Instrukcja obsługi BMW 1.3.6.pdf

(98 KB) Pobierz
Instrukcja obs³ugi BMW 1.3.5
1. Instrukcja Programu BMW Skaner 1.3.5.
Przy pierwszym uruchomieniu programu naleŜy ustawić
wszystkie niezbędne ustawienia.
Po uruchomieniu programu otwiera się główne okno, będące
wykazem głównych modułów elektronicznych.
PoniewaŜ ilość diagnozowanych modułów BMW (w zaleŜności od
wyposaŜenia samochodu i roku produkcji) zbliŜa się do
czterdziestu, dla większej wygody i przejrzystości trzeba
było je podzielić na dwie listy.
JeŜeli odejdziemy od terminologii, przyjętej w BMW, to w
pierwszej liście są przedstawione wszystkie główne moduły
z kategorii: Drive i Chassis, jak równieŜ najbardziej
rozpowszechnione moduły wyposaŜenia Body. W drugim wykazie
wybór modułów był ustalany wg pozostałej zasady.
Praca w głównym oknie programu odbywa się według
następujących zasad:
JeŜeli konieczne jest ustalenie wyposaŜenia samochodu i
usunięcie błędów we wszystkich modułach, to pojawia się
odpowiedni wykaz i uruchamia się skanowanie.
Program odczytuje dane identyfikacyjne znalezionych
modułów, określa ilość błędów, usuwa je, a następnie, po
niewielkiej przerwie (niezbędnej do zakończenia procedury
samodiagnostyki) powtarza odczyt.
Status kaŜdego modułu przedstawiany jest w dwóch
kolumnach, gdzie w pierwszej podana jest ilość błędów,
zachowana w pamięci modułu w procesie uŜytkowania, a w
drugiej - ilość błędów po usunięciu, czyli realny stan
modułu w danym momencie.
Przy tym program nie rozszyfrowuje kodów znalezionych
błędów, a tylko określa ich ilość. NaleŜy na to zwrócić
uwagę, poniewaŜ ten fakt wyklucza wykorzystanie go w roli
programu diagnostycznego. Z drugiej strony taka
organizacja programu jest optymalna z punktu widzenia
przygotowania samochodu przed sprzedaŜą.
Praca z jakimkolwiek określonym modułem rozpoczyna się
poprzez podwójne kliknięcie na interesujący wiersz w
wykazie. Przy tym otwiera się odpowiednie okno programu,
automatycznie są odczytywane dane identyfikacyjne, VIN i
przebieg (jeŜeli znajdują się one w danym module), a
takŜe data produkcji i ilość błędów. W oknie, które się
pojawiło, aktywują się dodatkowe punkty menu, wskazujące
na moŜliwe warianty kontynuacji pracy.
PoniewaŜ największe zainteresowanie wywołują takie moduły
elektroniczne, jak IKE, LCM, EWS, DME i EGS, a moŜliwości
programu są określane właśnie według tych modułów, jest
www.viaken.pl strona 1/9
57568785.002.png
sens, aby rozpatrzyć wykaz dostępnych funkcji bardziej
dokładnie, na konkretnych przykładach.
Większość punktów menu nie potrzebuje jakichkolwiek
wyjaśnień - ich przeznaczenie jest dosyć oczywiste. Z
punktu widzenia organizacji pracy z plikami,
odczytu/zapisu EEPROM i korekty przebiegu program jest
powtórzeniem poprzednich wersji DOS, gdzie wszystkie
metody działania są juŜ wystarczająco przerobione i
sprawdzone przez czas. Jedyne, co naleŜy podkreślić - to
istotne rozszerzenie testowanych paneli przyrządów.
Oprócz tego, jest usystematyzowana statystyka algorytmów
korygowania przebiegu.
W niniejszej wersji programu numery algorytmów
odpowiadają:
NR1 - NR7, NR11, NR12 - E38/E39 diagnostic method
NR8 - E46 diagnostic method
NR9 - E38/E39 tacho-diagnostic method - EEPROM 93S56
NR10 - E38/E39 tacho-diagnostic method - EEPROM 93S66
NR13 - E38/E39/E46 direct chip - EEPROM M35080 (93S66
HW:13)
NRO - Not defined.
Program posiada wbudowaną bazę danych, do której są
wprowadzone wszystkie główne charakterystyki
znanych paneli przyrządów, jak równieŜ określony jest
indywidualny algorytm pracy programu w przypadku
korekty tych danych w panelu. Dane te, według koncepcji
opracowujących programistów nie powinny być
zmienione (przebieg, VIN i przerwy serwisowe). Po
odczycie danych identyfikacyjnych panelu, program
porównuje je z bazą danych i automatycznie ustawia
potrzebny algorytm.
W przypadku, jeŜeli potrzebne dane w bazie nie zostały
znalezione, program automatycznie odczytuje EEPROM, RAM i
obszar rejestrów procesora i na podstawie otrzymanych
danych znajduje przypuszczalny algorytm wg. analogii z
juŜ znanym. Oprócz tego, w programie przewidziana jest
ręczna zmiana algorytmu -dla tych, którzy lubią
eksperymentować. Gdy ma się wystarczające kwalifikacje i
bardzo poŜyteczne nawyki wstępnego odczytywania i
przechowywania zrzutów EEPROM jest to dosyć bezpieczne
hobby...
JeŜeli uwaŜnie zgłębimy wszystko, co napisano powyŜej,
staje się zrozumiałe - jeŜeli określony jest dowolny
algorytm, oprócz 0 i 13, to panel będzie
przeprogramowany bez demontaŜu. W przeciwnym przypadku
www.viaken.pl strona 2/9
57568785.003.png
trzeba będzie odłoŜyć klawiaturę i posłuŜyć się
lutownicą...
PoniŜej przedstawiona jest tablica testowanych paneli z
podaniem BMWTNR, wersji hardware i software, numeru
algorytmu korekty przebiegu i stosowanego EEPROM:
---------------------------------- ----------------------------------
BMWTNR HW SW NR EEPROM BMWTNR HW SW NR EEPROM
---------------------------------- ----------------------------------
6.901.921 05 15 8 93S66 8.372.359 10 09 3 93S56
6.901.922 05 15 8 93S66 8.372.359 11 09 3 93S56
6.901.923 05 15 8 93S66 8.372.359 12 09 3 93S56
6.902.362 07 16 8 93S66 8.372.359 13 09 3 93S56
6.902.363 07 16 8 93S66 8.372.359 14 09 3 93S56
6.902.374 07 16 8 93S66 8.372.359 15 09 3 93S56
6.903.748 08 12 10 93S66 8.372.361 11 09 3 93S56
6.903.794 12 16 7 93S66 8.374.336 07 13 2 93S56
6.906.110 09 13 13 93S66 8.375.669 04 11 4 93S56
6.906.110 12 13 13 93S66 8.375.675 04 11 4 93S56
6.906.110 14 13 13 93S66 8.375.895 16 10 3 93S56
6.906.118 12 13 13 93S66 8.375.900 16 10 3 93S56
6.906.119 12 13 13 93S66 8.375.902 16 10 3 93S56
6.906.120 12 13 13 93S66 8.376.192 07 14 5 93S56
6.906.122 12 13 13 93S66 8.376.701 04 05 9 93S56
6.906.124 12 13 13 93S66 8.376.707 04 05 9 93S56
6.906.901 10 20 13 35080 8.376.708 04 05 9 93S56
6.906.991 16 14 13 35080 8.378.983 07 15 5 93S56
6.906.992 15 14 13 35080 8.380.144 04 07 8 93S66
6.906.992 16 14 13 35080 8.380.145 04 07 8 93S66
6.906.998 15 14 13 35080 8.380.146 04 07 8 93S66
6.906.999 15 14 13 35080 8.381.195 07 15 6 93S56
6.906.999 16 14 13 35080 8.381.788 05 07 9 93S56
6.907.018 16 17 13 35080 8.381.790 05 07 9 93S56
6.907.021 14 17 13 35080 8.381.806 05 07 9 93S56
6.911.287 12 23 13 35080 8.381.808 05 07 9 93S56
6.911.315 12 23 13 35080 8.381.810 05 07 9 93S56
6.914.873 19 15 13 35080 8.381.812 05 07 9 93S56
6.914.879 19 15 13 35080 8.386.092 05 13 8 93S66
6.914.884 18 15 13 35080 8.387.044 04 11 10 93S66
6.914.913 19 18 13 35080 8.387.044 05 11 10 93S66
6.914.930 19 15 13 35080 8.387.044 06 11 10 93S66
6.932.907 27 35 13 35080 8.387.045 04 11 10 93S66
8.352.207 06 08 1 93S56 8.387.045 05 11 10 93S66
8.364.005 06 09 1 93S56 8.387.045 06 11 10 93S66
8.369.051 07 12 1 93S56 8.387.047 04 11 10 93S66
8.372.354 09 09 3 93S56 8.387.063 04 11 10 93S66
8.372.354 11 09 3 93S56 8.387.075 04 11 10 93S66
8.372.354 13 09 3 93S56 8.387.075 05 11 10 93S66
8.372.357 13 09 3 93S56 8.387.604 05 14 8 93S66
8.372.359 09 09 3 93S56 8.387.605 05 14 8 93S66
---------------------------------- ----------------------------------
www.viaken.pl strona 3/9
57568785.004.png
NR1 -NR7, NR11.NR12
NR8
NR9
NR10
NR13
- E38/E39 diagnostic method
- E46 diagnostic method
- E38/E39 tacho-diagnostic method - EEPROM 93S56
- E38/E39 tacho-diagnostic method - EEPROM 93S66
- E38/E39/E46 direct chip - EEPROM M35080 (93S66 SW:13)
Po przeanalizowaniu tej tablicy widzimy dokładną
ilustrację moŜliwości programu z punktu widzenia korekty
przebiegu. JeŜeli w charakterze wzorca w celu porównania
weźmiemy DIGIPROG-II, to moŜemy mówić o całkowitej
analogii.
Opisane poniŜej funkcje są wynikiem „przekopania"
protokołu BMW
FACTORY DEFAULTS - UWAGA! przywrócenie ustawie ń
fabrycznych
Zeruje przebieg, oczyszcza obszar VIN i niektóre stałe w
obszarze słuŜbowym. Wykorzystywane jest ukryte polecenie,
przewidziane przez projektantów do celów
technologicznych. Funkcja działa praktycznie na
wszystkich panelach, wyprodukowanych do połowy 1998 roku.
PoŜyteczna przy adaptacji uŜywanych paneli, a takŜe
przy korekcie przebiegu, poniewaŜ pozwala manipulować
kierunkiem przekazywania danych o przebiegu.
MoŜliwe, Ŝe ostatnia fraza nie będzie zbyt zrozumiała dla
tej części uŜytkowników, którzy nie opanowali niuansów
protokołu BMW. Ale nie powinno to dziwić, poniewaŜ im
bardziej się wgłębiasz w ten protokół, tym bardziej
rozumiesz, Ŝe składa się on z samych niuansów... ©
Przy okazji powiem, Ŝe ta funkcja będzie poŜyteczna
jeszcze w jednym, czysto poznawczym sensie. W końcu
wszyscy, którzy chcą mogą zobaczyć, jak wygląda w BMW
prawidłowy wiersz z zerowym przebiegiem. Przy okazji w
sposób udowodniony rozwieje się mit o duŜej ilości masek
przebiegu, zaleŜnych jakoby od oprogramowania panelu... ©
SERVICE RESET - usuni ę cie przegl ą dów serwisowych
Dotychczas uwaŜało się, Ŝe usunięcie ilości przeglądów
serwisowych w samochodach z 20-stykowym złączem
diagnostycznym jest moŜliwe tylko przy wykorzystaniu 7
pin-u, przeznaczonego specjalnie do tego celu, a redukcja
programowa jest przewidziana tylko w modelach z OBD -
złączem diagnostycznym.
Praktyka dowiodła, Ŝe dwa bezpośrednie polecenia według
standardowego protokołu usuwają przerwy serwisowe we
wszystkich modelach, poczynając od E38 z 1994 r.
COPY CODING - kopiowanie kodowanych danych samochodu z
www.viaken.pl strona 4/9
57568785.005.png
IKE do EWS
Odczytuje wiersz kodowania z panelu przyrządów i wpisuje
dane do odpowiedniego wiersza immobilizera. Funkcja bywa
bardzo poŜyteczna w przypadku utraty danych w EWS, lub
przy jego wymianie, poniewaŜ pozwala na przystosowanie
kodów bez zastosowania specjalnych środków ( DIS, MODIC
itp.).
Przy okazji chcę zwrócić uwagę, Ŝe analogiczna funkcja
działa i przy pracy z EWS. Zmienia się tylko kierunek
kopiowania danych. W tym przypadku kody są odczytywane z
EWS (zakłada się, Ŝe jest on oryginalny dla danego
samochodu) i kopiuje się do panelu przyrządów. Tę funkcję
stosuje się przy wymianie panelu lub odzyskiwaniu pamięci
EEPROM.
W menu funkcji dla tego modułu szczególnie interesujący
jest punkt ODOMETER CORRECT, poniewaŜ dotychczas uwaŜało
się, Ŝe w LCM korygowanie danych o przebiegu poprzez
diagnostykę w zasadzie jest niemoŜliwe.
Jednak praktyka dowodzi, Ŝe nie ma takiego programu, w
którym byłyby obmyślone wszystkie sposoby przeciwko nie
usankcjonowanemu dostępowi. W danym przypadku projektanci
LCM-II i LCM-III dopuścili się na samym początku omyłki
przy obliczeniu, konsekwentnie przechodzącej od jednej
wersji do innej i pozwalającej na obejście zakazów,
odnoszących się do zapisu w obszarze VIN i przebiegu.
www.viaken.pl strona 5/9
57568785.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin