Gasiul Henryk - Psychologia osobowości - nurty, teorie, koncepcje.pdf

(810 KB) Pobierz
Microsoft Word - lab-1-01-wprowadzenie_do_mathcada _1-3_.doc
Wstęp do programu Mathcad
1.00. Wiadomości ogólne o programie Mathcad
Mathcad jest przyjaznym dla użytkownika programem matematycznym, zachowującym się tak jak
„inteligentna tablica”.
Mathcad jest programem Windows’owym. Podobnie jak inne tego typu programy wyposażony jest
w rozwijane menu.
Główny (pierwszy od góry) p asek menu można rozwijać klikając na odpowiednim napisie (albo
wciskając jednocześnie klawisz Alt i klawisz z podkreśloną w danym napisie literą). Niektóre z
elementów jakie się pojawiają po kliknięciu są już umieszczone w drugim od góry pasku menu: pasku
narzędzi. Trzeci pasek menu to pasek formatowań tekstów. Niektóre narzędzia, zwłaszcza zaś
formatowania powinny być studentom znane z innych programów środowiska Windows. Z innymi
będziemy się stopniowo zapoznawać.
Czwarty pasek menu jest paskiem z przyciskami otwierającymi palety matematyczne (po angielski
Palette ” albo „ Toolbar ” w zależności od wersji). Palety te pojawiają się po kliknięciu myszką na
danym przycisku. Ułatwiają one wypisywanie zależności matematycznych. Występujące w tych
zależnościach znaki i symbole matematyczne można wpisywać wciskając różne kombinacje klawiszy
lecz często łatwiej (nie tylko początkującemu użytkownikowi) jest wprowadzać je właśnie przy
pomocy palet.
Pasek narzędzi, pasek formatowań i pasek palet matematycznych mogą być ukrywane przy pomocy
przycisków pojawiających się po rozwinięciu menu „ View ” głównego paska menu. Mogą też zostać
(w prosty sposób) ustawione jako paski boczne albo przesuwalne palety.
Po uruchomieniu Mathcad automatycznie tworzy nowy dokument o nazwie „ Untitled ”. Nowy
dokument można również utworzyć z klikaj ą c na napis „ New ” w sub-submenu „ File ”menu głównego,
albo wciskając jednocześnie klawisze Ctrl i N .
Zapisz ten dokument (mimo iż jest jeszcze „pusty”) w katalogu wskazanym przez prowadzącego
ćwiczenie. Nadaj mu nazwę, którą łatwo ci będzie zapamiętać (i którą łatwo będzie skojarzyć z Twoją
grupą ćwiczeniową jeżeli ją jednak zapomnisz).
Dokument z wykonanymi przez siebie ćwiczeniami zapisuj każdorazowo na końcu zajęć ( rób to
także od czasu do czasu w trakcie wykonywania ćwiczenia - inaczej jakaś awaria lub Twój błąd
mogłyby spowodować utratę efektów całej już wykonanej pracy). Przed zapisaniem uporządkuj go
(ma wyglądać estetycznie, „po inżyniersku”).
Zapisywanie i ładowanie plików przeprowadza się jak w innych programach środowiska Windows.
- 3 -
167855919.013.png 167855919.014.png
Część I
1.01. Proste obliczenia kalkulatorowe
Po utworzeniu nowego dokumenty w jego lewym
górnym rogu pojawia się mały krzyżyk. Zastępuje on
kursor. Można go umieścić w dowolnym (pustym) miejscu
dokumentu „klikając” w tym miejscu myszką. Właśnie tam
umieszczane będą znaki wprowadzane z klawiatury (lub ze
specjalnych palet).
Wpisz następujący ciąg znaków: 101 - 7 / 14.5
(zamiast przecinka oddzielającego część całkowitą li czb y
od jej części ułamkowej stosujemy kropkę) i na koniec = .
Na ekranie będą pojawiać się kolejne elem ent y napisu
pokazanego na rysunku, a po wciśnięciu znaku = program
obliczy i wyświetli wynik (jeżeli wynik się nie pojawi
należy włączyć opcję „ Automatic Calculation ” klikając
odpowiedni przycisk menu jakie rozwinie się po kliknięciu na przycisk „ M ath men u głównego).
Po wpisaniu operatora matematycznego (w tym wypadku były to znaki - i / ) pokazuje się mały
zaczerniony prostokącik, który nosi nazwę „ znacznika ” (po angielsku „ placeholder ”). Znacznik to
miejsce do wprowadzania kolejnych liczb lub wyrażeń. Również za podanym przez program
wynikiem obliczeń pojawia się znacznik.. Ten znacznik znika on po kliknięciu myszką w dowolnym
miejscu dokumentu. Służy on do konwersji jednostek w wyrażeniach fizycznych. Na razie nie
będziemy na niego zwracali uwagi.
Znaki wprowadzone przez wciśnięc ie k lawiszy + i - interpretowane są przez program jako
ope rato ry dodawania i odejmowania. * (gwiazdka) to mnożenie. Znakiem podnoszenia do potęgi
jest ^ .
Przyporządkowanie klawiszy kilku elementarnym operatorom matematycznym pokazano w tabeli I.
Tabela I
Elementarne operatory wprowadzane z klawiatury
działanie
notacja
klawisz
opis
suma
X +
Y
+
dodaje X i Y
różnica
X −
Y
-
odejmuje Y od X
negacja
-X
-
mnoży X przez -1
silnia
n!
!
oblicza
1
...
(
n
2
)
(
n
1
n
potęga
X
Y
^
podnosi X do potęgi Y
iloraz
X
/
dzieli X przez (niezerowe) Y
Y
pierwiastek kwadratowy
X
\
oblicza moduł pierwiastka kwadratowego
z X
znak przypisania
wiek := X
:
przypisuje zmiennej „wiek” wartość X
indeks dolny wektora
X
n
[
oznacza n-tą składową wektora X
W czasie wpisywania znaków pojawiają się niebieskie linie edycyjne (pionowa kreska i
podkreślenie). Pokazują one jaka część wypisywanego wyrażenia będzie argumentem kolejnego
działania matematycznego.
Dzielenie, potęgowanie i pierwiastkowanie są tzw. operatorami „lepkimi”: wszystko co zostanie
wpisane po wprowadzeniu któregokolwiek z nich jest częścią argumentu operatora („klei się” do
niego) tak długo dopóki pionowa kreska linii edycyjnych nie zostanie celowo przesunięta w inne
miejsce. Przesuwa się ją wciskając klawisz spacji.
- 4 -
167855919.015.png 167855919.016.png
Ćwiczenie 1.01.1.
Oblicz wyrażenie:
10
+
1
4
2
+
1
7
+
5
.
32
+
6
.
89
.
3
+
5
W celu wpisania tego wyrażenia należy wykonać następującą sekwencję czynności:
1. Wpisać ciąg znaków: „10^3”, a następnie wcisnąć klawisz spacja (klawisz spacji).
Po wciśnięciu klawisza spacji podkreślone linią edycyjną tzw. pole wyboru
zaznaczające „3” powiększa się: zaznacza teraz jednocześnie i „10” i „3”- argumentem
kolejnego ope ratora będzie trzecia potęga d z iesięciu.
2. W pisać: + 1 / 3 + 5 spacja spacja * 4 ^ 2 + 1 spacja
spacja
(sekwencja [spacja][spacja] oznacza dwukrotne wciśnięcie klawisza spacji).
Obserwo wać jak zmienia się p ole wyboru.
3. Wpisać: - \ 7 + 5.32 [spacja] [spacja] a następnie: +
6.89 .
Teraz można wcisnąć klawisz = i program poda wynik.
Operatory można również wprowadzać posługując się jedną z palet
matematycznych. W tym przypadku jest to paleta z elementarnymi
operatorami i cyframi („ Calculator Toolbar ”). Menu palety pojawia się
po kliknięciu na otwierającym tę paletę przycisku (pierwszym od lewej
na poziomym pasku palet matematycznych - tym z symbolem
kalkulatora). Operatory wprowadza się klikając odpowiednie przyciski.
Paleta zawiera niektóre funkcje. Inne funkcje (wszystkie
obsługiwane przez program) można wprowadzić korzystając z
narzędzia „ Insert Function ” wywoływanego z submenu „ Function
rozwijanego po kliknięciu na przycisk „ Insert ” menu głównego.
(Funkcje można też oczywiście wpisywać z klawiatury)
Ćwiczenie 1.01.2.
Używając do wprowadzania symboli matematycznych palety
kalkulatorowej („ Calculator Toolbar ”) i znaków wprowadzanych z klawiatury oblicz przy pomocy
Mathcad’a wartości wyrażeń podanych przez prowadzącego ćwiczenie.
(Nie kasuj utworzonych wyrażeń.)
1.02. Edytowanie wyrażeń matematycznych
Klikając w odpowiednim miejscu już istniejącego wyrażenia matematycznego umieszcza się w tym
miejscu pionową kreskę linii edycyjnych. Pojawi się też linia pozioma (podkreślenie) określająca tzw.
pole wyboru . Jest ona skierowana w lewo lub w prawo w zależności od tego, z której strony danego
znaku klikniemy. Linie edycyjne można przesuwać klawiszami ze strzałkami i przy pomocy klawisza
spacji. Odpowiednio przesuwając linie edycyjne, dobierając w ten sposób wielkość i położenie pola
wyboru można edytować poszczególne fragmenty wyrażenia matematycznego: kasować je, zmieniać,
uzupełniać o nowe elementy.
Linie edycyjne określają tę część wyrażenia, która będzie argumentem kolejnego operatora lub
wyrażenia jakie zostanie wprowadzone. Jeżeli pionowa linia jest umieszczona z lewej strony
podkreślonego linią poziomą pola wyboru wprowadzany operator (lub wyrażenie) pojawi się po lewej
stronie. Jeżeli linia jest po prawej - operator (lub wyrażenie) pojawi się po prawej.
Aby objąć polem wyboru jakiś operator (wraz z argumentami) należy kliknąć myszką na symbolu
danej operacji. Powiększanie pola wyboru dokonuje się klawiszem spacji..
Podwójne kliknięcie na jakimś elemencie wyrażenia matematycznego powoduje jego podświetlenie
w „ reverse video ”. Zaznaczony w ten sposób element można teraz skasować lub zastąpić innym.
Inny sposób zaznaczania pożądanego obszaru to pojedyncze kliknięcie myszką i jej przeciąganie
przy wciśniętym jej lewym przycisku (albo strzałkami klawiatury przy wciśniętym klawiszu [Shift]).
- 5 -
3
167855919.001.png 167855919.002.png 167855919.003.png 167855919.004.png 167855919.005.png 167855919.006.png
Wyprowadzone na ekran wyrażenia matematyczne można kopiować do schowka ( clipboardu ) a
następnie wklejać w dowolnym miejscu dokumentu wskazanym przez kliknięcie myszką. W tym celu
dane wyrażenie zaznacza się obejmując prostokątem o przerywanym obrysie jaki otrzymuje się
ciągnąc myszką z wciśniętym lewym przyciskiem. Zaznaczone wyrażenie otoczone jest teraz
prostokątem, który nie znika po zwolnieniu przycisku myszki. Można je wycinać, kopiować i wkleja ć
ywają c p oleceń z rozwijanego submenu „ Edit ” menu głównego albo kombinacjami klawiszy Ctrl i
C oraz V - jak w innych programach środowiska Windows.
Ćwiczenie 1.02.1.
Wypisz wyrażenie:
2
5
2
+
3
5
+
2
.
45
przekopiuj je w inne miejsce, a następnie przekształć kopię
2
w wyrażenie:
2
13
.
4
5
2
+
5
5
21
.
67
2
W tym celu należy wykonać następującą sekwencję czynności:
1. Najpierw zmienić „
( − ”: kliknąć podwójnie na „5” a następnie wypisać 13.4 -
5 - program sam wstawi nawias (klikać należy w pobliżu górnej krawędzi cyfry).
2. W kolejnym kroku zmienić pierwsze „2” na „-2”: kliknąć po lewej stronie „2” i wpisać znak - .
3. Przekształcić ułamek: kliknąć podwójnie na cyfrze „3” i wpisać „5”.
4. Na ko niec umieścić lini ę e dycyjną na prawo od ostatniego znaku „+”, skasować go klawiszem
Backspace i wpisać operator - .
5” na „
13
.
5
2
Ćwiczenie 1.02.2.
Przeprowadź edycję wyrażeń podanych przez prowadzącego ćwiczenie.
(Nie kasuj utworzonych wyrażeń ani ich wyedytowanych kopii.)
1.03. Formatowanie wyników
Mathcad wyposażony jest w narzędzia do przedstawiania wyników obliczeń w żądanej postaci.
Menu formatowania wywoływane jest przyciskiem „ Result Format ” („ Format Wyniku ”) w submenu
Format ” głównego paska menu. Menu formatowania wyświetla się z wciśniętym przyciskiem
Number Format ” („ Format Liczby ”) i opcją „ General ” („ Ogólnie ”).
Pokazane na rysunku ustawienia oznaczają, że:
- wyświetlane będą cztery cyfry po przecinku („ Number of decimal places ” - " Ilość cyfr
dziesiętnych ");
- zapis wykładniczy zastosowany będzie jeżeli liczba jest mniejsza od
1
⋅ lub większa od
5
1⋅ („ Exponential Threshold ” - " Próg zapisu wykładniczego ");
5
- 6 -
(
10
10
167855919.007.png 167855919.008.png 167855919.009.png 167855919.010.png
- opcja „ Trailing zeros ” jest wyłączona - polega ona na tym, że do skończonych ułamków
dopisywane są zera także na miejscach nie znaczących.
Wybranie opcji „ Decimal ” („ Dziesiętna ”) skutkuje wyświetlaniem wyniku zawsze w formie ułamka
dziesiętnego (np.: 12461.7556), opcji „ Scientific ” („ Naukowa ”) - zawsze w zapisie wykładniczym
(np.: 1.2462 x 10 4 ), opcji „ Engineering ” („ Inżynierska ”) - zawsze w zapisie wykładniczym z
wykładnikiem podzielnym przez trzy (np.: 12.462 x 10 3 ).
Wciśnięcie przycisku „ Tolerance ” („ Tolerancja ”) powoduje przejście do menu nastawiania progów,
przy których program ma traktować liczbę jako równą zeru i jako liczbę zespoloną.
Pokazane na rysunku ustawienia oznaczają, że:
- gdy w liczbie zespolonej część rzeczywista jest różna od części urojonej o 6 rzędów (10 6 ) to
liczba zostanie zaokrąglona się do większej części („ Complex threshold ” - „ Próg zespolonej ”);
- gdy pierwsza znacząca cyfra jest dalej niż na piątym miejscu po przecinku liczba będzie
zaokrąglona się do zera („ Zero threshold ” - „ Próg zera ”);
Pozostałe opcje („ Display Options ” - „ Opcje wyświetlania ” i „ Unit Display ” - „ Wyświetlanie
jednostek ”) nie będą nam na razie potrzebne.
Ustawione parametry formatowania dotyczą wszystkich wyników z wyjątkiem wyników
sformatowanych indywidualnie. Takie indywidualne formatowanie przeprowadza się przywołując
menu formatowania poprzez dwukrotne kliknięcie na liczbie, którą chcemy formatować. Jeszcze inny
sposób to zaznaczenie najpierw jakiegoś wyrażenia matematycznego a dopiero następnie
wywoływanie narzędzia formatowania przyciskiem „ Number Format ” w submenu „ Format ”. W
obydwu przypadkach wprowadzone ustawienia dotyczyć będą tylko tej liczby.
Ćwiczenie 1.03.1.
Wprowadź takie ustawienia formatów liczb, by każdy z wyników uzyskanych w poprzednich
ćwiczeniach miał inny format.
1.04. Wprowadzanie tekstu
Aby uczynić dokument Mathcad’a zrozumiałym nawet po upływie czasu trzeba
poszczególne fragmenty czytelnie opisać. W tym celu stosuje się „ obszary tekstowe („ Text
Regions ). M ożna je wprowadzać z klawiatury klikając w pustym miejscu dokumentu i wciskając
klawisz ( ) (cudzysłowu) lub korzystając z narzędzia „ Text Region ” wywoływanego z submenu
rozwijanego po kliknięciu na napis „ Insert ” menu głównego.
Do formatowania tekstu służą narzędzia z paska narzędzi rozwijanego po kliknięciu
przycisku Formatting ” wywoływanego z submenu „ Toolbars ” rozwijanego po kliknięciu na napis
- 7 -
167855919.011.png 167855919.012.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin