kwestionaiusz_objawow.pdf

(120 KB) Pobierz
kwestionariusz_objawow.qxp:ortograffiti
Projekt współnansowany ze środków Unii Europejskiej
w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Kwestionariusz objawów dysleksji u uczniów klas IV–VI
W trakcie procesu dydaktycznego nauczyciel mo˝e zaobserwowaç u uczniów ró˝ne objawy wskazujàce
na nieharmonijny rozwój funkcji percepcyjno-motorycznych, warunkujàcych prawid∏owy przebieg nauki
czytania i pisania. Objawy te zmieniajà si´ w zale˝noÊci od wieku ucznia i rodzaju zadaƒ realizowanych w szkole.
U ucznia, który na etapie kszta∏cenia zintegrowanego ucz´szcza∏ na zaj´cia korekcyjno-kompensacyjne, mogà
minàç trudnoÊci z technikà czytania, przy utrzymujàcej si´ niech´ci do samej czynnoÊci czytania i trudnoÊciach
ze zrozumieniem czytanego tekstu. B∏´dy specyficzne ust´pujà miejsca b∏´dom typowo ortograficznym. Mimo
dobrej znajomoÊci zasad pisowni uczeƒ nie potrafi dokonaç autokorekty swych prac pisemnych, poniewa˝ nie
dostrzega pope∏nionych b∏´dów. Wyst´pujà b∏´dy gramatyczne i stylistyczne. Wraz z nowymi przedmiotami
pojawiajà si´ nowe symptomy, na przyk∏ad trudnoÊci w nauce j´zyków obcych, geometrii, geografii.
Niniejszy kwestionariusz ma u∏atwiç nauczycielom wy∏onienie uczniów, których trudnoÊci mogà mieç charakter
dyslektyczny. Kwestionariusz nie ma mocy diagnostycznej, to znaczy nie wskazuje na wyst´powanie dysleksji
lub jej brak, ale sygnalizuje istnienie problemu, który powinien byç zdiagnozowany w poradni psychologiczno-
-pedagogicznej.
Instrukcja
Po przeczytaniu ka˝dego pytania nale˝y wybraç i zaznaczyç krzy˝ykiem w∏aÊciwà odpowiedê. JeÊli odpowiedzi
pozytywnych b´dzie wi´cej ni˝ 50%, konieczna jest diagnoza specjalistyczna w poradni psychologiczno-
-pedagogicznej.
699539431.004.png 699539431.005.png
Projekt współnansowany ze środków Unii Europejskiej
w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Kwestionariusz objawów dysleksji u uczniów z klas IV–VI
Imi´ i nazwisko ucznia........................................................................................... klasa.....................................
L
C
o
Wyst´powanie
Tak Nie
1.
Uczeƒ ma ubogi zasób s∏ów.
2.
3.
Uczeƒ ma trudnoÊci z budowaniem d∏u˝szych wypowiedzi s∏ownych.
Uczeƒ zniekszta∏ca ma∏o znane s∏owa.
4.
5.
Uczeƒ robi b∏´dy gramatyczne w mówieniu i pisaniu.
Uczeƒ ma wad´ wymowy.
6.
7.
Uczeƒ przejawia niech´ç do zaj´ç ruchowych.
Uczeƒ jest ma∏o sprawny ruchowo: s∏abo biega, skacze, ma trudnoÊci z ∏apaniem pi∏ki
i rzucaniem jej do celu, êle jeêdzi na rowerze i deskorolce.
8.
9.
Uczeƒ brzydko pisze.
Uczeƒ ma wolne tempo pisania.
10.
11.
Pismo ucznia nie mieÊci si´ w liniaturze.
Uczeƒ zbyt mocno lub zbyt s∏abo naciska d∏ugopisem na kartk´ podczas pisania.
12.
Uczeƒ szybko si´ m´czy podczas pisania i rysowania, co wp∏ywa na obni˝enie poziomu
graficznego jego prac.
Uczeƒ niech´tnie rysuje.
13.
14.
15.
Uczeƒ nieprawid∏owo trzyma d∏ugopis, o∏ówek.
Uczeƒ z trudem pos∏uguje si´ no˝yczkami.
16.
17.
Uczeƒ przejawia niech´ç do klejenia modeli.
Uczeƒ myli kolejnoÊç dzia∏aƒ matematycznych.
18.
19.
Uczeƒ ma trudnoÊci z naukà tabliczki mno˝enia.
Uczeƒ ma trudnoÊci z zapisem dzia∏aƒ matematycznych.
20.
21.
Uczeƒ myli znaki „<”, „>”.
Uczeƒ pope∏nia b∏´dy ortograficzne mimo znajomoÊci zasad.
22.
23.
Uczeƒ pope∏nia b∏´dy podczas przepisywania.
Uczeƒ ma trudnoÊci z zapami´taniem pisowni rzadko u˝ywanych liter (¸, E, F, f).
24.
25.
Uczeƒ opuszcza drobne elementy liter.
Uczeƒ myli litery: w–f, z–s, d–t, k–g, b–p, a tak˝e m–n, l–∏–t, o–a–e, u–y, b–p–d–g, i–j.
26.
27.
Uczeƒ nie ró˝nicuje: ´–em–en, à–o–on.
Podczas czytania i/lub pisania uczeƒ opuszcza bàdê dodaje litery,
a tak˝e przestawia kolejnoÊç liter w wyrazach i wyrazów w zdaniach.
28.
29.
Uczeƒ ma trudnoÊci z podzia∏em wyrazów na g∏oski/sylaby i ∏àczeniem g∏osek/sylab w wyrazy.
Uczeƒ myli wyrazy podobnie brzmiàce.
30.
31.
Uczeƒ wolno czyta.
Uczeƒ czyta szybko, ale pope∏nia du˝o b∏´dów.
32.
33.
Uczeƒ ma trudnoÊci z rozumieniem czytanego tekstu.
Uczeƒ nie opanowa∏ techniki czytania.
34.
35.
Uczeƒ przejawia niech´ç do czytania d∏u˝szych tekstów.
Uczeƒ ma trudnoÊci w rozró˝nianiu prawej i lewej strony cia∏a.
36.
37.
Uczeƒ ma trudnoÊci z okreÊleniem po∏o˝enia przedmiotów wzgl´dem siebie.
Uczeƒ nie dostrzega ró˝nic w podobnych obrazkach.
Łàcznie
699539431.006.png 699539431.007.png 699539431.001.png 699539431.002.png 699539431.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin