Błędy popełniane przez uczniów dyslektycznych w nauce szkolnej.
„Czasem tak trudno napisać wszystko to, co chciałoby się wyrazić słowami”.
1. Dekalog dla nauczycieli dzieci dyslektycznych
NIE:
· Nie traktuj ucznia jak chorego, kalekiego, niezdolnego, złego lub leniwego.
· Nie karz, nie wyśmiewaj w nadziei, że zmobilizujesz do pracy.
· Nie łudź się, że „sam z tego wyrośnie”, „weźmie się w garść”, „przysiądzie fałdów” lub, „że ktoś go z tego wyleczy”.
· Nie spodziewaj się, że kłopoty ucznia pozbawionego specjalistycznej pomocy ograniczą się do czytania i pisania i skończą się w młodszych klasach szkoły podstawowej.
· Nie ograniczaj uczniowi zajęć pozalekcyjnych, aby miał więcej czasu na naukę, ale i nie zwalniaj go z systematycznych ćwiczeń i pracy nad sobą.
TAK:
· Staraj się zrozumieć swojego ucznia, jego potrzeby, możliwości i ograniczenia, aby zapobiec pogłębianiu się jego trudności szkolnych i wystąpieniu wtórnych zaburzeń nerwicowych.
· Spróbuj, jak najwcześniej, zaobserwować trudności ucznia: na czym polegają i co jest ich przyczyną. Skonsultuj problemy dziecka ze specjalistą (psychologiem, logopedą, pedagogiem, a w razie potrzeby z lekarzem).
· Aby jak najwcześniej pomóc uczniowi:
ü bądź w kontakcie z poradnią, wykorzystuj wyniki badań i zalecenia specjalistów zawarte w opinii psychologicznej,
ü ustal kontakt pomiędzy Tobą, Rodzicami i Dzieckiem, który określa reguły współpracy: dziecko uczyń odpowiedzialnym za pracę nad sobą, rodziców za pomaganie dziecku, a nauczyciela za bycie doradcą,
ü zaobserwuj podczas codziennych lekcji, co najskuteczniej pomaga dziecku,
ü bądź w stałym kontakcie z jego nauczycielem – terapeutą i, korzystając z jego wskazań, włączaj w zajęcia dydaktyczne potrzebne dziecku ćwiczenia.
· Opracuj program indywidualnych wymagań wobec ucznia dostosowany do jego możliwości i wkładu pracy. Oceniaj go na podstawie odpowiedzi ustnych i treści prac pisemnych. Nie każ mu czytać głośno przy całej klasie. Pozwól mu korzystać ze słownika i daj więcej czasu na zadania pisemne. Dyktanda i prace pisemne oceniaj jakościowo (opisowa ocena błędów) pod warunkiem systematycznej pracy, znajomości reguł ortografii i korekty błędów w zeszytach. Nagradzaj za wysiłek i pracę, a nie za jej efekty.
· Bądź życzliwym, cierpliwym przewodnikiem ucznia w jego problemach.
Oprac. Prof. Marta Bogdanowicz
2. W systemie szkolnym funkcjonuje pewna grupa uczniów, którzy powinni być inaczej traktowani niż ich koledzy. Do tej grupy zalicza się uczniów z dysleksją. Zdaniem profesor Marty Bogdanowicz od 10 do 15% populacji uczniów przeżywa trudności w nauce czytania i pisania mające podłoże dyslektyczne. Dysleksja 5 razy częściej dotyka chłopców niż dziewczęta.
Dysleksja rozwojowa to specyficzne trudności w uczenia się m. in. pisania, czytania, liczenia. Wynikają one z pewnych zakłóceń w rozwoju czynności mowy, spostrzegania, pamięci (słuchowej i wzrokowej), sprawności manualnej, koncentracji, orientacji przestrzennej i lateralizacji.
Dysleksja rozwojowa nie jest wynikiem wolniejszego rozwoju umysłowego. Dzieci dyslektyczne często osiągają bardzo dobre wyniki w testach na inteligencję, a w odpowiedziach ustnych są czasami lepsze od dzieci bez dysleksji.
Około 11 % dyslektyków ma wybitne osiągnięcia w matematyce.
3. Aby zmniejszyć lub zlikwidować ryzyko dysleksji należy objąć opieką terapeutyczną już dzieci w wieku przedszkolnym.
a) Wiek przedszkolny (3-5lat)
· opóźniony rozwój mowy,
· słabe umiejętności językowe: trudności z wypowiadaniem złożonych wyrazów, zapamiętywanie nazw;
· opóźniony rozwój ruchowy;
· mała sprawność ruchowa i koordynacja ruchów podczas czynności samoobsługowych, rysowaniu czy zabaw ruchowych.
b) Grupa „O” (6-7lat)
· wadliwa wymowa, błędy gramatyczne;
· trudności z zapamiętywaniem wiersza czy piosenki;
· trudności z różnicowaniem głosek podobnych oraz z wydzielaniem sylab i głosek z wyrazów i ich syntezą;
· niechęć do rysowania, trudności z odtwarzaniem wzorów graficznych i szlaczków;
· niechęć do układanek;
· oburęczność, mylenie prawej i lewej ręki, trudności z używaniem określeń prawo-lewo, nad-pod itp.;
· trudności w nauce czytania.
c) Wiek szkolny (powyżej 7 roku życia)
· trudności z zapamiętywaniem szeregu nazw (dni tygodnia, miesiąca), z zapamiętywaniem tabliczki mnożenia, dat oraz błędne zapisywanie liczb wielocyfrowych;
· mylenie liter podobnych pod względem kształtu (p-b-d-g; l-t-ł; m-n;w-u);
· mylenie liter odpowiadającym głoskom podobnym fonetycznie (d-t; s-z; w-f);
· trudności ze zmiękczeniami;
· opuszczanie, dodawanie, przestawianie liter;
· trudności z opanowaniem poprawnej pisowni (w tym błędy ortograficzne);
· brzydkie pismo, niezdarny rysunek;
· trudności w automatyzacji czytania (czytanie nierytmiczne) oraz trudności w rozumieniu czytanego tekstu.
4. Specjaliści wyróżniają różne formy dysleksji rozwojowej:
a) dysleksja - trudności w czytaniu,
b) dysortografia - trudności w opanowaniu poprawnej pisowni (w tym robienie błędów ortograficznych),
c) dysgrafia – trudności w opanowaniu czytelnego pisania,
d) dyskalkulia – trudności w uczeniu się matematyki.
U jednej osoby mogą występować wszystkie lub kilka form dysleksji rozwojowej.
5. Dysleksja czyli zaburzenia czytania
a) Symptomy dysleksji:
· trudności w odkodowywaniu sensu słów i symboli,
· brak zróżnicowania głosek zbliżonych fonetycznie,
· problem ze zróżnicowaniem wyrazów podobnie brzmiących,
· nieprawidłowe przetwarzanie informacji językowej,
· niezrozumienie przeczytanej treści, dłuższej wypowiedzi, szeregu informacji, serii poleceń,
· czytanie bez modulacji głosu w wolnym tempie, z zastosowaniem intonacji zdania oznajmującego,
· pomijanie przy czytaniu fragmentów tekstu lub ponowne czytanie tego samego fragmentu,
· trudności w uczeniu się pamięciowym,
· trudności w wyszczególnieniu dźwięków, rozpoznawaniu rymujących się sylab i doborze właściwych słów,
· gubienie lub dodawanie liter, zmiana ich kolejności podczas czytania,
· nieprawidłowe łączenie lub rozdzielanie wyrazów,
· problemy z wymową bardziej złożonych i dłuższych wyrazów,
· duże trudności z zapamiętaniem słówek i struktur gramatycznych.
b) Symptomy dysortografii:
· przestawianie liter lub sylab w wyrazie,
· mylenie liter, które w języku polskim i obcym mają ten sam lub podobny obraz graficzny ale inne brzmienie (np. polskie i niemieckie spółgłoski „s”, „z”),
· problem z pisaniem w języku niemieckim przegłosów, dyftongów, rozróżnianiem długich i krótkich samogłosek, zapisem głosek: „sch”, „tz”, „tsch”, „ck”, „sp”, „pf”, „st”, „qu”,
· pomijanie w języku niemieckim niemego „h”,
· pisanie liter zwierciadlanych, pisanie wyrazu od strony prawej do lewej: pismo lustrzane,
· występowanie wyrazów bezsensownych w wyniku pojawiania się w jednym wyrazie kilku błędów,
· mylenie wielkich i małych liter,
· opuszczanie znaków diakrytycznych,
· brak poczucia błędu.
c) Symptomy dysgrafii:
· nieprawidłowo zagospodarowana przestrzeń w zeszycie, trudności ze zmieszczeniem się w liniaturze zeszytu,
· trudności z kreśleniem kształtu liter - litery mają różne wymiary, są nieproporcjonalne, drżące, nachylone w różnym kierunku,
· pismo jest mało czytelne,
· nieestetyczny zeszyt (podziurawione kartki, zamazany tekst),
· wolne tempo pisania, problem z ukończeniem zadania w wyznaczonym czasie,
· łączenie dwóch liter w jedną,
· pojawienie się dodatkowych elementów w literze, wyrazie,
· brak łączenia liter ze sobą lub wadliwe ich łączenie.
6. Błędy popełniane przez uczniów dyslektycznych w nauce szkolnej.
a) W czytaniu:
· Pomijanie wyrazów lub ich dodawani, zniekształcenie wyrazów i odczytywanie innych, podobnych w skutek domyślania się całego wyrazu na podstawie przeczytanych pierwszych głosek.
· Gubienie się w tekście, pomijanie linii, lub odczytywanie jej powtórne.
· Niepewność czytania krótkich wyrazów takich jak od - do.
· Trudność dzielenia dłuższych wyrazów na sylaby i syntetyzowanie sylab na wyrazy we właściwym porządku.
· Pomijanie interpunkcji.
· Przestawianie liter w wyrazie.
· Niewłaściwe łączenia liter.
· Trudność ze zrozumieniem sensu czytanego tekstu, przy nadmiernym skupieniu się na stronie technicznej czytania.
· Trudności w rozumieniu treści zawierającej pojęcia dotyczące stosunków przestrzenno-czasowych oraz struktur gramatyczno-logicznych.
· Trudności w orientacji na mapie i planach.
· Zaburzona orientacja w stronach świata ( wzrokowe ujmowanie stosunków przestrzennych na mapie).
· Mylenie pojęć, które są przyswajane werbalnie.
· Trudności w rozumieniu zadań z zakresu geometrii.
b) W pisaniu:
· Słaby poziom pracy pisemnej w porównaniu z odpowiedziami ustnymi.
· Niski poziom graficzny i estetyczny prac pisemnych.
· Utrzymywanie się trudności z różnicowaniem liter: p-b, p-g, u-n, m-w.
· Niewłaściwy dobór liter do głosek podobnych fonetycznie w wyniku ich niewłaściwego różnicowania: t-d, p-b, m-n.
· Mylenie nazw liter głosek.
· Niewłaściwe stosowanie małych i dużych liter.
·...
J_Justyna90