Analiza i ocena stanu BHP w zakładzie stolarskim „KRZESEŁKO” s.c.
2011
Krzysztof Lenkiewicz
Marcin Świeboda
Paweł Grela
Adrian Stępień
Tomasz Rychterowicz
Łukasz Sierocki
ZA 2011 ROK
Opracował: Zatwierdził:
Inspektor ds. BHP Konwent Seniorów – Rada Starszych
Grupa Trzymająca Władzę
Charakterystyka zawodu
Stolarz jest to pracownik fizyczny, który wykonuje i konserwuje przedmioty drewniane takie jak: meble, elementy stolarki budowlanej (okna, drzwi, schody, balustrady, balkony, tarasy), skrzynie, ramy, wyroby dekoracyjne itp.
Stolarz wykonuje przedmioty na podstawie dokumentacji, rysunków technicznych lub własnych projektów. Stolarz rozpoznaje i dobiera odpowiednie gatunki drewna, kleje, pokosty, farby i lakiery w zależności od ich właściwości i od przeznaczenia. Precyzyjnie wycina i łączy elementy przy pomocy różnego sprzętu mechanicznego lub ręcznego. Szlifuje i lakieruje powierzchnie drewniane oraz montuje je w przewidzianym miejscu. Zajmuje się rekonstrukcją oryginalnych, zabytkowych mebli: odtwarza brakujące elementy, konserwuje i odpowiednio zabezpiecza przed szkodnikami czy dalszym zepsuciem.
Do wykonania tych czynności stolarz używa różnego rodzaju maszyn i narzędzi, takich jak: piły, tokarki, wiertarki, strugarki, szlifierki, wyrówniarki, heblarki, wyrzynarki, pilarki, wczepiarki, drążarki, dłuta, młotki, prasy, ściski.
Wstęp.
Ocena stanu bezpieczeństwa i higieny pracy w naszym zakładzie została opracowana w oparciu o:
- dokumentację techniczną maszyn i innych urządzeń technicznych;
- dokumentację technologiczną o stosowanych substancjach i materiałach (specyfikacje, atesty i certyfikaty);
- ocenę ryzyka zawodowego;
- akta osobowe (informacje dotyczące kwalifikacji pracowników, szkoleń, badań lekarskich itp.);
- wyniki badań procesów technologicznych pod kątem stopnia ich szkodliwości dla zdrowia pracowników;
- protokoły pomiarów czynników szkodliwych dla zdrowia;
- protokoły kontroli warunków pracy dokonywanych przez zewnętrzne organa nadzoru oraz służby i organizacje wewnętrzne;
- programy przedsięwzięć technicznych i organizacyjnych wpływających na bezpieczeństwo pracy;
- analizę wypadkowości;
Informacje ogólne o zakładzie.
Usługowy Zakład Stolarski jest usytuowany w Koszalinie przy ul. Topolowej 7. Zakład prowadzi swoją działalność od 2010r.
Głównym procesem technologicznym jest produkcja stolarki okiennej i drzwiowej.
Hala produkcyjna zakładu wraz z pomieszczeniami magazynowymi, socjalnymi, biurowymi, kotłownią zajmuje powierzchnię 1300 m2.
Hala produkcyjna o pow. 1100 m2 i wysokości 5,5m z wydzielonymi pomieszczeniami:
- hala maszynowa główna;
- suszarnia;
- wiata magazynowa, przygotowanie produkcji
- hala maszynowo-montażowa;
- lakiernia;
- magazyn;
- oddzielny magazynek na kleje i lakiery.
Przy hali produkcyjnej zlokalizowane są pomieszczenia biurowe, kotłownia oraz zaplecze socjalne z szatnią, jadalnią, umywalnią z prysznicem i sanitariaty o powierzchni 200m2 i wysokości 3m.
Przed halą znajduje się plac manewrowy.
W hali produkcyjnej znajdują się:
- stanowiska z obrabiarkami mechanicznymi,
- stanowiska obróbki ręcznej
- stanowisko monterskie
- stanowisko lakiernicze.
Stan zatrudnienia ogółem 10 w tym: kobiet 1, młodocianych 0
- 7 pracowników na stanowiskach robotniczych,
- 1 mistrz zmiany (brygadzista – kierownik produkcji),
- 1 kierownik zakładu,
- 1 pracownik administracyjno-finansowy.
Wszyscy pracownicy zatrudnieni są na podstawie umowy o pracę.
Praca odbywa się w systemie jednozmianowym od godziny 7:00 do 15:00.
Pracownikowi administracyjno-finansowemu pracodawca powierzył wykonywanie zadań służby BHP.
Proces technologiczny:
- przygotowanie drewna do produkcji,
- wstępna obróbka;
- dalsza obróbka;
- montaż elementów;
- obróbka końcowa;
- składowanie gotowych wyrobów w magazynie.
1. Analiza stanu wypadkowości przy pracy
W zakładzie pracy prowadzony jest rejestr wypadków.
W roku 2011 miał miejsce jeden wypadek lekki, któremu uległ mężczyzna w wieku 49 lat o 22 miesięcznym stażu pracy w naszym zakładzie. Pracownik w trakcie cięcia na pile tarczowej doznał urazu oka w wyniku odprysku wióra spod narzędzia roboczego. Pracownik w czasie pracy nie używał okularów ochronnych, mimo iż znajdowały się one na stanowisku pracy, a stosowanie ich nakazuje instrukcja stanowiskowa. Z zaistniałym uszczerbkiem pracownik przebywał 21 dni na zwolnieniu chorobowym.
Główne przyczyny wypadku to: rutyna, lenistwo, nieostrożność.
Zalecenia powypadkowe:
wprowadzenie obowiązku używania okularów ochronnych do prac, przy których mogą wystąpić odpryski drewna – przeprowadzono godzinne szkolenie w czasie którego ponownie zapoznano pracowników z obowiązującą instrukcją cięcia piłą tarczową oraz z innymi instrukcjami w których jest wymóg stosowania okularów ochronnych.
Wypadki zbiorowe – nie zaistniały.
Wypadki w drodze do pracy – nie zaistniały.
Wypadki w drodze z pracy do domu – nie zaistniały.
Wnioski i spostrzeżenia zapisane w protokołach powypadkowych z lat poprzednich jak i roku bieżącego są realizowane.
ROK
Ilość wypadków przy pracy
Dni niezdolności do pracy
Zatrudnienie
Wskaźniki wypadkowości
Poszkodowany
Ilość wypadków w drodze
Ogółem
Rodzaje wypadków
Ciężkości
L chorobodni
L wyp.- śmiert
Częstości
L wyp x 1000
L zatr.
Płeć/wiek/staż
do pracy
z pracy
śmiertelne
ciężkie
zbiorowe
pozostałe
M,K/lata/m-e
L/R/d.n.
1
marcel28ko