AO_modul5_IV-VI_artykul.pdf

(1853 KB) Pobierz
Layout 1
WAstAtACskuteCnegonAuCCIelA
WsACIeuCnIWeseCfICnmItuDnoCIAmI
WuCenIusIklAsIVVI
odu5
Działaniapedagogicznenauczyciela
w klasachIVVI rozpoznanietrudnoci
i zaplanowaniepomocy
psychologiczno-pedagogicznej
Autor:
enataCzabaj
699539718.029.png
Po re ali za cji mo du łu uczest nik
posiadapodstawoweumiejtnociw zakresieudzielaniapomocypsychologiczno-pedagogicznej
uczniowiw jegorodowiskuszkolnym,umiedostrzecu swoichuczniwobjawyryzykadysleksji,po-
sługującsidostpnymimetodamijak:kwestionariuszobjawwdysleksjiu uczniwklasIVVI,
potrafidokonaćinterpretacjiopiniipostdiagnostyczneji zastosowaćzaleceniaw praktyce,
potrafizbudowaćindywidualnyprogrampracyterapeutycznejz uczniem.
rozporządzeniao pomocypsychologiczno-pedagogicznejwyłaniająsinowezadaniadlanauczyciela.
aliczyćdo nichnaley:
roz po zna wa nie i za spo ka ja nie in dy wi du al nych po trzeb roz wo jo wych i edu ka cyj nych ucznia,
roz po zna wa nie in dy wi du al nych mo li wo ści psy cho fi zycz nych ucznia,wynikającychzespecyficznych
trudnociw uczeniusi, wspie ra nie ro dzi ców i innych na uczy cie li w rozwiązywaniuproblemwwy-
chowawczychi dydaktycznych,
roz wi ja nie umie jęt no ści wy cho waw czych ro dzi ców i innych na uczy cie li w celuzwikszaniaefektyw-
nocipomocypsychologiczno-pedagogicznejdlauczniw.
Wymienionymzadaniomprzywiecajedencel wy rów na nie szans edu ka cyj nych uczniwzespecjalny-
mipotrzebamiedukacyjnymi,wrdktrychistotnągrupstanowiąuczniowiezespecyficznymitrudno-
ciamiw uczeniusi.skutecznymsposobemrealizacjitegocelumabyć in dy wi du ali za cja dzia łań
pe da go gicz nych ,zarwnona obo wiąz ko wych ,jakii na do dat ko wych za ję ciach edu ka cyj nych .obowią-
zekindywidualizacjidotyczyzatemzarwnonauczycieliwszystkichprzedmiotw,jaktespecjalistw
prowadzącychzajciadodatkowe.stworzenieindywidualnegoprogramuwsparciawymagaprzeprowa-
dzeniakilkuwanychczynnoci,w ktrychz koleitrzebazastosowaćrnenarzdzia.
2
odu5
prowadzeniedoterapiipedagogicznej
699539718.030.png 699539718.031.png 699539718.032.png 699539718.001.png
odelpostpowaniawobecuczniaz dysleksjz wykorzystaniemGAFF
Za da nie 1. Roz po zna nie in dy wi du al nych po trzeb i mo li wo ści uczniów
ozpoznanieindywidualnychpotrzebi moliwociuczniw,w wietlenowegorozporządzeniao pomocy
psychologiczno-pedagogicznej,powinnonastąpićnaetapieedukacjiwczesnoszkolnej.oznaczato,ena-
uczycielerozpoczynającypracz czwartoklasistamibdąjuna wstpiedysponowaliwiedząna temat
charakteruichtrudnociorazrodzajuiefektywnociudzielonejimpomocy.Informacjeteznajdąwkarcie
indywidualnychpotrzebucznia(kIu).adaniemnauczycieli,na tymetapieedukacji,bdziezatemwy-
odrbnienieuczniw,ktrzywstpnie(w klasachIIII)zostalizakwalifikowanido grupyryzykadysleksji,
iuktrychutrzymująsitrudnoci,mimoudzieleniaimspecjalistycznejpomocy.nastpnienaleyza-
dbaćo to,byuczniowiecizostalizdiagnozowaniw kierunkudysleksjiw poradnipsychologiczno-pedago-
gicznej.
ełnaspecjalistycznadiagnozaodpowiena pytanie,czyobserwowanetrudnocimająpodłoedyslek-
tyczne,jakimimoliwociamipsychofizycznymidysponujeucze,ktreprocesypoznawczesązaburzo-
ne,a takejaknaleyukierunkowaćdalsząpracz uczniem.opiniatakamusibyćprzeanalizowana
naposiedzeniuespołu,ajejwskazaniapowinnywyznaczyćrodzajizakrespomocyproponowanejucznio-
wi.takprzebiegapostpowaniewzorcowe.Jednak,zanimzalecenianowegorozporządzeniazostanąwdro-
onew ycie,upłyniekilkalati w tymokresieprzejciowymmoesizdarzyć,edo klasyIV trafią
uczniowiez symptomamicharakterystycznymidladysleksji,u ktrychmimotonierozpoznanoryzyka
specyficznychtrudnociwuczeniusi,awkonsekwencjinieudzielonoadekwatnejpomocy.Dlategorw-
niena tymetapieedukacjiwartodysponowaćnarzdziamirozpoznawaniatrudnocidyslektycznych.
oniejprzedstawionoprocedurpostpowaniauwzgldniającąrozpoznanieryzykaspecyficznychtrud-
nociw uczeniusi.Jelinauczycieluzna,etenetapniejestkonieczny,wwczaszaczynaod kroku2.
3
odu5
prowadzeniedoterapiipedagogicznej
699539718.002.png 699539718.003.png 699539718.004.png 699539718.005.png 699539718.006.png 699539718.007.png 699539718.008.png 699539718.009.png 699539718.010.png 699539718.011.png 699539718.012.png 699539718.013.png 699539718.014.png 699539718.015.png 699539718.016.png 699539718.017.png
Pro ce du ra po stę po wa nia
Krok 1. Wy ło nie nie uczniów ry zy ka spe cy ficz nych trud no ścia mi w ucze niu się
KIEDY
ozpoznanieryzykaspecyficznychtrudnociwuczeniusipowinnonastąpićnapoczątkuedukacjidziec-
kanajlepiejjuw klasieI.ozpoznanietakienieoznaczastwierdzeniadysleksji,a tylkosygnalizuje
trudnoci,nad ktrymitrzebapracować.ełnadiagnozadysleksji,w wynikuwielospecjalistycznegoba-
daniaw poradnipsychologiczno-pedagogicznej,powinnabyćwykonanaw drugimetapieedukacji.
KTO
Jesttozadanienauczycielaedukacjiwczesnoszkolnej,choćnauczycielewyszychpoziomwrwniemo-
gąwsytuacjachwątpliwychdokonaćtakiegorozpoznania(wsytuacji,gdyuczeniemastwierdzonejdys-
leksji,a przejawiasymptomymogącena niąwskazywać).
JAK
Do rozpoznaniasłuyspecjalniew tymceluskonstruowanenarzdziekwestionariuszobjawwdyslek-
sjiu uczniwklasIVVI opracowanyprzezenatCzabajprzewodniczącąolskiegotowarzystwaDys-
leksji,uznanegospecjalistz zakresudiagnozyi terapiidysleksji.o wstpnymrozpoznaniutrudnoci
uczepowinienzostaćzdiagnozowanyw kierunkudysleksjiw poradnipsychologiczno-pedagogicznej.
Krok 2. Oce na umie jęt no ści czy ta nia i pi sa nia uczniów z dys lek sją wy ma ga ją cych wspar cia
KIEDY
o rozpoznaniutrudnociu uczniww badaniuprzesiewowymlubw wynikudiagnozyw poradnipsy-
chologiczno-pedagogicznejkoniecznajest po głę bio na oce na umie jęt no ści czy ta nia i pi sa nia (pomiar
pedagogiczny). Analizawynikwpozwalaocenićwyjciowypoziomumiejtnociuczniworazukierun-
kowaćprac.Istotnymwsparciemw planowaniupracysątakewskazaniazawartew opiniiporadnipsy-
chologiczno-pedagogicznej,jeliuczezostałwczeniejzdiagnozowany.
KTO
testyczytaniaipisaniaprzeprowadzakadynauczyciel,ktryzostaniewyznaczonyprzezespłdoudzie-
leniauczniowipomocy.
JAK
omiarpedagogicznyobejmuje:ocenumiejtnociczytaniaipisania,ocenpoziomugraficznegopisma
orazw klasachstarszychznajomoćzasadpisowni.
4
odu5
prowadzeniedoterapiipedagogicznej
699539718.018.png 699539718.019.png 699539718.020.png 699539718.021.png 699539718.022.png 699539718.023.png 699539718.024.png
Ele men ty po mia ru pe da go gicz ne go
1. CZYTANIE
Badanieopanowaniaumiejtnociczytania,wzalenociodwiekudiagnozowanegodziecka,dotyczyna-
stpującychaspektw:
rozpoznawaniawzrokowo-słuchowegoi odtwarzanialiter,
technikiczytania(głoskowanie,czytaniesylabamilubmetodąkombinowaną,czytaniewyrazami),
rodzajupopełnianychw czytaniubłdw(mylenieliter,przestawianieszereguliterw wyrazach,do-
dawanielubopuszczanieliter,zamianakocwek,niekoczeniewyrazw,konfabulacje),
tempaczytania,
rozumieniaczytanejtreciw czytaniugłonymi w czytaniucichym.
Istotnejestsprawdzeniezrozumieniaczytanegotekstujakocałoci,rozumieniazalenociprzyczyno-
wo-skutkowychzdarzeifaktworazzapamitaniaszczegłw.Dokonującprbczytania,notujesiczas
i liczbpopełnionychbłdw.rzykładtestuczytaniazezrozumieniemdlauczniwklasVI zostałza-
mieszczonyw Biuletynie„Dysleksja”2/2008.
2. PISANIE
kolejnymelementempomiarupedagogicznegojest umie jęt ność pi sa nia .rbypisaniato:przepisywa-
nie,pisaniez pamicii zesłuchuorazpisaniesamodzielne.Celemtychprbjestwyłonieniecharaktery-
stycznychbłdw,ocenatempapisaniai poziomugraficznegopisma.odstawowąprbąpisaniajest
odwzorowywanie(przepisywanie),ktrestosujesijuu dziecina początkuedukacji.odczas prze pi sy -
wa nia naleyzwrcićuwag,jakuczepracuje:czyprzepisujepo literce,czypiszesylabami,czyprzepi-
sujecałewyrazylubnawetcałezdaniaz pamici.
kolejneprbypisaniato pi sa nie zpa mię ci , ze słu chu oraz pi sa nie sa mo dziel ne .Charakterystycznebł-
dy,jakiemoepopełniaćuczew prbachpisania,to:
zamiana,opuszczanielubdodawanieliterw wyrazach,
przestawianiekolejnociliterw wyrazach,
dopisywaniezbdnychliter,
gubieniedrobnychelementwliter,
łączeniewyrazw,
pisaniefonetyczne,
niestosowaniewielkiejliteryna początkuzdania,
opuszczanieznakwdiakrytycznychi interpunkcyjnych,
popełnianiebłdwtypowoortograficznych.
tekstydoprzeprowadzeniaprbpisanianaleydobieraćumiejtnie.niepowinnybyćanizbytdługie,ani
zbytkrtkie.muszązawieraćniezbdnymateriałortograficzny,uwzgldniającypodstawprogramową
dladanegoetapukształcenia.Wykonującprbypisania,monaskorzystaćzwielupublikacjidostpnych
narynkuksigarskimlubopracowaćwłasne.rbypisaniazesłuchupowinnyskładaćsizdyktandawy-
razowegoi tekstuwiązanego.
5
odu5
prowadzeniedoterapiipedagogicznej
699539718.025.png 699539718.026.png 699539718.027.png 699539718.028.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin