PrawoPracyZagadnienia.rtf

(124 KB) Pobierz
OCR Document

Administracja I stopnia, II rok


 

Prawo pracy i prawo urzędnicze

              - ćwiczenia


 

Ćwiczenia nr 1


 

Zajęcia organizacyjne


Ocena

20 i powyżej pkt  bdb 18-19 pkt  db+

15-17 pkt  db

13-14 pkt  dst+

10-12 pkt  dst

Punkty


1. wszystkie obecności: 3 pkt

2. aktywność na zajęciach: 1 pkt/zajęcia

3. praca domowa [rozwiązanie kazusu dotyczącego prawa polskiego]:

max 5 pkt

4. sprawdziany [2]: max 16 pkt [za każdy sprawdzian max 8 pkt]


 

sprawdzian


trwa 15 min

dotyczy zagadnień omawianych na danych zajęciach należy ocenić prawdziwość 5 twierdzeń oraz odpowiedzieć na 1 pytanie otwarte oraz 1 pytanie zamknięte


 

*** dopuszczalne są 2 nieobecności na zajęciach


 

Ćwiczenia nr 2-3


 

Źródła prawa pracy i prawa urzędniczego


 

Zagadnienia:

1. pojęcie i przedmiot prawa pracy oraz prawa urzędniczego

2. powszechne a autonomiczne źródła prawa pracy 3. pojęcie i funkcje pragmatyk służbowych

4. układy zbiorowe pracy

5. porozumienia zbiorowe

6. regulaminy i statuty

7. kodeks cywilny a źródła prawa pracy

Kazus nr 1


 


Adam Poleski (kierowca) był zatrudniony u prywatnego przewoźnika na pełen etat i otrzymywał wynagrodzenie w wysokości 1200 zł (umowa o pracę na czas nieokreślony. Z powodu trudnej sytuacji finansowej pracodawca zawarł w lutym 2003 r. z przedstawicielstwem pracowników porozumienie o stosowaniu mniej korzystnych warunków zatrudnienia niż te, które wynikają z umów o pracę. Zgodnie z postanowieniami tego porozumienia zmniejszono wszystkim kierowcom wymiar czasu pracy do % etatu, a co za tym idzie zredukowano ich zarobki do 600 zł.


 

. W jakim wymiarze czasu pracy będzie zatrudniony Adam Poleski od marca

              2003 r. i wynagrodzenie w jakiej wysokości będzie otrzymywał?

              Kazus nr 2

W przedsiębiorstwie farmaceutycznych jest zatrudnionych 50 osób:

              . 15 osób na podstawie umów o pracę na czas nieokreślony (w tym 10 osób na pełen

              etat, a 5 na % etatu)

. 10 osób na podstawie umów o pracę na czas określony (w tym 2 osoby na pełen etat,

              a 8 na % etatu)

. 25 osób na podstawie umowy zlecenia

25 lutego 2005 r. Marek Solski (dyrektor generalny) poinformował pracowników, że pracodawca zdecydował się na utworzenie zakładowego funduszu świadczeń socjalnych.

4 marca 2005 r. załoga wybrała pracownika' , który będzie uzgadniał z pracodawcą treść regulaminu zakładowego funduszu świadczeń socjalnych. 5 marca 2005 r. dyrektor generalny otrzymał informację, że Jakub Sikorski będzie reprezentował interesy załogi podczas negocjowania treści regulaminu.

26 kwietnia 2005 r. sekretarka dyrektora generalnego przekazała Jakubowi Sikorskiemu projekt regulaminu zakładowego funduszu świadczeń socjalnych. W projekcie regulaminu przewidziano, że działalność socjalna będzie obejmować: dofinansowanie wypoczynku organizowanego we własnym zakresie przez pracownika, finansowanie kolonii oraz zimowisk dla dzieci wieku do 10 lat i dofinansowanie tumusów leczniczo-rehabilitacyjnych w sanatoriach. W projekcie regulaminu nie przewidziano pożyczek na cele mieszkaniowe.

4 maja 2005 r. Jakub Sikorski poinformował dyrektora generalnego Marka Solskiego, że nie akceptuje treści przedstawionego mu regulaminu. Następnego dnia na tablicy ogłoszeń pojawiła się informacja, że za 2 tygodnie wchodzi w życie regulamin zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, a z treścią regulaminu można zapoznać się w sekretariacie w dziale kadr w godzinach od 10. 00 do 12. 00.


 

. Czy treść regulaminu zakładowego funduszu świadczeń socjalnych

              została ustalona zgodnie z przepisami prawa pracy?


 

Ćwiczenia nr 4-5


 

Nawiązanie i zmiana stosunku pracy


 

Zagadnienia


 

1. pojęcie oraz cechy charakterystyczne stosunku pracy 2. stosunek pracy a stosunki prawa cywilnego

3. powództwo o ustalenie istnienia stosunku pracy

4. podstawy nawiązania stosunku pracy

5. rodzaje umowy o pracę

6. treść umowy o pracę


7. klauzule autonomiczne

8. zmiana treści umownego stosunku pracy 9. zmiana treści stosunku pracy z mianowania

 

Kazus nr 1

 

W 2003 r. w Cukrowni "Biały Kryształ" S. A. było zatrudnionych 110 osób. Na jednym ze stanowisk kierowniczych w cukrowni była zatrudniona Bożenna Cisek (główny chemik).

W listopadzie 2003 r. opracowano plan przemian organizacyjno-produkcyjnych w cukrowni na 2004 r. Wdrożenie tego planu wiązało się z redukcją zatrudnienia. ale miało służyć poprawie kondycji finansowej przedsiębiorstwa. Plan ten przewidywał m. in. zmniejszenie liczby stanowisk kierowniczych. W nowym schemacie stanowisk kierowniczych nie przewidziano stanowiska głównego chemika.

Dnia 4 maja 2004 r. Bożenna Cisek (członek zarządu zakładowej organizacji związkowej) otrzymała wypowiedzenie warunków pracy i płacy. Pracodawca skonsultował to wypowiedzenie z zakładową organizacją związkową, reprezentującą Bożennę Cisek, w trybie art. 38 k. p. W związku z tym, że przyjęcie wypowiedzenia zmieniającego przez Bożennę Cisek spowodowałoby obniżenie wynagrodzenia. pracodawca pOinformował ją, że będzie otrzymywała dodatek wyrównawczy.,

Zdaniem Bożenny ,Cisek w C.ukrowni "Biały Kryształ" S. A. w 2004 r. nie wystąpiły zwolnienia grupowe. nie ma zatem podstaw. żeby stosować przepisy ustawy z dnia 13 marca 2003 r. o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn nie dotyczących pracowników. Zdaniem Bożenny Ci sek. na wypowiedzenie zmieniające (powodujące obniżenie wynagrodzenia) pracodawca powinien uzyskać zgodę reprezentującej ją zakładowej organizacji związkowej w trybie art. 32 ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych.

 

. Czy Bożenna Cisek ma rację?

 

Kazus nr 2

 

W Urzędzie Miasta funkcjonuje sześć wydziałów:

1. Wydział Organizacyjno-Obywatelski

2. Wydział Gospodarki Mieniem Komunalnym

3. Wydział Architektury

4. Wydział Rozwoju i Utrzymania Miasta

5. Wydział Integracji Europejskiej

6. Wydział Finansowy.

Kierownicy poszczególnych wydziałów są mianowanymi pracownikami samorządowymi.

W październiku 2005 r. przeprowadzono reorganizację Urzędu Miasta. Utworzono Wydział Spraw Obywatelskich, Wydział Wewnętrzno-Administracyjny oraz Wydział Architektury i Gospodarki Nieruchomościami. Wydziały - Spraw Obywatelskich oraz Wewnętrzno-Administracyjny zostały utworzone w miejsce dotychczasowego Wydziału Organizacyjno-Obywatelskiego, z kolei Wydział Architektury i Gospodarki Nieruchomościami powstał z połączenia dwóch wydziałów - Wydziału Architektury oraz Wydziału Gospodarki Mieniem Komunalnym. Reorganizacja doprowadziła do ustalenia nowej struktury Urzędu.

W związku z reorganizacją doszło do utworzenia następujących stanowisk pracy:

. Kierownik Wydziału Spraw Obywatelskich

. Kierownik Wydziału Wewnętrzno-Administracyjnego

. Kierownik Wydziału Architektury i Gospodarki Nieruchomościami.

 


Zlikwidowano zaś stanowisko kierownika Wydziału Gospodarki Mieniem Komunalnym oraz kierownika Wydziału Architektury. Jan Nowak (kierownik zlikwidowanego Wydziału Architektury) został kierownikiem Wydziału Architektury i Gospodarki Nieruchomościami. Z kolei Markowi Lipskiemu (byłemu kierownikowi Wydziału Mieniem Komunalnym) powierzono obowiązki inspektora w Wydziale Architektury i Gospodarki Nieruchomościami.

. Proszę sformułować treść pisma, na podstawie którego Marek Lipski zostaje

              przeniesiony na stanowisko inspektora.


 

Ćwiczenia nr 6-7


 

Ustanie stosunku pracy


 

Zagadnienia


 

1. zdarzenia prawne powodujące ustanie stosunku pracy

2. porozumienie stron

3. Wypowiedzenie umowy o pracę

4. rozwiązanie umowy o pracę bez wypowiedzenia

5. inne zdarzenia prawne 'powodujące rozwiązanie umowy o pracę

6. rozwiązanie a wygaśnięcie umowy o pracę

7. ustanie stosunku pracy z powołania, mianowania oraz wyboru

8. powszechna i szczególna ochrona stosunku pracy

9. związkowa kontrola rozwiązywania umów o pracę

10.zmiany organizacyjne i własnościowe pracodawcy a ochrona trwałości

stosunku pracy


 

Kazus nr 1


 

Paweł Kowalczyk podjął pracę w Urzędzie Gminy. Zatrudniony został w Wydziale Spraw Obywatelskich (na stanowisku podinspektora) na podstawie umowy o pracę na czas nieokreślony. W umowie o pracę jako dzień rozpoczęcia pracy wskazano 1 października 2003 roku.

Bezpośrednim przełożonym Pawła Kowalczyka był Jan Nowicki (kierownik Wydziału Spraw Obywatelskich). Jan Nowicki kilkakrotnie żartował sobie, że Paweł Kowalczyk powinien zmienić przynależność partyjną.

W maju 2004 r. pracownicy Urzędu Gminy byli świadkami kilku kłótni między Janem Nowickim a Pawłem Kowalczykiem. Kilkakrotnie zdarzyło się nawet, że kierownik Wydziału Spraw Obywatelskich nazwał swego podwładnego "ćwierćinteligentem", "półgłówkiem" w obecności petenta. Paweł Kowalczyk wielokrotnie podkreślał, że nie da kierownikowi satysfakcji i nie zrezygnuje z pracy.

Od czerwca 2004 r. Paweł Kowalczyk kilka razy przebywał na zwolnieniu lekarskim (od 15 czerwca do 2 lipca, od 2 do 14 sierpnia, od 1 do 15 września, od 15 listopada do 31 grudnia).

. Gdy 3 stycznia 2005 r. Paweł Kowalczyk przybył do pracy, Jan Nowicki wezwał go do swego gabinetu i w obecności sekretarki oświadczył, że dłużej nie będzie tolerował braku dyspozycyjności. Podkreślił ponadto, że możliwe są dwa rozwiązania, albo Paweł Kowalczyk przestanie korzystać ze zwolnień lekarskich, albo zostanie zwolniony.

5 stycznia 2005 r. Paweł Kowalczyk nie stawił się do pracy. Telefonicznie poinformował natomiast Annę Nowak (zatrudnioną w dziale kadr), że jest chory i wkrótce prześle zwolnienie lekarskie. Dwa tygodnie później żona Pawła Kowalczyka dostarczyła do


 

..


 

4


działu kadr zwolnienie lekarskie. z którego wynikało, że jej mąż jest niezdolny do pracy od 5 stycznia do 30 kwietnia 2005 r. Zwolnienie było wydane przez lekarza psychiatrę.

2 maja 2005 r. Paweł Kowalczyk powrócił do pracy w Urzędzie Gminy. Dwa dni później Jan Nowicki (kierownik Wydziału Spraw Obywatelskich) zlecił w dziale kadr przygotowanie wypowiedzenia umowy o pracę dla Pawła Kowalczyka. jako przyczynę wypowiedzenia kazał wskazać brak dyspozycyjności pracownika. przedłużające nieobecności w pracy oraz to, że pracownik jest kłótliwy i nie potrafi pracować w zespole. Następnego dnia Jan Nowicki osobiście wręczył Pawłowi Kowalczykowi wypowiedzenie umowy o pracę.

. Czy wypowiedzenie umowy o pracę Pawłowi Kowalczykowi jest uzasadnione

              oraz zgodne z przepisami prawa pracy?

. Czy Paweł Kowalczyk może wystąpić do sądu pracy z roszczeniem o uznanie

              wypowiedzenia za bezskuteczne lub z roszczeniem o odszkodowanie?

              . Czy istnieją podstawy do tego, żeby w czasie okresu wypowiedzenia Paweł

              Kowalczyk rozwiązał umowę o pracę bez wypowiedzenia, powołując się na

              art. 55§1 1 k. p.?


 

Kazus nr 2


 

Dnia 4 marca 2003 r. burmistrz powołał na stanowisko dyrektora Domu Kultury Pawła Kowalskiego (po przeprowadzeniu konkursu na to stanowisko). Paweł Kowalski został powołany na stanowisko dyrektora Domu Kultury na czas określony (do końca 2005 r.). Dnia 22 listopada 2004 r. burmistrz wręczył mu jednak odwołanie (równoznaczne z wypowiedzeniem umowy o pracę) ze stanowiska dyrektora Domu Kultury oraz świadectwo pracy. Burmistrz nie zasięgał opinii Towarzystwa Kultury Teatralnej, którego członkiem był Paweł Kowalski. Nie wskazał też przyczyny odwołania Pawła Kowalskiego ze stanowiska dyrektora Domu Kultury.


 

. Czy odwołanie Pawła Kowalskiego ze stanowiska dyrektora Domu Kultury

              jest zgodne z prawem?


 

Ćwiczenia nr 8


 

Wynagrodzenie za pracę


Zagadnienia


 

1. wynagrodzenie za pracę a inne świadczenia związane z pracą

2. wysokość wynagrodzenia za pracę

3. wynagrodzenie zasadnicze

4. fakultatywne i obligatoryjne dodatki do wynagrodzenia zasadniczego 5. premia

6. prowizja

7. nagroda

8. prawne instrumenty służące ochronie wynagrodzenia za pracę


 

Kazus


 

Adam Pawlik był zatrudniony w przedsiębiorstwie remontowo-budowlanym. Właściciel przedsiębiorstwa nie ewidencjonował wypłaty wynagrodzeń. Wypłata wynagrodzeń odbywała się w następujący sposób: piątego dnia każdego miesiąca właściciel przedsiębiorstwa


 

5


remontowo-budowlanego przywoził pieniądze w kopertach, na których widniały imiona i nazwiska poszczególnych pracowników. Kierownik budowy wręczał pracownikom koperty.

Dnia 30 września 2004 r. doszło do kłótni między Adamem Pawlikiem a właścicielem przedsiębiorstwa. Następnego dnia Adam Pawlik zostawił w sekretańacie list do właściciela, w którym domagał się wypłaty wynagrodzenia za wrzesień. Gdy do końca listopada 2004 r. pracodawca nie wypłacił zaległego wynagrodzenia, Adam Pawlik wniósł pozew do sądu pracy. W postępowaniu sądowym pojawiły się wątpliwości co do wysokości wynagrodzenia, które otrzymywał Adam Pawlik. Dane o wysokości wynagrodzenia podane przez pracownika (2550zł) były diametralnie różne od tych, które przedstawił pracodawca (700 zł). Ponadto inna wysokość wynagrodzenia została uwzględniona w dokumentacji prowadzonej przez ZUS i Urząd Skarbowy.


 

· Czy roszczenie Adama Pawlika o wypłatę wynagrodzenia jest zasadne?

· Jeżeli sąd uzna, że roszczenie Adama Pawlika o wypłatę wynagrodzenia jest

              zasadne, jaką kwotę powinien zasądzić na rzecz pracownika?

              · Jakie sankcje mogą być zastosowane w stosunku do pracodawcy w związku z

              naruszeniem przez niego obowiązku prowadzenia akt osobowych pracownika

              oraz dokumentacji związane ze stosunkiem pracy?


 

Ćwiczenia nr 9


 

Czas pracy


 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin