Gasiul Henryk - Psychologia osobowości - nurty, teorie, koncepcje.pdf
(
810 KB
)
Pobierz
Microsoft Word - lab-1-01-wprowadzenie_do_mathcada _1-3_.doc
Wstęp do programu Mathcad
1.00. Wiadomości ogólne o programie Mathcad
Mathcad jest przyjaznym dla użytkownika programem matematycznym, zachowującym się tak jak
„inteligentna tablica”.
Mathcad jest programem Windows’owym. Podobnie jak inne tego typu programy wyposażony jest
w rozwijane menu.
Główny (pierwszy od góry) p
asek
menu można rozwijać klikając na odpowiednim napisie (albo
wciskając jednocześnie klawisz
Alt
i klawisz z podkreśloną w danym napisie literą). Niektóre z
elementów jakie się pojawiają po kliknięciu są już umieszczone w drugim od góry pasku menu: pasku
narzędzi. Trzeci pasek menu to pasek formatowań tekstów. Niektóre narzędzia, zwłaszcza zaś
formatowania powinny być studentom znane z innych programów środowiska Windows. Z innymi
będziemy się stopniowo zapoznawać.
Czwarty pasek menu jest paskiem z przyciskami otwierającymi palety matematyczne (po angielski
„
Palette
” albo „
Toolbar
” w zależności od wersji). Palety te pojawiają się po kliknięciu myszką na
danym przycisku. Ułatwiają one wypisywanie zależności matematycznych. Występujące w tych
zależnościach znaki i symbole matematyczne można wpisywać wciskając różne kombinacje klawiszy
lecz często łatwiej (nie tylko początkującemu użytkownikowi) jest wprowadzać je właśnie przy
pomocy palet.
Pasek narzędzi, pasek formatowań i pasek palet matematycznych mogą być ukrywane przy pomocy
przycisków pojawiających się po rozwinięciu menu „
View
” głównego paska menu. Mogą też zostać
(w prosty sposób) ustawione jako paski boczne albo przesuwalne palety.
Po uruchomieniu Mathcad automatycznie tworzy nowy dokument o nazwie „
Untitled
”. Nowy
dokument można również utworzyć z
klikaj
ą
c na
napis „
New
” w sub-submenu „
File
”menu głównego,
albo wciskając jednocześnie klawisze
Ctrl
i
N
.
Zapisz ten dokument (mimo iż jest jeszcze „pusty”) w katalogu wskazanym przez prowadzącego
ćwiczenie. Nadaj mu nazwę, którą łatwo ci będzie zapamiętać (i którą łatwo będzie skojarzyć z Twoją
grupą ćwiczeniową jeżeli ją jednak zapomnisz).
Dokument z wykonanymi przez siebie ćwiczeniami zapisuj każdorazowo na końcu zajęć (
rób to
także od czasu do czasu w trakcie wykonywania ćwiczenia
- inaczej jakaś awaria lub Twój błąd
mogłyby spowodować utratę efektów całej już wykonanej pracy). Przed zapisaniem uporządkuj go
(ma wyglądać estetycznie, „po inżyniersku”).
Zapisywanie i ładowanie plików przeprowadza się jak w innych programach środowiska Windows.
- 3 -
Część I
1.01. Proste obliczenia kalkulatorowe
Po utworzeniu nowego dokumenty w jego lewym
górnym rogu pojawia się mały krzyżyk. Zastępuje on
kursor. Można go umieścić w dowolnym (pustym) miejscu
dokumentu „klikając” w tym miejscu myszką. Właśnie tam
umieszczane będą znaki wprowadzane z klawiatury (lub ze
specjalnych palet).
Wpisz następujący ciąg znaków:
101
-
7
/
14.5
(zamiast przecinka oddzielającego część całkowitą li
czb
y
od jej części ułamkowej stosujemy kropkę) i na koniec
=
.
Na ekranie będą pojawiać się kolejne elem
ent
y napisu
pokazanego na rysunku, a po wciśnięciu znaku
=
program
obliczy i wyświetli wynik (jeżeli wynik się nie pojawi
należy włączyć opcję „
Automatic Calculation
” klikając
odpowiedni przycisk menu jakie rozwinie się po kliknięciu na przycisk „
M
ath
”
men
u głównego).
Po wpisaniu operatora matematycznego (w tym wypadku były to znaki
-
i
/
) pokazuje się mały
zaczerniony prostokącik, który nosi nazwę „
znacznika
” (po angielsku „
placeholder
”). Znacznik to
miejsce do wprowadzania kolejnych liczb lub wyrażeń. Również za podanym przez program
wynikiem obliczeń pojawia się znacznik.. Ten znacznik znika on po kliknięciu myszką w dowolnym
miejscu dokumentu. Służy on do konwersji jednostek w wyrażeniach fizycznych. Na razie nie
będziemy na niego zwracali uwagi.
Znaki wprowadzone przez wciśnięc
ie k
lawiszy
+
i
-
interpretowane są przez program jako
ope
rato
ry dodawania i odejmowania.
*
(gwiazdka) to mnożenie. Znakiem podnoszenia do potęgi
jest
^
.
Przyporządkowanie klawiszy kilku elementarnym operatorom matematycznym pokazano w tabeli I.
Tabela I
Elementarne operatory wprowadzane z klawiatury
działanie
notacja
klawisz
opis
suma
X +
Y
+
dodaje X i Y
różnica
X −
Y
-
odejmuje Y od X
negacja
-X
-
mnoży X przez -1
silnia
n!
!
oblicza
1
⋅
...
⋅
(
n
−
2
)
⋅
(
n
−
1
⋅
n
potęga
X
Y
^
podnosi X do potęgi Y
iloraz
X
/
dzieli X przez (niezerowe) Y
Y
pierwiastek kwadratowy
X
\
oblicza moduł pierwiastka kwadratowego
z X
znak przypisania
wiek := X
:
przypisuje zmiennej „wiek” wartość X
indeks dolny wektora
X
n
[
oznacza n-tą składową wektora X
W czasie wpisywania znaków pojawiają się niebieskie
linie edycyjne
(pionowa kreska i
podkreślenie). Pokazują one jaka część wypisywanego wyrażenia będzie argumentem kolejnego
działania matematycznego.
Dzielenie, potęgowanie i pierwiastkowanie są tzw. operatorami „lepkimi”: wszystko co zostanie
wpisane po wprowadzeniu któregokolwiek z nich jest częścią argumentu operatora („klei się” do
niego) tak długo dopóki pionowa kreska linii edycyjnych nie zostanie celowo przesunięta w inne
miejsce. Przesuwa się ją wciskając klawisz spacji.
- 4 -
Ćwiczenie 1.01.1.
Oblicz wyrażenie:
10
+
1
⋅
4
2
+
1
−
7
+
5
.
32
+
6
.
89
.
3
+
5
W celu wpisania tego wyrażenia należy wykonać następującą sekwencję czynności:
1. Wpisać ciąg znaków: „10^3”, a następnie wcisnąć klawisz
spacja
(klawisz spacji).
Po wciśnięciu klawisza spacji podkreślone linią edycyjną tzw. pole wyboru
zaznaczające „3” powiększa się: zaznacza teraz jednocześnie i „10” i „3”- argumentem
kolejnego ope
ratora będzie trzecia potęga d
z
iesięciu.
2. W
pisać:
+
1
/
3
+ 5
spacja
spacja
*
4
^
2
+
1
spacja
spacja
(sekwencja [spacja][spacja] oznacza dwukrotne wciśnięcie klawisza spacji).
Obserwo
wać jak zmienia się p
ole wyboru.
3.
Wpisać:
-
\
7
+
5.32
[spacja] [spacja] a następnie:
+
6.89
.
Teraz można wcisnąć klawisz
=
i program poda wynik.
Operatory można również wprowadzać posługując się jedną z palet
matematycznych. W tym przypadku jest to paleta z elementarnymi
operatorami i cyframi („
Calculator Toolbar
”). Menu palety pojawia się
po kliknięciu na otwierającym tę paletę przycisku (pierwszym od lewej
na poziomym pasku palet matematycznych - tym z symbolem
kalkulatora). Operatory wprowadza się klikając odpowiednie przyciski.
Paleta zawiera niektóre funkcje. Inne funkcje (wszystkie
obsługiwane przez program) można wprowadzić korzystając z
narzędzia „
Insert Function
” wywoływanego z submenu „
Function
”
rozwijanego po kliknięciu na przycisk „
Insert
” menu głównego.
(Funkcje można też oczywiście wpisywać z klawiatury)
Ćwiczenie 1.01.2.
Używając do wprowadzania symboli matematycznych palety
kalkulatorowej („
Calculator Toolbar
”) i znaków wprowadzanych z klawiatury oblicz przy pomocy
Mathcad’a wartości wyrażeń podanych przez prowadzącego ćwiczenie.
(Nie kasuj utworzonych wyrażeń.)
1.02. Edytowanie wyrażeń matematycznych
Klikając w odpowiednim miejscu już istniejącego wyrażenia matematycznego umieszcza się w tym
miejscu pionową kreskę linii edycyjnych. Pojawi się też linia pozioma (podkreślenie) określająca tzw.
pole wyboru
. Jest ona skierowana w lewo lub w prawo w zależności od tego, z której strony danego
znaku klikniemy. Linie edycyjne można przesuwać klawiszami ze strzałkami i przy pomocy klawisza
spacji. Odpowiednio przesuwając linie edycyjne, dobierając w ten sposób wielkość i położenie pola
wyboru można edytować poszczególne fragmenty wyrażenia matematycznego: kasować je, zmieniać,
uzupełniać o nowe elementy.
Linie edycyjne określają tę część wyrażenia, która będzie argumentem kolejnego operatora lub
wyrażenia jakie zostanie wprowadzone. Jeżeli pionowa linia jest umieszczona z lewej strony
podkreślonego linią poziomą pola wyboru wprowadzany operator (lub wyrażenie) pojawi się po lewej
stronie. Jeżeli linia jest po prawej - operator (lub wyrażenie) pojawi się po prawej.
Aby objąć polem wyboru jakiś operator (wraz z argumentami) należy kliknąć myszką na symbolu
danej operacji. Powiększanie pola wyboru dokonuje się klawiszem spacji..
Podwójne kliknięcie na jakimś elemencie wyrażenia matematycznego powoduje jego podświetlenie
w „
reverse video
”. Zaznaczony w ten sposób element można teraz skasować lub zastąpić innym.
Inny sposób zaznaczania pożądanego obszaru to pojedyncze kliknięcie myszką i jej przeciąganie
przy wciśniętym jej lewym przycisku (albo strzałkami klawiatury przy wciśniętym klawiszu [Shift]).
- 5 -
3
Wyprowadzone na ekran wyrażenia matematyczne można kopiować do schowka (
clipboardu
) a
następnie wklejać w dowolnym miejscu dokumentu wskazanym przez kliknięcie myszką. W tym celu
dane wyrażenie zaznacza się obejmując prostokątem o przerywanym obrysie jaki otrzymuje się
ciągnąc myszką z wciśniętym lewym przyciskiem. Zaznaczone wyrażenie otoczone jest teraz
prostokątem, który nie znika po zwolnieniu przycisku myszki. Można je wycinać, kopiować i
wkleja
ć
uż
ywają
c p
oleceń z rozwijanego submenu „
Edit
” menu głównego albo kombinacjami klawiszy
Ctrl
i
C
oraz
V
- jak w innych programach środowiska Windows.
Ćwiczenie 1.02.1.
Wypisz wyrażenie:
2
⋅
5
2
+
3
⋅
5
+
2
.
45
przekopiuj je w inne miejsce, a następnie przekształć kopię
2
w wyrażenie:
−
2
⋅
13
.
4
−
5
2
+
5
⋅
5
−
21
.
67
2
W tym celu należy wykonać następującą sekwencję czynności:
1. Najpierw zmienić „
( − ”: kliknąć podwójnie na „5” a następnie wypisać
13.4
-
5
- program sam wstawi nawias (klikać należy w pobliżu górnej krawędzi cyfry).
2. W kolejnym kroku zmienić pierwsze „2” na „-2”: kliknąć po lewej stronie „2” i wpisać znak
-
.
3. Przekształcić ułamek: kliknąć podwójnie na cyfrze „3” i wpisać „5”.
4. Na ko
niec umieścić lini
ę e
dycyjną na prawo od ostatniego znaku „+”, skasować go klawiszem
Backspace
i wpisać operator
-
.
5” na „
13
.
5
2
Ćwiczenie 1.02.2.
Przeprowadź edycję wyrażeń podanych przez prowadzącego ćwiczenie.
(Nie kasuj utworzonych wyrażeń ani ich wyedytowanych kopii.)
1.03. Formatowanie wyników
Mathcad wyposażony jest w narzędzia do przedstawiania wyników obliczeń w żądanej postaci.
Menu formatowania wywoływane jest przyciskiem „
Result Format
” („
Format Wyniku
”) w submenu
„
Format
” głównego paska menu. Menu formatowania wyświetla się z wciśniętym przyciskiem
„
Number Format
” („
Format Liczby
”) i opcją „
General
” („
Ogólnie
”).
Pokazane na rysunku ustawienia oznaczają, że:
- wyświetlane będą cztery cyfry po przecinku („
Number of decimal places
” - "
Ilość cyfr
dziesiętnych
");
- zapis wykładniczy zastosowany będzie jeżeli liczba jest mniejsza od
1
⋅ lub większa od
−
5
1⋅ („
Exponential Threshold
” - "
Próg zapisu wykładniczego
");
5
- 6 -
(
10
10
- opcja „
Trailing zeros
” jest wyłączona - polega ona na tym, że do skończonych ułamków
dopisywane są zera także na miejscach nie znaczących.
Wybranie opcji „
Decimal
” („
Dziesiętna
”) skutkuje wyświetlaniem wyniku zawsze w formie ułamka
dziesiętnego (np.: 12461.7556), opcji „
Scientific
” („
Naukowa
”) - zawsze w zapisie wykładniczym
(np.: 1.2462 x 10
4
), opcji „
Engineering
” („
Inżynierska
”) - zawsze w zapisie wykładniczym z
wykładnikiem podzielnym przez trzy (np.: 12.462 x 10
3
).
Wciśnięcie przycisku „
Tolerance
” („
Tolerancja
”) powoduje przejście do menu nastawiania progów,
przy których program ma traktować liczbę jako równą zeru i jako liczbę zespoloną.
Pokazane na rysunku ustawienia oznaczają, że:
- gdy w liczbie zespolonej część rzeczywista jest różna od części urojonej o 6 rzędów (10
6
) to
liczba zostanie zaokrąglona się do większej części („
Complex threshold
” - „
Próg zespolonej
”);
- gdy pierwsza znacząca cyfra jest dalej niż na piątym miejscu po przecinku liczba będzie
zaokrąglona się do zera („
Zero threshold
” - „
Próg zera
”);
Pozostałe opcje („
Display Options
” - „
Opcje wyświetlania
” i „
Unit Display
” - „
Wyświetlanie
jednostek
”) nie będą nam na razie potrzebne.
Ustawione parametry formatowania dotyczą wszystkich wyników z wyjątkiem wyników
sformatowanych indywidualnie. Takie indywidualne formatowanie przeprowadza się przywołując
menu formatowania poprzez dwukrotne kliknięcie na liczbie, którą chcemy formatować. Jeszcze inny
sposób to zaznaczenie najpierw jakiegoś wyrażenia matematycznego a dopiero następnie
wywoływanie narzędzia formatowania przyciskiem „
Number Format
” w submenu „
Format
”. W
obydwu przypadkach wprowadzone ustawienia dotyczyć będą tylko tej liczby.
Ćwiczenie 1.03.1.
Wprowadź takie ustawienia formatów liczb, by każdy z wyników uzyskanych w poprzednich
ćwiczeniach miał inny format.
1.04. Wprowadzanie tekstu
Aby uczynić dokument Mathcad’a zrozumiałym nawet po upływie czasu trzeba
poszczególne fragmenty czytelnie opisać. W tym celu stosuje się „
obszary tekstowe
”
(„
Text
Regions
”
). M
ożna je wprowadzać z klawiatury klikając w pustym miejscu dokumentu i wciskając
klawisz (
”
) (cudzysłowu) lub korzystając z narzędzia „
Text Region
” wywoływanego z submenu
rozwijanego po kliknięciu na napis „
Insert
” menu głównego.
Do formatowania tekstu służą narzędzia z paska narzędzi rozwijanego po kliknięciu
przycisku
„
Formatting
” wywoływanego z submenu „
Toolbars
” rozwijanego po kliknięciu na napis
- 7 -
Plik z chomika:
puksw
Inne pliki z tego folderu:
Gasiul Henryk - Psychologia osobowości - nurty, teorie, koncepcje.pdf
(810 KB)
Psychologia kliniczna 01.rar
(8113 KB)
bilikiewicz - badanie psychiatryczne.rar
(1605 KB)
Inne foldery tego chomika:
4fun
Dokumenty
ENGLISH
filmy
Galeria
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin