęte w planie rozwoju zawodowego skorelowałam
z zapisami w/w dokumentów.
2. Uczestnicząc w procesie planowania pracy Oddziału Zamiejscowego
w Gryficach na 2009 r. współtworzyłam Harmonogram zestawień
bibliograficznych i wystaw.
3. W trakcie odbywania stażu na bieżąco analizowałam Harmonogram
pracy placówki podejmując działania zgodne z przyjętymi priorytetami
i zaplanowanymi zadaniami.
Uczestnicząc w planowaniu pracy Oddziału
Zamiejscowego w Gryficach na 2009 r.
oraz sporządzaniu sprawozdania z pracy OZ za 2008 r.
praktycznie poznałam zasady i celowość prowadzonej
dokumentacji. Zdobyłam wiedzę na temat obszarów
działalności placówki podlegających planowaniu.
Umiejętność analizy tych dokumentów
wykorzystywałam przy planowaniu i realizacji zadań
własnych.
Znam organizację, zadania i zasady
funkcjonowania placówki, w której
odbywałam staż (§ 6 ust. 2 pkt. 1)
3. Poznanie przepisów
BHP (bezpieczeństwa
pożarowego, pracy
z komputerem
i urządzeniami
peryferyjnymi)
Odbyłam obowiązkowe szkolenie BHP i tym samym zapoznałam się
z podstawowymi zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy w placówce
oraz przepisami przeciwpożarowymi. Dokładnie przeanalizowałam
również ryzyko zawodowe dla nauczycieli-bibliotekarzy.
Udział w szkoleniu BHP uświadomił mi potencjalne
źródła zagrożenia w pracy nauczyciele-bibliotekarza
oraz sposób postępowania w trudnych
i niebezpiecznych sytuacjach. Wiedzę tę
wykorzystywałam przestrzegając zasad BHP
w codziennej pracy.
Znam organizację, zadania i zasady
funkcjonowania placówki, w której
odbywałam staż (§ 6 ust. 2 pkt. 1)
4
318110848.011.png 318110848.012.png 318110848.013.png 318110848.014.png 318110848.015.png 318110848.016.png 318110848.017.png 318110848.018.png 318110848.019.png 318110848.020.png 318110848.021.png 318110848.022.png 318110848.023.png
L.p.
Zadanie
Sposób realizacji
Uzyskane efekty
Wymagania kwalifikacyjne uzyskane
w wyniku realizacji zadania
Rozp. MENiS z 1.12.2004 r . § 6 ust. 2
§6 ust.1 pkt. 2: Uczestniczenie jako obserwator w zajęciach prowadzonych przez opiekuna stażu lub innych nauczycieli,
w wymiarze co najmniej jednej godziny zajęć w miesiącu i omawianie z prowadzącym obserwowanych zajęć
1. Obserwacja działań
prowadzonych przez
opiekuna stażu
Przystępując do stażu na nauczyciela kontraktowego, wspólnie
z opiekunem, opracowałam harmonogram zajęć obserwowanych.
Zakładał on mój udział w charakterze obserwatora w co najmniej jednej
godzinie zajęć w miesiącu prowadzonych przez opiekuna stażu.
Zgodnie z harmonogramem obserwowałam prace opiekuna stażu nad:
1. Planowaniem pracy Oddziału Zamiejscowego w Gryficach na 2009 r.;
2. Gromadzeniem i ewidencją księgozbioru, czasopism i zbiorów
specjalnych;
3. Opracowaniem formalnym i rzeczowym w bibliotecznym programie
komputerowym Libra 2000;
4. Tworzeniem warsztatu informacyjno-bibliograficznego;
5. Udostępnianiem zbiorów i pracą z czytelnikiem indywidualnym;
6. Prowadzeniem zajęć z przysposobienia bibliotecznego;
7. Popularyzacji czytelnictwa wśród młodzieży szkolnej i nauczycieli;
8. Obsługi Internetowego Centrum Informacji Multimedialnej.
Obserwacja, a przede wszystkim analiza zajęć
prowadzonych przez opiekuna stażu wpłynęły na
wzbogacenie mojego warsztatu pracy. Omawianie
obserwowanych działań zarówno z zakresu pracy
czysto bibliotecznej (gromadzenie zbiorów w wersji
tradycyjnej i komputerowej, opracowanie książek
i czasopism w programie Libra 2000, aktualizacja
katalogów i tworzenie zestawień bibliograficznych),
jak też zadań nauczyciela-bibliotekarza (praca
z czytelnikiem indywidualnym, prowadzenie lekcji
z przysposobienia bibliotecznego, organizacja
konkursów czytelniczych) zwiększyło moją wiedzę
i wzbogaciło umiejętności o zagadnienia
z bibliotekoznawstwa i dydaktyki pracy bibliotecznej.
Posiadam umiejętność omawiania
obserwowanych zajęć (§ 6 ust. 2 pkt. 4)
Istotnym elementem obserwowanych zajęć było ich omówienie i analiza
z opiekunem stażu. Szczególną uwagę w swych obserwacjach
zwracałam na kwestie merytoryczne oraz dydaktyczne. Notatki i wnioski
prezentowałam opiekunowi ucząc się formułowania celów,
dostosowywania form i metod pracy w różnych obszarach działalności
biblioteki pedagogicznej. Wiedzę i umiejętności zdobyte w drodze
obserwacji wykorzystałam podczas samodzielnego prowadzenia zajęć.
5
318110848.024.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin