Przywódźtwo z wizją_Robert Dils.pdf

(1070 KB) Pobierz
239625964 UNPDF
239625964.001.png
Robert B. Dilts
PRZYWÓDZTWO Z WIZJĄ
Kreowanie świata, do którego
ludzie chcą przynależeć
Przekład
Beata i Jerzy Moderscy
Lublin 2007
Tytuł oryginału: Visionary Leadership Skills. Creating a World to Which People
want to Belong
Copyright © 1996 by Meta Publications
Ali rights reserved
Copyright © for the polish edition by NLP Neuroedukacja, Lublin 2007
Copyright © for the polish translation by Beata i Jerzy Moderscy 2007
Projekt okładki: Mirosław Pawłowski
Redakcja: Agnieszka Horzowska
Redakcja merytoryczna: Iza Rudzińska
Komputerowe łamanie tekstu: Piotr Stelmaszyk
Współpraca translatorska i redakcyjna: Jędrzej Ilukowicz
Wydanie I
ISBN 978-83-924767-0-2
NLP Neuroedukacja sp. z o.o.
ul. Rynek 2, 20-111 Lublin
tel. (81) 4-413-413
tel. (81) 4-413-414
tel./fax (81) 5-327-614
Książkę tę dedykuję z wyrazami wielkiej miłości i szacunku
Gino Bonissonemu, który wiele mnie nauczył tyleż o życiu,
ile o przywództwie.
239625964.002.png
Przedmowa
do wydania polskiego
Główne przesłanie tej książki to „tworzenie świata, do
którego ludzie chcą przynależeć". Dzisiaj wydaje się ono
mieć szczególną wymowę, gdy dotyka nas kryzys wartości
i wielu z nas gubi drogę w coraz bardziej skomplikowanej
rzeczywistości. Autor nie tylko odnosi się wprost do nasze­
go systemu wartości, ale zachęca nas do zastanowienia się,
do jakiego świata chcemy przynależeć. Jednocześnie wska­
zuje sposoby, jak taki świat tworzyć. Krok po kroku prowa­
dzi nas ścieżką, na której możemy zbudować postawę i toż­
samość przywódcy.
Nieocenioną zaletą tej książki jest jej praktyczność. Przy­
wództwo zostaje tutaj pokazane jako złożona zdolność, którą
można rozwijać i której można się uczyć. Jak podkreśla autor,
ćwiczenia, jakie należy wykonać, są równie ważne jak sam
tekst. Czytelnik nie tylko się dowiaduje, jak ważne są we­
wnętrzny stan oraz nastawienie, ale może też się nauczyć, jak
ten stan zmieniać i budować. Uczy się myśleć i zachowywać
jak przywódca.
Przywództwo realizuje się w dwóch wymiarach: społecz­
nym i indywidualnym. Stajemy się przywódcami dzięki temu,
że ludzie wybierają nas na przywódców. Robią to, gdyż posia­
damy cechy i wypracowaliśmy zdolności, które sprawiają, że
możemy taką rolę odgrywać. Nasze przywództwo pojawia
się wraz z wizją, która łączy ludzi. Lider sprawia, że wizja
staje się atrakcyjna dla grupy, a nie tylko dla niego samego.
Jeśli istnieje „duch grupy", przywódca musi umieć odnieść
się do niego, tak samo jak musi potrafić komunikować się
z każdą z osób. Autor wskazuje, że uwzględnianie różnych
potrzeb i mniejszych „wizji", łączenie ich i harmonizowanie
w jedną wspólną wizję jest sposobem na tworzenie takiego
świata, do którego ludzie będą chcieli przynależeć. W tym
ujęciu lider to osoba, która potrafi połączyć i zaangażować
ludzi w realizację wspólnej wizji.
Celem tej publikacji jest dostarczenie wzorców do naśla­
dowania oraz na ich podstawie pokazanie praktycznych
metod kreowania przywództwa. Jak podkreśla sam autor,
najważniejszym aspektem umiejętności przywódczych jest
zaangażowanie i zobowiązanie się do zrealizowania wizji.
Oznacza to między innymi, że przywódca musi mieć śmia­
łość i odwagę w jej kreowaniu, gdyż wizja wykracza poza
jego dzisiejsze możliwości, oraz wiedzieć, w jaki sposób
uczynić ją atrakcyjną dla innych, tak by chcieli się zaangażo­
wać w jej realizację. Takiej postawy potrzebujemy zarówno
w organizacjach biznesowych, jak i w życiu społecznym.
Jestem niezmiernie wdzięczna wszystkim osobom, które
przyczyniły się do opublikowania po polsku tej książki, która
jest naszym debiutem wydawniczym. Dziękuję za ich zaan­
gażowanie oraz cierpliwość i spokój w obliczu zmian, które
następowały w ostatnim momencie.
Bardzo dziękuję osobom, które dały tej książce rekomen­
dację.
Na koniec chcę podziękować autorowi, Robertowi Diltsowi,
przede wszystkim za przyjaźń i zaufanie, a także za jego pa­
sję, mądrość i niezwykłą pracowitość połączone ze skrom­
nością.
Podziękowania
Na moje serdeczne podziękowania rzetelnie zasłużyli:
Gino Bonissone oraz Ivanna Gasperini za moralne wspar­
cie i przyczynienie się w roli mentorów do mego rozwoju za­
równo jako przywódcy, jak i człowieka.
Nieżyjący Todd Epstein, który współpracował ze mną
w realizaq'i wielu moich wizji.
Nieżyjący David Gaster, któremu zawdzięczam zaznajo­
mienie z pojęciem „wizjonerskiego przywództwa", z magią
słowa „misja" oraz mądrością Gilles'a Pajou.
Joe Yeager, który pomógł mi uznać wkład, jaki NLP może
wnieść w rozwój biznesu i organizacji.
Steve Arnold, który dał mi możliwość wykorzystania za­
let rozmaitych mediów w nauczaniu umiejętności przywód­
czych.
Steve Pile, który pomógł mi rozbudować moją mapę przy­
wództwa.
Gregory Bateson i Bernard Bass za mądrość i błyskotliwość
zrozumienia kontekstu przywództwa.
John Grinder i Richard Bandler za fundamenty metodolo­
gii, na której oparta została ta książka.
Ami Sattinger i Michele Roush, które pomagały w korek­
tach i redakcji tekstu. Ich umiłowanie doskonałości i spójno­
ści pomogło mi zostać lepszym autorem.
Liderzy zaangażowani w moje badania nad przywództwem:
Gilles Pajou, który dostarczył mi zarówno inspiracji, jak
i przykładów wizjonerskiego przywództwa.
Andy Just, który opracował komentarze do tej książki, sam
zaś posłużył mi za model w moich badaniach.
Giovanni Testa, który przez wiele lat nieustannie wspierał
misję wydania tej książki.
Gianfranco Gambigliani, który był współtwórcą wizji tego
dzieła.
Iza Rudzińska
Dyrektor NLP Neuroedukacja
Zgłoś jeśli naruszono regulamin